Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1519
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...siktede-i-2017

Synes det ofte kommer frem i media at politiet har blitt varslet på forhånd av ting går galt..

I mange år så har jeg hørt om personer som havner mellom to stoler. Ikke frisk nok mentalt til fengsel. Ikke syk nok til tvunget helsevern.

Eller folk som oppsøker hjelp/psykisk helsehjelp og ikke blir tatt på alvor når de oppsøker hjelp. Noe de ofte gjør flere ganger før det smeller

Hva er galt!?
Mangel på kompetanse og sunn fornuft utfra det jeg har erfart.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Mangel på kompetanse og sunn fornuft utfra det jeg har erfart.
Vis hele sitatet...
Kan jeg få spørre hva din erfaring er?
Alt for opptatt med spørreskjemaer og ja nei spm uten å gå spess i dybden noe som gir vanvittig stort rom for feiltolkning. Kort og enkelt sagt. Snakker om psykiatri. Politi har jeg ikke noe dårlig erfaring med.
Sist endret av NokErNok; 11. april 2023 kl. 22:33.
Begge tingene du nevner NokErNok er resultat av kutting av budsjetter og nedlegging av lokale tilbud her og der, både noen politikere og spesielt media fremstiller slike helsetjenester som bedrifter og rapporterer om budsjettsprik etc, folk må lære at helsetjeneste ikke kan drives som forretning.

Det mest irriterende er at så tafatt og tåpelig de rødgrønne fremstilles (og delvis oppfører seg), vil nok høyre vinne neste valg og da kommer saksa frem for å kutte enda mer i offentlige tilbud samtidig som skatteletter gis til de som har aller mest.. Kanskje er vi vanlige dødelige også heldig og får noen avgiftskutt for å holde moralen oppe, men i helhet vil de fucke med offentlige tilbud.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...itiet-med-kniv


Jeg vet ikke, men det ser ikke ut til å bli bedre heller
Kan ikke si noe om akkurat denne saken spesielt da vi vet for lite ennå. Et generelt problem innen psykisk helse er jo at døgnbehandlingsplasser er kraftig redusert over et par tiår. De har flyttet mye av ansvaret over på kommunene. I praksis betyr det at at folk skrives ut av døgnbehandling før de er friske nok, og ofte er det ikke et adekvat behandlingstilbud på plass i kommunen. De som kommunen får inn er i langt dårligere forfatning enn tidligere og nå skal de altså bli friske samfunnsborgere ved å få samtaler med feks psykiatrisk sykepleier 2 ganger per måned.

Om en ser på økningen i antall psykosedrap feks de siste ti år så er det vel en ting man kan konkludere med. Modellen fra somatikken der liggedøgn ble kraftig redusert uten for store negative konsekvenser ser vi at det ikke er tilfellet i psykiatrien.

Politikere gjemmer seg bak at de gjorde dette for å få på plass en verdig behandling av psykisk syke. Javel? Spørs vel om de som skrives ut i full psykose tenker de fikk den beste hjelpen? Eller en bipolar som fortsatt er manisk som blir skrevet ut og ender opp å løpe naken gjennom byen får å blåse alle pengene pluss lån på ny bil, selv om de kanskje ikke har lappen engang.

Hva er den egentlige grunnen til at liggedøgn i psykiatrien er så kraftig barbert og at de har avviklet mengder av døgnbehandlinger og langtidsavdelinger? Det handler om å spare penger. For det koster å tilby psykisk syke adekvat behandling. Og psykisk syke er jo en veldig takknemlig gruppe å bruke sparekniven på. For de er jo så langt nede psykisk at de løper ikke til avisene, eller går til sak mot spesialisthelsetjenesten, eller aktivt roper ut at noe må endres. For de har jo nok med å overleve.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Alt for opptatt med spørreskjemaer og ja nei spm uten å gå spess i dybden noe som gir vanvittig stort rom for feiltolkning.
Vis hele sitatet...
Enig, men jeg tror det er et resultat av underbemanning og press om å ta unna lange køer, samt den generelle NPM-tankegangen i det offentlige som liksom skal sørge for målbarhet og dokumentasjon. Hvis du ikke tilfredsstiller et skjema så kan de ikke forsvare å ha deg der. Jeg tror ikke nødvendigvis de tror på dette skjemaveldet selv.

