Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7493
De var innom i dag morges for en prat også så jeg når de dro at min gamle mobiltelefon som jeg ikke bruker mer er borte. Gamle simkortet er deaktivert men kan de likevel se meldinger?
Sist endret av cinthorc93; 3. desember 2015 kl. 17:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, det kan dei. Forøvrig er det nok du som har rota den vekk, og ikkje politiet som har stjelt den. Kva i alle dager skulle dei ha å vinne på det?
De kom å spurte om jeg hadde røyka osv og jeg nekta, de sa det var greit men ville følge opp. Mens de var hos meg gikk jeg på do og det må ha vært da hvor de tok den med seg. Den lå på PC bordet og nå er den vekke.

Jeg har ikke rota den vekk, 100% at de tok den.

Har nå greid å slutte å røyke så det var egentlig god timing at de kom nå og ikke i forrige måned, men om de finner meldingene kan det være at de tar inn folk til avhør og sier at de har funne meldinger på min telefon. Og da vil nok de som ble tatt inn ta hevn over meg, det er det jeg er redd for.
"Øko-Terrorist"
Jamen så gå ned til stasjonen og anmeld dem for tyveri da, om de ikke har tillatelse til å konfiskere så er det tyveri.
Ekspert på påstander
Hvorfor i all verden gikk du til do, imens purken er alene på et annet rom?? Håper du får mobilen tilbake, anmeld dem og satser på at de har ikke sjekka meldingene enda. Bor du på en by eller bygda?
Sitat av tr80r Vis innlegg
Jamen så gå ned til stasjonen og anmeld dem for tyveri da, om de ikke har tillatelse til å konfiskere så er det tyveri.
Vis hele sitatet...
Og hva skjer dersom politiet blånekter for å ha gjort noe som helst.
Hvem tror du at folk mest sannsynlig kommer til å tro på da?
Og hva skjer dersom politiet blånekter for å ha gjort noe som helst.
Hvem tror du at folk mest sannsynlig kommer til å tro på da?
Vis hele sitatet...
Om politiet nekter for å ha gjort det kan de heller ikke bruke mobilen som bevis mot han..
Sitat av IRead Vis innlegg
Hvorfor i all verden gikk du til do, imens purken er alene på et annet rom?? Håper du får mobilen tilbake, anmeld dem og satser på at de har ikke sjekka meldingene enda. Bor du på en by eller bygda?
Vis hele sitatet...

Trodde politi var til å stole på til å ikke stjele, bor i en liten by som kan regnes som en bygd.
Sitat av cinthorc93 Vis innlegg
Trodde politi var til å stole på til å ikke stjele, bor i en liten by som kan regnes som en bygd.
Vis hele sitatet...
Politi i Norge gjør som oftest som de vil, uten konsekvenser.
Ring ned til politistasjonen om en måned, så får du sikkert hentet telefonen igjen. Selv om sim kortet er deaktivert så kan de fremdeles lese meldinger.
Om noe skulle inkriminere deg, så bare nekt. De verste de kan gjøre er å kreve urinprøve/blodprøve. Hvis dette slår ut negativt, så kan de ikke straffeforfølge deg basert på uttalelser eller meldinger.
"Øko-Terrorist"
Sitat av En deling Vis innlegg
Om politiet nekter for å ha gjort det kan de heller ikke bruke mobilen som bevis mot han..
Vis hele sitatet...
Dette.. ulovligt erverved bevis vil nok ikke en dommer godta i en slik sak.
All the way up
Sitat av tr80r Vis innlegg
Dette.. ulovligt erverved bevis vil nok ikke en dommer godta i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Enig. Men det er viktig at TS møter opp på politikontor, og får "bekreftet" at de ikke har tatt den. Helst med mobilen på lydoppttak.

Hvis de er så sleipe at de har tatt tlfen, vil de også kanskje nekte for å ha stjålet den i en rettslig sammenheng(?)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tr80r Vis innlegg
Dette.. ulovligt erverved bevis vil nok ikke en dommer godta i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Er du sarkastisk? Om du ikkje er sarkastisk så tar du feil.

