Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 11048
Heisann freaks!

1. Ta utgangspunkt i at du har en stor tomt 6-7 mål, er det det mulig før jeg begynner å bygge hus å grave ut ganger og rom under jorden for så å bygge huset oppå, vet at det er fult mulig, men det jeg tenker på er loveligheter og søknader! Hva skal jeg søke om? Er det egentlig mulig i å gjøre dette lovelig?

2. Vist du har en fjell vegg bak huset og eier alt som er rundt den fjellveggen samt fjellet, er det da mulig å sprenge/grave ut en tunnel lovelig for å bruke den som lager/garsje?
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Heisann freaks!

1. Ta utgangspunkt i at du har en stor tomt 6-7 mål, er det det mulig før jeg begynner å bygge hus å grave ut ganger og rom under jorden for så å bygge huset oppå, vet at det er fult mulig, men det jeg tenker på er loveligheter og søknader! Hva skal jeg søke om? Er det egentlig mulig i å gjøre dette lovelig?

2. Vist du har en fjell vegg bak huset og eier alt som er rundt den fjellveggen samt fjellet, er det da mulig å sprenge/grave ut en tunnel lovelig for å bruke den som lager/garsje?
Vis hele sitatet...
Mamman min, soim er tidligere eiendomsmekler, sier at du kun disponerer grunnen 2 meter ned. Har ikke andre kilder >.<

Når det gjelder å bygge seg inn i fjell som du eier, er det vel noe av det samme - mer enn to meter inn, og du må søke. Det, og konstruksjonen må jo godkjennes så det ikke raser i hue ditt. Igjen, ingen kilder
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Heisann freaks!

1. Ta utgangspunkt i at du har en stor tomt 6-7 mål, er det det mulig før jeg begynner å bygge hus å grave ut ganger og rom under jorden for så å bygge huset oppå, vet at det er fult mulig, men det jeg tenker på er loveligheter og søknader! Hva skal jeg søke om? Er det egentlig mulig i å gjøre dette lovelig?

2. Vist du har en fjell vegg bak huset og eier alt som er rundt den fjellveggen samt fjellet, er det da mulig å sprenge/grave ut en tunnel lovelig for å bruke den som lager/garsje?
Vis hele sitatet...
noen som har lest dagens VG? (saken angående røkkes kjeller)
Sist endret av VivaLatrina; 16. januar 2010 kl. 23:59.
Sitat av excubated Vis innlegg
Mamman min, soim er tidligere eiendomsmekler, sier at du kun disponerer grunnen 2 meter ned. Har ikke andre kilder >.<
Vis hele sitatet...
Jeg har også hørt at det er to meter, uten å gidde å lete etter andre kilder.
Men jeg vet i alle fall at om du skal bygge lenger enn X meter ned, så må du søke først.
Sist endret av Grimdoc; 17. januar 2010 kl. 00:11. Grunn: byttet om et ord
Xzip's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
noen som har lest dagens VG? (saken angående røkkes kjeller)
Vis hele sitatet...
Ja, utrolig stort anlegg han skulle ha da! Med vaskehall Wtf?

Hadde bare vært så digg å gjort det Tomt og penger er ingen problem, men vil helst ha det lovelig
Du må iallefall bo ett godt stykke utenfor byer hvis du skal ha en tomt på opptil 7 mål ) Det er rimelig stort.

2 meter ned sier dere... men hva med kjellere som har ståhøyde på 2.40 da?

