Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3399
God kveld godtfolk.

De siste 3 åra har jeg holdt en del på med front-end utvikling og begynte med ruby on rails nå i januar.

I morgen skal jeg inn til en bedrift jeg har spurt om en trainee stilling ubetalt i 3 mnd for å lære og ha mulighet for ansettelse etter hvert.

Der skal jeg få utdelt instruksjoner og et design i bildeformat tror jeg og skal utvikle en nettside fra scratch.

Er det noen som har vært borti dette før og kan komme med tips og kanskje si hva jeg kan forvente?
Drit nervøs da jeg aldri har vist min kode til noen som helst før.

Ha en god kveld.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du kan forvente at du kommer til å stresse en del, ettersom å kode under press er noe man må være godt vandt med for å ikke fucke opp. Men det er de nok klar over, så ikke stress Keep it simple, og putt tidkrevende detaljer på vent til du er ferdig med det meste annet.
Takk nso �� Ja regner med jeg kommer til å stresse, men trur jeg er mer stressa over om jeg har annen design smak enn de har og de ikke liker det jeg skal lage.

Men får satse ��
Folk(TM) har en tendens til å henge seg opp i tidkrevende detaljer som gir lite verdi. Så min anbefaling er å prøve å sette deg ned å forstå behovet du prøver å løse, og være kritisk til løsningen de beskriver.

Kommer du over ting som tar mye tid å implementere, tenkt seg om og spør om det egentlig er viktig nok. Gjerne still spørsmål som "A tar mye tid, ønsker du at jeg skal prioritere A selv om det går på bekostning av B, eller skal jeg gjøre B først og så revurderer vi A etterpå?"

Utrolig hvor ofte man kan nedprioritere ting folk mener er viktige, så lenge at det aldri blir gjort. Og når man er ferdig er det heller ingen som savner det.
Takk for informasjon etse ��

Har sett på oppgaven nå og begynt og det var faktisk ikke så ille.
Det er flere bilder som skal settes sammen og legge til tekst og få det responsivt over desktop og mobil.

Virker egentlig greit. Får ihvertfall brukt media query som jeg ikke har vært så flink til tidligere ��
Du overvurderer nok hvor god alle andre er. Greit nok at du kanskje ikke er så rutt/skilla whatever, men du kan vel google? De forventer ikke at du kan alt fra før, men at du er villig til å lære og jobbe hardt. Lykke til! (Kanskje google et eller annet om impostor syndrome + developer / web developer hehe)
Takk for tips.

Gjorde litt som du sa her etse, og de syns det var bra jeg prioriterte riktig.

Alt i alt resulterte dette i en jobb som full-stack utvikler etter 2 år som arbeidsledig. Føles deilig :-)
"Nettside fra scratch" - dvs. html/css og javascript? hva med back-end?

Kunne du også si hva slags css rammeverk og javascript rammeverk du brukte til denne oppgaven?
Hei Zirto. Jeg brukte først bootstrap på html. Men fant ut at jeg uansett må ta veldig mye css kode pga at bootstrap ikke har alt jeg trengte.

Så jeg droppa bootstrap og tok alt helt clean.

Nettside fra scratch ja html, css, javascript og php i backend.

Fikk ikke mer enn 3 timer på meg så fikk ikke begynt på php biten, men den var der kun i tilfelle jeg ble ferdig på front-end.

De ville helst se front-end kunnskaper også får man ta back-end siden.
Så nå må jeg finne en god plass på nettet der man kan lære php eller en bok som er god og oppdatert tips til dette taes imot med stort takk
Jøss, gratulerer! Kan du fortelle litt mer om hva slags utfordringer du fikk med css/javascript? Bare sånn ca for å liksom høre hva slags nivå det er snakk om. Jeg tenker litt som deg, at jeg ikke kan nok osv. Studerer master i business (analytics), men har brukt et år nå (gikk i felle som etse nevner, men detaljene på nettsiden er fine da) på å lage en nettside fra scratch i html/css/js/PHP. Fullstendig learning by doing, så har en del hull. Likevel tror jeg kanskje at jeg kunne taklet en jobb som front-end developer.

Har nemlig nettopp fått høre en historie fra en kompis som studerer økonomi, men som jobber innen IT/Business Intelligence. Han måtte hjelpe kollegaen sin fra siving NTNU med programmering og diverse IT-ting som man skulle tro NTNU-studenten var mye flinkere på. + mener jeg har fanget opp en del på forum/Quora/medium/blogger, at folk vet ikke hvordan de skal gjøre noe, de bare vet hvor de skal begynne å google, osv osv.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Altså, på skolen lærer man bare å svare på prøver. Det er en grunn til at bedrifter som ansatter nyutdannede regner dem som ren utgift og opplæringsprosjekt de første 6-12 mnd de er ansatt.

At noen har papirer fra NTNU betyr ikke uten videre at de er brukandes til noe som helst i arbeidslivet.
Sist endret av nso; 7. april 2018 kl. 03:14.
En it-utdanning gir deg en god grunnleggende forståelse for hvordan it-systemer funker, og veldig mye kunnskap du kan bygge videre på. Men det gjør deg ikke til en god systemutvikler, for å bli det trenger du mer reell praktisk erfaring.

I min jobb ansetter vi i hovedsak nyutdannede fra universitetet, og forventer at de har master. Normalt tar det rundt 2 måneder før de vi ansetter er ordentlig produktive.
Sist endret av etse; 7. april 2018 kl. 14:01.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Han måtte hjelpe kollegaen sin fra siving NTNU med programmering og diverse IT-ting som man skulle tro NTNU-studenten var mye flinkere på.
Vis hele sitatet...
Husk da at den store majoriteten av siving-utdanninger på NTNU inneholder sånn ca null IT og null programmering, ut over et lite grunnkurs i MATLAB (ev. Python).

Enkelte linjer inneholder også et grunnkurs i OOP (C++ eller Java), men da stopper det ofte der.

Og selv på de linjene som faktisk har en del programmering, så finner det nok av folk som egentlig ikke liker å programmere, eller egentlig kan å programmere, men som ser på det som emner man bare må komme seg gjennom for å fullføre utdanningen sin.

Som flere andre nevner — et NTNU-stempel på vitnemålet er dessverre ikke noe kvalitetsgaranti, selv om det naturligvis kan være en grei indikator.
Chronic420:
Fikk ikke så store utfordringer. Eneste utfordringen jeg følte selv jeg hadde var å holde bilder og tekst på nøyaktig samme plass over responsiteteten. Altså sørge for at Media Query fungerte som det skulle. Har ikke brukt Media Query så mye før, så det var egentlig kun der jeg følte problemer.



Her i området ansetter folk kun personer fra Universitet med Mastergrad. De vil ikke ha personer som kan vise til en god portefølje så lenge de ikke har en mastergrad innen IT.
Vet ikke hvor mange bedrifter jeg har snakket med ila 2 år, men det er mange.
Men nå fant jeg heldigvis en bedrift som ikke en gang ville se på CV'en min. De ville heller se hva jeg kunne og se hvem jeg var som person