Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4041
Heyhey! Jeg lurer på om MDMA (pulver) er skadelig psykisk eller fysisk ?
Har hørt nå snakk om skade på neurotransmitteran i hjernen, men vet ikke om det stemmer. Hva vet dere ? Bring it on.
Står vel en del på; http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma.shtml

Er litt usikker på om de har tatt for seg rein MDMA i pulverform, men masse info anyways
Tit Lover!
19 6
er vel skadelig psykisk som i at alt i hverdagen blir litt "gråere" etter en del bruk da dette er noe som er helt sykt når man er påvirket av det ihvertfall.
Det er påvist at MDMA er nevrotoksisk ved hyppig bruk. Det er spesielt skadelig for serotonin reseptorene, noe som kan gå utover psyken. I verste fall kan du få serotonin syndrom, som kan være dødelig.
Sist endret av Lacertosus; 15. januar 2013 kl. 12:41.
En tur på mdma er nok ikke skadelig. Men gjentatt bruk over tid, eller rett etter hverandre kan ødelegge en person veldig mye. Jeg lagde en tråd om en ibiza tur i sommer(sitter på mobilen så får ikke lenket den) hvor jeg beskrev de første ettervirkningene etter 5dager på mdma. Det har vært en kamp i ettertid, nesten helt fram til nå for å finne tilbake til meg selv. Var som om jeg måtte lære meg alt sosialt på nytt. Så ja. Mdma er skadelig. Angst og deprisjoner har også vært her, til tider veldig mye. Men er heldigvis over nå(bank i bordet)
Sjekk ut denne dokumentaren, gir et ganske nyansert bilde av positive og negative effekter: http://tv.nrk.no/serie/dopeffekten/k...ng-1/episode-2

Ellers skal du som med all narkotika være forsiktig, mdma er veldig kult, og det kan lett bli sånn at hverdagen føles utrolig kjip etter en tur. Og det er faktisk livsfarlig, for noen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er jo informasjon som finnes lett tilgjengelig på f.eks wikipedia, men jeg kan gre litt ut om det her.


Problemene vi ser med MDMA er hovedsaklig ved kronisk bruk.
    • Hyppigere forekomster av angst og depressjon ( kilde )
    • Problemer med verbalt kort og langtidsminne ( kilde )
    • Et fåtall saker har linker MDMA mot leverskade ( kilde )

Overdosering er mye farligere enn kronisk bruk, det kan føre til seretonergt syndrom, høyt blodtrykk, takykardi (uregelmessig hjerterytme), kramper, smerter i bryst, skader på hjertet.
Alt dette kan igjen lede til død.

Når man ser på langtidseffektene, så er det en strid blandt ekspertene i forhold til om MDMA gjør irreversible skader til serotonin transportstoffer (SERTs).
En studie (link) viser at nivåene aldri kommer seg, mens andre studier viser til at nivåene vil reparere seg etterhvert. Kilde 1 og Kilde 2.

Forskningen viser til at vi ikke har alt klart angående langtidsvirkninger etter kronisk bruk men at "måtelig bruk" av MDMA kan være relativt harmløst.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er jo informasjon som finnes lett tilgjengelig på f.eks wikipedia, men jeg kan gre litt ut om det her.


Problemene vi ser med MDMA er hovedsaklig ved kronisk bruk.
    • Hyppigere forekomster av angst og depressjon ( kilde )
    • Problemer med verbalt kort og langtidsminne ( kilde )
    • Et fåtall saker har linker MDMA mot leverskade ( kilde )

Overdosering er mye farligere enn kronisk bruk, det kan føre til seretonergt syndrom, høyt blodtrykk, takykardi (uregelmessig hjerterytme), kramper, smerter i bryst, skader på hjertet.
Alt dette kan igjen lede til død.

Når man ser på langtidseffektene, så er det en strid blandt ekspertene i forhold til om MDMA gjør irreversible skader til serotonin transportstoffer (SERTs).
En studie (link) viser at nivåene aldri kommer seg, mens andre studier viser til at nivåene vil reparere seg etterhvert. Kilde 1 og Kilde 2.

