Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1960
Etter å ha lest litt i tråden som heter Kan en privatperson med relevant utdanning utføre forskning? her på freak poppet det opp et spørsmål i hode mitt;

Hvis alle, uten utdanning kan drive med forskning (sett bort ifra testing på dyr og mennesker, og eksperimenter som har med atomkraft, virus, boler ol) Kan man da eksperimentere med pyroteknikk uten noen form for utdanning?

I i tillegg er det jo mange lærere som gjør forsøk på skole som går under pyroteknikk. Har lærere lov til dette? Altså lage svartkrutt ol
Sist endret av GreenRay; 7. november 2012 kl. 14:44.
så lenge man holder det på det sikre nivået så tror jeg det er sånn paselig lovelig (pyro er jo ikke lovelig akurat vist du kjønner)
feks etter 22/juli så gikk jo pst til diverse folk her på freak å snakket med dem om hva de skulle bruke kjemikaliene sine til osv... og de fikk jo beholde pyro kjemikaline sine selv etter en prat med pst
men hvor setter loven grensa mellom sikkert og usikkert?
Sist endret av GreenRay; 7. november 2012 kl. 20:23.
godt spørsmål man kan jo gjøre litt reseach på det
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
feks etter 22/juli så gikk jo pst til diverse folk her på freak å snakket med dem om hva de skulle bruke kjemikaliene sine til osv... og de fikk jo beholde pyro kjemikaline sine selv etter en prat med pst
Vis hele sitatet...
*kremt* Vel, ikke alle var like heldig...
Sist endret av PyroMartin; 7. november 2012 kl. 20:34.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
men hvor setter loven grensa mellom sikkert og usikkert?
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke husker feil går bryter du loven i det du blander stoffer i en kombinasjon som kan være eksplosiv. Godt mulig jeg tar veldig feil her.
foresten greenray vist du leser litt her http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/s...0623-0699.html finner du sikkert ut mye om hva som er lovelig og hva som ikke her lovelig
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
godt spørsmål man kan jo gjøre litt reseach på det
Vis hele sitatet...
Har lett litt rundt på nettet, men finner ingenting om produksjon/eksperimentering med pyroteknikk! Finner bare regler om bruk, oppbevaring og salg av konversielle varer.

Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
foresten greenray vist du leser litt her http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/s...0623-0699.html finner du sikkert ut mye om hva som er lovelig og hva som ikke her lovelig
Vis hele sitatet...
Satt å leste litt der ista, men det er skrevet så tungt. Skal se litt mer på akkurat den siden der nå, takk for link
Sist endret av GreenRay; 7. november 2012 kl. 20:45.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
foresten greenray vist du leser litt her http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/s...0623-0699.html finner du sikkert ut mye om hva som er lovelig og hva som ikke her lovelig
Vis hele sitatet...
Eneste relevante jeg fant her var:
Innehar noen under 18 år sprengstoff, krutt eller tennmidler, kan tilsynsmyndighetene ta varen i forvaring. Det samme gjelder når noen under 16 år innehar pyroteknisk vare klasse Ib. Varen utleveres etter anmodning fra eieren, eller hvis dette er barnet selv, fra dets foreldre eller den som har omsorgen for det. Er varen ikke forlangt utlevert innen 3 måneder, kan tilsynsmyndighetene bestemme at den skal selges eller tilintetgjøres for eierens regning.
Vis hele sitatet...
Det er jo også snakk om definisjoner.
Så det der jeg også, men hvis jeg er over 18 år så kan jeg ha både sprengstoff, krutt og tennmidler oppbevart i huset mitt (så lenge det er oppbevart på en godkjent/sikker måte)

Eller så sto det ikke så mye mer spennende i den teksten
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har lett litt rundt på nettet, men finner ingenting om produksjon/eksperimentering med pyroteknikk! Finner bare regler om bruk, oppbevaring og salg av konversielle varer.


Satt å leste litt der ista, men det er skrevet så tungt. Skal se litt mer på akkurat den siden der nå, takk for link
Vis hele sitatet...
Er ikke egentlig dette nokså typisk for Norges lover? At alt er veldig vagt formulert, og at veldig mye overlates til politets skjønn? Heldigvis er politiet her på berget ofte litt mer rasjonelle og olige enn de jeg har truffet i Canada og USA.

Så, hva pyro angår - i teorien kan de vel sikkert ta ut tiltale for planlegging av terrorisme for nesten ingenting, men i praksis vil de trolig la deg gå med en smekk på lanken?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 16:08.
var vertfall det nermeste jeg kom til dette temaet
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Så det der jeg også, men hvis jeg er over 18 år så kan jeg ha både sprengstoff, krutt og tennmidler oppbevart i huset mitt (så lenge det er oppbevart på en godkjent/sikker måte)

Eller så sto det ikke så mye mer spennende i den teksten
Vis hele sitatet...
Det vil si en container med lås. Den skal også var godkjent og på en brannsikkert sted. Var ihvertfall sånn når jeg var med å selge fyrverkeri. Noe ble lagret i dusjen i noen dager, men det er vel muligens veldig upraktisk.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er ikke egentlig dette nokså typisk for Norges lover? At alt er veldig vagt formulert, og at veldig mye overlates til politets skjønn? Heldigvis er politiet her på berget ofte litt mer rasjonelle og olige enn de jeg har truffet i Canada og USA.

