Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 13681
Kom over denne linken her en dagen, og tar meg selv i å få en absurd åpenbaring. Paradokset er at det virker unaturlig for oss å ta av skoene til en hver anledning, men er ikke dette - å gå barføtt på naturlig jord - den mest naturlige ting å gjøre? Som nevnt i artikkelen, var det første vi gjorde etter at plastikk ankom markedet å legge det i skosålene, og sko har vi alltid på oss, til en hver anledning og klima.

Er dette et oversett fenomen, som ikke står helt i stil med vestlig medisin?
Finnes det vitenskapelige kilder som er enige med argumentasjonen? Er det gjort studier som viser at dette faktisk har en effekt (altså ordentlige studier) ?

Hvis svaret på begge spørsmålene er nei er sjansen stor for at dette er hippie-bullshit
Sist endret av liasis; 27. november 2013 kl. 15:02.
Dette er jo bare alternativt vås.

Ikke alle går med sko som har plastikksåler, og sko har blitt brukt i flere tusen år.

Stuffed with grass, perhaps as an insulator or an early shoe tree, the 5,500-year-old moccasin-like shoe was found exceptionally well preserved—thanks to a surfeit of sheep dung—during a recent dig in an Armenian cave.
Vis hele sitatet...
http://news.nationalgeographic.com/n...menia-science/
Bruker sko for å ikke å tråkke på skarpe steiner eller bli stukket av veps. De som ønsker annerledes må gjerne gjøre det.
Noe sier meg at for eksempel romerne ikke brukte plastikk i skoene sine. Eller grekerne. Eller Djenghis Kahn for den skyld.
Det er fult mulig å gå uten sko ja. Men det er vel neppe mer "naturlig". Å kle på seg er noe menneskene har gjort siden de lærte seg å behandle skinn. Og å skjerme føttene for skader likeså. Det er selvsagt mange som idag går uten sko hele tiden. Men her i nord ville vi frøset ganske så kjapt. Og når man i tillegg har blitt vandt til å gå med sko er det vanskelig å vende tilbake.

Ser at man å gå barbeint skal hjelpe meg å unngå infeksjoner på grunn av noe elektrontull? Ser for meg at jeg kommer til å få åpne s¨r som heller ØKER sjansen for akkurat det.
Sist endret av murloc; 27. november 2013 kl. 15:32.
Haha, den artikkelen er så full av bullshit at jeg må bare le.

Den nevner tregulv som en faktor for at vår helse er dårligere, men vi har brukt tregulv i flere tusener, om ikke ti-tusener av år!

Putter denne i samme kategori som chemtrails, haarp, og div andre konspirasjons-teorier jeg.. Pure utter BULLSHIT!
Sist endret av nZaal; 27. november 2013 kl. 15:46.
Oppfordring til trådstarter:
Prøv å gå uten sko denne vinteren og kom med en tilbakemelding neste påske om hvordan helsen (og føttene) dine er da..
Sist endret av Bombasa; 27. november 2013 kl. 15:53.
Under føttene har vi mange nervepunkter, kan godt hende stimuli av disse vil føre til noe godt. Hvor merkbart det er, blir en annen sak.
I første omgang ser jeg for meg at du vil få økt blodsirkulasjon i føttene (altså du blir mindre kald og guffen på føttene).

Mange mener også at f.eks kalde føtter øker sjangsen for sykdommer o.l
Vet ikke hvorvidt dette stemmer, men det kan umulig være usunt å gå barbeint en gang i blandt

Mener jeg hørte om noen folk som drar denne barbeint-greia veldig langt, som mener de blir "healet" av å gå barbeint f.eks ute i skogen.
Ser for meg at det isåfall er snakk om placebo + "fotmassasje" av å gå på røtter o.l i skogen, som føles digg og "healende".

Bare en vanlig fotmassasje i seg selv er jo utrolig avslappende og digg, spør du meg, så det er ikke rart noen kanskje trekker den konklusjonen
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Noe sier meg at for eksempel romerne ikke brukte plastikk i skoene sine. Eller grekerne. Eller Djenghis Kahn for den skyld.
Vis hele sitatet...
nei det er mye vi ikke gjør som Kahn gjorde. myrde millioner av mennesker f.eks.

Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Kom over denne linken her en dagen, og tar meg selv i å få en absurd åpenbaring. Paradokset er at det virker unaturlig for oss å ta av skoene til en hver anledning, men er ikke dette - å gå barføtt på naturlig jord - den mest naturlige ting å gjøre? Som nevnt i artikkelen, var det første vi gjorde etter at plastikk ankom markedet å legge det i skosålene, og sko har vi alltid på oss, til en hver anledning og klima.

Er dette et oversett fenomen, som ikke står helt i stil med vestlig medisin?
Vis hele sitatet...
en annen ting som er "mest naturlig i hele verden" er å gå naken.

når jeg ser været ute nå, ønsker jeg deg lykke til.
Sitat av moridin Vis innlegg
Finnes det vitenskapelige kilder som er enige med argumentasjonen? Er det gjort studier som viser at dette faktisk har en effekt (altså ordentlige studier) ?

Hvis svaret på begge spørsmålene er nei er sjansen stor for at dette er hippie-bullshit
Vis hele sitatet...
En filmskaper fra National Geographic gjorde forskning på dette under opphold i Alaska. Han gjorde eksperiment på planter, hvor han "groundet" én plante og lot en annen vokse på vanlig vis med supergjødsel. Planten som var groundet levde flere dager lengre. Akkurat dette eksperimentet har blitt gjort av mange, og du bruker ikke lang tid på å finne legit dokumentasjon på at dette ikke er hippie-bullshit.

Ganske utrolig hvor redde mange av dere er for nye tanker og teorier, og stenger blindt ute hele temaet og kaller det hippie-vås. Vi snakker om veldig naturlige fenomener her, å sammenligne dette med chemtrails og andre konspirasjonsteorier viser fantastisk kort tankebane.

