Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1286
Jeg tenker å flytte i løpet av året, og da sørover, da det er litt lange vintrer her jeg bor, og ikke minst kaldt, men til gjengjeld er strømmen langt billigere enn sørpå. Så jeg lurte på hva jeg kan forvente meg i strømutgifter? hvordan fungerer denne ordningen der staten tilbakebetaler et visst beløp osv.

Jeg kommer nok til å finne meg en leilighet på 40-50 kvm. Jeg vil jo da helst finne meg en leilighet med strøm inkludert i leien, men så er det ikke sikkert at jeg finner noe jeg liker som har det.

Jeg flytter ikke lengre nord enn Bergen, slik at jeg får et behagelig klima, og hvis jeg ikke finner leilighet med strøm inkludert, vil gå for leiligheter med varmepumpe og/eller en leilighet i 2/3 etasje slik at jeg får gratis "gulvvarme" ...

Uansett, jeg må vite hva jeg kan forvente i strømutgifter, hva det koster med en 40-50kvm leilighet, for en person, nå som prisene er så høye.

Et alternativ jeg tenker på er å holde meg innenfor midt-norge, for der er strømprisene lave, og jeg kommer jo ganske langt sør i midt-norge. Ålesund eller Molde er kanskje det beste alternativet da for byer med litt størrelse.
Sist endret av Hans Høyhet; 16. mars 2022 kl. 03:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bor i en my halvpart av tomannsbolig, har det 22-25 grader innendørs hele døgnet/vinteren, oppvarmet med varmekabel. Fyrer tidvis i vedovn for "kos" (da blir det gjerne 28°C inne). De to "ekstremmånedene) har steøm og nettleie kommet på hhv 2500 og 1800, inkludert statens tilbakebetaling.
Hittil i mars 902,- kr på 371 kwh.
Så da er snittprisen 2,43,- kr hittil denne mnd.
Oslo område
Jeg bor på 46 kvm i blokk litt utenfor sentrum i Oslo, har oppvarming, varmtvann og TV/internett i husleia (ca 5500,- i mnd). Strøm er ikke inkludert, men blir ikke mye når jeg ikke betaler for fyring (sentralvarme). Min siste mnd-regning var på 527 kr inkl tilbakebetaling. Har ikke prøvd så mye å forstå meg på strømregninga, prisen varierer jo fra dag til dag. (Har smart-måler).
Østlandet. 108 kvm. Rekkehus fra 2013. Vannbårne varme. De to siste månedene har regningene vært 2200 og 1800 kr (ca 1000 kWh per måned +/- 20%).

Kanskje det kan være en idé å se på noe nyere da man kan spare endel på størm på det.
700kw hittil, estimert 1400kw. Til den nette sum av ca 3000.

Med støtten blir det noen få hundrelapper mindre da den dekker hele nettleia pluss litt.

Eldre rekkehus. To barn. Går (svært) mye klesvask og tørketrommel.