Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4317
Hei! Jeg lurer på hvor lite som skal til for å bli registrert som forflytningshemmet, og dermed få tilgang til gratis bompasseringer osv.. Har sett folk parkere på HC-parkering, og spasere inn i butikken, så man må vel strengt tatt ikke være i rullestol for å få det.
Regner med det er samme prosedyre over hele landet.

For å søke om HC-kort må du oppfylle følgende krav:

Du må ha legeerklæring som dokumenterer at du ikke kan gå eller har store vanskeligheter med å bevege deg over lengre avstander.

Du må kunne dokumentere behov for å parkere ved bosted, arbeid eller i forbindelse med regelmessige aktiviteter, for eksempel legebesøk.

http://www.oslo.kommune.no/gate-tran...-hc-parkering/
Sist endret av iColdman; 19. mai 2017 kl. 02:22.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av freerange Vis innlegg
Har sett folk parkere på HC-parkering, og spasere inn i butikken, så man må vel strengt tatt ikke være i rullestol for å få det.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det ikke var sjåføren? Ikke alle i rullestol som kan kjøre selv.
Sitat av freerange Vis innlegg
Har sett folk parkere på HC-parkering, og spasere inn i butikken, så man må vel strengt tatt ikke være i rullestol for å få det.
Vis hele sitatet...
Det kan være andre grunner du ikke kjenner til. For alt du vet var de skrittene personen tok inn i butikken enormt smertefulle. Syns det blir for dumt å observere en person som går inn i butikken fra HC-parkeringa og tenke at det her skal du jaggu har rett på og!
Hva kan gjøre folk så syke at de trenger HC parkering? Det kan være fysisk eller psykisk. Om du oppfyller kravene vil fastlegen kunne sende inn en søknad til kommunen med legeerklæring. I og med at det kreves legeattest så tror jeg ikke HC parkering er veldig enkel tå snike til seg, pluss hvem ønsker å være et så stort rasshøl at en opptar parkeringsplass som noen som faktisk er syk trenger?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva kan gjøre folk så syke at de trenger HC parkering? Det kan være fysisk eller psykisk. Om du oppfyller kravene vil fastlegen kunne sende inn en søknad til kommunen med legeerklæring. I og med at det kreves legeattest så tror jeg ikke HC parkering er veldig enkel tå snike til seg, pluss hvem ønsker å være et så stort rasshøl at en opptar parkeringsplass som noen som faktisk er syk trenger?
Vis hele sitatet...

HEHE det er ganske mange, forfalskede HC kort har jo vært ett problem i mange år, da spesielt i Oslo hvor det mange steder er begrenset med parkering.

Men som nevnt over er en legerklæring første steg og gå, så skal kommunen vurdere behovet og så kan du få ett kort. Reglene er at du skal ha en eller form for skade/sykdom/smerter/funksjonshemmning som er til hinder i hverdagen og at ett hc bevis kan lette dagen for deg
Ett av kravene jeg husker eer at du ikke greier å gå 100 meter. Så å gå i butikken er faktisk innafor.

Hvor lett det er å fa HC-skilt? Jo, det varierer fra kommune til kommune. Her i Oslo er det omtrent umulig hvis du ikke sitter i rullestol. Søkte selv for ett par år siden. Fikk lege-erklæring, men bymiljøetaten i Oslo mente jeg var for sjelden hos legen. (en gang i mnd). Du må nemlig skrive opp hvorfor du har problemer, hvor du trenger hjelp og hvor ofte du er der.

Hvis du vil prøve deg, snakk med legen din neste gang og start å fylle ut et søknads-skjema. Lykke til.

Vær klar over at det er mange friske som låner bilen/beviset til mamma/pappa/ektefelle og parkerer med dems HC-bevis. Har hørt at det er mye innbrudd i HC-biler for å stjele HC-lappen.

