Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3132
Som mange har merket har jeg ganske ofte meninger som går rimelig på tvers av det mange her mener. Dette er en bloggtekst jeg har skrevet om fattige.. og jeg håpet at den kan brukes som utgangspunkt for en god diskusjon om Sigøynere her.. for jeg har absolutt null sympati for dem. Burde vi virkelig hjelpe dem?




Fattige
Fattige mennesker er ikke dumme. Vel, noen av dem er rimelig ubrukelige.. men det finnes nok av rike som ikke akkurat er skarpaste knivene i skuffen heller. Fattige mennesker er heller ikke late. I store deler av verden er det rett og slett veldig vanskelig å komme seg oppover hvis man ikke har de rette forbindelsene. Selv om den sosiale mobiliteten, altså muligheten til å gå fra fattig til rik, har minsket i vesten de siste tjue årene er vi fortsatt desidert verdensledende her.

Er man fattig i Norge har man kort og godt mye av skylden selv. Det er ikke spesielt høflig å si det, men det er sant. At flesteparten av vennene mine sitter på verdifulle hus, gode biler og mye større verdier enn jeg gjør er min skyld. Jeg har gjort mine valg, og selv om jeg i veldig stor grad fornøyd med dem er det min skyld at jeg er "fattig" i norsk målestokk.

Samme argumentet holder overhodet ikke for utlandet. En fattig kineser er i stor grad fattig på grunn av familien han er født inn i og mulighetene han har fått... ikke fordi han er ubrukelig. Han har ikke valgt å kaste bort mulighetene, han har aldri hatt dem. Mange nordmenn skjønner virkelig ikke dette.

Hvorfor er dette viktig? Vel, min erfaring med fattige i andre land er at jeg i stor grad er dødsimponert over hva de klarer, hva de gjør og hva de mener. Det finnes ingenting jeg respekterer mer enn andre mennesker som klarer ting jeg aldri hadde klart. Veldig mange fattige havner i denne kategorien. Noen nordmenn, men ikke mange, gjør også det.
HVA SÅ?
Om flere mennesker hadde innsett at mange fattige er sterke mennesker som tar sterke valg hadde det påvirket historiene mediene vår for lov til å fortelle. Når våre bedrifter starter fabrikker i Kina strømmer arbeiderene til, fordi det gir dem muligheter de aldri ville fått ellers. Når arbeiderene der velger arbeidsted er faktisk hvor mye overtid de får lov til å jobbe en viktig del av avveiningen. De ønsker å tjene mest mulig penger fortest mulig for å kunne dra tilbake de lut fattige landsbyene de kommer fra og skape noe. Ti tusen kroner i såkorn-kapital og de er blant hjembygdas rikeste. Da har de fått muligheten til å skape seg et verdig liv.

Prostitusjon er et betent tema i Norge. Prostitusjon er slemt og alle som gjør det er slemme og ondskapfulle og kvinnene som tvinges i det er uskyldige offer som ikke vet hva de gjør og æsj og æsj og æsj. Vel, drar man på et utested i Thailand (eller hvor som helst i Afrika) er det dønn umulig å ikke møte prostituerte. Siden jeg liker interessante mennesker, og det ikke er spesielt enkelt å vippe meg av pinnen, har jeg faktisk pratet ganske mye med mange av dem. Spørsmålet mange bør stille seg er veldig enkelt: hvorfor velger kvinner å gjøre det?

Svaret er jo enkelt: det er beste valget de har. De synes det er bedre enn å jobbe 10-11 timer om dagen for lønn som gjør at man knapt overlever. De synes det er bedre å skaffe seg penger nok til å skaffe seg eller ungene sine utdanning. De synes muligheten til å kjøpe seg leilighet, kjær og hva enn annet de kjøper er verdt prisen de betaler. Nå kan vi synes hva vi vil om menneskene som velger å betale for sex, selv ser jeg ikke helt poenget med å verken betale eller dømme, men prostituerte flest synes jeg ikke synd på. For det aller meste er jeg drit imponert over valgene de tar.

Nå kan man selvfølgelig synes det er helt jævli at de ikke har bedre valg, og det gjør jeg virkelig.. men almisser og moralsk forargelse er ikke løsningen på det. Skal man absolutt gjøre noe og kjempe for noe så er det rettferdige handelsavtaler som sannsynligvis er beste måten å hjelpe folk på.. men i bunn og grunn er det samfunnene selv som må ta stegene... og til alle de som tror det er umulig: dra til Sør-Korea. Samfunn kan dra seg selv opp av søla.
HVA KAN JEG GJØRE?
Vi kan ikke gjøre mye. Det vi kan gjøre er å hjelpe de fattige som forsøker å skaffe seg bedre liv på en god måte.

