Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3113
Det virker som om Spotify virkelig har gjort det store nå med å bringe denne updaten ut:



#New Spotify users will be able to enjoy our unrivalled free service as it is today for the first 6 months.

#As of May 1st, any user who signed up to the free service on or before November 1st 2010 will be able to play each track for free up to a total of 5 times. Users who signed up after the beginning of November will see these changes applied 6 months after the time they set up their Spotify account.

#Additionally, total listening time for free users will be limited to 10 hours per month after the first 6 months. That’s equivalent to around 200 tracks or 20 albums.


Det er greit at de endrer på ting som kun har effekt på nye brukere men nå skal dem også endre på oss som har vært medlemmer siden dem var invite only. Jeg selv synes dette blir galt. Har tidligere lest på nettsiden dems at det ikke handlet om penger men det å spre musikk eller noe i den duren.

Men nok om hva jeg synes. Hva synes dere? Kommer dere til å fortsette og bruke spotify?
shit was so cash
Anda22's Avatar
Med tanke på at det koster så enormt mye og opprettholde og ikke minst vere oppdatert hele tiden, synest jeg selv det er bare rett og rimelig.

Har selv premium og synest det er et bra alternativ vist du har mobil med tilgang til spotify appen.

EDIT: http://www.idg.no/computerworld/article205189.ece
Sist endret av Anda22; 17. april 2011 kl. 03:07.
99 kr i måneden er fortsatt billigere enn å kjøpe musikk på itunes eller en butikk, og du har da tilgang til all musikk så og si overalt. Verdt det...
Trådstarter
60 2
Hehe jeg kunne tenke meg at det kom en premium bruker som kommenterte her :P Joda jeg ser poenget men jeg vil selv tro at dem kommer til å miste mange tusen daglige brukere, og mindre brukere = mindre add clicks, mindre add clicks = mindre penger til Spotify. Så om det er så økonomisk lurt av Spotify kan diskuteres? :P
Jeg er enig i at dette er helt idiotisk, men jeg håper at Jonathan from Spotify tar seg en liten alvorsprat med dem om hvordan de burde drive businessen sin. Selv kommer jeg til å begynne å bruke WiMP dersom de virkelig mener alvor med det nye tiltaket. Lurer på hvordan de klarer å ikke tjene penger på all den reklamen og faenskapen deres... Kanskje fordi de alltid reklamerer for seg selv?

Ikke vet jeg :/
4 av de mange plateselskapene som er med på spotify prosjektet har sagt seg lei av reklameinntekter og vil begynne å få "blindpassasjerene" til å betale for seg.
Dette er i mine øyne helt greit, og på tide, siden andre selskaper som Rhapsody nå kppierer spotify og lanserer det som en "nyhet" på det amerikanske markedet.
Spotify må begynne med faste avtaler med betaling før de amerikanske selskapene åpner for lansering i statene.
Dette er et steg i riktig retning.

Netflix har begynt å konkurrere med AppleTV i usa på leie av film, og man har også fått lovefilm i england som streamer direkte til pc og ps3.

Konsepter som streammygame har også kommet, og kan begynne å true steam sitt marked om netthastigheten blir god nok for "hvermansen".
Prisene har sunket og innholdet og utvalget har blitt bedre.

Om du synes 99 i måneden er for mye, bruk grooveshark isteden.
Sist endret av Turbolego; 17. april 2011 kl. 03:12.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av Nubbadon Vis innlegg
Hehe jeg kunne tenke meg at det kom en premium bruker som kommenterte her :P Joda jeg ser poenget men jeg vil selv tro at dem kommer til å miste mange tusen daglige brukere, og mindre brukere = mindre add clicks, mindre add clicks = mindre penger til Spotify. Så om det er så økonomisk lurt av Spotify kan diskuteres? :P
Vis hele sitatet...
Spotify ble tvingt til og sette grense for hvor mye gratis sanger di kunne gi ut, som nevnt i linken over.
Tviler at mangen klikker på reklame annonsene og heller ignorer di. Har selv spotify premium pga enklere til mobil og enkelt til databruk.

