Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2186
Finnes det et program der jeg kan få tilgang til spesifikke mapper, filer via internett?
Ser for meg at jeg er en eller annen plass og trenger en fil fra min filserver. (linux debian).
Jeg kan da gå inn på en nettside, der jeg blir spurt om brukernavn og passord, og så kan jeg bla i filene mine, og laste dem ned om ønskelig.

Noen som har peiling på noe jeg kan bruke?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Skal du dele med flere? I så fall kan du opprette en torrent (jau, også mulig med bare én). Det du ser ut til å sikte til er en FTP-server. Google hvordan du setter det opp.
nei det er kun jeg, eventuelt et par i min familie med hvert sitt brukernavn.
Jeg kjører et lignende system i dag på windows 2000 server,. "Easy file sharing web server" heter det.
Men jeg ønsker å gå over til linux på denne serveren også, men er litt avhengig av dette.
FTP server har jeg allerede på webserveren, men jeg ønsker noe lignende det jeg har, grunnen er at det er utrolig enkelt og bruke, og du slipper klientprogram.
Det er oppbygd som et forum du blar gjennom, og henter aktuelle filer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
Skal du dele med flere? I så fall kan du opprette en torrent (jau, også mulig med bare én). Det du ser ut til å sikte til er en FTP-server. Google hvordan du setter det opp.
Vis hele sitatet...
Kvifor gå for teknologi frå 1980 når en har moderne protokoller som CIFS/SMB (funker utmerka over internett), WebDAV (http-basert, funker tvers gjennom brannmurer og hos alle som har en moderne browser), sftp (kryptert ftp-lignande protokoll, men uten det kaoset av kontrollkanal og datakanal FTP sliter med)...

Kort sagt. La ftp dø i fred. Bruk en anna og meir moderne protokoll, som er enklare gjennom NAT/brannmurer, teknisk bedre, og sikkerhetsmessig bedre...!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor gå for teknologi frå 1980 når en har moderne protokoller som CIFS/SMB (funker utmerka over internett), WebDAV (http-basert, funker tvers gjennom brannmurer og hos alle som har en moderne browser), sftp (kryptert ftp-lignande protokoll, men uten det kaoset av kontrollkanal og datakanal FTP sliter med)...

Kort sagt. La ftp dø i fred. Bruk en anna og meir moderne protokoll, som er enklare gjennom NAT/brannmurer, teknisk bedre, og sikkerhetsmessig bedre...!
Vis hele sitatet...
noe tips om hva?
Trenger noe av den samme duren. Trenger en side hvor jeg kan f.eks laste inn powerpoint presentasjoner til skolefremvisning, og lett kunne hente det fra den siden uten noe pes. Noen som har peiling?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kosy Vis innlegg
Trenger noe av den samme duren. Trenger en side hvor jeg kan f.eks laste inn powerpoint presentasjoner til skolefremvisning, og lett kunne hente det fra den siden uten noe pes. Noen som har peiling?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke Google docs. Enten importere en lysbildeframvisningsfil (som *.odp eller *.ppt), eller lage den i Google docs, for så å framvise direkte i nettleser.
Installer et PHP filmanager script på servern din. Bruk denne til og browse rundt og redigere, slette, opne eller laste ned filene dine...

se her.
Da kommer man til det punktet der man ikke har noe server.
Jeg ville gått for en WebDAV-løsning eller CIFS/SMB med VPN. WebDAV er nok den som er enklest å sette opp men er også litt mer begrenset enn CIFS/SMB. Haken med CIFS/SMB er at det ikke er fult så sikkert. Jeg ville hvertfall kombinert CIFS/SMB med et VPN, alà PPTP eller OpenVPN.

Alternativt VPN kan være Hamachi. Det som er greit med hamachi er at det går fint gjennom brannmurer og du ikke trenger en PC som opprerer som gateway eller hostmaskin for VPN-nettverket. Men skal man tenke sikkerhet så vil OpenVPN være den beste løsningen, etterfult av PPTP (Microsoft, delvis støttet i Linux) så Hamachi.

FTP er en treg protokoll, spesielt på mange små filer og er vanskelig å sy sammen med operativsystemet. Med CIFS/SMB vil det bli som en ekstern diskstasjon på maskinen din. PPTP integrerer seg også veldig godt med Windows og får det hele til å virke veldig sømløst. Har desverre lite erfaring med å kjøre PPTP-klient på Linux, men PPTPd kjører uten nevnverdige problemer i Debian Linux.

For småfiler bruker jeg rett og slett bare dropbox.com.
Sist endret av Deezire; 4. januar 2009 kl. 18:37.
Sitat av Beis Vis innlegg
Installer et PHP filmanager script på servern din. Bruk denne til og browse rundt og redigere, slette, åpne eller laste ned/opp filene dine...
Vis hele sitatet...
Sitat av Kosy Vis innlegg
Da kommer man til det punktet der man ikke har noe server.
Vis hele sitatet...
Sitat av badacid Vis innlegg
Jeg kjører et lignende system i dag på windows 2000 server,. "Easy file sharing web server" heter det.
Men jeg ønsker å gå over til linux på denne serveren også, men er litt avhengig av dette.
FTP server har jeg allerede på webserveren, men jeg ønsker noe lignende det jeg har, grunnen er at det er utrolig enkelt og bruke, og du slipper klientprogram.
Vis hele sitatet...
Det virker som om trådstarter har både en og flere servere til disposisjon.. Mulig jeg misforstår helt her...
Sist endret av Beis; 4. januar 2009 kl. 18:38.
Ight, da skal jeg ikke bryte emnet her.
Dropbox.no er jo et alternativ, der sikkerhet og vedlikehold blir tatt hånd om av andre, dog vil dette koste penger i motsetning til å hoste noe hjemmefra.