Det betyr å ikke gi penger til tiggere. Møkkete tiggere har akkurat like store muligheter til å vaske seg i nærmeste vannkran som alle andre fattige har, men de vasker seg ikke fordi de tjener penger på å se jævlige ut. Ikke hjelp tiggere. Aldri noensinne gi penger til Sigøynere, og kjeft på mennesker som gjør. Enhver 15-åring som drar på telt-tur veit at man graver ned bæsjen sin. Sigøynerene gidder ikke. Vi har måttet vaske og rydde parkene de har sovet i etter at de har tigget penger fra oss. Det finners veldig, veldig mange mennesker i verden som virkelig, virkelig fortjener hjelp. Sigøynerene er ikke blant dem.

Når man er i utlandet bør man kjøpe flest mulig ting fra fattigst mulig mennesker. Den 50-årige dama som sitter med et pledd og selger underbukser på gata: kjøp 5! Bestefaren som står og selger slips? Kjøp 10. Dette er lut fattige mennesker, som forsøker så godt de kan å overleve på en ærlig måte. De forsøker å gjøre verden bedre, selv om de kanskje hadde tjent mer penger på å krype foran vestlige turister. Vi bør belønne dem for ærligheten. Vi bør belønne dem for selv-respekten. Om å kjøpe ting fra dem, for deretter å kaste det er det som trengs: gjør det. De fortjener virkelig all hjelp de kan få.

Det aller beste med å hjelpe ærlige og redelige mennesker er at det er veldig stor sannsynlighet for at de kommer til å bruke pengene ærlig og redelig. Mat til seg selv og familien, utdanning og muligheter for ungene sine. Dette er ting vi burde respektere.


Ærlige og redelige mennesker bør hjelpes.
Sist endret av DumDiDum; 26. januar 2013 kl. 11:26.
Jeg ga deg KP fordi vi har veldig mange like synspunkter. Alt utenom "sigøyner-praten" din. Det jeg synes var helt latterlig gjort av deg å ta alle sigøynere under samme kammen...
Sist endret av Abaways; 26. januar 2013 kl. 13:58.
Jeg gjorde det samme abaways, pluss at jeg ga også deg kp for å påpeke det.
Ikke gi penger til tiggere, men kjøpe 10 slips av en bestefar på hjørnet for så å kaste dem om det er det som trengs?
Hvor ligger logikken i dette?
Du drar den gamle "jeg er en av dem, så du kan ikke motsi meg"-reglen ja. Vel, nå vet ikke jeg hva du anser som fattig, men du sitter da vitterlig på en pc/smart-telefon? Jeg har ikke for vane å kalle folk som reiser til andre verdensdeler for å snakke med prostituerte "fattig" heller.

Jeg tror du trenger en reality-check slik at du kan innse hva det å være fattig faktisk betyr. Kanskje du i samme slengen forstår at det finnes håpløse skjebner også i dette landet, og at verden ikke er så svart-hvit som du fremstiller den.
Det er en veldig forenkling å redusere problemet med sigøynere til om man bør gi penger til tiggere eller ikke og om de driter i parkene. Sigøynere er en gruppe mennesker det har vist seg vanskelig å hjelpe, fordi de nekter å tilpasse seg. De må gjerne seile sin egen sjø for min del, men det er problematisk med barna. De er jo enn så lenge uskyldige, og de nektes utdannelse, selges som prostituerte og tvinges til å tigge. De fleste fullfører aldri grunnskolen. Når bv reagerer flytter familien på seg eller går under jorden en stund. Derfor vokser disse barna opp i dyp nød og fratas alle muligheter til et normalt liv. Og sånn jeg ser det kan man ikke velge å ikke hjelpe barna - det er en plikt vi har, og vi burde ta den mye mer alvorlig enten man klarer å få det til i samarbeid med foreldrene eller ved omsorgsovertakelse.
Sitat av Abaways Vis innlegg
Jeg ga deg KP fordi vi har veldig mange like synspunkter. Alt utenom "sigøyner-praten" din. Det jeg synes var helt latterlig gjort av deg å ta alle sigøynere under samme kammen...
Vis hele sitatet...
Jeg har reist rundt i godt over 80 land nå, inkludert rumenske landsbygda. Jeg har møtt nok Sigøynere til at jeg føler meg komfortabel med å dra dem alle under en kam..... en viktig del av grunnen til det er at de støter ut mennesker som skaffer som jobb og bolig. Når en del av kravet for å være medlem av en gruppe er at du er ubrukelig, kan man faktisk trygt kalle medlemmene av gruppen ubrukelige.