Og 99 kroner måneden er ikke så overpriset som folk skal ha det til. Husk at det er snakk om milioner og ikke minst milliarder av sanger på spotify man kan høre igjennom
Om det hadde kommet en update som sa at alle som ikke har premium ikke fikk bruke spotify, så hadde det også vært fair imo. 99kr i mnd for å høre på så mye musikk du vil, uten å loade og uten reklame - dette var et program vi drømte om for noen år siden.
Trådstarter
60 2
Sier ikke at 99 kr i måneden er overpriset, men selvfølgelig er det kjipt og litt irriterende at jeg skal begynne å betale for noe jeg har vendt meg til at er gratis
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av BalsamBob Vis innlegg
Jeg er enig i at dette er helt idiotisk, men jeg håper at Jonathan from Spotify tar seg en liten alvorsprat med dem om hvordan de burde drive businessen sin. Selv kommer jeg til å begynne å bruke WiMP dersom de virkelig mener alvor med det nye tiltaket. Lurer på hvordan de klarer å ikke tjene penger på all den reklamen og faenskapen deres... Kanskje fordi de alltid reklamerer for seg selv?

Ikke vet jeg :/
Vis hele sitatet...
Sett deg litt mer inn i den økonomiske tilstanden til spotify, det er ikke bare og hive ut sanger for så og ikke betale dem som faktisk har sunget sangene og laget låtene.

Og det er absoulutt ikke idiotisk i det hele tatt, og du hadde nok drevet businissen din på samme måte
De tjener uansett på at gratisbrukerne dropper spotify...
Du treng ikkje å bruke 99kr/mnd ein gong, det heldt med 49kr/mnd for Spotify unlimited.
Sitat av Nubbadon Vis innlegg
Hehe jeg kunne tenke meg at det kom en premium bruker som kommenterte her :P Joda jeg ser poenget men jeg vil selv tro at dem kommer til å miste mange tusen daglige brukere, og mindre brukere = mindre add clicks, mindre add clicks = mindre penger til Spotify. Så om det er så økonomisk lurt av Spotify kan diskuteres? :P
Vis hele sitatet...
Jeg tror du glemte å ta med at flere kommer til å betale for Spotify.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
jeg har ingenting imot å betale 1188 kr i året på musikk
Jeg har masse i mot. Å betale 49 kr er uaktuelt for meg. Takk og lov at jeg er canaldigital kunde og får wimp gratis ! Great succsess
Som flere har vært inne på; Det er freeloaderne som forventer at alt skal være gratis som driter på draget. 99 kroner i måneden tilsvarer en times jobb i kassen på Narvesen, en halvannen pils på byen, 3 Grandiosaer, og en blåser fra en sliten frøken på feil sted av byen. Dette er en sum de aller aller fleste har råd til og er en fantastisk billig pris når man ser på musikkbiblioteket man får tilgang til. Back in the days pleide vi å betale dobbelt så mye bare for én CD. Spotify er en BILLIG musikkløsning som jeg ønsker å beholde. For å beholde Spotify trengs det inntekter. Stop the bitching, start paying.
Sitat av Nubbadon Vis innlegg
... og mindre brukere = mindre add clicks, mindre add clicks = mindre penger til Spotify. Så om det er så økonomisk lurt av Spotify kan diskuteres? :P
Vis hele sitatet...
Som jeg har skrevet i en annen tråd så taper spotify stort på gratis brukere selv med reklamen de har nå, så ja det er øknimisk lurt å kutte ned på lyttetiden for free/open brukerne spotify har nå.

60% av inntektene til spotify kommer av de 10% som har betalt for premium/unlimited.

Dvs si at de resterende Free/Open brukerne står for 40% av inntektende som er under det som spotify må betale i royalties/serverutgifter/annen driftugifter pr gratis bruker.

