Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 18161
Er det noen som har noen gode forslag om hvordan man kan åpne en safe, eller såkalte pengeskap? Har selv testet med 2200w vinkelsliper og diamantskive, men funket dårlig. Testet også skjærebrenner med acytylen, men risikerte å ødelegge innholdet. Hadde en liten ide om å flytte hele safen ved hjelp av noe men har aldri testet dette i praksis. De fleste våpenskap er ikke store problemet men sliter med pengeskap.

Er det bare jeg som er en tosk eller er pengeskap umulige å åpne på kort tid?

[COLOR=Navy]- NightWolf[/COLOR]
er det kombinasjonslås på den?
da er det jo bare å finne fram stetoskopet, pudderet og hanskene og fortsette i god gammel Egon Olsen stil..
Dynamitt jenta mi Korrekt mengde selvsagt.
hvis vinkel sliper ikke biter på den er det nok et brukbart hart stål i den. da må du nok sveise.
du har rett i at skjærebrenner kan skade, men er du forsiktig vil gass sveising fungere.
de skap jeg har sett har 2 eller flere lag av 5mm+++ stål plater. kan du ikke prøve å sveise av hengslene å fortelle hvordan det gikk, har god tru på det

Dynamitt jenta mi Korrekt mengde selvsagt.
Vis hele sitatet...
det var snakk om å ikke skade innholdet
Dynamit Nitroglycerin Baby

nei, men altså, er det kombinasjonslås, så må det da være mulig å knekke den?
står jo en del om slike låser på nettet... må jo finne noen tips der en plass...
google er din venn
Sist endret av mr_burn; 19. februar 2005 kl. 22:38.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Dette kan være jeg som er helt på jordet men shit la gå: Er det ikke mulig å utsette låsen(kombinasjonslås) for magnetisk trykk slik at låsmekanismen knekker(ikke riktig ord, fant ikke noe bra ord i farten).

Dette er kun en idè basert på et tilfelidig innfall i min alt for trøtte hjærne.
Bruk av dynamitt og stetoskop er utelukket. Jeg tenker både på skap med digital kombinasjonslås, og den gode gamle vanlige typen. Hengslene er ofte bak døren og om du skulle være så flink å ta knekken på hengslene har du sannsynligvis 2- eller 4 bolter på 30mm.
etter å ha sett litt på våpenskapet of safen min ser jeg en mulighet her. som vanlig låses døren av noen svære bolter. forslag om å sveise på området rundr boltene, slik at di kan rett og slett åpne den på vanlig måte.
Social Engenering er nokk mye lettere en og skjære, sveise eller sprenge seg gjennom. Det bør og være en eller annen form for bacldoor i tilfelle eigeren glemmer koden sin. Der kan kansje google hjelpe..
for å få kuttet de boltene må du vel ha utstyr som er såpass lite at du kommer til i sprekken mellom døra og veggen, og sånt utstyr er jo ikke krafig nok? kan likesågodt sveise deg gjennom selve veggen på safen.. i døra er det jo mye låsemekanismer osv... er det ikke lettest å gå hardhent inn sideveggen eller taket da?
Hva er den normale vekten på pengeskap da? Hvordan er det de får skapene inn i lokalet? Jeg kunne ha brukt truck men den går ikke inn, men en motorløfter derimot er både trådløs og mobil.
hør! har noen av dere sveisekunnskaper? en som kan å sveise, sveiser ut boltene uten problem, samme hvilket stål som er brukt

