Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1501
Har en dell xps 15 9560 som jeg er veldig fornøyd med. I det siste ser jeg at maskinen jobber veldig hardt selv om jeg har lite brukere og programmer oppe. Akkuratt nå bruker den 20% på prosessor og 40% på minne og jeg har bare fire faner åpen på google chrome.


Hva kan jeg gjøre for å optimalisere dataen og avslutte overflødige prosesser?
Limited edition
Moff's Avatar
Du sier at den jobber "hardt", men er det sånn at den faktisk oppleves treg? Eller ser du bare på tallene og synes at de er skremmende? Min PC har blitt slått på, jeg har to faner åpne i Chrome og Discord kjører i bakgrunnen. I følge Oppgavebehandling i Windows så har jeg 42% ledig minne (av 32 GB) og prosessoren jobber 5% (i7-7700K @ 5GHz). Maskinen oppleves ikke treg i det hele tatt selv om tallene kanskje virker til å være høye. Måten man måler hva som er ledig og ikke ledig er gjerne litt anderledes for ressurser på en PC sammenlignet med andre ting i livet. Men spørsmålet her er altså - opplever du at maskinen er tregere enn den bør være?
Sitat av Moff Vis innlegg
Du sier at den jobber "hardt", men er det sånn at den faktisk oppleves treg? Eller ser du bare på tallene og synes at de er skremmende? Min PC har blitt slått på, jeg har to faner åpne i Chrome og Discord kjører i bakgrunnen. I følge Oppgavebehandling i Windows så har jeg 42% ledig minne (av 32 GB) og prosessoren jobber 5% (i7-7700K @ 5GHz). Maskinen oppleves ikke treg i det hele tatt selv om tallene kanskje virker til å være høye. Måten man måler hva som er ledig og ikke ledig er gjerne litt anderledes for ressurser på en PC sammenlignet med andre ting i livet. Men spørsmålet her er altså - opplever du at maskinen er tregere enn den bør være?
Vis hele sitatet...
Maskinen blir ganske varm og viften går konstant. Pcen er forsatt rask though.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da er en fysisk rensing av viftene, kjøleribbe og evt erstatning av kjølepasta et bedre tips enn noe softwaremessig.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da er en fysisk rensing av viftene, kjøleribbe og evt erstatning av kjølepasta et bedre tips enn noe softwaremessig.
Vis hele sitatet...
Vil ikke anbefale å bytte kjølepasta på en bærbar PC som fortsatt har garanti intakt.

Men du kan absolutt prøve å blåse litt støv ut av den.
Søk run eller kjør(spørs på om du har engelsk eller norsk visningspråk) i startmenyen og søk etter 'msconfig'. Inn på der tar du bort alle tjenester og oppstartsprogrammer som ikke er relatert til microsoft, drivere eller antivirus.