EDIT: http://www.filmsforaction.org/watch/...a4Y1Y.facebook

Plutselig ble filmen fjernet fra youtube og koster nå penger, men anbefales sterkt.
Sist endret av justinjuster; 27. november 2013 kl. 16:53.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
En filmskaper fra National Geographic gjorde forskning på dette under opphold i Alaska. Han gjorde eksperiment på planter, hvor han "groundet" én plante og lot en annen vokse på vanlig vis med supergjødsel. Planten som var groundet levde flere dager lengre. Akkurat dette eksperimentet har blitt gjort av mange, og du bruker ikke lang tid på å finne legit dokumentasjon på at dette ikke er hippie-bullshit.

Ganske utrolig hvor redde mange av dere er for nye tanker og teorier, og stenger blindt ute hele temaet og kaller det hippie-vås. Vi snakker om veldig naturlige fenomener her, å sammenligne dette med chemtrails og andre konspirasjonsteorier viser fantastisk kort tankebane.

EDIT: http://www.filmsforaction.org/watch/...a4Y1Y.facebook

Plutselig ble filmen fjernet fra youtube og koster nå penger, men anbefales sterkt.
Vis hele sitatet...
Først spør du hva vi mener, og så blir du fornermet når vi ikke mener det samme som deg? Og hvorfor sammenlikner du en plante med å gå barbeint? At en plante kan ha det bedre uten gjødsel har vel ingen kranglet på. Men i den sammenheng bør det sies at kunstgjødsel er en av de største fremskrittene innen jordbruket siden skurtreskeren.
Hehe. Jeg må le litt! Dette syns jeg var ganske far fetched. Det er som moridin sier; hvis ikke man kan vise til noe konkret og god empiri så velger jeg å avfeie dette ganske glatt.

Artikkelen du linket til i OP var preget av at noen ville selge meg et tulleprodukt for å tjene penger. Jeg så videoen med b.l.a den madrassen som var så fancy at den var "connected to the earth". Da trakk jeg på smilebåndet. Det moderne mennesket har brukt sko og bodd i asfaltjungler i en ikke ubetydelig lengde tid. Så hvis dette har så stor påvirkning som dem sier hvorfor er vi ikke dausjuke hele gjengen?

Nope, jeg kjøper det ikke.
Sitat av murloc Vis innlegg
Først spør du hva vi mener, og så blir du fornermet når vi ikke mener det samme som deg? Og hvorfor sammenlikner du en plante med å gå barbeint? At en plante kan ha det bedre uten gjødsel har vel ingen kranglet på. Men i den sammenheng bør det sies at kunstgjødsel er en av de største fremskrittene innen jordbruket siden skurtreskeren.
Vis hele sitatet...
Gjødselen ble brukt på et tredje/fjerde forsøk, for å se om resultatet ble noe jevnere.

At vi har brukt sko i flere tusen år, er langt fra poenget. Jeg snakker om oppfinnelsen plastikk, og dens plassering i våre sko. Hvilke brukssko fra nåtiden er det egentlig som ikke har plastikk i sålen? Plastikk, ankom markedet på 60-tallet - er det materialet som tar lengst tid for naturen å bryte ned. Veldig lite naturlig. Poenget er at plastikk er forhindrende for klodens energi å strømme inn i våre kropper, i motsetning til skinn som har vært materialet til sko i de mange tusen år.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
En filmskaper fra National Geographic gjorde forskning på dette under opphold i Alaska. Han gjorde eksperiment på planter, hvor han "groundet" én plante og lot en annen vokse på vanlig vis med supergjødsel. Planten som var groundet levde flere dager lengre. Akkurat dette eksperimentet har blitt gjort av mange, og du bruker ikke lang tid på å finne legit dokumentasjon på at dette ikke er hippie-bullshit.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et vitenskapelig studie. Ei heller et seriøst forsøk. Det er en "morsom" anekdote

Ganske utrolig hvor redde mange av dere er for nye tanker og teorier, og stenger blindt ute hele temaet og kaller det hippie-vås. Vi snakker om veldig naturlige fenomener her, å sammenligne dette med chemtrails og andre konspirasjonsteorier viser fantastisk kort tankebane.
Vis hele sitatet...
Det blir fort sånn når alle som skal presentere noe alternativt ikke har et snev av vitenskapelig grunnlag for påstandene sine. Ingen hypoteser, ingen forsøk, ingen studier, bare en haug youtube-videoer og historier som skal "bevise" at X fungerer. Når man samtidig argumenterer med at skeptikere er trangsynte har man heller lite å komme med.

Du skal ikke bare slenge ut at alle som er er skeptiske er kjøpt og betalt av sko-industrien og deres skjulte agenda for å få folk til å kjøpe nye vintersko hver høst først som sist så vi blir ferdig med det?
Sist endret av liasis; 27. november 2013 kl. 17:36.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Gjødselen ble brukt på et tredje/fjerde forsøk, for å se om resultatet ble noe jevnere.

At vi har brukt sko i flere tusen år, er langt fra poenget. Jeg snakker om oppfinnelsen plastikk, og dens plassering i våre sko. Hvilke brukssko fra nåtiden er det egentlig som ikke har plastikk i sålen? Plastikk, ankom markedet på 60-tallet - er det materialet som tar lengst tid for naturen å bryte ned. Veldig lite naturlig. Poenget er at plastikk er forhindrende for klodens energi å strømme inn i våre kropper, i motsetning til skinn som har vært materialet til sko i de mange tusen år.
Vis hele sitatet...
Hadde du snakket om at vi ikke bør kaste sko i naturen hadde jeg vært enig. Men her må jeg stille noen spørsmål.