Men klart, slike arbeidsforhold driver jo vekk en del av de mest engasjerte og kompetente fra offentlige jobber.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
For det koster å tilby psykisk syke adekvat behandling.
Vis hele sitatet...
Man kan nok hevde at det koster mer å la være, men det krever kanskje at man ser litt lenger frem enn til neste valg.
Det er også en stor mangel på erfaringskonsulenter som faktisk har gått gjennom det de prøver og hjelpe med. Det og brukermedvirkning er svært viktig men blir i ulik grad tatt seriøst rundt om i landet.

Det mangler ressurser over hele linja, og politikerne som har skjært ned på dette står foran kamera og klør seg i hodet og sier rett ut at de ikke skjønner den negative utviklingen. Next level av frekkhet, men når konsekvensene i verste fall er at man må «legge seg flat» så er det ikke så farlig.
Sitat av *pi Vis innlegg

Men klart, slike arbeidsforhold driver jo vekk en del av de mest engasjerte og kompetente fra offentlige jobber.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg også, har inntrykk av at privat psykiatri er noe helt annet.
Innstramming av budsjett i det offentlige er sikkert en viktig faktor men i motsetning til noen som jobber i det offentlige får ikke en privat psykolog en kontinuerlig strøm av pasienter om vedkommende har rykte på seg får å være dårlig å lite engasjert i pasienten.
Har iallfall jeg en liten teori om. Derfor føler jeg private er mere engasjerte og dyktigere. Kanskje ikke direkte pga kompetansen men fordi det er ikke det stresset som handler om tid å penger.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det tror jeg også, har inntrykk av at privat psykiatri er noe helt annet.
Innstramming av budsjett i det offentlige er sikkert en viktig faktor men i motsetning til noen som jobber i det offentlige får ikke en privat psykolog en kontinuerlig strøm av pasienter om vedkommende har rykte på seg får å være dårlig å lite engasjert i pasienten.
Har iallfall jeg en liten teori om. Derfor føler jeg private er mere engasjerte og dyktigere. Kanskje ikke direkte pga kompetansen men fordi det er ikke det stresset som handler om tid å penger.
Vis hele sitatet...
Det henger nok litt sammen også. Det er vel lettere å bli dyktig på klinisk arbeid hvis du har mulighet til å gjøre det skikkelig.
Sitat av tøffel Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...siktede-i-2017

Synes det ofte kommer frem i media at politiet har blitt varslet på forhånd av ting går galt..

I mange år så har jeg hørt om personer som havner mellom to stoler. Ikke frisk nok mentalt til fengsel. Ikke syk nok til tvunget helsevern.

Eller folk som oppsøker hjelp/psykisk helsehjelp og ikke blir tatt på alvor når de oppsøker hjelp. Noe de ofte gjør flere ganger før det smeller

Hva er galt!?
Vis hele sitatet...
Men hva skulle politiet ha gjort her da? Dette høres ut som en sak for helsevesenet.

Og helsevesenet har ikke ressurser (eller lov) til å gjøre noe med mindre vedkommende er fullstendig ute av denne verden psykisk syk.
Sist endret av hemmeligegreier; 18. april 2023 kl. 18:01.
Politikere kutter i alt av psykiatri, ungdomstilbud og sosiale tilbud, og så er de faktisk frekke nok til å spille overrasket over hvorfor ting går gærne veien.

Politiet spiller absolutt en rolle i psykiatrien og må fortsatt gjøre det, men som rein sikkerhet for kvalifisert helsepersonell som vi har mangel på selvfølgelig.

Politiet har ikke kompetansen til psykiatri saker. Til og med i USA har de enkelte steder begynt med egne enheter spesialtrent på psykiatri og deeskalering.

Og nå har de klart å sutre seg til generell bevæpning igjen. Tipper det dør en pasient om ikke for lenge. En som det garantert har vært eller er i psykiatrien men ikke har fått god nok oppfølging.

Faen ass!