mvh D
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
2 meter ned sier dere... men hva med kjellere som har ståhøyde på 2.40 da?
Vis hele sitatet...
Der er enten ikke hele kjelleren under bakken, de har tillatelse, eller har gjort det ulovlig (om 2-metersgrensa er det som gjelder). En siste mulighet er at denne begrensningen kom etter at kjelleren ble bygd.
Xzip's Avatar
Trådstarter
Det er enklere en dere tror faktisk, det er samme søknad som vist du skulle bygget ett uthus har jeg hørt!
Tenkte å få oppklart dette skikkelig en dag jeg har tid, har så lyst å få noe sånt gjennomført
Dude, hvem er det som bryr seg egentlig ? har du planer om å bo forever i huset der, så er det bare å grave.
2meter reglen gjelder KUN hvis der blir funnet verdier.
eks: hvis du finner verdier(gull i stein) så blir du nok kaste vekk av staten uansett.
Sitat av ranvik Vis innlegg
2meter reglen gjelder KUN hvis der blir funnet verdier.
eks: hvis du finner verdier(gull i stein) så blir du nok kaste vekk av staten uansett.
Vis hele sitatet...
Så om du finner gull, eller en stor olje åre, så er den ikke din, selv om det er på din tomt?
Xzip's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
2meter reglen gjelder KUN hvis der blir funnet verdier.
eks: hvis du finner verdier(gull i stein) så blir du nok kaste vekk av staten uansett.
Vis hele sitatet...
Tror mest på dette utspillet, men har du kilde?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Dude, hvem er det som bryr seg egentlig ? har du planer om å bo forever i huset der, så er det bare å grave.
Vis hele sitatet...
Joda, men bygger du et HUS, så har du enten kjeller eller grunnmur, som er støpt i betong... så å grave rett ut derfra funker dårlig... å pigge opp betongen i etterkant og grave videre er selvfølgelig gjennnomførbart, men så dukker problemet "hvor faen skal jeg legge all denna jorda hen?" den må jo UT av tunnelene og ut av huset


Om man bygger kjeller uten lov kan man risikere noe sånt: http://tb.no/nyheter/vil-sjekke-ulov...0-ar-1.1114509

Latterlig...
Hørtes spennende ut. Post resultat da. Forlater ikke dette forumet på noen år <3
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Tror mest på dette utspillet, men har du kilde?
Vis hele sitatet...
sjekk lovdata står der, er snart 3-4år siden jeg sjekka det opp

Sitat av kenny Vis innlegg
Så om du finner gull, eller en stor olje åre, så er den ikke din, selv om det er på din tomt?
Vis hele sitatet...
akuratt, staten eier alt, i usa er det ikke sånn.


NB: husk du MÅ søke kommunen OG naboer akuratt som alle andre typer bygg, må sende ut nabo varsel osv..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er ikke noe problem å bygge dypere, men du må levere byggesøknad til kommunen som ved alle andre tilfeller.
Det er vel enklere å få tilgivelse enn tillatelse? :P
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Masi Vis innlegg
Det er vel enklere å få tilgivelse enn tillatelse? :P
Vis hele sitatet...
Ender ofte med at du må rive skiten. Kjedelig hvis huset ditt står oppå det du må rive
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Ender ofte med at du må rive skiten. Kjedelig hvis huset ditt står oppå det du må rive
Vis hele sitatet...
betongbil + slange ned i kjeller = profit?
Sitat av kenny Vis innlegg
Så om du finner gull, eller en stor olje åre, så er den ikke din, selv om det er på din tomt?
Vis hele sitatet...
Sitat av ranvik Vis innlegg
akuratt, staten eier alt, i usa er det ikke sånn.
Vis hele sitatet...
Sitat av LOVDATA.NO
§ 7. Lovens mineralkategorier

Med statens mineraler menes i denne lov:
a) metaller med egenvekt 5 gram/cm3 eller høyere, herunder krom, mangan, molybden, niob, vanadium, jern, nikkel, kobber, sink, sølv, gull, kobolt, bly, platina, tinn, sink, zirikonium, wolfram, uran, kadmium og thorium og malmer av slike metaller. Dette gjelder likevel ikke alluvialt gull,
b) metallene titan og arsen og malmer av disse,
c) magnetkis og svovelkis.

Med grunneiers mineraler menes i denne lov alle mineraler som ikke er statens mineraler etter første ledd. Dette gjelder likevel ikke petroleum etter lov 4. mai 1973 nr. 21 om undersøkelser etter og utvinning av petroleum i grunnen under norsk landområde.
Vis hele sitatet...
Altså eier staten alle metallene på listen, samt det som kan brukes til å utvinne petroleum.
Resten eier grunneier, eller den som finner stoffet og bruker paragrafen om ekspropriasjon.