edit:
Hva er den normale vekten på pengeskap da? Hvordan er det de får skapene inn i lokalet? Jeg kunne ha brukt truck men den går ikke inn, men en motorløfter derimot er både trådløs og mobil.
Vis hele sitatet...
hvis du ikke kan sveise på stedet har du selførgelig problemet med å flytte skapet eller finne en annen måte.
hvis du utelukker all form for sviesing, har du igjenn noen muligheter:
-bormaskiner, av den kraftige typen. slagbor?
-kuttskive, kan funkere nå noen skap
-elektrisk meisel, bare en tanke da.
-slå hull i den.
- få hull på det første laget med plater, fylle vann i og fryse ned i håp om at vannet ekspanderer nok til å lage sprekk i det ytterste laget
-fryse den ned og arbeide på den da, kjølespray gir -55, så det er for lite
kommer ikke på mere i forbifarten
Sist endret av snø; 19. februar 2005 kl. 23:02.
skapene er ofte bolta fast i underlaget da, så å flytte dem kan jo ofte være vanskelig?
spesiellt høye våpenskap er det, på grunn av at de ikke skal velte når døren åpnes, og ikke skal flyttes...
vekten varierer jo avhengig av størrelse seff da..
Jeg fikk heller ikke direkte kontakt med boltene som var hele planen, jeg måtte skjære gjennom 3 plater før jeg kom til den første bolten. Dette tok ca. 30min.....!
det er en jævla tidkrevente oppgave å ta boltene da... tror nesten jeg ville ha prøvd å gått inn på siden eller fått lurt opp låsen jeg..
Sitat av snø
hør! har noen av dere sveisekunnskaper? en som kan å sveise, sveiser ut boltene uten problem, samme hvilket stål som er brukt
Vis hele sitatet...
Sveise?? du mener vel skjære. Sveising er sammenføyning.
Sitat av NightWolf
Jeg fikk heller ikke direkte kontakt med boltene som var hele planen, jeg måtte skjære gjennom 3 plater før jeg kom til den første bolten. Dette tok ca. 30min.....!
Vis hele sitatet...
hva brukte du? kuttskive?

edit:
Sveise?? du mener vel skjære. Sveising er sammenføyning.
Vis hele sitatet...
ja, å sveise betyr direkte å sammenføye, men du har vel litt peiling på slikt så du skjønner at jeg mener å smelte stålet til det renner vekk, med gass
Sist endret av snø; 19. februar 2005 kl. 23:07.
de boltene der er ikke spesiellt enkle å kutte altså, de er massive, samt at de ligger ofte godt innskjermet... godt skjermet for både inntrengere og flammer i forbindelse med brann vettu...
Sitat av snø
hva brukte du? kuttskive?
Vis hele sitatet...
Stemmer. 2200w vinkelsliper med diamantskive men har også prøvd å brenne med skjærebrenner.
skjærebrenner vil ikke fungere: flammer, gass, røyk, varme og alt som skal blåses ut på den andre siden av arbeidsstykket, kan ikke komme igjennom hvis den andre siden ikke er i "fri luft"
hva er hensikten bak tråden egentlig? sitter du på et kontor og prøver deg på safe'n eller?
Vent litt! Jeg vet om en gass leverandør på sandnes som leverer nitrogen. Det å fryse ned låser med frysespray og knuse dem ned med en hammer er jo en klassiker. Hva med samme prinsippet på en safe? Nitrogen og slegge....høres dumstridig og brutalt ut men det kan funke.
snø: haha
nightwolf: skal vel store mengder med nitrogen til for å gjøre safen knusbar?
Sitat av mr_burn
hva er hensikten bak tråden egentlig? sitter du på et kontor og prøver deg på safe'n eller?
Vis hele sitatet...
Eh...nei du skjønner jeg har et pengeskap i kjelleren som tilhørte oldefaren min som jeg gjerne vil åpne.
Sitat av mr_burn
snø: haha
nightwolf: skal vel store mengder med nitrogen til for å gjøre safen knusbar?
Vis hele sitatet...
ikke vær dum! har du sett effekten? Du vet vel egentlig ikke helt hva du snakker om.
skulle mene det var verd et forsøk, herdet stål knekker lettere nedfryst
Jeg kan prøve å lage en replika av en safe og teste dette på verkstedet. Men nitrogen er ikke noe å leke med, er du ikke forsiktig ryker en finger lett.
flytende nitrogen brukes av hud leger til å fryse vorter, etc. en liten berøring ved en våt bomullspille fryser hud, har du det lengre på enn noen sek, utvider det seg. ganske snedig, for de som vet hva jeg babler om. bare for å forklare at det ikke er noe å leke med
NightWolf: okei... men uansett.. nitrogen er ikke akkurat noe leketøy.. javisst er det kraftig, men den jævla veggen i safen er krafitg den også... hvis det er en god gammel sak med kobinasjonslås og ikke nøkkel, er det jo en liten mulighet for å jobbe seg fram mot koden... er ikke bare filmtriks det vettu
Jo det er bare en myte og et filmtriks etter min mening. Prøvde på et skap fra 1970 eller noe og det funket ikke, førte bare til at det jamet seg helt. Men skapet var på hjul så vi trillet det bare med oss i stedet.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
vil tro at en plasmacutter gjør jobben...
Mange gode forslag her egentlig .. Tror jeg ville prøvd med skjærebrenner og testet på kantene av safen først og så arbeidet meg innover mot der ting måtte ligge.. Fryse ned stål og knuse det høres ikke så ekstremt smart ut.. Men Men... Varmer du stålet (med skjærebrenner til det gløder) og så kjøler det fort ned igjen (vann) så vil det tåle mindre slag(hammer og meisel)..
Sitat av Ahmed-
vil tro at en plasmacutter gjør jobben...
Vis hele sitatet...
En "plasmacutter" er beregnet til aliminium og det er ikke varmen som gjør att det blir så lett kuttet men kombinasjonen av "luft" og varme.. (Correct me if im wrong)
Ja, muligens. Men er det bare jeg som har testet teorien i praksis? Er det ingen som vet om en backdoor? Hvordan er det låsesmedene gjør dette da?

