Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 25266
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10145901


Nå ser det ut for at det er hele 4 personer som har bordet flyet med falsk ID. Kan det hende flyet har blitt kapret av terrorister og deretter styrtet det med vilje?

Hva ville isåfall motivet ha vært hvis det dreier seg om en kapring?
Klart det.

Hva som helst.

????
Hvis det var terror er det rart at det ikke har kommet noen kunngjøring enda.
Trådstarter
59 5
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvis det var terror er det rart at det ikke har kommet noen kunngjøring enda.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at det er terror?

Jeg spør at HVIS det er terror, hva kan motivet isåfall ha vært? Og hvorfor skulle så mange som 4 stk bruke falsk ID på en strekning fra Kuala Lumpur til Beijing?
Nå skal det vel strengt tatt ikke mye til før mennesker tyr til falsk ID.. Når selv utenlandske trailersjåfører i Norge for enkelhetsskyld kjører rundt med falske førerkort så sier vel det sitt. Og som med alt annet, hvis en i vennegjengen bruker falsk ID, så er terskelen lavere for at resten også syns det er greit..

Istedefor å komme med konspirasjonsteorier basert på ingenting, hva med å tenke fornuftig?
Kina er ikke et veldig åpent land, og alle som har sett Border Security: Australia's Front Line på norsk TV vet hvor mange (fra sørøst-Asia) som blir stoppet med bagasjen full av falske kredittkort og pass (og den store andelen har vel immigrasjon som motiv, ikke terror)..
Egyptisk Tempelkatt
Menneskene med falsk ID kan ha forsøkt å rømme landet? Skjønner ikke hvorfor alle skriker "terror,terror!" med en gang et fly forsvinner. Det kan ha vært en million andre grunner til at flyet har forsvunnet.

Kapteinene kan ha fått illebefinnende, de kan ha sovnet, kranglet, tatt selvmord. Flyet kan ha fått motorhavari, kommunikasjonssvikt, blitt rammet av dårlig vær eller andre tekniske feil.
Ja, dette kan virke rart i 2014 men jeg ser ikke helt motivet til å ta ned et fly midt i ingentsteder - hva oppnås ved det?

Men overrasker meg ikke at det liksom skal være terror, eneste jeg bekymrer meg for er konsekvensene av dette. Vi husker alle konsekvensene etter 9/11 og man skal ikke se bort i fra at de maktsyke og kontrollkåte jævelene som kan det vil stramme inn på strengere kontroller, påtvungen røntgen eller hva som helst annet patetiske innfall de kommer med for å frarøve oss privatliv og frihet.
Bare kom til å tenke på en ting.. Siden flyet mest sannsynlig er styrtet. Affekterer dette aksjene i flyselskapet noe? Har de gått ned eller opp?
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Bare kom til å tenke på en ting.. Siden flyet mest sannsynlig er styrtet. Affekterer dette aksjene i flyselskapet noe? Har de gått ned eller opp?
Vis hele sitatet...
Vil da tro dem har stupet nedover etter en slik nyhet... håper ikke du hadde aksjer der.
VG.no: "CNN: Reiste på falske pass - skal ha kjøpt billettene sammen"