1. Hvilken energi er det du snakker om?
2. Har du undersøkt om denne energien ikke kan gå igjennom plast? Så vidt jeg vet er det ingen hindring for å overføre energi til plast. Ei heller er jeg kjent med at plast har noen spesiell kraft som hindrer energi. Det fører strøm svært dårlig, men regner med det ikke var elektrisitet du mente her?
3. Hva har det å si om noe er naturlig eller ikke? Det er ikke noe som er bedre bare fordi det er naturlig. Slangegift er naturlig, det er ikke bedre enn f.eks å svelge plast.
Sko er grunnen til at mange tråkker over lett og får skader i kne og ankler. Menneskekroppen er bygd for og jakte uten sko i skog og mark, ikke for å gå med sko på flat mark.
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Sko er grunnen til at mange tråkker over lett og får skader i kne og ankler. Menneskekroppen er bygd for og jakte uten sko i skog og mark, ikke for å gå med sko på flat mark.
Vis hele sitatet...
Si det når du har gått 12 timer inn på hardlagervidda med en 30 kg tung sekk.

Eller etter en uke reinjakt på Hardangervidda. vil tro du hadde savnet ordentlige sko da.
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Sko er grunnen til at mange tråkker over lett og får skader i kne og ankler. Menneskekroppen er bygd for og jakte uten sko i skog og mark, ikke for å gå med sko på flat mark.
Vis hele sitatet...
Igjen. Jeg vil gjerne se deg gå på jakt vinterstid i Norge uten sko. Man kan godt argumentere for at sko har endret måten vi går på og om det er bra eller ikke. Men slik det er nå MÅ vi faktisk bruke sko. Spesielt i nordlige strøk. Det er mange afrikanere som går uten sko hver dag, og det er jo kjempeflott for dem.

Men i tillegg så handler ikke diskusjonen om dette. Dette handler om å ta opp jorden energi(!) gjennom føttene og at plasten i skoen blokkerer dette. Noe jeg finner svært usannsynlig.
Sitat av moridin Vis innlegg
Dette er ikke et vitenskapelig studie. Ei heller et seriøst forsøk. Det er en "morsom" anekdote
Vis hele sitatet...
Her har du pdf-filene dine. Nå, les alt.

http://earthinginstitute.net/research/
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Her har du pdf-filene dine. Nå, les alt.

http://earthinginstitute.net/research/
Vis hele sitatet...
Skal vi gå igjennom side på side med stoff for å kunne argumentere? Jeg synes du kan fortelle oss hvilke pdf. sider som er relevante å lese i forhold til det du påstår. Slik som når man skriver en akademisk tekst så referer man som oftest til bok og side i bok. På den måten slipper leseren å måtte lese en hel bok for å kunne sjekke påstandene. Dette burde vel være null problem for deg siden jeg regner med du har lest stoffet du linker til? Hadde vært fint om du besvarte spørsmålene mine over også
Sitat av murloc Vis innlegg
Hadde du snakket om at vi ikke bør kaste sko i naturen hadde jeg vært enig. Men her må jeg stille noen spørsmål.

1. Hvilken energi er det du snakker om?
2. Har du undersøkt om denne energien ikke kan gå igjennom plast? Så vidt jeg vet er det ingen hindring for å overføre energi til plast. Ei heller er jeg kjent med at plast har noen spesiell kraft som hindrer energi. Det fører strøm svært dårlig, men regner med det ikke var elektrisitet du mente her?
3. Hva har det å si om noe er naturlig eller ikke? Det er ikke noe som er bedre bare fordi det er naturlig. Slangegift er naturlig, det er ikke bedre enn f.eks å svelge plast.
Vis hele sitatet...
Sånn passe dumme spørsmål som du hadde funnet svar på om du virkelig hadde undret deg. Det er en kjent sak at vår klode utstråler energi - elektroner - negativt ladde partikler. Plastikk er ikke et ledende material. Plastikk fins fordi det er enkelt å lage playstation-kontroller av det.
Det siste spørsmålet ditt måtte jeg virkelig puste dypt med magen en stund for å fordøye. Alt på en gang liksom. I vår vestlige verden jobber vi imot naturen, fordi penger fins. En vakker dag faller dette systemet, da noen har tjent til seg alle pengene som fins.

Til saken. Developmental and Cell Biology Department, University of California har gjort forskning:

It is also well established that electrons from antioxidant molecules neutralize reactive oxygen species (ROS, or in popular terms, free radicals) involved in the body’s immune and inflammatory responses. The National Library of Medicine’s online resource PubMed lists 7021 studies and 522 review articles from a search of “antioxidant + electron + free radical” [3]. It is assumed that the influx of free electrons absorbed into the body through direct contact with the Earth likely neutralize ROS and thereby reduce acute and chronic inflammation [4]. Throughout history, humans mostly walked barefoot or with footwear made of animal skins. They slept on the ground or on skins. Through direct contact or through perspiration-moistened animal skins used as footwear or sleeping mats, the ground’s abundant free electrons were able to enter the body, which is electrically conductive [5]. Through this mechanism, every part of the body could equilibrate with the electrical potential of the Earth, thereby stabilizing the electrical environment of all organs, tissues, and cells.
Vis hele sitatet...
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Sånn passe dumme spørsmål som du hadde funnet svar på om du virkelig hadde undret deg. Det er en kjent sak at vår klode utstråler energi - elektroner - negativt ladde partikler.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det et dumt spørsmål? Du drar opp energi som stråler fra jorden som en magisk ting. Overførsel av elektroner skjer hele tiden hver dag, opplevd statisk energi noen gang? Og grunnen til at jeg spurte var at når det kommer til pseudovitenskap så missbrukes ordet så til de grader uten videre forklaring.

Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Plastikk er ikke et ledende material. Plastikk fins fordi det er enkelt å lage playstation-kontroller av det.
Det siste spørsmålet ditt måtte jeg virkelig puste dypt med magen en stund for å fordøye. Alt på en gang liksom. I vår vestlige verden jobber vi imot naturen, fordi penger fins. En vakker dag faller dette systemet, da noen har tjent til seg alle pengene som fins.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du vet at dette "pengemonstret" som du snakker om er nøyaktig det Dr. Ober vil dra nytte av her? Han vil ikke at du skal gå barfot ute. Han vil selge deg en hel masse spesialmatter og diverse andre ting til opp mot tusenlappen. Link til butikken om du vil kjøpe

Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Til saken. Developmental and Cell Biology Department, University of California har gjort forskning:
Vis hele sitatet...
Kan du linke til raporten? Det jeg har klart å finne så langt er stort sett forskning enten betalt av Mr. Ober eller andre som har aksjer i hans selskap.

Og siden jeg har liten peiling på temaet om hvordan elektroner angivelig skal kunne påvirke oss og ikke minst lege oss så søkte jeg litt.

Grounding is used as a safety precaution for electrical equipment and working with metal or other conductive material that might come into contact with electricity (from lightning or power lines, for example). The low resistance path to the ground means that any static electrical build up or any short circuit or lightning strike can be dumped harmlessly into the earth, rather than cause damage to the equipment or an operator.

Ober distorts this concept, claiming that the earth is a source of electrons that gently flow into the body curing whatever ails you. A further premise is that simply by wearing shoes with rubber soles we are so thoroughly isolated electrically that our bodies cannot reach their natural electrical homeostasis. Our bodies, according to Ober, must be craving electrons, but simply cannot get them from the environment without a special connection to the ground. I guess sitting, lying down, and touching objects in our environment are not enough. Those rubber soles are just too efficient at isolating us (according to Ober).

The fact that electrons flow to and from us through everyday contact is made apparent by static electricity. If you ever got a shock from touching a door nob, then you experienced the transfer of electrons.

Completely blowing the physics aside, Ober and his accomplices then go on to butcher biology. The earthing site claims, as in the quote above, that inflammation is caused by free radicals. This is simply not true. The relationship between free radicals and inflammation is a complex one. It is probably more true to say that inflammation (which is caused by specific cells and proteins produced in an inflammatory response) causes the production of free radicals, which are used to cause cell damage. Free radicals are part of the weapons the immune system uses to damage invading organisms, for example. This also causes damage to host tissue as a necessary byproduct. Abnormal inflammation, of course, can primarily cause tissue damage.
Vis hele sitatet...
Link

Og hva angår artikkelen fra PubMed

Well, not so much. First, the above study was published in none other than the Journal of Alternative and Complementary Medicine, which means that it was either not submitted to, or was rejected by, journals that have any sort of legitimate reputation. I didn’t purchase the article, but going by the abstract and by the descriptions of other studies in that PDF, all of these studies suffer from the same fatal flaws: No blinding at all, and no control groups at all.
Vis hele sitatet...
Link

Embedded at the top of the article is a video in which Dr. Mercola and Clint Ober try to explain how all of this works and then demonstrate why you need to buy their expensive grounding equipment. In one demonstration, Clint puts an electrode on Dr. Mercola and then displays a volt meter reading about 1 volt of potential on the doctor. Clint then has Dr. Mercola place his hand on the grounding pad, and the voltage goes to about 0.02 volts (which Clint even misreads and/or exaggerates as 2 thousandths instead of 2 hundredths). This is a total sham demonstration; if you look at the setup, the other wire of the volt meter is hooked up to the grounding pad. This would be like putting both wires of a volt meter on the same side of a battery – of course it is going to read zero.
Vis hele sitatet...
If someone really feels they need extra electrons, just go ahead and shuffle your feet across a carpet for a minute or so. That little shock you get from touching the doorknob? That’s because you picked up a few too many electrons. You will pick up all the electrons you need from your normal interactions with the environment. You don’t need special treatments to protect you from this mythical “dirty” electricity. I imagine your health would be better if you simply stopped worrying about it. It would also help my health as I wouldn’t have to un-teach bad physics.
Vis hele sitatet...
Link

Dr. Mercola er forøvring en annen som sammarbeider med Mr. Ober om å selge disse mattene. Han er også kjent for å være en sterk vaksinemotstander osv.

Det er forøvrig ingen som motstrider at det kan være bra for deg å gå barfot iblant. Men dette earthing tullet finnes det så vidt jeg kan se ingen vitenskaplig forklaring på.
Sitat av somnium Vis innlegg
nei det er mye vi ikke gjør som Kahn gjorde. myrde millioner av mennesker f.eks.
Vis hele sitatet...
Altså.. Jeg tror muligens du tolket denne noe annerledes enn jeg mente det, Mitt poeng var ikke at siden verken grekerne, Djenghis eller Romerne brukte plastikk i sine "fot antrekk" så er det en grunn til å tro at det er dumt for oss bruke plast. Jeg ser nå at jeg muligens har argumentert for feil side uten egentlig å innse det selv.

For å gjøre det klart: Jeg liker plast i skoene og synes dette høres ut som new age hippie bullshit som flere har nevnt tidligere. Forskjellig fargede edle stener for hver sin "chackra"-aktig hippie bullshit. Bruker elektroner og jording for å få det til å høres ut som noe vitenskapelig. Blir i grunn litt provosert av at folk går på.

Som Bombassa sier, prøv selv og gå uten i vinter, så kan vi se hvor mange sengeliggnde dager du får TS!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av nZaal Vis innlegg
Den nevner tregulv som en faktor for at vår helse er dårligere, men vi har brukt tregulv i flere tusener, om ikke ti-tusener av år!
Vis hele sitatet...
Nåja, med unntak av overklassen gjennom tidene har vi i hovedsak brukt jordgulv.

