Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 610
Omsetning er alle penger bedriften har innkommende innenfor en gitt tidsperiode. Dette er altså ikke inntekt, som regnes ut basert på omsetning minus utgifter.

Hvis jeg har 500.000 kroner, kjøper inn stoff fra en produsent som er verdt 100.000,-, så har jeg 400.000 kroner igjen.

Stoffet gjør jeg om til klær og selger det. Jeg får inn 200.000 for klærne. Jeg har 200.000 i omsetning, og beholdningen min er nå på 600.000,-

Produsenten oppdager at prisen for stoffet var feil, og jeg får tilbake 50.000 fra produsenten. Regnes dette som omsetning?
Psykedelisk bakverk
Nei. Dette reduserer periodens kostnader, inntekt/omsetning forblir den samme
Nei. Varekostnaden blir 50k lavere.
I bokføring så er det ikke noe som heter "å få tilbake". Du krediteres med en kreditnota som er det motsatte av faktureres.
Det mest riktige her:

1. Du krediteres 100.000,- 100% av opprinnelig faktura og faktureres på nytt de korrekte 50.000.

Alternativt quickfix

2. Du krediteres 50.000 og resterende kostnad blir 50.000,- bokføres som 50% av opprinnelig faktura.