Se http://lovdata.no/all/hl-20090619-101.html for hele loven angående lov om erverv og utvinning av mineralressurser
Sist endret av Grimdoc; 21. januar 2010 kl. 00:17.
Lovens mineralkategorier
Med statens mineraler menes i denne lov:
a) metaller med egenvekt 5 gram/cm3 eller høyere, herunder krom, mangan, molybden, niob, vanadium, jern, nikkel, kobber, sink, sølv, gull, kobolt, bly, platina, tinn, sink, zirikonium, wolfram, uran, kadmium og thorium og malmer av slike metaller. Dette gjelder likevel ikke alluvialt gull,
b) metallene titan og arsen og malmer av disse,
c) magnetkis og svovelkis.
Med grunneiers mineraler menes i denne lov alle mineraler som ikke er statens mineraler etter første ledd. Dette gjelder likevel ikke petroleum etter lov 4. mai 1973 nr. 21 om undersøkelser etter og utvinning av petroleum i grunnen under norsk landområde.
Vis hele sitatet...
Det er Norge det.. Tar alt de kan.

EDIT: Så Grimdoc var før med listen der.
Men du kan jo bare flytte deg opp til Svalbard da

Loven gjelder på norsk territorium med unntak av Svalbard. Loven gjelder ikke utenfor den private eiendomsrettens grenser i sjø.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Donkeybrain; 21. januar 2010 kl. 00:24.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Men du kan jo bare flytte deg opp til Svalbard da
Vis hele sitatet...
Men da må man huske på at det er enda strengere regler for å grave på Svalbard!
Der får du ikke akkurat byggetillatelse på 3 uker for å si det sånn. Det er vel ikke lov å bygge noe i privat regi mener jeg å huske. Det er jo et av verdens siste "urørte" steder.

Tror nok det blir både lettere og billigere å ordne det på det norske fastlandet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Det er Norge det.. Tar alt de kan.
Vis hele sitatet...
Og er ikke det bare positivt da?
Om du tilfeldigvis bygger hus på en gullåre vil jeg heller at pengene skal i statskassa enn at de skal gå til ditt private hangarskip-bygget-om-til-yacht.
Men det komprimerer på mange måter ideen om eiendomsrett, og det synes jeg ikke noe særlig om. Det er greit at pengene gjør seg best for flertallet når de ligger i statskassen, men det er ikke et argument for at statskassens tørst skal gå ut over andres suverenitet, mener nå jeg.

Og du vet ingenting om at han kommer til å bruke pengene på sin private hangarskipyacht, han kunne like gjerne ha brukt penge som startkapital til en suksessbedrift som ville betalt statkassen betraktelig større mengder i form av skatter og avgifter, sånn i det lange løp.
Sist endret av gulunderstrek; 21. januar 2010 kl. 07:55.
Xzip's Avatar
Trådstarter
Gulundersterk: Og du vet ingenting om at han kommer til å bruke pengene på sin private hangarskipyacht, han kunne like gjerne ha brukt penge som startkapital til en suksessbedrift som ville betalt statkassen betraktelig større mengder i form av skatter og avgifter, sånn i det lange løp.[/quote]

Helt enig med deg!
Sist endret av Xzip; 21. januar 2010 kl. 10:10.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Der er enten ikke hele kjelleren under bakken, de har tillatelse, eller har gjort det ulovlig (om 2-metersgrensa er det som gjelder). En siste mulighet er at denne begrensningen kom etter at kjelleren ble bygd.
Vis hele sitatet...
Hehe, her er det viktig med generell kunnskap om bygg. Et hus har som regel en grunnmur. Har du noensinne sett et hus hvor kledningen går helt ned på bakken? Om et hus har kjeller er førsteetasje sjeldent eller aldri jamt med bakken. Med andre ord, om f eks grunnmuren er 40cm er det ikke noe problem med kjeller under bakkenivå med takhøyde på 240.

Hadde dette vært et problem hadde ingen fått bygget hus med kjeller. Folkens da!!!
Sist endret av tafsern; 21. januar 2010 kl. 10:13.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Men det komprimerer på mange måter ideen om eiendomsrett, og det synes jeg ikke noe særlig om. Det er greit at pengene gjør seg best for flertallet når de ligger i statskassen, men det er ikke et argument for at statskassens tørst skal gå ut over andres suverenitet, mener nå jeg.