Det jeg har hørt om grunding tidligere er at man ikke tar opp mineraler, næringsstoffer o.l hvis man bruker plastsåler. Har null peil på effekt eller ektehet, men altid villig til å lære noe nytt.
Jeg håper du vet at dette "pengemonstret" som du snakker om er nøyaktig det Dr. Ober vil dra nytte av her? Han vil ikke at du skal gå barfot ute. Han vil selge deg en hel masse spesialmatter og diverse andre ting til opp mot tusenlappen. Link til butikken om du vil kjøpe


Sitat av murloc Vis innlegg
Kan du linke til raporten? Det jeg har klart å finne så langt er stort sett forskning enten betalt av Mr. Ober eller andre som har aksjer i hans selskap.
Vis hele sitatet...
http://www.hindawi.com/journals/jeph/2012/291541/

Og siden jeg har liten peiling på temaet om hvordan elektroner angivelig skal kunne påvirke oss og ikke minst lege oss så søkte jeg litt.
Vis hele sitatet...
Du har liten peiling på temaet, og ramler inn på to forskjellige skepsis-blogger. Den ene skrives av lederen i alle mulige skeptikersamfunn, og bruker åpenbart mye tid på å avvise, med vitenskap og vestlig medisin i ryggen. Det er klart mye hadde gått galt for en så stor pengeindustri som medisin om det viste seg at man bare kunne ta av seg på beina for å bli kvitt alle disse skavankene våre. Som og kommer litt frem i den andre skepsisbloggen du har funnet, tolkningen av studiene til PubMed, og påstanden om at det hele er løgn og bedrageri. Dette skrives av en skeptiker, han er bestemt på å finne et bevis på at dette bare er vas, og stempler forskningen totalt upålitelig fordi den kun ble publisert på et alternativt nettsted.

Kjære vene. Man må prøve å se litt større på ting, og skjønne at en slik oppdagelse ikke stormer nyhetskanalene og alle de gamle vitenskapsmennene slår seg i panna. Man må rett og slett prøve å gjøre en individuell oppfatning av det hele, og vende mot det som høres logisk ut.

dokumentaren jeg nevnte er filmet fra Haines, Alaska, og vi møter et godt utvalg av befolkningen der, hvor flere av dem ble en del av å utvikle denne oppdagelsen. Man møter blant annet en smålig overvektig brannmann med leddsmerter i skulderen og klarer ikke å løfte armen helt opp. Han får presentert grounding, og siden han via annen behandling ikke har fått helbrert skulderen, er han villig til å prøve. 4 uker senere skyter han knyttneven mot himmelen. Jeg, personlig, tror ikke møtet jeg får med innbyggerene i Haines bare er sinnsykt godt skuespill. Og det er ikke fordi jeg så gjerne VIL tro det, det hadde bare vært ulogisk.

Når du som har liten peiling på temaet skal søke informasjon, må du jo se alle sider av saken for og SÅ se hva som er logisk.
Sist endret av justinjuster; 28. november 2013 kl. 00:37.
Blir provosert av freak og nordmenn. Selvfølgelig har kroppen vår energi, i likhet med sola, jordkloden og alt annet. Jeg har sitte inne ett halvtår snart uten noe særlig sol og det begynner å vises. Noe jeg ofte har tenkt på er å starte med SunGazing eller "grounding" som OP snakker om. Helt vannvittig hvor trtangsynt folk er.
Sist endret av Mr.Bukse; 28. november 2013 kl. 00:46.
ups *øverste 2 linjene
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Blir provosert av freak og nordmenn. Selvfølgelig har kroppen vår energi, i likhet med sola, jordkloden og alt annet. Jeg har sitte inne ett halvtår snart uten noe særlig sol og det begynner å vises. Noe jeg ofte har tenkt på er å starte med SunGazing eller "grounding" som OP snakker om. Helt vannvittig hvor trtangsynt folk er.
Vis hele sitatet...
At det vises at du har sittet inne et halvt år kan fint forklares uten å bruke pseudovitenskap.
Helt vannvittig hvordan svake mennesker faller for svada uten noen som helst vitenskaplig forklaring. Dette søppelet hører ikke hjemme i vitenskap og forskning.

Lykke til, kjøp masse jordede sengelaken. Her har du en startpakke for å få gang på pengeflyten.
Sist endret av henrikxt; 28. november 2013 kl. 01:43.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
At det vises at du har sittet inne et halvt år kan fint forklares uten å bruke pseudovitenskap.
Helt vannvittig hvordan svake mennesker faller for svada uten noen som helst vitenskaplig forklaring. Dette søppelet hører ikke hjemme i vitenskap og forskning.

Lykke til, kjøp masse jordede sengelaken. Her har du en startpakke for å få gang på pengeflyten.
Vis hele sitatet...
Jeg ser på meg selv som en konspirasjonsteoretiker, og er takknemmlig for min gode fantasi og vilje/egenskap til å se utenfor de egorammene folk lever sin virkelighet etter, hvor de bare forholder seg til årsgammelt propeganda, nyheter og vitenskapelige "bevis" på at f.eks en blå farge bare er en blå farge. Jeg er sikker på at en blåfarge ikke er en blåfarge, og jeg trenger ikke bevise det via fancy ord, vitenskap eller pseuso. I just know. Og hvor er det a4-folk og ikke-søppelfolk som deg selv ser etter for svar på for alt det som finnes utenfor asfalten, horisonten eller vitenskapen? Jo hos konspirasjonsteoretikere og tullinger som har fantasi.

