Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1316
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hei. Jeg har en eldre psu som er 4-6 år gammel. Den er på 550w tror jeg. Kan denne påvirke ytelsen på pcn min? Er det lurt å fornye? Eller har det ingenting å si så lenge den holder pcn i live?

specs:

i5 4670k
corsair vengeance 1600mhz 8gb ram
geforce gtx 760 2gb skjermkort
gigabyte hk
Så lenge PSUen din leverer nok effekt skal den ikke være noe problem. Jeg ville venta til den tok kvelden.
Sitat av Marr Vis innlegg
Så lenge PSUen din leverer nok effekt skal den ikke være noe problem. Jeg ville venta til den tok kvelden.
Vis hele sitatet...
Litt skummelt med strømforsyninger som tar kvelden da. De kan ta med seg andre komponenter, eller i hvertfall levere mere støy som sliter ting ut.
Jeg ville heller annbefalt deg å kjøpe ny i stede for og ta risikoen for at du venter på at den slutter og funke, fordelen om du kjøper ny er jo det at du har en gammel ekstra strømmforsyning om du noen gang skulle trenge det i nød, koster jo heller ikke så alltfor mye for en ny strømforsyning.

Lillebroren min sin strømmforsyning ble ødelagt i torden vær inkludert hovedkortet, dette blir jo noe litt annet tilfelle da, men om strømforsyning din virkelig fucke* seg opp så kan du vær uheldig og da kan andre komponeneter ryke som for eks hovedkortet, nå vet jeg ikke hva som er vanlig men regner med at hovedkortet er en veldig vanlig ting som også ryker i slike tilfeller
Det kommer helt ann på bruk og slitasje, samt vedlikehold som støvfjerning etc.
Mitt tips til deg er at om du ikke opplever noe galt med PSUen så er det ingen vits i å bytte. Om du mistenker at det kan vøre noe kluss rundt neste hjørne så ville jeg vært litt føre var.

Har hatt flere PSUer som har vart i opptil 10 år, men også andre som har gitt seg etter 2-3
Uvaksinert 👍
Trenger ikke å bytte. Det er ikke ofte de ryker, det som skjer er at vifta begynner å bråke og da kan du bytte. Har nok vært innom en del tusen pcer i løpet av de åra jeg har jobbet med det og gjenstår fortsatt å se en pc hvor strømforsyningen har ødelagt hovdkortet utenom at det har vært lynnedslag. Men ser ofte at det er for få watt i forhold til skjermkort man dytter inn som resulterer i at maskinen kan låse seg eller andre merkelige problemer, da er det bare å dytte inn en større og ting fungerer. Så tut og kjør.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
På en normal selvbygd pc som oppgraderes i blant bør det ikke være noe problem at strømforsyningen ryker.
Strømforsyningen blir naturlig byttet ut når du oppgraderer andre ting som krever mer strøm.