Det virker som at det holder med en enkel FTP løsning for deg, prøv å se litt over hva Filezilla kan tilby deg, passord og slikt er jo med der, så vil tro sikkerheten er grei der.
Skal google meg litt rundt Kommer tilbake hvis det er ting jeg lurer på.
Sitat av Bluesius Vis innlegg
Dropbox.no er jo et alternativ, der sikkerhet og vedlikehold blir tatt hånd om av andre, dog vil dette koste penger i motsetning til å hoste noe hjemmefra.

Det virker som at det holder med en enkel FTP løsning for deg, prøv å se litt over hva Filezilla kan tilby deg, passord og slikt er jo med der, så vil tro sikkerheten er grei der.
Vis hele sitatet...
Hvorfor FTP når det finnes andre løsninger som kjører mye mer elegant gjennom NAT? Som slashdot påpekte så er FTP en gammel drittprotokoll.
mange forslag her.
Har flere servere til disposisjon ja.
noen nevnte å legge det opp hos en annen tjener og hente det da jeg trenger det.
Jeg har ufattelig mye dritt og mye brukende på denne filserveren, og vet aldri hva jeg trenger.
Blir tungvint om jeg må planlegge alt jeg kan komme til å få bruk for andre plasser for så å laste det opp en plass.

Noen som har kikket på hvordan "Easy file sharing web server" fungerer? (løsninga jeg har nå.)http://www.sharing-file.com/
Om jeg ikke finner noe lignende til linux, kommer jeg nok til å beholde windows en stund til tror jeg.
Prøvde nettopp dette. Du har en oversikt over diskene dine på valgt adresse(ip) og en egen mappe for brukeren din.
Mappen som heter det navnet du registrerte med har bare plass til 10MB, men ser ingen problem når du kan hente fra C: og D:
Sitat av Kosy Vis innlegg
Prøvde nettopp dette. Du har en oversikt over diskene dine på valgt adresse(ip) og en egen mappe for brukeren din.
Mappen som heter det navnet du registrerte med har bare plass til 10MB, men ser ingen problem når du kan hente fra C: og D:
Vis hele sitatet...
det jeg allerede har du snakker om nå?
(EFSWS)??

Jeg skal ha noe til LINUX. ikke til windows.
Og forresten er det ingen plassbegrensning på det du snakker om.. stiller det bare inn
genial løsning, synd den ikke er for linux
Sist endret av badacid; 4. januar 2009 kl. 19:50.
Sitat av badacid Vis innlegg
det jeg allerede har du snakker om nå?
(EFSWS)??

Jeg skal ha noe til LINUX. ikke til windows.
Og forresten er det ingen plassbegrensning på det du snakker om.. stiller det bare inn
genial løsning, synd den ikke er for linux
Vis hele sitatet...
Hvorfor funker ikke dette utenfor the lokale nettverket?
Her holder det da massevis med en apache server med directory listing, og en .htaccess fil ???
Sitat av Milligan Vis innlegg
Her holder det da massevis med en apache server med directory listing, og en .htaccess fil ???
Vis hele sitatet...
Hvorfor gå for en løsning fra tidlig 80-tallet som er knotet og kun gir tilgang til filer, ikke enkel mulighet for å laste opp, redigere og flytte på filer slik webdav gjør?
Sitat av Kosy Vis innlegg
Hvorfor funker ikke dette utenfor the lokale nettverket?
Vis hele sitatet...
Må nok stille inn routeren din du
Port 80 og 443 må til den pcen du har det på

men jeg er kommet til det stadiet at jeg tror jeg heller fortsetter å ha windows på denne serveren en stund til.
Easy file sharing web server er så innmari greitt å bruke og betjene.
Sist endret av badacid; 5. januar 2009 kl. 09:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet løses når jeg åpner port 80 og 443? =)
Sitat av Kosy Vis innlegg
Problemet løses når jeg åpner port 80 og 443? =)
Vis hele sitatet...
ja, du må peke portene til den lokale ip-adressa til pcen som kjører easy file sharing web server. Likt som du gjør med alle tjenester egentlig

Du finner det nok i routeren under port forwarding eller no.
Sist endret av badacid; 5. januar 2009 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvorfor gå for en løsning fra tidlig 80-tallet som er knotet og kun gir tilgang til filer, ikke enkel mulighet for å laste opp, redigere og flytte på filer slik webdav gjør?
Vis hele sitatet...
Selv om WebDAV er enkelt å sette opp, og gir mye mer funksjonalitet, så er det jo mye mer enn hva han trenger i forhold til gitte problemstilling. Hvorfor gå til tannlegen når alt du trenger er en tannpirker?

Edit: Skrev teksten min over quote.
Sist endret av Java; 6. januar 2009 kl. 08:50.