Dette er noe jeg mener er fakta, mener du noe annet vil jeg gjerne at du oppgir kilder til det.
Bruker spotify gratis nå, men jeg betaler gladelig 99,- i mnd for å ha spotify premium.
Det hender jeg kjøper premium abbonement fra tid til annen om jeg kommer på det når jeg er å handler på Rimi, ikke for at reklamen irriterer meg, eller at jeg bryr meg om kvaliteten, men rett og slett for at jeg syntes spotify fortjener støtte for å ha en slik ålreit gratis tjeneste.
Norskehesten
Alden's Avatar
hvilken type account får de som får inv fra en betalende bruker?
Jeg syns også at dette er rett og rimelig.
Jeg betaler gladelig 99 kr/mnd for fri musikk som jeg kan ha på pc'n, spille på anlegget i bilen via iphonen. Om jeg er ute å kjører bil og plutselig får lyst til å høre en sang kan jeg bare søke den opp på spotify.

Dette er et mye bedre alternativ for meg enn og måtte laste ned sanger fra nettet. Alt er så mye enklere med spotify, og da betaler jeg heller for det.
Sitat av Alden Vis innlegg
hvilken type account får de som får inv fra en betalende bruker?
Vis hele sitatet...
Helt vanlig Free User konto.
Jeg kommer ikke til å betale for Spotify. Jeg bruker Grooveshark, det er gratis og reklamefritt, og kan kjøres via nettleseren. Er også et mye større utvalg. Eneste grunnen til at jeg har Spotify er for å kunne kopiere andres spillelister over til Grooveshark.

Jeg er helt sikker på at mange kommer til å kutte ut Spotify til fordel for andre alternativer, spesielt når man kan finne alt gratis og lovlig andre steder.
Jeg som gjorde på gamlemåten med å bruke proxy også lage den for lengesiden. kommer dette til å treffe meg også? :C
Torrents ftw.
49kr/mnd for Spotify? Selvsagt er dette en rimelig pris å betale når man får så mye i gjengjeld. 49kr i måneden er latterlig lite å bruke på musikk, når man prøver å se det store bildet.

I løpet av den måneden kan du bytte ut følgende med å heller gi pengene til Spotify:

- En godtepose med Smash
- 3 colaer
- 2 bussbilletter
- 1 kebab
- 3 sanger på iTunes

I tillegg er samvittigheten ren ved å bruke Spotify, da det er 110% lovlig. Du får tilgang på et ferdig organisert bibliotek, det er altså bare å begynne å nyte 4mill med tracks. Samt alle andre fordelene med Spotify.

Jeg aner ikke hva de som mener dette er totalt uaktuelt tenker på, men for meg er dette en liten pris å betale for et såppas bra tilbud som Spotify gir.

Jeg velger også å legge til følgende variabel i regnestykket:

La oss si du har 2 TB med musikk fordelt på 4 harddisker. Fordelen med dette er at du HAR musikken lokalt, og kan gjøre hva du vil med den. Om det er piratkopiert eller ei, får bli opp til den enkelte. Man anser kanskje dette som gratis bruk av musikk. Men siden verden ikke er så enkel som den høres ut som, bruker disse harddiskene også strøm, som sannsynligvis ikke er langt unna 49kr/mnd. Det er altså mye som spiller inn, og for mange vil Spotify være et flott tilbud.
Tror nok mange kommer til å finne seg andre alternaltiv som for eksempel grooveshark som er nevnt over. Noen kommer sikkert å til å ta ett steg tilbake til torrents igjen, for nå var plutselig ikke spotify ett bra gratis alternativ til musikk lenger.
Sist endret av isonipecaine; 17. april 2011 kl. 11:16.
ja, leste dette i VG, og jeg syns det nesten bare er rimelig, tross til at jeg har Spotify Open! Men hva skjedde med den norske versonen av Spotify? Wimp eller noe! Teit å herme!
Jeg er selv en betalende kunde, og tenker ikke stort over denne forandringen selvsagt.. Selvom man ser at Spotify mister mange gratis lyttere, få dem fler betalende kunder..