Og vips var det ikke så rart at "hele" fire passasjerer (som uansett kun er 1.7% av de ombord) hadde falsk legitimasjon på èn flygning..
Det som er litt rart er at ingen mottok noen nødmelding.
At det var flere reisene med falsk id, er ikke så merkelig i seg selv, men alle piloter ville vel forsøkt å sende ut melding om eventuelle tekniske problemer e.l.
At det ikke er mottatt noe som helst ifra flyet tyder mer på at det ikke ble kapret iallefall, da det ikke mangler på måter diskre varsle om kapringsforsøk (du vil ikke tro hvor mange falske alarmer som går daglig)..
Sist endret av bashfoo; 9. mars 2014 kl. 12:36.
Terror, ja det tror jeg. Som en av de mest erfarne Kapteinen sa, det må ha skjedd en eksplosiv skade i cockpit som gjorde at flyet ramlet ut av radar så fort som det gjorde, uten noen form for alarm eller noe slikt. Så her er det nok terror eller en skade/feil som har skjedd, det er min teori.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Mechie Vis innlegg
Jeg har slutta å tro at man får det rette svaret fra media.
Når man ser hvordan myndigheter legger lokk på saker så er alt mulig.
(ref. 9-11 og world trade center helt opplagt var en insidejobb, men det er bare flittige "foreninger" og andre ivrige som jobber frem sannheten sakte men sikkert, og publiserer via nettforum mm.).
Flyforsvinningen kan være hva som helst.
Vis hele sitatet...
Vær så snill, hold konspirasjonsteoriene dine unna de seriøse diskusjonene.

Jeg har ingen peiling på hvor vanlig det er at folk flyr med falske pass, men at begge to bestilte sammen er vel noe som gjør det ekstra mistenkelig. Det kan godt ha vært at disse eventuelle kaprerene fikk drept kapteinene før de fikk sjansen til å sende ut mayday-signal.

Kapteinene kan ha fått illebefinnende, de kan ha sovnet, kranglet, tatt selvmord. Flyet kan ha fått motorhavari, kommunikasjonssvikt, blitt rammet av dårlig vær eller andre tekniske feil.
Ja, dette kan virke rart i 2014 men jeg ser ikke helt motivet til å ta ned et fly midt i ingentsteder - hva oppnås ved det?
Vis hele sitatet...
Synes du noen av disse forklaringene er mer logiske enn et terror-angrep? At to kapteiner på samme tid får illebefinnende og ikke en gang rekker å sende ut nødvarsling? At begge to sovner gjør vel egentlig ikke så mye når flyet er i optimal høyde med autopilot, selv om det aldri ville skjedd uansett. Været er det ganske greit å vite hvordan var, og det skal ha vært bra. Andre tekniske feil er selvfølgelig en mulighet, men det er mange måter å varsle om nødssituasjoner på. En av dem burde fungert uansett.

Hva som oppnås ved å ta et fly ned midt ute i havet er umulig å svare på. Det kan like godt ha vært en terrorsituasjon "gone wrong", at de egentlig skulle til Kina, men ikke fikk det til.
Sitat av Ylmez Vis innlegg
Har jeg sagt at det er terror?

Jeg spør at HVIS det er terror, hva kan motivet isåfall ha vært? Og hvorfor skulle så mange som 4 stk bruke falsk ID på en strekning fra Kuala Lumpur til Beijing?
Vis hele sitatet...
Har han sagt at du har sagt det er terror?
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg har ingen peiling på hvor vanlig det er at folk flyr med falske pass, men at begge to bestilte sammen er vel noe som gjør det ekstra mistenkelig. Det kan godt ha vært at disse eventuelle kaprerene fikk drept kapteinene før de fikk sjansen til å sende ut mayday-signal.
Vis hele sitatet...
At to og to passasjerer med falske pass kjøper billettene samlet er vel strengt tatt helt ordinært.. Hvis reisefølget er to og begge har ekte pass så kjøper også de billetter samlet.

Å ta ut begge pilotene uten at de fikk varslet er ekstremt usannsynlig, men for den vanlige mann i gata så er det naturlig nok vanskelig å virkelig forstå (siden de tror det sikkert det er snakk om en enkelt skjult bryter, noe jeg kan bekrefte det ikke er).