At det er ulovleg innhenta er ikkje åleine grunn nok til å avskjære det.
Dette.. ulovligt erverved bevis vil nok ikke en dommer godta i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Jo det vil de nok, poenget er at politiet ikke kan si at de ikke har mobilen din, og deretter bruke den mot deg, ettersom politiets handlinger da blir tyveri som de selv beviser å ha begått. Ingen politimann ville risikert å miste jobben for å få TS dømt i en slik sak. Om de har tatt den vil de si ja vi har tatt den, fordi de da har lovlig konfiskert den.

Dette er da også bare antakelser og ikke noe jeg vet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan ikke noen forklare hvordan politiet både kan påstå at de ikke har telefonen, og så bruke den som bevis i en straffesak? Virker litt konspiratorisk og ulogisk.
Hvor står det at politiet påstår at de ikke har telefonen(?) - De er nok desverre i sin fulle rett til å ta med seg hva de enn måtte føle kan bli bevis for bruk av narkotika når de allerede har fått lov og reise hjem til personen 'for og ta en prat'. Norge er ikke USA, politiet sin makt er suveren og det blir i 99/100 tilfeller ikke noe tema om hvordan ting har gått for seg. Det her høres forsåvidt ikke ut som noe tvilsom måte de har skaffet seg eventuelle bevis på dog
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av hideout Vis innlegg
Hvor står det at politiet påstår at de ikke har telefonen(?) - De er nok desverre i sin fulle rett til å ta med seg hva de enn måtte føle kan bli bevis for bruk av narkotika når de allerede har fått lov og reise hjem til personen 'for og ta en prat'. Norge er ikke USA, politiet sin makt er suveren og det blir i 99/100 tilfeller ikke noe tema om hvordan ting har gått for seg. Det her høres forsåvidt ikke ut som noe tvilsom måte de har skaffet seg eventuelle bevis på dog
Vis hele sitatet...
Flott at slike som deg ikke bestemmer.

"Hvis det er grunn til mistanke om en straffbar handling som kan medføre fengsel, kan datamaskiner som står i bolig, rom eller oppbevaringssted beslaglegges, og så gjennomsøkes." Regner med mobil faller inn under lignende.

Med andre ord må du har vært litt storslusk for at de skal kunne hente ting uten et skriv fra jurist.
...Så de kan reise hjem til en person og diskutere rusbruk uten et skriv eller muntlig tillatelse fra en jurist? Utifra hva personen skriver er det en selvfølge at de har det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
"Hvis det er grunn til mistanke om en straffbar handling som kan medføre fengsel, kan datamaskiner som står i bolig, rom eller oppbevaringssted beslaglegges, og så gjennomsøkes." Regner med mobil faller inn under lignende.

Med andre ord må du har vært litt storslusk for at de skal kunne hente ting uten et skriv fra jurist.
Vis hele sitatet...
Nei.

Nasking kan medføre seks måneders fengsel. Ergo vil nasking kvalifisere. Og du er ikkje akkurat storkriminell om du knabber en pakke tyggis på nærbutikken...
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei.

Nasking kan medføre seks måneders fengsel. Ergo vil nasking kvalifisere. Og du er ikkje akkurat storkriminell om du knabber en pakke tyggis på nærbutikken...
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke?

Naskeri er en forseelse, altså mindre alvorlig enn et tyveri, som er en forbrytelse. Dersom man har stjålet noe av mindre verdi, for ca et par tusenlapper, så regnes det for å være et naskeri. Har man stjålet noe av større verdi vil det som regel være et tyveri. 3000 er vel akkurat i grensetilfelle.

Ingen som blir bura for en pakke Extra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg
Det stemmer vel ikke?

Naskeri er en forseelse, altså mindre alvorlig enn et tyveri, som er en forbrytelse. Dersom man har stjålet noe av mindre verdi, for ca et par tusenlapper, så regnes det for å være et naskeri. Har man stjålet noe av større verdi vil det som regel være et tyveri. 3000 er vel akkurat i grensetilfelle.