Jeg er sikker på at Spotify håper på at nye betalende kunder veier opp for den lave inntekten di får på gratislytterne (reklame).

Er man gratislytter, er dette kjipt.. Vet om flere venner som bytter, men Spotify øker jo antallet betalende brukere.. Alt handler om penger.
- Uansett, så mener jeg at HVEM som helst burde klare å sope sammen en 50lapp i måneden for å kunne fortsette som før.. Se for deg om du skulle KJØPT all musikken du hørte på.. Da hadde mange blitt blakke, så usle 50kr er det da selvfølgelig verdt i største grad..
Fortsetter og betale 99,- i mnd med glede jeg også.
Spotify er kommet for og bli, hver eneste fest og nachspiel jeg er innom går det i Spotify
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
ja, leste dette i VG, og jeg syns det nesten bare er rimelig, tross til at jeg har Spotify Open! Men hva skjedde med den norske versonen av Spotify? Wimp eller noe! Teit å herme!
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt talt ikke herming, det må være lov med konkurranse her i verden. Såvidt jeg kan huske var Wimp mer rettet mot norsk musikk, ihvertfall i starten. Har ikke brukt Wimp siden det var helt nytt så jeg vet ikke hva slags endringer de har gjort.

Når det kommer til Spotify har jeg ikke noe problem med å betale 99 kroner for et produkt jeg bruker flere timer hver eneste dag.
Sist endret av BigFigWasp; 17. april 2011 kl. 12:06.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Jeg syns også at dette er rett og rimelig.
Jeg betaler gladelig 99 kr/mnd for fri musikk som jeg kan ha på pc'n, spille på anlegget i bilen via iphonen. Om jeg er ute å kjører bil og plutselig får lyst til å høre en sang kan jeg bare søke den opp på spotify.

Dette er et mye bedre alternativ for meg enn og måtte laste ned sanger fra nettet. Alt er så mye enklere med spotify, og da betaler jeg heller for det.
Vis hele sitatet...
Og det holdt ikke med en thread hvor snyltere ble sur pga spotify blir enda dårligere å snylte på. 49,- i måneden er INGENTING, kjøp det heller istedenfor å klage. Nå har dere snyltet siden det kom ut. Skjerp dere.
Jeg synes faktisk Spotify har vært dyktige her jeg! De lanserer Spotify, alle laster det ned. Gratis musikk, lett tilgjengelig, lett å lage spillelister, lett å dele spillelister. Spotify ville aldri blitt en suksess hvis de ikke hadde tilbudt den utrolig gunstige "Spotify Free". Nå tror jeg de aller fleste er "avhengige" av Spotify, derfor vil de aller fleste innse at de 99 kr/mnd faktisk er verdt det!
Sitat av Katalysator Vis innlegg
De tjener uansett på at gratisbrukerne dropper spotify...
Vis hele sitatet...
Jeg har mine tvil om at reklame inntektene er så store som du tror.
Synes det bare er fint hvis artistene får bedre betaling fra det de har liggende på Spotify. Men er vel kanskje gutta bak Spotify og plateselskaper som tar det meste uansett?
Sitat av isonipecaine Vis innlegg
Tror nok mange kommer til å finne seg andre alternaltiv som for eksempel grooveshark som er nevnt over. Noen kommer sikkert å til å ta ett steg tilbake til torrents igjen, for nå var plutselig ikke spotify ett bra gratis alternativ til musikk lenger.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt tankegangen din. Forventer du at musikk skal være gratis? Greit nok at noen artister tjener for mye (ett par hundre millioner i året). Men noe burde di få betalt. Med spotify sitt konsept mener jeg man får en rettferdig fordeling av pengene som folk mener artister fortjener. Man får betalt etter hvor mange avspillinger.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt tankegangen din. Forventer du at musikk skal være gratis? Greit nok at noen artister tjener for mye (ett par hundre millioner i året). Men noe burde di få betalt. Med spotify sitt konsept mener jeg man får en rettferdig fordeling av pengene som folk mener artister fortjener. Man får betalt etter hvor mange avspillinger.
Vis hele sitatet...
Helt enig!