Og du vet ingenting om at han kommer til å bruke pengene på sin private hangarskipyacht, han kunne like gjerne ha brukt penge som startkapital til en suksessbedrift som ville betalt statkassen betraktelig større mengder i form av skatter og avgifter, sånn i det lange løp.
Vis hele sitatet...
Det burde vært noe alla USA hvor private får betalt for å ha oljepumper stående på eiendommen. Vet det er slik inoen stater ihvertfall.
Et annet alternativ kunne vært at grunneier får prosenter av verdiene som blir utvunnet på tomten h*n eier(eide etter at staten tok den...)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Og er ikke det bare positivt da?
Om du tilfeldigvis bygger hus på en gullåre vil jeg heller at pengene skal i statskassa enn at de skal gå til ditt private hangarskip-bygget-om-til-yacht.
Vis hele sitatet...
Nei gud forby at noen har noe mer enn gjennomsnittspersonen
Alt av pilarer og søyler som skal ha bærende effekt, må støpes på frostsikker grunn, og det er mer enn to meter...
Jeg antar at dette er noe man må søke om, fordi privatpersoner som får slå seg løs ofte ikke har peiling på vannrør, strøm- og kloakkanlegg som kan ligge nedgravd..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Men det komprimerer på mange måter ideen om eiendomsrett, og det synes jeg ikke noe særlig om. Det er greit at pengene gjør seg best for flertallet når de ligger i statskassen, men det er ikke et argument for at statskassens tørst skal gå ut over andres suverenitet, mener nå jeg.

Og du vet ingenting om at han kommer til å bruke pengene på sin private hangarskipyacht, han kunne like gjerne ha brukt penge som startkapital til en suksessbedrift som ville betalt statkassen betraktelig større mengder i form av skatter og avgifter, sånn i det lange løp.
Vis hele sitatet...
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Helt enig med deg!
Vis hele sitatet...
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Nei gud forby at noen har noe mer enn gjennomsnittspersonen
Vis hele sitatet...
At noen kjøper en tomt fullstendig uvitende om at der er enn gullåre der skal ikke gi denne personen adgang til de naturressursene som landet faktisk kan trenge selv. Her er det snakk om at dere støtter tilfeldig skjevfordeling av store ressurser som dere faktisk vil at skal havne i hendene på den privatpersonen som kjøper tomten. Hva andres suverenitet angår er dette et ørlite inngrep i vår egen selvstyring. For det første bor mesteparten av Nordmenn i byer, som er bygget på flate området hvor der neppe er noen mineraler av betydning. For det andre så er sjansen utrolig liten for at man klarer å bygge hus på noe verdifullt i et land hvor hver innbygger har ikke mindre enn 15 kvadratkilometer å boltre seg på.

Tenk om en kunne eie vannområder? Tenk om noen hadde eid oljen?

Nei jeg vet ikke hva han hadde gjort med pengene, sannsynligvis startet et gruvefirma.