Ingen som blir bura for en pakke Extra.
Vis hele sitatet...
Etter den gamle straffelova var strafferamma for nasking inntil 6 månaders fengsel. Du har heilt rett i at ingen vart fengsla for nasking, men det var strafferamma, og oppfylte kravet om 'kan' - det går ikkje på rettspraksis, men strafferamme. Grunnen til at den var seks månader var vel antakeleg for å gi adgang til sivilarrest, som vil sei at vektarane kunne pågripe ein person.

Eg kjenner ikkje den nye straffelova godt nok til å gi eit eintydig svar, men den artikkelen du siterer er uansett såpass gammal at den omhandler praksis under den gamle straffelova.
Er vel ingen som blir bura for bruk av nark. heller. Kan uansett konkludere med at politiet høyst sanynlig var i sin fulle rett når de allerede var inne i huset til TS og ta med seg en tlf. Alt de finner på den kan de uten tvil bevisføre og. Norge er en av de få politistater igjen i verden, så lykke til med og anklage de for tyveri.
Jeg kan ikke forstå hvorfor du fikk gå på do aleine jeg :P Når jeg har spørt om dette får jeg enten vente til de har gått eller så må en bli med inn pga faren for bevisforspillelse :P

Og som en liten ekstra: ACAB: https://www.youtube.com/watch?v=8NbpEKkfMxI
Sitat av En deling Vis innlegg
Jo det vil de nok, poenget er at politiet ikke kan si at de ikke har mobilen din, og deretter bruke den mot deg, ettersom politiets handlinger da blir tyveri som de selv beviser å ha begått. Ingen politimann ville risikert å miste jobben for å få TS dømt i en slik sak. Om de har tatt den vil de si ja vi har tatt den, fordi de da har lovlig konfiskert den.

Dette er da også bare antakelser og ikke noe jeg vet.
Vis hele sitatet...
Så du mener at dersom politiet faktisk tok telefonen hans, og fant en videofilm av et drap som ble begått så kunne de ikke gått videre med det? Det tviler jeg sterkt på. Men jeg ser poenget ditt.
Så du mener at dersom politiet faktisk tok telefonen hans, og fant en videofilm av et drap som ble begått så kunne de ikke gått videre med det?
Vis hele sitatet...
Jeg mener nettopp at de kan gå videre med dette, men sier at politiet ikke har noen grunn til å ikke si at de har konfiskert den lovlig når de har konfiskert den lovlig. Les svaret mitt og det jeg svarte på igjen.
Har selv hatt en episode der politiet tokk med noe som var mitt og nektet på at dem hadde tatt det.
Etter 6-7 timer ringte dem tilbake og sa dem tilfeldig vis hadde fått det med seg..
Ring vakthavende politiadvokat selv eller via en advokat, og spørr om innsyn i beslagsrapporten.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Naskeri er en forseelse, altså mindre alvorlig enn et tyveri, som er en forbrytelse. Dersom man har stjålet noe av mindre verdi, for ca et par tusenlapper, så regnes det for å være et naskeri. Har man stjålet noe av større verdi vil det som regel være et tyveri. 3000 er vel akkurat i grensetilfelle.

Ingen som blir bura for en pakke Extra.
Vis hele sitatet...
Naskeri kunne straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler etter den gamle straffeloven. Dermed kunne naskeri medføre høyere straff en 6 måneder fengsel (6 måneder fengsel + bot er høyere enn bare 6 måneder), og man kunne dermed pågripes for det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Etter den gamle straffelova var strafferamma for nasking inntil 6 månaders fengsel. Du har heilt rett i at ingen vart fengsla for nasking, men det var strafferamma, og oppfylte kravet om 'kan' - det går ikkje på rettspraksis, men strafferamme. Grunnen til at den var seks månader var vel antakeleg for å gi adgang til sivilarrest, som vil sei at vektarane kunne pågripe ein person.

Eg kjenner ikkje den nye straffelova godt nok til å gi eit eintydig svar, men den artikkelen du siterer er uansett såpass gammal at den omhandler praksis under den gamle straffelova.
Vis hele sitatet...
Det har vel blitt endret til "mindre tyveri". Det har ikke lenger fengsel som maks strafferamme. Det tillates derimot sivilarrest for "skjellig grunn til mistanke" for mindre tyveri.