Uansett det du linket til og reffererte til kan da ikke være ment til meg? Jeg kjøper ikke slik drit. Jeg sa bare enkelt og greit at vi har energi også, som jorden og alt annet. Hvordan du mener at det er pseudo skjønner jeg ikke ^^

u make no sense to me
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Jeg er sikker på at en blåfarge ikke er en blåfarge, og jeg trenger ikke bevise det via fancy ord, vitenskap eller pseuso.
Vis hele sitatet...
Og der har du grunnen til hvorfor du ikke bør diskutere vitenskap.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Og der har du grunnen til hvorfor du ikke bør diskutere vitenskap.
Vis hele sitatet...
Har ikke diskutert vitenskap. Bruker andre grupper og sider hvis jeg vil snakke om slikt pga av freak sin nulltoleranse og bedrevitere. Noe som også var poenget mitt i førsteposten min i denne tråden. Takk for at du frivelig kommer frem som et prakteksempel på poenget mitt
Kjøp deg en strømforsyning og snurr de rundt vær sin stortå. Får du masse elektroner i deg. Kurerer sikkert kreft og det :-)
Den ene skrives av lederen i alle mulige skeptikersamfunn, og bruker åpenbart mye tid på å avvise, med vitenskap og vestlig medisin i ryggen.
Vis hele sitatet...
Det er slik vitenskap generelt fungerer. Du kommer opp med en hypotese, og så prøver du å motbevise denne så hardt du klarer.

Alternativ medisin fungerer på en helt motsatt måte. Der antar man at ting er som de er, og all skepsis avfeies som trangsynthet.
Det er like morsomt hver gang alternativere og konspirasjonsteoretikere snakker om hvor trangsynt vitenskapen er. Historien viser vel heller at det er forskere og vitenskapsmenn som er åpne for nye ideer og villige til å endre sine synspunkt når nye bevis er tilgjengelig.

La oss ta et par kjente eksempler:
Overtro: planetene kretser rundt jorda, Vitenskap: planetene kretser rundt sola
Overtro: homeopati, Vitenskap: medisin
Overtro: jorden er flat, Vitenskap: jorden er rund.

Hva har disse eksemplene til felles? De er observerbare, de er etterprøvbare og effektene kan dokumenteres.

I pseudovitenskap som alternativbransjen bedriver forsøker man etter beste evne å benytte fancy titler, publikasjoner med navn laget for å høres respektable ut og begraver det hele i "forskningsrapporter" for å prøve å være troverdige. Det de derimot mangler er vitenskapens strenge normer, det er sjelden noen form for kontrollgruppe, randomisering, dobbelt-blinding eller "peer review".

Forskning er rigorøst og pirkete, men det er også eneste måte å være sikre på at forsøkene man gjør har dokumentert effekt og kan gjenskapes av andre forskere. Derfor må man også ha et kritisk forhold til hvem som faktisk har publisert en artikkel, og hvor den er publisert. Alle "studiene" som har vært lenket til i denne tråden har vært skrevet av mer eller mindre shady karakterer og publisert i lite troverdige publikasjoner, og uten at jeg har nilest hver eneste artikkel har "forskningen" deres vært elendig.

Man møter blant annet en smålig overvektig brannmann med leddsmerter i skulderen og klarer ikke å løfte armen helt opp. Han får presentert grounding, og siden han via annen behandling ikke har fått helbrert skulderen, er han villig til å prøve. 4 uker senere skyter han knyttneven mot himmelen
Vis hele sitatet...
Nok en verdiløs anekdote. Jeg har også en halvdårlig skulder etter en tabbe for over ti år siden, selv om jeg går rundt barbeint hver eneste dag både på jobb og hjemme (ikke merker jeg noen bedring når jeg tusler barbeint rundt i hagen hjemme eller på hytta i sommerferien heller) gjør ikke det at den fungerer bedre. (men nå er jo dette bare en avsporing som sikkert fører hele denne tråden avgårde på villspor)

Nå heter faktisk dette underforumet "Vitenskap og Forskning". Da får man egentlig bare forvente at pseudovitenskap blir kritisert av "trangsynte" realister som har lest sin vitenskapsteori og ikke lært seg hvordan verden "egentlig" fungerer på nyhetsspeilet
Sist endret av liasis; 28. november 2013 kl. 09:32.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Sånn passe dumme spørsmål som du hadde funnet svar på om du virkelig hadde undret deg. Det er en kjent sak at vår klode utstråler energi - elektroner - negativt ladde partikler. Plastikk er ikke et ledende material. Plastikk fins fordi det er enkelt å lage playstation-kontroller av det.
Det siste spørsmålet ditt måtte jeg virkelig puste dypt med magen en stund for å fordøye. Alt på en gang liksom. I vår vestlige verden jobber vi imot naturen, fordi penger fins. En vakker dag faller dette systemet, da noen har tjent til seg alle pengene som fins.

Til saken. Developmental and Cell Biology Department, University of California har gjort forskning:
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha fri flyt av ioner og elektroner mellom bakken og deg, hvorfor ikke bare ha en kobbertråd hengende på slep etter deg? Den er mange tusen bedre leder, enn huden din noen gang har vært! Og synes du statisk elektrisitet er så plagsomt? For det er akkurat det det blir, når du har flere eller færre elektroner i forhold til positive ioner. Og ved litt flak, så klarer du kanskje å tyne spenningsforskjellen opp til 20 000 V. Men dette er helt ufarlig! Kan kanskje være skummelt, hvis du har en pacemaker som er lagd på gata i slummen i Kina.

Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Blir provosert av freak og nordmenn. Selvfølgelig har kroppen vår energi, i likhet med sola, jordkloden og alt annet. Jeg har sitte inne ett halvtår snart uten noe særlig sol og det begynner å vises. Noe jeg ofte har tenkt på er å starte med SunGazing eller "grounding" som OP snakker om. Helt vannvittig hvor trtangsynt folk er.
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Jeg ser på meg selv som en konspirasjonsteoretiker, og er takknemmlig for min gode fantasi og vilje/egenskap til å se utenfor de egorammene folk lever sin virkelighet etter, hvor de bare forholder seg til årsgammelt propeganda, nyheter og vitenskapelige "bevis" på at f.eks en blå farge bare er en blå farge. Jeg er sikker på at en blåfarge ikke er en blåfarge, og jeg trenger ikke bevise det via fancy ord, vitenskap eller pseuso. I just know. Og hvor er det a4-folk og ikke-søppelfolk som deg selv ser etter for svar på for alt det som finnes utenfor asfalten, horisonten eller vitenskapen? Jo hos konspirasjonsteoretikere og tullinger som har fantasi.