Så, hva pyro angår - i teorien kan de vel sikkert ta ut tiltale for planlegging av terrorisme for nesten ingenting, men i praksis vil de trolig la deg gå med en smekk på lanken?
Vis hele sitatet...
De fleste får vel gå etter litt tilsnakk ja. Hadde uansett vært litt greit å vite hvordan lovene rund dette er.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Det vil si en container med lås. Den skal også var godkjent og på en brannsikkert sted. Var ihvertfall sånn når jeg var med å selge fyrverkeri. Noe ble lagret i dusjen i noen dager, men det er vel muligens veldig upraktisk.
Vis hele sitatet...
Tror du har ganske rett der ja
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 16:08.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
så lenge man holder det på det sikre nivået så tror jeg det er sånn paselig lovelig (pyro er jo ikke lovelig akurat vist du kjønner)
feks etter 22/juli så gikk jo pst til diverse folk her på freak å snakket med dem om hva de skulle bruke kjemikaliene sine til osv... og de fikk jo beholde pyro kjemikaline sine selv etter en prat med pst
Vis hele sitatet...
Du poster innlegg som ikke stemmer veldig ofte.

Uten utdanning, er det desverre ikke lov. Kjemikaljene(de fleste) kan oppbevares av privatpersoner, men ikke importeres uten tillatelse fra DSB. Anbefaler deg å lese der litt, grei lesing.

Med en gang du blander kjemikaljer som utgjør en "bombe", bryter du loven. Hvordan dette faktisk håndheves er vel litt opp til politibetjenten, mtp område, gjør du alt kontrollert?, er de rette sikkerhetsadvarslene stemplet på?, kan det forstyrre naboer osv.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Du poster innlegg som ikke stemmer veldig ofte.

Uten utdanning, er det desverre ikke lov. Kjemikaljene(de fleste) kan oppbevares av privatpersoner, men ikke importeres uten tillatelse fra DSB. Anbefaler deg å lese der litt, grei lesing.

Med en gang du blander kjemikaljer som utgjør en "bombe", bryter du loven. Hvordan dette faktisk håndheves er vel litt opp til politibetjenten, mtp område, gjør du alt kontrollert?, er de rette sikkerhetsadvarslene stemplet på?, kan det forstyrre naboer osv.
Vis hele sitatet...
Import ja, der sa du noe! Skal se hva jeg finner ut av det

Men den reglen som sier at det er ulovlig å blande kjemikalier som utgjør en "bombe", har du kilde på den? Finner ikke noe selv.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Import ja, der sa du noe! Skal se hva jeg finner ut av det

Men den reglen som sier at det er ulovlig å blande kjemikalier som utgjør en "bombe", har du kilde på den? Finner ikke noe selv.
Vis hele sitatet...

Straffeloven § 188.
Uforsiktig omgang med skytevåpen eller eksplosiver
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som fremstiller, tilvirker, bruker, behandler eller oppbevarer skytevåpen, ammunisjon, sprengst eller et annet eksplosjonsfarlig stoff på en uforsiktig måte som er egnet til å volde fare for andres liv eller helse.
Vis hele sitatet...
Den siste delen, "som er egnet til å volde fare for andres liv eller helse.", er jeg ikke helt sikker på, men miksen regnes jo som en bombe, og er deretter ulovlig å oppbevare.


Våpenloven § 191.
Grov ulovlig befatning med skytevåpen, ammunisjon, sprengstoff eller annet eksplosjonsfarlig stoff, straffes med bot eller fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om befatningen er grov, skal det særlig legges vekt på
a)hvilken type og hvor stort omfang overtredelsen gjelder, b)om den av andre grunner er særlig farlig eller samfunnsskadelig, og c)om den inngår i forberedelsen til en straffbar handling.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Glenni; 7. november 2012 kl. 21:17.
Takk for utfyllende svar Glenni KP

Virker som at hvis man lager fyrverkeri i mindre mengder og på en sikker måte så er det ikke ulovlig, men selvfølgelig så klarer jo juristene å snu dette mot oss hvis de vill.
Generelt så gjelder det at du kan bli straffet av å bryte bare en lov. Uansett om handlingen er i samsvar med en annen lov om det samme temaet.

Tenk deg hvordan det hadde vært hvis alle som drev med f.eks. ran slapp unna med å si det var et samfunnsvitenskapelig forskningsprosjekt som så på politiets utrykkningstider og ransoffrenes psykologiske reaksjoner.

Eksplosivforskriften §§ 2-4 sier :

Enhver håndtering av eksplosiv vare er forbudt, med mindre annet fremgår av denne forskrift eller særskilt tillatelse gitt i medhold av denne forskrift.

Man må ha godkjenninger i hytt og pine for å produsere fyrverkeri lovlig.