Til Ond^Sofa vil jeg si at jeg slettes ikke lider av noen rikmannsfobi, men her er det snakk om at noen bare skal kunne krafse til seg store mengder mineraler fordi de "fant det". Tenk om noen bare "fant" en skatt i et ship? Skulle denne da bare tilfalt dem?
Jeg driter egentlig en smule i skjev fordeling av resurser, om det skal gå på bekostning grunnleggende rettigheter.
Sitat av Sio Vis innlegg
Her er det snakk om at dere støtter tilfeldig skjevfordeling av store ressurser [...]
Vis hele sitatet...
Lotto er med andre ord dødelig umoralsk..?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av excubated Vis innlegg
Lotto er med andre ord dødelig umoralsk..?
Vis hele sitatet...
Litt større ressurser det er snakk om her.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Tenk om noen bare "fant" en skatt i et ship? Skulle denne da bare tilfalt dem?
Vis hele sitatet...
Hvis det var jeg som hadde funnet den, hadde jeg kommet til å ta den med hjem ihvertfall
Xzip's Avatar
Trådstarter
Vis jeg finner noe kommer jeg selfølgelig til å beholde det Bedre å bruke pengene selv på bygge lengre ned/innover en å spandere varmepumper på Stein Erik Hagen.
Ett annet problem er hvordandu skal omsette det du finner, foreksempel uran!?
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Vis jeg finner noe kommer jeg selfølgelig til å beholde det Bedre å bruke pengene selv på bygge lengre ned/innover en å spandere varmepumper på Stein Erik Hagen.
Ett annet problem er hvordandu skal omsette det du finner, foreksempel uran!?
Vis hele sitatet...
selge det til en litt småcrazy israelitt?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg driter egentlig en smule i skjev fordeling av resurser, om det skal gå på bekostning grunnleggende rettigheter.
Vis hele sitatet...
Du mister på ingen måte retten til egen eiendom, skaff deg en ny en.
I Norge er vi heldigvis så heldige at staten hjelper mennesker som havner i en slik situasjon forsaket av staten selv.
Du mister også retten til å bo der du vil om noen finner ut at nå skal det bygges bro der du har bygget hus.
Sitat av excubated Vis innlegg
Lotto er med andre ord dødelig umoralsk..?
Vis hele sitatet...
Ja, lotto er forøvrig ulovlig i Norge. Norsk Tipping forøvrig er mer som en slags "frivillig skatt" og en slags statlig måte og holde kontroll på veddebehovene våre. For øvrig nevner også Jonta noe som er meget viktig:
Sitat av Jonta Vis innlegg
Litt større ressurser det er snakk om her.
Vis hele sitatet...

Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hvis det var jeg som hadde funnet den, hadde jeg kommet til å ta den med hjem ihvertfall
Vis hele sitatet...
Det er også ulovlig. Men det driter vel du i? Er ikke stjeling når det var du som fant det!
Sist endret av Sio; 23. januar 2010 kl. 20:57.
Xzip's Avatar
Trådstarter
off topic: Nå som vi allerede snakker om omsetning av mineraler og funn på eiendom. Se på dette da! http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=583452 litt sykt spør du meg!! Hva hadde du gjort:P
Sist endret av Xzip; 23. januar 2010 kl. 21:37.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er også ulovlig. Men det driter vel du i?
Vis hele sitatet...
.
Hm, ja!
Et lite spørsmål. Hvis du allerede har et hus, med kjeller, eller uten kjeller, samme det... Og f.eks er keen på et kino rom, er det noe stress å begynne å grave da? Borre seg gjennom grunnmuren, og grave seg et rom under huset... Glem tilatelse og evt. vann rør og ledinger.

Nå har ikke jeg noe greie på grunnmurer og slikt, men regner med at det er betong i bunn. Dvs at hvis du har en flate på 100kmv, og borrer et hull på 1*1m i grunn muren, og har en stige ned i et rom på 20 - 30 kvm under.... huset vil vell stå støtt, med mindre du bor på en myr eller lignende? Det hadde ihvertfall vært konge... Trenger ikke noe tilatelse eller noe da.... Kan ikke være så veldig vanskelig å gjennomføre, hvis du bare kler rommet under godt... Og når du en gang skal selge det, er det bare å legge ett lokk over hullet i gulvet... :P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
unknown123: Hm, en kamerats hus har hvertfall kun flattråkket jord i en stor del av kjelleren, og så har du
Sitat av ranvik Vis innlegg
2meter reglen gjelder KUN hvis der blir funnet verdier.
eks: hvis du finner verdier(gull i stein) så blir du nok kaste vekk av staten uansett.
Vis hele sitatet...
Men å glemme vannrør og den slags er ganske risky business. Siden det uansett ville blitt en hel del arbeid er ville det vært svært lønnsomt å sjekke tegninger, og finne ut hvor rør og slikt ligger.

Tipper du i tillegg ikke har nok ekspertise til å gjennomføre det, så du må nok konsultere noen som har. Du har hvertfall ikke lyst til å gjøre det, for så å måtte fylle igjen hele skiten etterpå.
Xzip's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown123 Vis innlegg
Et lite spørsmål. Hvis du allerede har et hus, med kjeller, eller uten kjeller, samme det... Og f.eks er keen på et kino rom, er det noe stress å begynne å grave da? Borre seg gjennom grunnmuren, og grave seg et rom under huset... Glem tilatelse og evt. vann rør og ledinger.

