Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1233
Hva er egentlig regler for dette? Kjøre ofte sparkesykkelen offroad, type der off road sykler også ferdes. Har enda ikke fått reaksjoner annet noen bare flirer når jeg suser forbi dem med el.sparkesykkel.

Fikk meg til og lure om regler, hva er egentlig regler og kan jeg potensielt straffes for det? ikke at jeg bryr meg men ble nyssjerggi
Det er nok helt innafor, på lik linje med å bruke dem på sykkelfelt i byen
Jeg tror du skal være rimelig uheldig hvis du blir stoppet av onkel blå langt inn i skauen.
Så lenge det er innafor med sykkel ser jeg ingen grunn til å være bekymret.
Men oppfør deg som folk på sykkel og da, ikke kjør en diseldrevet hjemmelaget sparkesykkel som høres ut som Martin Skancke er på besøk i skogen.

Som med alt annet, bruk vett så går det somregel bra! Kos deg i sommer "varmen"!
Ser ingen regler overhodet om elektriske motoriserte sykler i trafikkreglene. Er jeg blind eller har ingen av politikerne giddet å holde reglene i tritt med samtiden?

Mine fem øre:

På havet har motorbåter vikeplikt for seilbåter, da motorbåter er raskere og kan manøvrere rundt andre båter hurtigere.

Jeg tenker regelen kan overføres til at elsykler har vikeplikt i møte med tråsykler.

(Er forøvrig óg god skikk at treige traktorer kjører til siden og slipper biler forbi i blandt, på tross av at de har 'rett' til å lage kø.)

God sykkeltur
Sist endret av fustercluck; 8. juli 2022 kl. 13:21.
El-sykkel defineres som "motorferdsel i utmark", så vil regne med at el-sparkesykkel også gjør dette.

Så lovligheten rundt det du gjør, vil være avhengig om området du ferdes i defineres som utmark eller ikke.

Når det kommer til straff, så vil nok tilsnakk være greia hvis du i det hele tatt får en reaksjon. Er ikke akkurat det området du møter purk i utgangspunktet, så fremt du ikke har fått klager på deg fra andre.
Er ikke det normalt? Ser mange som bruker el-sparkesykkel på sykkelstiene, meg inkl.. Men med fartsperre så blir man forbikjørt av de fleste sykelister – litt kleint det der.