Samtidig synes jeg det er regelrett hjerteskjærende å se alle menneskene ute i verden som sliter rævva av seg for å skaffe seg og ungene sine bedre liv, ofte uten særlig resultat.. samtidig som vi kaster bort penger på folk som ikke en gang er i nærheten av å prøve.

Og sånn jeg ser det kan man ikke velge å ikke hjelpe barna - det er en plikt vi har, og vi burde ta den mye mer alvorlig enten man klarer å få det til i samarbeid med foreldrene eller ved omsorgsovertakelse.
Vis hele sitatet...
Hva med indiske barn? Hva med somalske barn? Hva med phillipinske barn? Det finnes millioner av løsunger som lever på gata i verden.. har vi en plikt tli å hjelpe hver eneste en?

Vi klarer faktisk ikke hjelpe alle, så bottomline for min del er at jeg synes vi burde hjelpe de som fortjener hjelp.. og hvor man får mest ut av pengene og innsatsen.... og jeg synes ikke noen stor-skala stjele sigøyner-barn fra sigøynerene er noen god ide heller, de er rimelig flinke til å lage nye
Sist endret av DumDiDum; 26. januar 2013 kl. 15:16.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hva med indiske barn? Hva med somalske barn? Hva med phillipinske barn? Det finnes millioner av løsunger som lever på gata i verden.. har vi en plikt tli å hjelpe hver eneste en?

Vi klarer faktisk ikke hjelpe alle, så bottomline for min del er at jeg synes vi burde hjelpe de som fortjener hjelp.. og hvor man får mest ut av pengene og innsatsen.... og jeg synes ikke noen stor-skala stjele sigøyner-barn fra sigøynerene er noen god ide heller, de er rimelig flinke til å lage nye
Vis hele sitatet...
Det er jo en betydelig forskjell på de som lever i Norge og de som lever utenfor Norge. Signøynere har en stor gruppe i Norge - og barne i denne gruppen har vi en plikt til å hjelpe. Egentlig har vi en moralsk plikt til å prøve å hjelpe alle barn - eller i hvertfall så mange vi har mulighet til. Og vi har mulighet til å hjelpe betydelig mange fler enn vi gjør i dag. Nesten hele Norges befolkning lever i en enorm luksus-hverdag, og hadde helt fint hatt rå til å gi betydelig mer støtte til de som trenger det - og fortsatt leve et liv i luksus.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Det er jo en betydelig forskjell på de som lever i Norge og de som lever utenfor Norge. Signøynere har en stor gruppe i Norge - og barne i denne gruppen har vi en plikt til å hjelpe. Egentlig har vi en moralsk plikt til å prøve å hjelpe alle barn - eller i hvertfall så mange vi har mulighet til. Og vi har mulighet til å hjelpe betydelig mange fler enn vi gjør i dag. Nesten hele Norges befolkning lever i en enorm luksus-hverdag, og hadde helt fint hatt rå til å gi betydelig mer støtte til de som trenger det - og fortsatt leve et liv i luksus.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo slik at u-landshjelp på en måte ødelegger mer for for land i afrika enn det hjelper.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Hva med indiske barn? Hva med somalske barn? Hva med phillipinske barn? Det finnes millioner av løsunger som lever på gata i verden.. har vi en plikt tli å hjelpe hver eneste en?

Vi klarer faktisk ikke hjelpe alle, så bottomline for min del er at jeg synes vi burde hjelpe de som fortjener hjelp.. og hvor man får mest ut av pengene og innsatsen.... og jeg synes ikke noen stor-skala stjele sigøyner-barn fra sigøynerene er noen god ide heller, de er rimelig flinke til å lage nye
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg først og fremst på de som lever i Norge. Og jeg mener at vi burde vært mye raskere med å ta ungene fra folk som f.eks. trenerer sine barns skolegang. Som det er nå mister de barnetrygden etter et par måneder, og det er et virkemiddel som funker på en del innvandrergrupper som ikke så gjerne sender ungene på skolen. Men det funker ikke på sigøynerne.