Jeg kan ta 2år påbygg og få fagbrev som låsesmed, kunne vært morsomt.
Etter hva jeg vet så er det ingen bakdør. Har du mistet nøkkel eller kombinasjonen er du rimelig ute og kjører. Har du derimot saken åpen og skal bytte kombinasjon, (nyere modeller) har du ofte en knapp inne i selve skapet som gjør at du kan bytte. Særlig langt mer enn dette strekker ikke min viten angående skap.
Nyttig link. Verdt å prøve noen av metodene.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Plasmacuttern blir brukt på panseret til tanks og lignende, og blir mye varmere enn vanlig gasssveis pga den ioniserer gassen osv. Ta en titt på howstuffworks.com, der står det at når en vanlig gasssveis ikke strekker til gjør plasman'n det :P
her var det mange innslag fra folk som ikke har tilbrakt så mye tid i et verksted.
skulle mene jeg forklarte hvorfor en skjærebrenner ikke nytter.
husk: du skal ikke tor alt du ser på film
Hva med å ta med safen til en låsesmed?
Sitat av NightWolf
Jeg kan prøve å lage en replika av en safe og teste dette på verkstedet. Men nitrogen er ikke noe å leke med, er du ikke forsiktig ryker en finger lett.
Vis hele sitatet...

Hvis du skal bruke flytende nitrogen så må du på en måte få safen oppi nitrogenet. Hvis du heller flytende nitrogen over safen, så vil nitrogenet fordampe før den treffer overflaten på safen. du må heller få safen til å ligge oppi en tank med nitrogen. der må den faktisk ligge en stund (1 min).
Dette vet jeg fordi vi har lekt oss med flytende nitrogen på skolen
Ja, stemmer...men et nitrogen-bad blir jo litt av et helvete å stelle i stand, regner også med at innholdet ryker. Det skal jo også være mulig å borre et hull i fronten slik at mekanismen ikke fungerer på rett hvis, men man må liksom ha tegninger av den aktuelle safen for å få dette til.
Jeg har ikke lest vær post i tråden, sry det.

Er det ikke noen syrer du kan hive på?
Eller har jeg sett for mye på film?
Jo det er faktisk det. Testet en slags syre sammen med en onkel en gang, den smeltet en mutter på 30sec. Skal høre med han. Men er det ikke mulig å lage en kraftig termitt?
det kan gå men bomull med nitrogen i? funker hos legen
Lag litt "thermite" så benner du deg igjennom
flytende hydrogen og gummihammer?
Jeg veit at på store saifer så er det også en glassplate som ligger i døra. Den dekker som regel hele frontet i saifen. Ut i fra den glass plata går det fjærer/ståltråder, som er festet til de svære boltene som låser skapet. Poenget med denne glassplata er at vis noen prøver å bryte opp skapet. feks ved å borre rett inn, så knuses denne plata, og da slakkes fjærene/ståltrådene som holder opp boltene, og da går boltene i lås, å da får du den ikke opp med det første. Men, på disse skapene så er det et punkt som man kan borre inn. feks vis den går i vranglås av en eller annen grunn å eieren vill ha opp saifen. De som lager/har ansvaret for saifen har også disse tegningene, og der er det merket på hvilket punkt man kan borre inn, får å åpne saifen.

Men har ikke peiling på om det er sånt i den du driver å knoter med da, men i litt digre saifer så er det sånn vertfall.

Plasma skærer da ?
Send den inn til produsenten da og be dem åpne den, og behandle innholde konfidensielt.
Hm, det med flytende nitrogen, du kan jo eventuelt bare ta den ene veggen nede i baden for å ungå så mye skade på innholde som mulig? hvordan tenkte du egentlig å åpne safen etter dyppinga til å begynne med?