Frtoretang: Det er faktisk mange som ønsker å oppta disse plassene. Dessverre for dem det gjelder.
Sist endret av ivar_oslo; 19. mai 2017 kl. 09:25.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
HEHE det er ganske mange, forfalskede HC kort har jo vært ett problem i mange år, da spesielt i Oslo hvor det mange steder er begrenset med parkering.

Men som nevnt over er en legerklæring første steg og gå, så skal kommunen vurdere behovet og så kan du få ett kort. Reglene er at du skal ha en eller form for skade/sykdom/smerter/funksjonshemmning som er til hinder i hverdagen og at ett hc bevis kan lette dagen for deg
Vis hele sitatet...
Fy flate det er all time low altså. Å griske til seg goder som er tiltenkt mennesker som sliter og virkelig har behov for plassene. Måtte karma treffe disse navlebeskuende og narsissistiske undermenneskene rett i fjeset.

Er for litt hverdagskrim og gladkriminnalitet, men å råke en svak gruppe har jeg null respekt for. Bruk vanlige parkeringsplasser evt. suppler med elektrisk kick scooter og slutt å gjør livet ennå vanskeligere for en gruppe mennesker som har motgang nok i livet.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Fy flate det er all time low altså. Å griske til seg goder som er tiltenkt mennesker som sliter og virkelig har behov for plassene. Måtte karma treffe disse navlebeskuende og narsissistiske undermenneskene rett i fjeset.
Vis hele sitatet...
Jeg har innen nær familie hatt en person med innvilget HC-kort pga manglende mobilitet, så jeg har på nært hold fått oppleve frustrasjonen disse opplever pga egoistiske tullinger. Vedkommende måtte flere ganger avbryte/utsette nødvendige ærender nettopp på grunn av late pøbler som parkerte på HC-plass siden "de skulle bare..."

Jeg kjenner på meg selv at jeg aller helst vil parkere nærmest mulig inngangen til der jeg skal, selv om forskjellen mellom der og litt lenger unna (hvor det også gjerne er mindre trangt, flere ledige plasser osv.) kanskje ikke utgjør mer enn bare ett minutt ekstra gange. Men HC-plasser holder jeg meg for god til å skulle griske meg til, selv om alt annet av ledige plasser skulle være opptatt. Da får jeg heller gå litt ekstra på mine friske ben (dessuten har jeg bare godt av å bruke kroppen mer) eller utsette det jeg skulle gjøre.
Anonym bruker
"Sint Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg får alltid stygge blikk når jeg parkerer Audien min på handikapplass og spaserer inn i butikken. Jeg ser nok helt frisk ut, men det er mye grunnet nettopp handikapparkering. Med medfødt benskjørhet (Osteogenesis Imperfecta Type 1, ja, samme som Samuel L. Jackson i Unbreakable) så får jeg nemlig stressfrakturer (også kalt tretthetsbrudd) hvis jeg går for langt over lengre perioder. Si hva du vil om fordelene med handikapparkering (parkering i hele EØS, gratis AutoPass, gratis piggdekkgebyr, du kan kjøre bil selv om Bergen kommune f.eks. innfører partalls-/oddetallskjøring, etc etc), men det hadde kostet (velferds)samfunnet mye mer om jeg trengte sykemelding 2 ganger i året pga gips og taxi-behov til/fra jobb (som var tilfellet når jeg som naiv student trodde jeg kunne selge bilen for å studere i Bergen sentrum)..

