Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2555
Hei! Svigers har en leilighet i utlandet, og ønsker å kunne se på norsk TV derfra. De har Telia (tidl. Get kunder) hjemme, og TV fra samme leverandør.

Forslag til enkel løsning, med minst mulig feilkilder for mindre tekniske brukere? Hardware VPN? Helst noe som krever minst mulig config og oppsett, og kan brukes på hytta deres også.

Eller holder det med en helt standard VPN fra expressvpn eller lignende og bare gå via en norsk server? Usikker på hvilke begrensninger Telia har.
På familiehytta i Sverige kjører jeg VPN på selve routeren for å kunne streame de fleste norske tv kanaler.

Vi har Telia på hytta, og mellom bredbåndsmodemet og alle enheter har vi satt inn vår egen router som alt er koblet til.
Bruker en Asus AX53 som støtter VPN oppsett som da settes opp i selve routeren. Enkelt og relativt fort gjort.

Selv bruker jeg NordVPN. Om du skulle ha bruk for port forwarding, så anbefaler jeg PIA VPN, da dette er en av få VPN som støtter dette.
Hvis svigers har en Internettlinje i Norge så ville jeg kjøpt en liten Raspberry Pi og installert OpenVPN og/eller WireGuard på den (pivpn gjør det hele såre enkelt uansett om du ønsker OpenVPN eller WireGuard).
Hvis svigers ikke har en Internettaksess i Norge så leier du bare en VPN til en månedlig sum og får norsk IP på den måten. En kommersiell VPN som dette har ulempen at den fort kan bli svartelistet av NRK/streamingtilbydere og at det koster en liten månedspris. En egenhostet RPi4b hjemme hos deg selv i Norge har kun engangskostnaden på en liten tusenlapp (men som nevnt må den RPi4B'en ha sin egen Internettaksess innad i Norge).
Hvilket utland er det snakk om? RiksTV opphørte geoblocking innenfor EU for noen år tilbake, og det ville vært rart om ikke andre konkurrenter ikke hadde fulgt med på dette.

https://www.rikstv.no/tv-overalt/tv-i-utlandet/
Sist endret av Superspurv; 3. juli 2022 kl. 21:02.
Siden 2019 er alle betalte streaming tjenester pålagt å fungere innenfor EU /EØS
NRK har også åpnet for dette..
Så lenge vi ikke snakker Tyrkia eller noe andre eksotiske land burde dette være problemfritt