Siden flere medier melder om svært god ATC-dekning i området, så kan vi tolke det dithen at de har primærradarer (MSSR), det betyr at pilotene ikke bare kan skru av ADS-B transponderen og forsvinne på radar (primærradarer ser alt, både hastighet, høyde og kjennemerke, uten at flyet selv kringkaster dette) med mindre de går under radarhøyde (og med store kommersielle sivile fly som 777 så er det tilnærmet umulig å opprettholde, for ikke å nevne at flygelederne da også ville sett flyets hastighet minske på sine radarskjermer (i Norge bruker vi NATCON, hva de bruker i sørøst-asia kan jeg ikke uttale meg om).
Du blander primær- og sekundær-radar. Jeg mener forøvrig å ha lest at de ikke hadde radardekning i dette havområdet. Om de har annen satellittovervåkning vet jeg ikke.
Jo, det ble fortalt at det var god ATC dekning i området de fløy over da de mistet kontakten med flyet, men noen personlig erfaring har jeg ikke, men det var det som ble sagt av en norsk fly ekspert eller var det en erfaren pilot?

"Oppdatering" fra VG: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10145925
Sist endret av Hutch; 9. mars 2014 kl. 14:44.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du blander primær- og sekundær-radar. Jeg mener forøvrig å ha lest at de ikke hadde radardekning i dette havområdet. Om de har annen satellittovervåkning vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det er god radardekning i dette området.

I tillegg har selskapets B777 maskiner real time systemovervåkning gjennom ACARS.

Jeg antar at både selskapet og Boeing allerede har en grei formening om hva som har hendt, selv om det ligger i indoneseres kultur å holde kortene tett til brystet.
dere blir slengt rundt som dokker av media, hvorfor er det plutselig ikke viktig med krisen i ukraina lengere? veldig gjennomtenkt spill. Fear mongering ! Norge - Øker terrorberedskapen - Verden - Terrorfrykten øker !
snart kommer det et utspill fra amerikanske myndigheter fylt med propaganda som går rett hjem i hjernene deres.

ingen som finner dette mistenktsomt?
Når Ukraina har vært i media non-stop så lenge så er det langt ifra unormalt å fokusere på andre og nyere ting når det først skjer..

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du blander primær- og sekundær-radar. Jeg mener forøvrig å ha lest at de ikke hadde radardekning i dette havområdet. Om de har annen satellittovervåkning vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at mitt jobbnettverk står for hele norges (både fastland og nordsjøen) sivile radardekning, så kan jeg nok trygt si at jeg ikke blander primær- og sekundærradar. Spør meg gjerne om et par år når Norge ikke lenger har sivile primærradarer og kun stoler på ADS-B..
Sist endret av bashfoo; 9. mars 2014 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lordshiva Vis innlegg
ingen som finner dette mistenktsomt?
Vis hele sitatet...
Nei. Mediahus er bedrifter som vil tjene penger, og nye hendelser selger bedre enn gamle hendelser. Sånn har det alltid vært og sånn vil det trolig forbli i all overskuelig fremtid.

Hva skulle det ellers vært? Russiske jagerfly som skjøt ned et passasjerfly i sørøst-Asia for å få bort oppmerksomheten fra Krim-halvøya?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Med tanke på at mitt jobbnettverk står for hele norges (både fastland og nordsjøen) sivile radardekning, så kan jeg nok trygt si at jeg ikke blander primær- og sekundærradar. Spør meg gjerne om et par år når Norge ikke lenger har sivile primærradarer og kun stoler på ADS-B..
Vis hele sitatet...
Jeg tipper vi jobber i omtrent samme bransje, men du tar dessverre feil akkurat her. Primærradar betyr at man kun ser et target uten mer informasjon, altså en ren radar-refleksjon. Sekundærradar gir deg transponderkode (og eventuelt kallesignal) samt fart med mode-A og høyde med mode-C.
Sist endret av DonTomaso; 9. mars 2014 kl. 16:00.
[quote=bashfoo;3095871]Når Ukraina har vært i media non-stop så lenge så er det langt ifra unormalt å fokusere på andre og nyere ting når det først skjer..

