Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2077
Hei.
Jeg tok rens av tannstein hos ny tannlege.
Han mener jeg må rense tannkjøttet på grunn av betennelse.
Med andre ord tannstein under tannkjøttet.
Fikk beskjed at jeg kan mistete tennene over tid.
Behandlingen koster 3000 kr.

Burde jeg gjøre det til den prisen?
Andre tannleger som gjør billigere?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Prat med de i skranken, de er ofte med på å legge opp en avbetaling over tid så du slipper hele summen. Men jeg synes 3000 for litt rens høres litt dyrt ut, uten at jeg er noen ekspert: Når jeg har hatt litt rens, sjekk og røntgen har det kommet på 1500 spenn e.l.
Høres særdeles dyrt ut, ville forhørt meg med annen tannlege. Utifra det jeg kan se så ligger en slik dyprens i prissjiktet 600-800 kr

Tannlege-priser
Gjorde det samme nylig da jeg ikke hadde vært hos tannlegen på lenge. Bilder + normal rens + dyprens + bedøvelse osv, prisene baller på seg. Tok det i flere omganger, noe som sikkert ikke gjorde det noe billigere, og endte med å betale omtrent 4000,- totalt.

Edit: Du får bare ett sett med tenner, så jeg vil anbefale å gjennomføre. Det blir bare dyrere jo lengre du utsetter
Sist endret av TheGoodestBoy; 24. mai 2022 kl. 16:17. Grunn: Mer info
Som de andre sier 3000 for rens er kanskje litt i overkant mye men samtidig så kan du sikkert gange det med 5-6 ganger hvis tenna dine detter ut og må reparere det
Og uansett hvor frisk du måtte føle deg, gå over listen til Helfo og sjekk om du ikke har rett på gratis tannlege pga en sjelden diagnose du kanskje har, for det er ikke alvorlighetsgraden av diagnosen som har noe å si på om diagnosen står på SMT-listen eller ei: https://www.helsenorge.no/sjeldne-di...annbehandling/
Behandlingen dekkes av HELFO. Summen du har fått oppgitt er egenandelen. Det er mest sannsynlig tiltenkt flere seanser, og ut av prisen, regner jeg med det er 4x30 min. Egenadel pr 30 min er ca 700. Det et relativt tidkrevende arbeid,og ved etablert periodontitt er denne tidsbruken helt innafor.
Dette er IKKE det samme som "rens" når man er inne til årlig kontroll
I en av de siste episodene til Folkeopplysningen er det en fyr som går til 8 tannleger på rad.

7 av 8 renset og fjernet tannstein
Gjør det før kostnadene havner oppi 20.000,-.....
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Gjør det før kostnadene havner oppi 20.000,-.....
Vis hele sitatet...
Jo lengre du venter, jo dyrere blir det. Finn billigste (med bra reviews) asap.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg er i LAR og de fortalte ikke meg at jeg har rett på fri tannbehandling. Heldigvis har jeg aldri hatt noen store problemer med tenna. Bare hatt ett hull før.
Hei.
Fant ut at tannlegen var en svindler.
Gikk til et annen tannlege-kontor, som er seriøse.
Fikk beskjed at jeg ikke hadde tannkjøttbetennelse.