Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1247
Avslappa og våken;)
Hasjoman02's Avatar
Heisann, jeg har nylig mottatt en innkalling til å møte som vitne/fornærmende (altså vitnestevning).
Ettersom jeg visst nok har plikt til å møte opp i dette rettsmøtet og tingretten dette foregår i, ligger på andre siden av landet. Bør jeg snart bestille flybilletter og planlegge turen dit.
Problemet er at jeg har aldri vært med på noe slikt før, så har lite peiling på hvor lang tid jeg kan forvente at dette tar.
Setter pris på alt av info og tips hehe
Hm det blir vel nesten som å spørre hvor langt er et tau?
En rettssak kan være kort og over på en dag om det er få vitner og relativ planke, eller det kan ta måneder.

Du burde undersøke om du kan fjernvitne, mener det er åpnet for det. Da trenger du ikke reise norge på langs kun for rettssaken.
Avslappa og våken;)
Hasjoman02's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm det blir vel nesten som å spørre hvor langt er et tau?
En rettssak kan være kort og over på en dag om det er få vitner og relativ planke, eller det kan ta måneder.

Du burde undersøke om du kan fjernvitne, mener det er åpnet for det. Da trenger du ikke reise norge på langs kun for rettssaken.
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje litt dumt spørsmål haha. Fant bare ikke helt ut av hvordan jeg skal bestille retur når det ikke står noe om når den er ferdig. Takk for svar uansett, skal undersøke om jeg kan fjernvitne regner med at jeg kan ringe dem på mandagen
Kan du ikke prøve med at du ikke har råd til reise og overnatting og se om de kan fikse det for deg? Er ditt oppmøte viktig er jeg sikker på at de vil fikse et eller annet.

Som vitne er du vel der bare en dag, med mindre dagens forhandlinger tar ekstra lang tid. Altså vet du ikke hvor lang tid det tar på forhånd. Men du kan jo bli innkalt flere ganger, hvis dem vil stille flere spørsmål til deg.

Den eneste gangen jeg har vitnet, var jeg der bare en time, inkludert venting. Jeg ble også transportert fram og tilbake.
Står ett nummer på innkallingen tror jeg, kontakt dem og hør. Lengste vitne utspørring jeg har vært med på er to timer, men nå sist så var alle tre vitner ferdige i løpet av en time.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Står ett nummer på innkallingen tror jeg, kontakt dem og hør. Lengste vitne utspørring jeg har vært med på er to timer, men nå sist så var alle tre vitner ferdige i løpet av en time.
Vis hele sitatet...
Jo det er jo greit nok, men det kan likevel være at ting forskyver seg. Kanskje bruker de ekstra lang tid på et vitne før ts skal inn, eller det av andre gunner blir forskjøvet til neste dag.
Hei, du ringer tingretten du skal møte i og spør hvor lenge saken varer og hva de anbefaler. Saken er berammet i en viss periode og de kan svare på når du skal inn. Du får dekt reiseutgifter og tapt arbeidsinntekt så spør hvordan du går fram. De kan bestille billetter til deg, evt. kan du undersøke mulighetene for å være fjernvitne (teams eller telefon). Hvis saken er seriøst nok må du møte fysisk.

Dette kan tingrettene ettersom de får titalls av disse henvendelsene hver dag.
Du får dekt reise/transport iallfall som vitne og eventuell tapt arbeidstid tror jeg.
Sist endret av NokErNok; 13. mai 2023 kl. 21:10.