Må være hardt og være så trangsynt og lite åpen. vent å se. Det kan godt hende at det du sier er sant, men det er mye som skurrer. om du virkelig ser sammenhengen over tid.

trur du ikke de er klar over at når du sitter å stirrer på skjermen din, mens du scroller nedover vg siden. flere ganger om dagen. Åpne øyene dine,se den store sammenhengen. de har veldig stor makt på ting du tenker. mye negativ input.

Hvis de vil at du skal frykte terrorisme, da skaper de enorm frykt rundt temaet. spesielt siden dette er en "mystisk" forsvinning blir det enda værre. de får hjernen din til å spekulere selv rundt hva du trur har skjedd, siden ingen vet hva som virkelig har skjedd.

De bruker skrifter som "utelukker ikke terror" " mer og mer tyder på terror" velger hjernen din å spekulere rundt terrorisme. siden media vinkler det slik at det mest sansynlig er det som har skjedd.

De har allerede laget et bilde i hodet ditt om at terrorister kommer fra islam.
hvor ofte og hvor sanynlig er det at terrorister bomber sitt eget land? om det virkelig hadde eksistert terrorister så hadde bombet amerika, og ledelsen. ikke uskyldige mennesker i sitt eget land.
hvorfor vil de utslette sin egen religion? når det er religionen sin de kjemper for og ofrer seg for.

noe skurrer.
Hvorfor skal de gjøre dette? for å kunne gå inn i land som syria osv. hvorfor det? pågrunn av olje, penger. krig er penger.

“Whoever controls the media, controls the mind” ― Jim Morrison

Jeg mener ikke at VG er de som står bak, de bare følger etter de større nyhetskanalene som reuters og ntb.
Sist endret av lordshiva; 9. mars 2014 kl. 16:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lordshiva Vis innlegg
Må være hardt og være så trangsynt og lite åpen. vent å se. Det kan godt hende at det du sier er sant, men det er mye som skurrer. om du virkelig ser sammenhengen over tid.
Vis hele sitatet...
Han kom med en fornuftig og god forklaring, på hvilken måte er det trangsynt? Beklager, men du virker ikke noe smartere enn alle de andre paranoide tullingene med personlighetsforstyrrelser som trekker slutninger og "ser" sammenhenger lenge før det er kommet noe som helst info om hva som faktisk har skjedd.
Sitat av Ylmez Vis innlegg
Har jeg sagt at det er terror?

Jeg spør at HVIS det er terror, hva kan motivet isåfall ha vært? Og hvorfor skulle så mange som 4 stk bruke falsk ID på en strekning fra Kuala Lumpur til Beijing?
Vis hele sitatet...
Må ikke være så sint Du skriver jo at du tror dette kan være terror.

Kan det hende flyet har blitt kapret av terrorister og deretter styrtet det med vilje?
Vis hele sitatet...
Så svarer jeg at jeg synes det er rart at terroristene ikke har kunngjort hvem de er enda hvis det faktisk er en terroraksjon. Som du kanskje vet er poenget med terror å få oppmerksomhet rundt en sak i politisk øyemed.

Jeg skriver heller ikke at jeg vet at dette er terror eller at det er terror. Derimot så skriver jeg også hvis det kan være det.

Hvis det var terror er det rart at det ikke har kommet noen kunngjøring enda.
Vis hele sitatet...
Sitat av belisarius Vis innlegg
jeg synes det er rart at terroristene ikke har kunngjort hvem de er enda hvis det faktisk er en terroraksjon. (...) poenget med terror å få oppmerksomhet rundt en sak i politisk øyemed.
Vis hele sitatet...
Et godt poeng.

Jeg lurer også på hvilken hensikt det har å reise med falskt pass
dersom man skulle blåse et fly - inkludert seg selv - i luften.

