Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1823
Hei medfreaks!

Noen som vet av en god fruktvin/bærvin? Gjerne noe man får handlet på polet/systembolaget.
Drakk nesten bare slik vin før i tiden, men var hjemmelaget og bærplukking gidder jeg ikke lenger... Husker den var søt, uten å bli kvalmende.


Noen tips? Takker for alt av svar, "lei" av rødvin.
Nå har ikke jeg særlig erfaring med fruktvin, da det ikke er helt min gate.
Eneste jeg kan bidra med er følgende link: http://www.vinmonopolet.no/vareutval...alues=Fruktvin

Virker ikke som noe er i basisutvalget, med andre du må bestille.

Du kan alltids melde deg inn i en gruppe som heter vin-forum på facebook, men det er mange sære mennesker der med meninger om både det ene og det andre.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Har sett litt på nettsiden til Vinmonopolet, men vanskelig å "smake" seg frem der, hehe.
Skal sjekke ut facebooksiden, takk for tipset!

Må også legge til at det ikke er snakk om noe cider eller "sparkling" vin, vanlig vin med mere smak av frukt og/eller bær.
Glemte å nevne at du kan jo sjekke ut Aperitif. De tester mye rart med ok omtaler i motsetning til eksempelvis Dagens Næringsliv som er ganske sære, de var i hvert fall det når jeg jobbet i bransjen.
Hvorfor ikke benytte sjansen nå når det er sesong? Kjøp friske bær og lag din egen vin. Eller gjør slik jeg foretrekker å kjøpe forskjellige bær for så å sette de på sprit å få forskjellige frukt og bær snaps. Drit bra med et lite glass hjemmelaget snaps. Suser fort i huet gjør den også

Legg de fruktene/bær/krydder/grønnsaker/urter du ønsker i et glass med sprit. Jeg foretrekker 60% sprit fra polet eller en god og sterk heimert som basis. La stå i ca 4 uker. Snu og vend på glasset når du husker det. Sil spriten feks gjennom et rent kjøkkenhåndkle og bland ut til ønsket styrke med kokt renset vann. Selv pleier jeg å blande ut sluttproduktet til ca 35-40 %.

Det er egentlig ingen grenser for hva du kan lage av god snaps. Og kombiner gjerne smaker. Har god erfaring med blåbær/kanel og /eple/kanel snaps. Anis funker bra. Og har satt en nå med sterneanis og papaya og mango.

For noen år siden lagde jeg pepper snaps, ja altså ikke makkesnaps men med forskjellige peppertyper, chili noe muskat og ingefær. Den ble skikkelig god. Og var helt fantastisk om en fikk influlensa og realt limhue. Et par shotter med denne rensket opp i luftveier og åpnet neseborene. Ble aldri å notere blandingsforholdene på krydderne og har gjort et forsøk etterpå på å gjennskape snapsen uten hell. Den siste snapsen brukte jeg som basis for tyrker shot og der passet den veldig godt.
Sist endret av frtoretang; 21. august 2015 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.