Uansett det du linket til og reffererte til kan da ikke være ment til meg? Jeg kjøper ikke slik drit. Jeg sa bare enkelt og greit at vi har energi også, som jorden og alt annet. Hvordan du mener at det er pseudo skjønner jeg ikke ^^

u make no sense to me
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Har ikke diskutert vitenskap. Bruker andre grupper og sider hvis jeg vil snakke om slikt pga av freak sin nulltoleranse og bedrevitere. Noe som også var poenget mitt i førsteposten min i denne tråden. Takk for at du frivelig kommer frem som et prakteksempel på poenget mitt
Vis hele sitatet...
Sitat av stianue Vis innlegg
Kjøp deg en strømforsyning og snurr de rundt vær sin stortå. Får du masse elektroner i deg. Kurerer sikkert kreft og det :-)
Vis hele sitatet...
Vitenskap er det vi kan måle, uavhengig av hva mennesker mener! Og fysikk er den nest beste vitenskapen, rett etter matte!
Fysikkens definisjon av energi er:
Evne til å utføre målt arbeid.
Så kan du sette inn denne frasen inn istedet for "energi", så kan du se hvor bra mening dette gir! Ikke stort nei?

Sitat av stianue Vis innlegg
Kjøp deg en strømforsyning og snurr de rundt vær sin stortå. Får du masse elektroner i deg. Kurerer sikkert kreft og det :-)
Vis hele sitatet...
Og for jenter er det best med vekselstrøm!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Reservepiloten: Jeg leste denne journalen du linket til og, helt ærlig, når abstrakten åpner med dette, så blir man skeptisk:
Environmental medicine generally addresses environmental factors with a negative impact on human health. However, emerging scientific research has revealed a surprisingly positive and overlooked environmental factor on health: direct physical contact with the vast supply of electrons on the surface of the Earth. Modern lifestyle separates humans from such contact. The research suggests that this disconnect may be a major contributor to physiological dysfunction and unwellness. Reconnection with the Earth's electrons has been found to promote intriguing physiological changes and subjective reports of well-being.
Vis hele sitatet...
En god del av ting du tar i er jordet, jobber man med elektronikk har man ofte en god vane av å jorde seg ofte, hvorfor MÅ dette skje via føttene?
"The vast supply of electrons on the surface of the earth".. det får det til å høres ut som det bare er i jordskorpa det er elektroner, noe som selvfølgelig er tull. Vi har utallige elektroner rundt oss hele tiden, alt vi tar i, luften vi puster.

Egentlig vil jeg be deg om å gi oss eksempler på folk som er "disconnected", det går ikke lange tiden i hvilket som helst menneskes hverdag før de jorder seg uten at de vet det, sekundet du tar i krana på badet så har du jo jordet deg og dette gjør du opptil flere hundre ganger dagen via andre ting du tar i.
Sist endret av Dodecha; 28. november 2013 kl. 10:15.
Har hørt at det skal være sunt å gå barbeint, men det hadde ingenting med energi å gjøre.
Det ble begrunnet med at det var bra for ryggen, fordi man fikk benytta hele foten og dens muskler til å støtte kroppen når man løper eller går, istedet for å være stengt inne i en sko med relativt flat såle. Når føttene ikke får yte 100% vil du ta i med en annen del av kroppen som kan gi skevhet og ryggproblemer over lenge tid. Det ble sagt at føttene har en slags naturlig fjæring som man ikke får benytta seg av hvis man trer på en sko. Mange føtter har nok trangere og tettere sko en det som er naturlig og sunt, men energipratet får bli for hippier.
Sist endret av Bothrops; 28. november 2013 kl. 10:36.
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Lol det gir jo masse mening? all mening? Du kan ikke definere energi slik? Hva jeg velger å arbeide energien min på er jo ikke relevant. At jeg trenger energi er det jeg er ute etter. Og hva er vel da finere måte å gjøre det på enn å stå barbeint ute og stirre på sola? Folk har mista bakkekontakten imo
Vis hele sitatet...
Og du har mistet virkelighetsfølelsen. Hva slags energi er det du snakker om? Vi får energien vår igjennom mat og solen, ikke ved å stå på bakken barbeint.

Vi bruker energi når vi beveger oss og vi mister energi igjennom varmetap. Vi får mer energi ved å spise og varme oss opp. Energien i maten går fra masse til energi. E=MC^2.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Har hørt at det skal være sunt å gå barbeint, men det hadde ingenting med energi å gjøre.
Det ble begrunnet med at det var bra for ryggen, fordi man fikk benytta hele foten og dens muskler til å støtte kroppen når man løper eller går, istedet for å være stengt inne i en sko med relativt flat såle. Når føttene ikke får yte 100% vil du ta i med en annen del av kroppen som kan gi skevhet og ryggproblemer over lenge tid. Det ble sagt at føttene har en slags naturlig fjæring som man ikke får benytta seg av hvis man trer på en sko. Mange føtter har nok trangere og tettere sko en det som er naturlig og sunt, men energipratet får bli for hippier.
Vis hele sitatet...
Vi har også de som har forskjellig lengde på beina som får det bedre når de bruker sko enn uten.
Sist endret av Xernox; 28. november 2013 kl. 10:38.
Det skal vistnok også redusere risikoen for skade og slitasje på grunn av for hard landing og gjøre at den riktige delen av foten treffer bakken først.
Noen sverger til barefoot running, men studiene er mer i tvil.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Og du har mistet virkelighetsfølelsen. Hva slags energi er det du snakker om? Vi får energien vår igjennom mat og solen, ikke ved å stå på bakken barbeint.

Vi bruker energi når vi beveger oss og vi mister energi igjennom varmetap. Vi får mer energi ved å spise og varme oss opp. Energien i maten går fra masse til energi. E=MC^2.