Et annet poeng er jo at det skal godt gjøres for en vanlig passasjer
å smugle ombord våpen eller eksplosiver. Jeg har aldri vært i Malaysia,
men jeg kan ikke tenke meg at de er mindre påpasselige der -
ihvertfall ikke på interkontinentale avganger.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg lurer også på hvilken hensikt det har å reise med falskt pass
dersom man skulle blåse et fly - inkludert seg selv - i luften.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende at de var kjente terrorister og var på en "no-fly list" og derfor ville blitt stoppet i kontrollen.
Sist endret av 8bit; 9. mars 2014 kl. 17:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I så fall er dei veletablerte og del av eit nettverk. Ingen har gått ut og tatt ansvaret for det, og er det faktisk terroraksjoner bruker jo stortsett minst dei som sto bak det å annonsere det for verda.

Samt det er i så fall snakk om at dei har sprengt flyet i lufta, ikkje kapra det. Å gjere det over havet verkar rart - det ville hatt større medieimpact og større skade å blåse det i lufta ti minutter før landing over Bejing - eller ved avgang frå Kuala Lumpur...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg tipper vi jobber i omtrent samme bransje, men du tar dessverre feil akkurat her. Primærradar betyr at man kun ser et target uten mer informasjon, altså en ren radar-refleksjon. Sekundærradar gir deg transponderkode (og eventuelt kallesignal) samt fart med mode-A og høyde med mode-C.
Vis hele sitatet...
Akkurat hvordan kan vi jobbe i samme bransje uten å jobbe i samme bedrift?

Med mindre du har militære radarer og jeg har sivile så er vi begge ganske alene om slikt i Norge, og med tanke på at iallefall vi i sivil sektor har tenkt å kvitte oss med primærradarer (og dermed må stole blindt på transpondere for høyde, hastighet og squak) så har jeg ingen grunn til å tvile på det jeg har blitt fortalt av kollegaer som i skrivende stund holder på å få ADS-B dekning både på fastland og nordsjø (og jeg blir allerede oppringt på jobb når diverse plattformer mister sine ADS-B samband, selv om de strengt tatt fortsatt er 'test').
Sitat av 8bit Vis innlegg
Kan godt hende at de var kjente terrorister og var på en "no-fly list" og derfor ville blitt stoppet i kontrollen.
Vis hele sitatet...
Mulig - men hvor mange selvmordsbombere (hvis det er det dette
dreier seg om) rekker å havne på en slik liste? Slik jeg forstår det
er det svært få "veteraner" i terrorbransjen som velger å sprenge
seg selv i filler.

Noe som også skurrer er at begge passene er meldt stjålet for
lang tid siden. Den ene av de som ble frastjålet passet sitt uttalte jo
til media at han syntes det var merkelig at passet, som var ugyldig
ettersom han hadde fått utstedt nytt, kunne brukes.

Altså - passtyvene var i utgangspunktet nokså klønete eller lite
profesjonelle - utover det faktum at passkontrollen ikke har gjort
jobben sin. Det siste er merkelig - jeg kan forestille meg at pass-
kontroller i Asia er en del strengere enn vi er vant med fra EU og
Schengen.

Uansett - som "lenestolsdetektiv" velger jeg å tenke at dette er
en ulykke, inntil noe annet er bevist.
Trådstarter
59 5
Hvis 4 personer fikk lov å gå ombord flyet med falske pass som i tillegg var utgått, så bør det ikke være utenkelig at de også har smuglet inn en bombe i flyet..
Sitat av Ylmez Vis innlegg
Hvis 4 personer fikk lov å gå ombord flyet med falske pass som i tillegg var utgått, så bør det ikke være utenkelig at de også har smuglet inn en bombe i flyet..
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig stor forskjell på falske pass og en bombe.

Uten flere konkrete bevis skal man være litt forsiktig med å koke sammen konspirasjonsteorier. Saken er fortsatt så fersk at selskapet og diverse andre instanser kan være i besittelse av mye informasjon som ikke er sluppet ut til offentligheten enda. Synsing og gjetting kan bare virke forvirrende og fører oss nødvendigvis ikke nærmere noe svar.
Trådstarter
59 5
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det er en vesentlig stor forskjell på falske pass og en bombe.

