Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2163
Har begynt å skje oftere og oftere nå at når jeg tar et trekk, så blir jeg svart enten på tenna eller rundt kjeften og det smaker helt inn for jævlig og det vanskelig og vaske det og det lukter og ja, noen vet kanskje hva jeg snakker om.

Dette skjer både med vannbong og tørris, og det som er veldig rart da er at det ikke alltid er så skitten bong en gang. Pluss at en kompis feks som mekker seg et trekk og røyker på samme pipe, ikke blir svart.

Noen som vet hva som forårsaker dette? mistenker flere ting men ennå ikke blitt helt klok på det, f.eks

-Selve mekket, tobakk eller sigg, hvor mye hasj i forhold til tobakk osv.

-Temperaturen, hvor varmt mekket brenner før det blir røyk og evt gammel tjære som varmes opp eller at det ikke brenner varmt nok osv

-Måten jeg tar trekket på, ett langt drag vs mere tjo-tjo-tjo, om man tømmer lungene for luft når pipa er full av røyk før man inhalerer osv

Det virker hvertfall ikke til å ha sammenheng med hvorvidt glasset er rent men som om det har mere med bowl og downstem å gjøre

Jeg aner ikke men det er hvertfall forbanna irriterende at dette skjer og lurer på om noen har tips? nei slutter ikke med tobakk, men andre tips?
Anonym bruker
"Høflig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sjekk om det har samlet seg tjære opp en eller annen plass. Skjedde med en pipe jeg hadde før. Da lakk det omtrent olje opp i kjeften min slik at tenna mine endte opp helt svarte.
Jeg tror det er røyken som kondenserer, men jeg kan ikke nok om fysikk og røyk til å svare på hvorfor.
Anonym bruker
"Høflig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden kompisen din ikke blir svart. Er det noe forskjell i hvordan dere pakker? Evnt hvor hardt dere trekker ned.
Blir du svart på tenna så fyrer du mekket for mye (altså tømmer hele bowl’n) så det blir helt tomt + i tillegg til at du trekker siste trekket når hele bongen er ferdig melka alt for hardt. Prøv å trekk sakte & rolig mens du ikke konstant varmer bowl’n, kun til det øverste & tynne laget av mekket lyser/er påtent, resten av mekket vil brenne av seg selv når du trekker forsiktig så det får tatt skikkelig fyr.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig ekkelt, da, å tenke på at det går ned i lungene.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Blir du svart på tenna så fyrer du mekket for mye (altså tømmer hele bowl’n) så det blir helt tomt + i tillegg til at du trekker siste trekket når hele bongen er ferdig melka alt for hardt. Prøv å trekk sakte & rolig mens du ikke konstant varmer bowl’n, kun til det øverste & tynne laget av mekket lyser/er påtent, resten av mekket vil brenne av seg selv når du trekker forsiktig så det får tatt skikkelig fyr.
Vis hele sitatet...
Dette ser ut til å være løsningen. De siste trekkene nå har jeg bare tent på til det gløder og så ikke fyrt mer, da får jeg ikke dette problemet.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Dette ser ut til å være løsningen. De siste trekkene nå har jeg bare tent på til det gløder og så ikke fyrt mer, da får jeg ikke dette problemet.
Vis hele sitatet...
Been there done that i mine yngre dager 😅
En skikkelig rens av bongen er ikke feil det heller.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Her er en oppdatering hvis det skulle være noen andre som sliter med dette.

Viste seg at problemet ikke var at jeg fyrte for mye,sleit fortsatt med dette problemet på nesten alle bonger selvom de var nyrensa

Er mange andre som skriver om dette og kaller det "resin mouth"og det er mange råd der ute som ikke egentlig hjelper.

Her er løsningen:
Hvis det skjer at man blir svart rundt munnen av bong så er det fordi man ikke åpner munnen nok over åpningen på bongen. Dette gjør at leppene sperrer for røyken som passerer inn i munnen og dermed kondenserer røyken på leppene.

Når man røyker bong lenge så kan man ubevisst lukke munnen mere over tid som til slutt fører til dette problemet. Så man må rett å slett åpne kjeften litt mer.

Tror ikke de fleste egentlig sliter med dette men om det skulle være noen håper jeg dette hjelper.
Sist endret av Bluesky_; 19. februar 2023 kl. 20:02.