Kort sagt, med mindre du er fastlegen til han som parkerer på handikapplassen så har du ingen forutsetninger for å dømme den personen. For min egen del syns jeg det bare er konge når jeg får stygge blikk, spesielt hvis jeg klarte å fange blikkene dine på dashcam i det jeg parkerer, men det betyr ikke at alle syns det er gøy. Det som er enda mer gøy for min del er å tauet de som tar min plass (på jobb har jeg både en reservert i mitt navn og en generell handikapplass nettopp fordi handikappen ofte blir misbrukt av de som "skal bare"). Når du parkerer ulovlig på privat eiendom og jeg parkerer deg inne så hjeper det ikke at du ringer Falken. De kan kun hjelpe deg på offentlig vei med mindre eieren av eiendommen ringer de (og det har hittil aldri skjedd).
Ja, det finnes flust av s.k. usynlige handicap, og det er ikke det jeg raljerer mot. De jeg kaller egoistiske tullinger er de som ikke har HC-kort og som unnskylder seg med at "jeg skal bare..." Det er DE som ødelegger (mest for de som faktisk trenger plassene, men også for de som misforstår og tror at de har lov til å stå der, uten å sjekke saken), og som jeg gir stygge blikk. Ser jeg et HC-kort, så regner jeg med at det nok er en grunn til at det er der, selv om jeg ikke kan se den.
Sist endret av Tommel Totter; 19. mai 2017 kl. 15:25.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg får alltid stygge blikk når jeg parkerer Audien min på handikapplass og spaserer inn i butikken. Jeg ser nok helt frisk ut, men det er mye grunnet nettopp handikapparkering. Med medfødt benskjørhet (Osteogenesis Imperfecta Type 1, ja, samme som Samuel L. Jackson i Unbreakable) så får jeg nemlig stressfrakturer (også kalt tretthetsbrudd) hvis jeg går for langt over lengre perioder. Si hva du vil om fordelene med handikapparkering (parkering i hele EØS, gratis AutoPass, gratis piggdekkgebyr, du kan kjøre bil selv om Bergen kommune f.eks. innfører partalls-/oddetallskjøring, etc etc), men det hadde kostet (velferds)samfunnet mye mer om jeg trengte sykemelding 2 ganger i året pga gips og taxi-behov til/fra jobb (som var tilfellet når jeg som naiv student trodde jeg kunne selge bilen for å studere i Bergen sentrum)..

Kort sagt, med mindre du er fastlegen til han som parkerer på handikapplassen så har du ingen forutsetninger for å dømme den personen. For min egen del syns jeg det bare er konge når jeg får stygge blikk, spesielt hvis jeg klarte å fange blikkene dine på dashcam i det jeg parkerer, men det betyr ikke at alle syns det er gøy. Det som er enda mer gøy for min del er å tauet de som tar min plass (på jobb har jeg både en reservert i mitt navn og en generell handikapplass nettopp fordi handikappen ofte blir misbrukt av de som "skal bare"). Når du parkerer ulovlig på privat eiendom og jeg parkerer deg inne så hjeper det ikke at du ringer Falken. De kan kun hjelpe deg på offentlig vei med mindre eieren av eiendommen ringer de (og det har hittil aldri skjedd).
Vis hele sitatet...

Det er jo nettopp det, du som mange andre med dokumenterte medisinske behov trenger disse handikap plassene. Det er respektløst å griske til seg handikapp-parkering når en ikke har det blå beviset i ruten. Og det er ennå værre å bruke fake HC kort.

Om folk er så snevre at de sender stygge blikk fordi du ikke sitter i elektrisk rullestol så får du bare gi dem det onde øyet rett tilbake. Du har fått innvilget HC kort så bruk det med god samvittighet.
Sist endret av frtoretang; 19. mai 2017 kl. 15:25.
Anonym bruker
"Sint Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om folk er så snevre at de sender stygge blikk fordi du ikke sitter i elektrisk rullestol så får du bare gi dem det onde øyet rett tilbake. Du har fått innvilget HC kort så bruk det med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser slike blikk så bare smiler jeg så bredt jeg klarer og hever øyebrynene i ekte douchebagstil.. Folk får tro hva de vil, det er uansett kun parkeringsbetjenter og offentlige tjenestemenn som kan be meg om å snu parkeringbeviset (hvor mitt navn og bilde er).. Så lenge de skjønner hva det går i så må den gjennomsnittlige idiot på parkeringsplassen gjerne tro at jeg har printet ut mitt eget parkeringsbevis..