Uten flere konkrete bevis skal man være litt forsiktig med å koke sammen konspirasjonsteorier. Saken er fortsatt så fersk at selskapet og diverse andre instanser kan være i besittelse av mye informasjon som ikke er sluppet ut til offentligheten enda. Synsing og gjetting kan bare virke forvirrende og fører oss nødvendigvis ikke nærmere noe svar.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke ute etter et svar. Jeg er ute etter å vite potensielle motiver hvis det dreier seg om en terroraksjon. Hva kan terrorister vinne på en slik flystyrt. Det var det jeg var ute etter.

Hadde jeg vært interessert i å få svaret på hva som har skjedd hadde jeg ikke laget tråden, for jeg vet at det er ingen her som vet noe. Naturligvis.
For alt det vi vet kan det hende at det er vanligvis 3-4 stk med falsk pass til vanlig på slike fly.
Fordi at de har falske pass betyr ikke at de ville styrte flyet?
Viss disse folka med falske pass ville styrte flyet, hvilken bakgrunn kan de hatt for det? Religion?
Kan det hende at de ville stjele flyet, men endte opp med å styrte det?
Jeg tror flyet har blitt fløyet til ett ukjent sted (kapret), det er fullt mulig å gjemme ett så stort fly. I 2003 ble ett Boeing 727 stjålet fra en flyplass i Angola, dette flyet ble aldri funnet (Kilde). Dette vil kunne forklare hvorfor ingen finner noe som helst tegn til flyet noen steder i havet.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Akkurat hvordan kan vi jobbe i samme bransje uten å jobbe i samme bedrift?
Vis hele sitatet...
Fordi du ikkje jobber i den bedriften du påstår, men det gjør han? I såfall bør du værtfall klare å få forklaringen rundt [primær/sekundær]radar korrekt.

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Med tanke på at mitt jobbnettverk står for hele norges (både fastland og nordsjøen) sivile radardekning, så kan jeg nok trygt si at jeg ikke blander primær- og sekundærradar. Spør meg gjerne om et par år når Norge ikke lenger har sivile primærradarer og kun stoler på ADS-B..
Vis hele sitatet...
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Fordi du ikkje jobber i den bedriften du påstår, men det gjør han? I såfall bør du værtfall klare å få forklaringen rundt [primær/sekundær]radar korrekt.
Vis hele sitatet...
Rett etter jeg svarte så fikk jeg PM, og det viste seg at vi faktisk jobber i samme (sivile) bedrift (og han er bruker av de systemene jeg drifter)..
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Jeg tror flyet har blitt fløyet til ett ukjent sted (kapret), det er fullt mulig å gjemme ett så stort fly. I 2003 ble ett Boeing 727 stjålet fra en flyplass i Angola, dette flyet ble aldri funnet (Kilde). Dette vil kunne forklare hvorfor ingen finner noe som helst tegn til flyet noen steder i havet.
Vis hele sitatet...
Du er ikke alene om å tro det
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Jeg tror flyet har blitt fløyet til ett ukjent sted (kapret), det er fullt mulig å gjemme ett så stort fly. I 2003 ble ett Boeing 727 stjålet fra en flyplass i Angola, dette flyet ble aldri funnet (Kilde). Dette vil kunne forklare hvorfor ingen finner noe som helst tegn til flyet noen steder i havet.
Vis hele sitatet...
Nå er jo en 777 et stort fly, på størrelse omtrent med en jumbojet (747).
Jeg tror det skal mye til for å lande et slikt fly usett (med mindre det
er blitt flydd til Pyongyang).
I tillegg ville det være en merkelig form for kapring - da disse som
regel gjøres av politiske årsaker der kaprerne søker oppmerksomhet
om en bestemt sak.

Om flyet i utgangspunktet har blitt kapret ville jeg snarere tro at det
da dreier seg om et kapringsforsøk med katastrofalt utfall.