Når det gjelder barn i andre land, skal vi selvfølgelig prøve å hjelpe som best vi kan, men man kan som du sier ikke hjelpe alle. Det er ikke uproblematisk med bistand heller, da det i mange tilfeller ødelegger mer enn det hjelper. Men jeg støtter gjerne hjelpeprosjekt i utlandet som jeg tror på. Vi kan ikke la det norske bv valse over resten av verden, da. De må nesten holde seg her i landet.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Nå er det jo slik at u-landshjelp på en måte ødelegger mer for for land i afrika enn det hjelper.
Vis hele sitatet...
For all del, utdyp!
Sitat av Banjonas Vis innlegg
For all del, utdyp!
Vis hele sitatet...
Et eksempel er jo Somalia, der bistand gjennom de siste 20 årene har bidratt til å holde liv i borgerkrig. U-hjelp fra Norge og Sverige selges på markedene og inntektene går til å finansiere våpen til klanene. De fattigste som hjelpen var ment for, må fremdeles klare seg selv.

Sjekk ut denne: http://www.svtplay.se/video/107971/v...sig-om-somalia
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du drar den gamle "jeg er en av dem, så du kan ikke motsi meg"-reglen ja. Vel, nå vet ikke jeg hva du anser som fattig, men du sitter da vitterlig på en pc/smart-telefon? Jeg har ikke for vane å kalle folk som reiser til andre verdensdeler for å snakke med prostituerte "fattig" heller.

Jeg tror du trenger en reality-check slik at du kan innse hva det å være fattig faktisk betyr. Kanskje du i samme slengen forstår at det finnes håpløse skjebner også i dette landet, og at verden ikke er så svart-hvit som du fremstiller den.
Vis hele sitatet...
ikke spor av samtalen, noe du kun gjør for å krangle. Og han sier at han.er fattig i fprhomd til norsk standard. Går ann å ha en pc til 300 kr. Eller kanskje.han sitter på.biblioteket, eller.låner pcen til en.av sine rike venner som han.skriver om? Ikke.noe poeng i.og sitere meg, Sjølvaste, kommer ikke til å svare.
Sitat av sifon90 Vis innlegg
ikke spor av samtalen, noe du kun gjør for å krangle. Og han sier at han.er fattig i fprhomd til norsk standard. Går ann å ha en pc til 300 kr. Eller kanskje.han sitter på.biblioteket, eller.låner pcen til en.av sine rike venner som han.skriver om? Ikke.noe poeng i.og sitere meg, Sjølvaste, kommer ikke til å svare.
Vis hele sitatet...
Det var opprinnelig skrevet på bloggen min, så da vet alle hvem jeg er.. Ikke det at det er spesielt interessant, men for å presiere:

Jeg er siv.ing. Datateknikk og tjener lett 400-600k i årslønn hvis jeg vil. Forrige jobben min hadde en årslønn tilsvarende 750k i året (heftig risikotillegg). Akkurat nå lever jeg på studentlån, fordi jeg fikk lyst til å ta en mastergrad til.

Jeg er altså 33 år, og flesteparten av vennene mine sitter på verdier godt over millionen. De har kjøpt leiligheter og hus, fått verdistigning, kjøpt biler, kjøpt møbler, vaskemaskin, kjøleskap og massevis av idiotiske ting.. De eier kort og godt masse ting, fordi de tjener en hel haug med penger.

Jeg er "fattig" i den forstand at jeg lever på rundt 2000kr i måneden i variable utgifter, samt 3300kr i faste utgifter (bo,strøm,internett,telefon etc).. Jeg har ikke bil, hus eller møbler.. og veldig lite ting, så jeg tviler på at jeg kommer over 100k i innkjøpspris på totale eiendeler. En gjennomsnittlig 18-åring er nok rikere enn meg.. men det er som sagt mitt eget valg.
Men hvorfor gikk du ifra en lukrativ jobb som dataingeniør til å ta *enda* en mastergrad, om jeg får spørre?

Var det noe du følte du "måtte", eller synes du kanskje det er greit med en pause fra jobbtilværelsen?

Forsåvidt, ikkeno gærnt i dét, eller heller forsåvidt - veldig bra med to mastergrader. Tre også. Kjenner folk som har tatt så mange. Men de fleste tar dem før de begynner i full jobb, sånn. Går jo også an å ta master'n på deltid imens du har full lønn og jobb ved siden av?

Kanskje litt lite fritid, men...
Sist endret av aeon_illuminate; 27. januar 2013 kl. 00:25.
Hvis jeg ikke hadde noen å forsørge skulle jeg jammen vært student for alltid selv også. Studietiden er jo den beste tiden i livet!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har reist rundt i godt over 80 land nå, inkludert rumenske landsbygda. Jeg har møtt nok Sigøynere til at jeg føler meg komfortabel med å dra dem alle under en kam..... en viktig del av grunnen til det er at de støter ut mennesker som skaffer som jobb og bolig. Når en del av kravet for å være medlem av en gruppe er at du er ubrukelig, kan man faktisk trygt kalle medlemmene av gruppen ubrukelige.

