Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1742
Hei

Har en ryzen 1700x med kjøler (https://www.komplett.no/product/9147...oredirect=true)

Men i går så ble skjermene svarte og viftene gikk på travelt, sjekka varmen 10min tidligere og D var det 68grader. Noen ideer? Holder Ikke vifta mål?

Takk for svar
Sist endret av Fleff; 8. januar 2018 kl. 18:00.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Ryzen prosessorer blir varme.
De begynner å throtle på 95C, og ser folk anbefaler å holde de under 75C, og det er jo du innenfor.
Vil tro problemet er noe annet en prosessoren her.
Prøv å reseate kjøleren. Ta den av, bruk isopropanyl alkohol for å fjerne kjølepasta på prosessor og kontaktflaten på kjøler. Ta på ny og remonter. Oppsto den temperaturen ved full last (som rendering etc, ikke gaming) vil jeg si at det ikke er en unormal temperatur.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er dette et nytt system?
Har det alltid vært slik?
Har du gjort noen endringer i systemet ditt den siste tiden?
Vet du hvilke vifter som gikk for full maskin?

Det kan like godt være driveren til skjermkortet som krasjet, da får du svart skjerm og viftene spinnner opp, selv om man pleier å få en beskjed fra Windows at driveren er krasjet og gjenopprettet får man ikke alltid det.
Oppdatert evt driver til skjermkort dersom du ikke har nyeste.

Ville også sjekket temperaturen over en gitt tid med konstant last. Da ser du om du har stabile temperaturer, dersom dette ikke er tilfelle, så vil mest sannsynligvis @Fekillix sin løsning fungere, gitt at det er et nybygg, eller nymontert kjøler.
Sist endret av Fleff; 7. januar 2018 kl. 13:24.
takk for svar mulig det er driveren, skal sjekke i morgen og komme tilbake med beskjed
@Fekillix - det var full gaming og streaming i telleg ja, den kjører fint tilvanlig. ligger på 34-38c nå når jeg bare surfer
Er 68 grader så mye viss den kjører spill osv? Trodde ikke det var ille.
68c er ikke så gæli, men imponert over at du får cpu opp i den tempen med den kjøleren.
Brukte den på en go gammal varmeovn(9590) å fikk den aldri over 55c samma hva jeg gjorde.
hørte noe om at ryzon har en 20c graders buff for og lure hovedkortet, så egentlig ikkje 68 grader da.
Sitat av Ptotheollestad Vis innlegg
hørte noe om at ryzon har en 20c graders buff for og lure hovedkortet, så egentlig ikkje 68 grader da.
Vis hele sitatet...
Den temperatur-misvisningen er fikset med nyere biosoppdateringer(bios fra april/mai 2017 og utover).
Sitat av hollow Vis innlegg
Den temperatur-misvisningen er fikset med nyere biosoppdateringer(bios fra april/mai 2017 og utover).
Vis hele sitatet...

Takk for info har forresten nyeste bios
Sitat av Ptotheollestad Vis innlegg
Takk for info har forresten nyeste bios
Vis hele sitatet...
Kan nevne at min ryzen 7 1700x kommer opp i ca 68-70 grader ved kjøring med prime95, og under cinebench og vannkjøling. Ved surfing så ligger den på ca 40 grader, men jeg opplever noen raske temperaturhopp under vanlig surfing opp til ca 60-61 grader som så raskt(umiddelbart) går ned igjen. Har ikke helt funnet ut årsaken til de temperaturhoppene men kan være Windows-10 prossesser, kanskje..
Sitat av hollow Vis innlegg
Kan nevne at min ryzen 7 1700x kommer opp i ca 68-70 grader ved kjøring med prime95, og under cinebench og vannkjøling. Ved surfing så ligger den på ca 40 grader, men jeg opplever noen raske temperaturhopp under vanlig surfing opp til ca 60-61 grader som så raskt(umiddelbart) går ned igjen. Har ikke helt funnet ut årsaken til de temperaturhoppene men kan være Windows-10 prossesser, kanskje..
Vis hele sitatet...
Allright, da ligger du på det samme som meg, da må det være noe annet som forutsett denne shutdownen
Sitat av Ptotheollestad Vis innlegg
Allright, da ligger du på det samme som meg, da må det være noe annet som forutsett denne shutdownen
Vis hele sitatet...
Ja-men jeg får ingen shutdown. Den skal vel komme om man når temperaturer rundt 95 grader. Ser på en del forum at en del som har AI-suite installert har problemer.

Min ryzen er fra ca første batchene som ble levert så jeg tror jeg snart skal kjøre et skript som heter kill-ryzen.sh for å teste instabilitet.
Du kan prøve og bytte kjølepasta. En pc jeg bygget ble plutselig varm etter flere måneder, demonterte kjøler osv for og sjekke. Monterte den på igjen med ny pasta og av en merkelig grunn ble temperatur normal igjen. Aner ikke hvorfor den ble varm etter flere måneder, alt såg bra ut. Merkelige greier rett og slett.
Sist endret av sneipen; 10. januar 2018 kl. 19:05.