Forskningen viser til at vi ikke har alt klart angående langtidsvirkninger etter kronisk bruk men at "måtelig bruk" av MDMA kan være relativt harmløst.
Vis hele sitatet...
Hva innebærer kronisk bruk? Daglig, ukentlig, månedlig, etc?
Sist endret av fetter; 15. januar 2013 kl. 13:24.
Absorbal stoner
9 0
For å svare lett; En kveld med emma er ikke farlig.
Sitat av sharkwise Vis innlegg
For å svare lett; En kveld med emma er ikke farlig.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan det.
Sitat av ShadowFiend Vis innlegg
Jo, det kan det.
Vis hele sitatet...
Kan være farlig å spise en brødskive også, man kan få det i halsen.

Men uansett, de færreste tar vell skade av 3-4 turer i året på mdma?
Sitat av sharkwise Vis innlegg
For å svare lett; En kveld med emma er ikke farlig.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan det være farlig, dog er sjansen minimale. En kveld med MDMA ser jeg ikke som en stor fare, men gjentatt bruk, gjerne flere dager i strekk kan knekke psyken på de fleste.
Anbefaler TS å se Ecstacy Rising
Noen som vet noe om hvordan man reagerer på MDMA om man har alt for lite blodplater (tynt blod)?
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Kan være farlig å spise en brødskive også, man kan få det i halsen.

Men uansett, de færreste tar vell skade av 3-4 turer i året på mdma?
Vis hele sitatet...
For en fantastisk sammenligning.. Og ja, de færreste ville nok ikke ta skade av det, men B]kan[/b] det.

OT: Det kommer an på doseringen og/eller om personen som bruker det har noen som helst form for psykisk lidelse.. Jeg ville helst kunne sagt: spør en lege men det er dessverre svært få leger i dette landet som faktisk i det hele tatt vet hva MDMA er (dette er faktisk helt latterlig)

Personlig mener jeg at en tur jeg hadde på noen relativt rene exstacy piller jeg tok har dempet lykkefølelsen min ett par hakk permanent.. (Dette hindrer meg ikke i å ville bruke det igjen)
MDMA er et relativt trygt stoff om det er dosert riktig og brukes med forsiktighet (ikke ofte.) I tillegg skal det helst gjøres under en riktig 'setting' for at den som tar det skal føle seg mest komforabel. Man burde også ta hensyn til at de fleste knips i Norge innholder ofte speed/ketamin og diverse annet, så det er nyttig å vite hva man tar hvis man skal ta en pille. Da kan man feks skjekke på nettet etter andre sine erfaringer med den typen pille.

Å være hydrert under MDMA-rus er også noe som mange burde huske på, men ikke å drikke for mye vann ettersom det kan være farlig. Som nevnt er kronisk bruk eller hyppig bruk også farlig, pga hvordan det påvirker serotonin-nivåene. Anbefaler de som er interresert i det å prøve det, men gjør research på stoffet Min opplevelse på knips var helt fantastisk, og unner det til alle å få en like morsom og spennende trip som jeg hadde. Håper det hjalp!
Sist endret av stuntaa; 15. januar 2013 kl. 19:08.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva innebærer kronisk bruk? Daglig, ukentlig, månedlig, etc?
Vis hele sitatet...
Noe helt konkret kan ikke bli sagt, da hyppigheten varierer en smule blandt brukerne i forsøkene, men man kan trygt si at ukentlig+ over flere år møter kriteriene til kronisk bruk.
Sist endret av Dodecha; 16. januar 2013 kl. 09:09.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Husker ikke hvor jeg har det fra. Dokumentar eller artikkel... Men kilden sa: Hold deg til under 300mg på en kveld, over 300mg kan hjernen ta skade.
Største faren er at du ikke får MDMA, men det dødelige PMMA eller noe annet dritt. Det er ganske vanlig. Kjøp testsett fra EZ-test for å være sikker: http://eztest.com/