Vi har også de som har forskjellig lengde på beina som får det bedre når de bruker sko enn uten.
Vis hele sitatet...
ok, skal begge to prøve å fiske opp kilder da? jeg mener du får energi av jorden ved å stå barbeint på den. Antagelig mere enn hva du får ved å bruke sko. Uansett så kan jeg ikke ta feil i det jeg sier. fordi jeg VIL huke inn energi ved å stikke ut barbeint nå og sungazer. Omn jeg lader opp bare 1% av energibatteriene mine så er det fremdeles mere enn jeg hadde før. Begynner jeg med dette hver dag i stedet for å være inne så vil jeg etterhvert lade opp 100% se finere og mere frisk ut også..
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
ok, skal begge to prøve å fiske opp kilder da? jeg mener du får energi av jorden ved å stå barbeint på den. Antagelig mere enn hva du får ved å bruke sko. Uansett så kan jeg ikke ta feil i det jeg sier. fordi jeg VIL huke inn energi ved å stikke ut barbeint nå og sungazer. Omn jeg lader opp bare 1% av energibatteriene mine så er det fremdeles mere enn jeg hadde før. Begynner jeg med dette hver dag i stedet for å være inne så vil jeg etterhvert lade opp 100% se finere og mere frisk ut også..
Vis hele sitatet...
Okei vil du ha kilder på at vi får energi fra mat? Kan du ikke gjøre et forsøk og slutte å spise. Da ser du at du får energimangel.

Hvor er kildene dine på at man får energi fra jorda? (utenom varme)
Sist endret av Xernox; 28. november 2013 kl. 10:50.
Tja, det er 3 energikilder i og på jorden!

1) Du har gravitasjonsenergi fra månen, eksempel tidevann.

2) Du har energi fra spalting av radioaktivt materiale. Den radioaktive strålingen blir for det meste omgjort til varme, når den treffer atomer som ikke er radioaktive. Derifra meste av jordvarmen kommer!

3) Du har strålingsenergi ifra sola, dette er litt infrarødt-, synlig, og ultrafiolett lys. Det kommer også røntgen- og radioaktive stråler fra sola, men dette blir nesten alt omgjort til varme fra atomene og molekylene i atmosfæren (luft). Strålingsenergien totalt er ca. 1 kW/m2 ved ekvator.

Så da får du velge hvilken energi du får. Etter det jeg vet, er det antageligvis ca. 2-3% fra nr 2, og resten er fra nr. 3! Nr. 2 merker du mest, når du borrer mange meter ned i jorda/berget. Og andre opprinnelige energikilder finnes ikke på jorden!
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
ok, skal begge to prøve å fiske opp kilder da? jeg mener du får energi av jorden ved å stå barbeint på den. Antagelig mere enn hva du får ved å bruke sko. Uansett så kan jeg ikke ta feil i det jeg sier. fordi jeg VIL huke inn energi ved å stikke ut barbeint nå og sungazer. Omn jeg lader opp bare 1% av energibatteriene mine så er det fremdeles mere enn jeg hadde før. Begynner jeg med dette hver dag i stedet for å være inne så vil jeg etterhvert lade opp 100% se finere og mere frisk ut også..
Vis hele sitatet...
Det her er jo bare bullshit. Hvilken "energi" er det du tror jorden sender ut som du plukker opp gjennom fotsålene? Geotermisk?
Sist endret av Mith; 28. november 2013 kl. 10:51.
Det bør gjerne nevnes at det er potensielt livsfarlig å koble seg direkte til jord uten noe motstand. Det er en grunn til at det ikke er lov med jordede og ujordede kontakter i samme rom.
Men, men, idioter har vel en tendens til å utrydde seg selv.
Sist endret av henrikxt; 28. november 2013 kl. 10:56.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Energien i maten går fra masse til energi. E=MC^2.
Vis hele sitatet...
FEIL! Hvis du da ikke labber rundt met et atomkraftverk i magen, og spiser anriket uran eller plutonium.

Energien i vanlig mat, er kjemisk bundet energi! Så fra 1 g druesukker får vi 16 kJ. Hvis vi skal bruke Einsteins formel, så kan du sette inn 0,6 gram, så får du energimengden i atombomben "Litle boy", som ble sluppet over Hiroshima.
Proteiner har ca. den samme energimengden som druesukker, mens fett har ca. det dobbelte.
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Energi for faen haha. Dette kan jo ikke være bullshit? Den barneskola visdommen dere prøver å prakke på meg er BS
Vis hele sitatet...
Det hadde vært fint om du klarte å holde innleggene dine på et noenlunde nivå og forklarte hvorfor du mener barneskolelærdom er bullshit.
Nå slenger jeg bare opp det mest første jeg syntes var relevamnt av å google" can human body get energy from grounding" http://articles.mercola.com/sites/ar...el-better.aspx
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Nå slenger jeg bare opp det mest første jeg syntes var relevamnt av å google" can human body get energy from grounding" http://articles.mercola.com/sites/ar...el-better.aspx
Vis hele sitatet...
Det du linker til er også bullshit som ikke svarer på noen av spørsmålene du har fått, så hvordan hjelper det saken din?
Sist endret av Mith; 28. november 2013 kl. 11:02.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
FEIL! Hvis du da ikke labber rundt met et atomkraftverk i magen, og spiser anriket uran eller plutonium.

Energien i vanlig mat, er kjemisk bundet energi! Så fra 1 g druesukker får vi 16 kJ. Hvis vi skal bruke Einsteins formel, så kan du sette inn 0,6 gram, så får du energimengden i atombomben "Litle boy", som ble sluppet over Hiroshima.
Proteiner har ca. den samme energimengden som druesukker, mens fett har ca. det dobbelte.
Vis hele sitatet...
Maten din blir jo gjort om til varme, og det er jo energi?