Selv har jeg størst tro på at det har gått ned på grunn av tekniske
og/eller menneskelige årsaker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Nå er jo en 777 et stort fly, på størrelse omtrent med en jumbojet (747).
Jeg tror det skal mye til for å lande et slikt fly usett (med mindre det
er blitt flydd til Pyongyang).
Vis hele sitatet...
Godt poeng. I Afrika har ein til dels dysfunksjonelle stater, som eg tipper ikkje har god kontroll på luftrommet sitt, og ikkje ei sentral regjering. I sørøstasia har en ymse diktatur og snusk, men det er relativt velfungerande land med betre kontroll over luftrommet - og for å gøyme ein 777 må ein omtrent ha ressurser på statsnivå...

Og Nord-Korea? Eg vil tippe at om det er eit land i verda som veit kva som flyr over dei er det Sør-Korea. Så den verkar far fetched.
Trådstarter
59 5
Fikk såvidt med meg på TV2 Nyhetene.. Stemmer det at de har BEVIS for at flyet har snudd og flydd i retning Pakistan og India?
Sitat av Ylmez Vis innlegg
Fikk såvidt med meg på TV2 Nyhetene.. Stemmer det at de har BEVIS for at flyet har snudd og flydd i retning Pakistan og India?
Vis hele sitatet...
Ja.

''Nye satellittopplysninger plasserer ifølge ham flyet i en av to mulige korridorer, en nordlig fra Thailand til Kasakhstan og Turkmenistan og en sørlig fra Indonesia til Indiahavet.''

Det er nå kommet mange bevis for at det faktisk er en kapring, blant annet ble alle kommunikasjonssystemer manuelt avskrudd, kurs og høyde ble endret flere ganger og millitær radar har plukket opp signal fra flyet ved flere anledninger.

De går så langt som å si: ''Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon.''

Flyet har jo ikke evig med bensin, så det blir spennende å se hvilken stand det er i om det i det hele tatt blir funnet. Og hva som i så fall har vært motiv for eventuelle gjerningspersoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det er nå kommet mange bevis for at det faktisk er en kapring, blant annet ble alle kommunikasjonssystemer manuelt avskrudd, kurs og høyde ble endret flere ganger og millitær radar har plukket opp signal fra flyet ved flere anledninger.
Vis hele sitatet...
Men deler av det som har komt fram ser lite trulig ut. 40000 fot på 1 minutt? Det er vertikal hastighet på 700km/h - eller svært nær normal hastighet utelukkande vertikalt. Det støtter vel ikkje heilt opp om at det er nokon som kan å fly?

Heile vegen har det vore spekulasjoner i alle retninger. For to dager sidan benekta jo malayiske myndigheiter at det var tenkjeleg at flyet hadde vore på vengjene så lenge...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men deler av det som har komt fram ser lite trulig ut. 40000 fot på 1 minutt? Det er vertikal hastighet på 700km/h - eller svært nær normal hastighet utelukkande vertikalt. Det støtter vel ikkje heilt opp om at det er nokon som kan å fly?

Heile vegen har det vore spekulasjoner i alle retninger. For to dager sidan benekta jo malayiske myndigheiter at det var tenkjeleg at flyet hadde vore på vengjene så lenge...
Vis hele sitatet...
Den infoen tviler jo selv etterforskerne på, som har vert i kontakt med rolls royce, så det er ikke veldig sannsynlig.
Akkurat hva som har skjedd aner jeg ikke, men det er nå litt mer bevis for en mulig kapring.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Ja.
De går så langt som å si: ''Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon.''
Vis hele sitatet...
Noen har nok sagt det, men lederen for etterforskningen Azharuddin Abdul Rahman benekter det.
It is not conclusive. I'm heading the investigation and nobody is saying that. It's not true. We are looking at the possibility, we're looking at all possibilities. We're doing every profile of the passengers and crew but there is no firm evidence or leads so far,
Vis hele sitatet...
Sist endret av henrikxt; 15. mars 2014 kl. 12:03.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og Nord-Korea? Eg vil tippe at om det er eit land i verda som veit kva som flyr over dei er det Sør-Korea. Så den verkar far fetched.
Vis hele sitatet...
Nå kan man vel strengt tatt fly inn over Nord-Korea uten å krysse
Sør-Koreansk fastland. Ikke for det - jeg tror teorien om kapring
er fremsatt på tynt grunnlag.