Rart hvordan tankegangen til enkelte er. Skal alt være gratis? Skal du få gratis bussbillett? Gratis mat?

Det er helt vanlig å betale for goder, men jeg er enig i at det har vært dyrt med musikk i de siste tiårene. 150kr +/- for en CD er en ganske stiv pris å betale om man gjerne skal bygge opp et solid bibliotek. Fordelen er at man har det evig, men mye jobb foran seg ang organisering, backup og alt annet dilldall. Hvorfor ikke betale 49kr/mnd til noen som allerede har gjort grovarbeidet, finpusset og tilbyr et komplett bibliotek med alle tenkelige sjangre? Dette er for meg et mysterium at folk presterer å klage over.

Jeg tror det er mer mangel på opplysning og selvrefleksjon, og om de fleste går inn i seg selv og tenker, så vil de kanskje forstå.

Spotify er et tilbud som veldig få kan matche mtp pris. Grooveshark er nok en solid konkurrent, men jeg liker ikke tanken på browser-klienter. Dette er i og for seg en smakssak, så det er vel mange som hopper over på Grooveshark.

Fremdeles ber jeg alle om å tenke over hvor lite det er å betale 49kr i måneden for Spotify. Du får tilgang på muligens verdens største musikkbibliotek, ferdig og klart til å nytes.

I tillegg kommer det kanskje noe positivt ut av dette også. Mange artister har bedt om å bli fjernet fra Spotify de siste årene, men mulig dette vil hjelpe til å få de tilbake.
Jeg syntes det er helt greit å betale 49/99 kroner i måneden for all musikken spotify har. Siden det er gratis taper plateselskapene og artistene masse penger, som fører til at de fjernes fra spotify. som etterhvert vil gjøre at det ikke er noen artister i gjen på spotify.
Til de snylterne som nekter å betale så lite penger i måneden, får de bare gå på youtube.
Bare for å klarere her, grooveshark er ikke 100% lovlig.
Mange av sangene der inne er eid av plateselskaper som ikke har gitt grooveshark rett til å streame sangene deres.

De fleste sangene på grooveshark er lastet opp av private brukere på samme måte som med frostwire eller andre p2p programmer.

Collectively, each user's uploaded library is available to any user of Grooveshark, however, concerns have been raised (see legal issues) over the legality of this content with regards to copyright infringement. All content on the service is user-sourced.[7]
Vis hele sitatet...
Grooveshark requires users to indemnify Escape Media Group for any losses, liabilities, damages, costs or expenses arising from any breach of the Terms of Service or any allegation that user uploaded content violates intellectual property rights.[22] Users have complained about the unbalanced indemnification protections found in Grooveshark's EULA.[23] Despite these concerns, no user to date has faced legal action from Grooveshark or third-parties.
Vis hele sitatet...
Kilde: Wikipedia --> Grooveshark

Dette betyr at grooveshark selger en tjeneste uten innhold og fraskriver seg alt ansvar for hva du og jeg laster opp til databasen.
Dersom noen blir saksøkt, er det du som har lastet opp sangene og sagt at det er du som er eier av rettighetene til sangene.

Les også disse sakene: Answers.com - Is grooveshark.com legal?, Grooveshark Is Amazing, Illegal og How the heck is Grooveshark still online?

Hvorfor tror du at man må laste ned grooveshark på cydia og ikke app-store for å få den på iphonen?
Grooveshark = betalt p2p.
Spennende! Da er plutselig ikke Grooveshark et bedre gratisalternativ til Spotify lengre.