Samtidig synes jeg det er regelrett hjerteskjærende å se alle menneskene ute i verden som sliter rævva av seg for å skaffe seg og ungene sine bedre liv, ofte uten særlig resultat.. samtidig som vi kaster bort penger på folk som ikke en gang er i nærheten av å prøve.


Hva med indiske barn? Hva med somalske barn? Hva med phillipinske barn? Det finnes millioner av løsunger som lever på gata i verden.. har vi en plikt tli å hjelpe hver eneste en?

Vi klarer faktisk ikke hjelpe alle, så bottomline for min del er at jeg synes vi burde hjelpe de som fortjener hjelp.. og hvor man får mest ut av pengene og innsatsen.... og jeg synes ikke noen stor-skala stjele sigøyner-barn fra sigøynerene er noen god ide heller, de er rimelig flinke til å lage nye
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har reist rundt i godt over 80 land nå, inkludert rumenske landsbygda. Jeg har møtt nok Sigøynere til at jeg føler meg komfortabel med å dra dem alle under en kam..... en viktig del av grunnen til det er at de støter ut mennesker som skaffer som jobb og bolig. Når en del av kravet for å være medlem av en gruppe er at du er ubrukelig, kan man faktisk trygt kalle medlemmene av gruppen ubrukelige.
Vis hele sitatet...
hvis du er " fattig " i norsk standard så skjønner jeg ikke hvordan du har klart og reise til godt over 80 land ?? du virker som en person full av fordommer, som alle vet er også fordommer uvitenhet. jeg startet engang og snakke med en tigger som pleide å sitte sammen med sin søster, han satt alltid og smilte og hilste og takket veldig pent hvis han fikk noe. når jeg var innom "byen" så pleide jeg og sette meg ned med han og snakke og eventuelt dele en sigg med han(han kunne litt norsk, og prøvde og lære han mer, og engelsk. vi snakket veldig lenge og han virket som noe av det bedre menneske jeg har møtt. han fortalte meg om hvordan ting faktisk fungerte, og de har muligheter til og dusje og DE GJØR DET, men de får ikke mer hjelp enn det.
han hadde noen venner rundt som var kriminelle ( deala ) men valgte selv og frastå fra dette. etter 1 mnd så begynte noen av de andre og snakke med meg ( søsteren ). hun takket veldig for min "innsats" med og prøve og hjelpe broren. og en gang jeg snakket med han holdte jeg på og gråte ( han ble faktisk etterhvert en venn, en god kompis ). hvor han fortalte: you are not like the others around here
jeg: what do you mean?
han: well, you are kind, you dont jugde and acctualy takes time to learn and understand.

folk går gjennom Så mye fordommer og jævelskap, og tror du folk vil leve sånn ? ja de har en kultur, men det har vi også. alle er ikke de samme og tenk hva du ville gjort i samme ståsted? jeg personelig hadde enten drept meg selv eller blitt "super-krimminel".

jeg flyttet senere for og gå på skole har har ikke sett han siden.
jeg møtte søsteren for en liten stund siden hvor hun smilte og vinka og ville snakke ogsånn( noe jeg egentlig har hatt lyst til siden jeg har prøvd og få tak i han og lurer på hvordan det går) men jeg ville ikke snakke akkurat da forde dama hadde akkurat dumpa meg.

personelig så mener jeg det at de var noen av de beste personene jeg har møtt noen gang. det er alltid mer enn det øye ser og tenk hvordan folk ser på deg? hvordan folk ser på stakkars narkomane? hvordan folk med tattis bli sett på som en krimminell og faktisk en " skam" i samfunnet, folk med tattis vet dette. du burde rett å slett skamme deg for og være så ignorant som det der.

jeg var tvilende jeg også og er fortsatt mange av disse jeg ikke liker. men mange norske og andre utlendinger jeg ikke liker også. som rett og slett skader samfunnet våres mye mer enn noen av de som kommer fra disse landene og ser en mulighet for og tjene bedre penger i norge for å så reise hjem. tenk hva 100 kr er for deg? og hva er 100 kr for dem?
når jeg vokste opp så var "lørdags-godt" youghurt og stekt rund-stykke som mamma hadde klart og skrape sammen. ignorante tulling