Nå mener jo malaysiske myndigheter at det kan være piloten(e)
som står bak: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10138169

Det kan virke for meg som om man jobber hardt med å vise at
man jobber hardt for å finne et svar - når man i virkeligheten
ikke vet hva som har skjedd.

Presset på flyselskapet og malaysiske myndigheter er stort -
ikke minst pga. den store andelen kinesiske passasjerer, kan
jeg tenke meg. I fall dette er en ulykke med basis i teknisk/
menneskelig svikt vil ansvaret veie tyngst på flyselskap og
myndigheter. Det vil sannsynligvis lede til en granskning av
offentlige rutiner og praksis. Det er kanskje ikke ønskelig?

Jeg har lest flere uttalelser i utenlandsk media der det hevdes
at man har med korrupte myndigheter å gjøre.

Om det i såfall stemmer, er det kanskje ikke så rart at de vil
forsøke å unngå søkelys på seg selv.
Sist endret av PVestlandia; 15. mars 2014 kl. 13:32. Grunn: menneskelig svikt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Nå er jo en 777 et stort fly, på størrelse omtrent med en jumbojet (747).
Jeg tror det skal mye til for å lande et slikt fly usett (med mindre det
er blitt flydd til Pyongyang).
I tillegg ville det være en merkelig form for kapring - da disse som
regel gjøres av politiske årsaker der kaprerne søker oppmerksomhet
om en bestemt sak.

Om flyet i utgangspunktet har blitt kapret ville jeg snarere tro at det
da dreier seg om et kapringsforsøk med katastrofalt utfall.

Selv har jeg størst tro på at det har gått ned på grunn av tekniske
og/eller menneskelige årsaker.
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg på første delen din, og er ikke her for å kverulere med deg! Jeg tror nok det må ha vært et stykke unna sivilisasjon ja, ettersom ingen merket det, i tillegg til størrelsen.. What goes up must come down..

Det er dog ikke alltid politiske årsaker at kapringer skjer.. Noen kapringer kan vel skje pågrunn av ønske om penger? Am I Wrong? Skal ikke sitte her og si at jeg vet jeg har rett, fordi det har jeg nok ikke. Jeg ville bare rette opp i mitt eget hode om jeg har feil eller rett... er vel helst med skip at de kapres for penger? altså pirater..

Jeg har litt tvil på at de pilotene tok selvmord... Isåfall så er det en langt feigere måte å gjøre det på, med tanke på at de drar med seg langt flere enn seg selv i døden... har nok mer tro på tekniske årsaker, eller uvær...

Dette er bare min mening. Takk for at du leste
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
BBC Horizon har god gjennomgang av saka.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b047czkj
Sitat av slashdot Vis innlegg
BBC Horizon har god gjennomgang av saka.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b047czkj
Vis hele sitatet...
"BBC iPlayer TV programmes are available to play in the UK only. Find out why.
If you are in the UK and see this message please read this advice."

Men man kan se den hvis man for eksempel installerer mediahint i nettleseren.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
"BBC iPlayer TV programmes are available to play in the UK only. Find out why.
If you are in the UK and see this message please read this advice."

Men man kan se den hvis man for eksempel installerer mediahint i nettleseren.
Vis hele sitatet...
Istedet for å legge inn programvare, som iallfall jeg aldri har hørt om, søkte jeg etter " BBC Horizon Where is Flight MH370" på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=CpfYvGWt8qo
Sist endret av aluminiumfluorid; 19. juni 2014 kl. 10:56.