Nå har ikke jeg noe greie på grunnmurer og slikt, men regner med at det er betong i bunn. Dvs at hvis du har en flate på 100kmv, og borrer et hull på 1*1m i grunn muren, og har en stige ned i et rom på 20 - 30 kvm under.... huset vil vell stå støtt, med mindre du bor på en myr eller lignende? Det hadde ihvertfall vært konge... Trenger ikke noe tilatelse eller noe da.... Kan ikke være så veldig vanskelig å gjennomføre, hvis du bare kler rommet under godt... Og når du en gang skal selge det, er det bare å legge ett lokk over hullet i gulvet... :P
Vis hele sitatet...
Med den måten du beskriver tar det ikke mer en en uke før du kan bruke den kinoen din som badebaseng!
Alltid regne med grunnvannet vettu
Sist endret av Xzip; 24. januar 2010 kl. 01:10.
si at man bor på grus, og det er massevis av grus nedover under huset, hvor vannet kan dreneres bort da
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Og dette underjordiske hjemmekinorommet skal graves opp med spade da eller?
neinei, man kjører en bobcat og diverse utstyr inn kjellerdøra
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Antar at det ikke er noe kjellerdør på dette prosjektet, da det er litt av poenget?

Uansett så konstruksjonsmessig så vil det vel ende med at hele gulvet i første etasje kollapser, når man lager ett såppas stort hullrom midt under huset, samtidig som at massen vil rase inn etterhvert som du graver.
HøyRisiko Psykopat
La oss si eg har tenkt å lage en kjeller midt ute i hagen på 7x4 m og 2.5 meter i høyden, 2 meter under jorden.
Måtte eg da søkt for tilatelse?

Frostet å gjøre det lenge :P
Sist endret av OlaWaagen; 24. januar 2010 kl. 02:24.
Sitat av Sio Vis innlegg
Du mister på ingen måte retten til egen eiendom, skaff deg en ny en.
I Norge er vi heldigvis så heldige at staten hjelper mennesker som havner i en slik situasjon forsaket av staten selv.
Du mister også retten til å bo der du vil om noen finner ut at nå skal det bygges bro der du har bygget hus.
!
Vis hele sitatet...
Sitat av Verdenserklæringen om menneskerettigheter
Artikkel 17
1. Enhver har rett til å eie eiendom alene eller sammen med andre.
2. Ingen må vilkårlig fratas sin eiendom.
Vis hele sitatet...
Det var ikke retten til egen eiendom jeg siktet til, men retten til å beholde denne. Erstatningen man får fra staten ved ekspropriasjon er forsåvidt også bare en vits. Anbudene står på ingen måte i forhold til eiendommens verdi.
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Med den måten du beskriver tar det ikke mer en en uke før du kan bruke den kinoen din som badebaseng!
Alltid regne med grunnvannet vettu
Vis hele sitatet...
Men hvis man kler det skikkelig, type betong fra grunnmuren og ned veggene, og selvfølgelig betong gulv.... Det vil jo bli på en måte en ny etasje under huset... :P Høres sprøtt ut, men det vell gå!? kan også legge bjelker i taket, sånn at ikke hele huset kolapser...

Ja, kan vell greave rommet ut med spade... !? Tar vell ikke såå lang tid...
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det var ikke retten til egen eiendom jeg siktet til, men retten til å beholde denne. Erstatningen man får fra staten ved ekspropriasjon er forsåvidt også bare en vits.
Vis hele sitatet...
Dette må variere fra fylke til fylke, for jeg kjenner to huseiere som var naboer, og de gledet seg til det skulle bygges tunnel der de bodde. Så kom kommunen og de fikk kjøpt hver sitt større hus, men de er ikke naboer lengre : /

I Norge følger vi mer eller mindre menneskerettighetene. Men når så store ressurser og nødvendigheter står på spill fremfor huset til noen, da forstår jeg godt at man ikke klarer å følge dem. Man blir ikke ufrivillig sanksjonert om man ikke følger menneskerettighetene, derfor er dem heller ikke så voldsomt kompliserte. Jeg syntes vi er kjempeflinke i Norge kontra resten av verden, og jeg tror de fleste er samde om at det er helt greit at en må tvangsflytte har en klart å bygge bolig på et fjell av gull.