Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 13888
I fjor jobba jeg på et dagsenter i Vestfold hvor det var primært hjerneskadede pasienter.

Det som skjedde var at en jente på 23 år, som hadde vært i en alvorlig bilulykke, og var lam i beinene, i tillegg til lettere hjerneskader, ble pasient hos oss.
I begynnelsen gjorde jeg jobben min som vanlig, det vil si husarbeid, måltider og generelt forefallende. Jeg jobbet med denne jenta i ett års tid og tilslutt utvilket vi følelser for hverandre. Vi "connecta" og hadde ogå intime stunder.

Men nå så anklager foreldrene og sykehjemmet meg for uanstendige forhold, mens jenta som jeg elsker, ikke klarer og svare skikkelig for seg.

Hva skal jeg gjøre??
Lettere hjerneskade, kan du utdype? Om hun ikke klarer å kommunisere høres det ut som det ganske klart kan ha vært voldtekt..
Sist endret av Rambofant; 22. november 2012 kl. 03:19.
Det er ganske stor forskjell på en voldtekt og et uanstendig forhold. Det er ganske vanlig praksis at det er strengt forbudt for ansatte å inngå forhold til pasienter mens de er under behandlig, fordi pasienten er i en spesielt sårbar posisjon.
Problemet er at hun har gode og dårlige dager. Samtidig syntes jeg at foreldrene hennes "hjernervasker" henne om at jeg er "skurken"!
Hvor "lett" er hjerneskaden? Iom at du sier hun ikke kan svare for seg ser jeg for meg at du har utnyttet en hjerneskadet person..
bare fordi hun stønnet når du stakk fingern i henne betyr ikke at hun likte det..
Litt dumt å ha intime sener med en pasient som ikke kan ta rede for seg.
Jeg er ikke enig. Ja, hun er hva du vil kalle "vanlig hjerneskadet". Men den jenta som JEG har blit kjent med kan ikke sammenlignes. Det de andre ikke forstår er at hun her klare øyeblikk der hun viser en side av seg selv som jeg verdsetter høyt!
Jeg vet ikke om det er ett ønske av deg, at dette er noe du vil se, men den der kommer du nok dessverre ikke langt med dersom personen faktisk er hjerneskadet. Etter min mening, er dette så galt du kan få det..
Sist endret av A-haja; 22. november 2012 kl. 03:38.
Dette er klart overgrep. Du kan se ting i henne, fordi du innbiller deg at du ser ting i henne. Men dersom hun ikke kan gjøre rede for seg så kan ikke du gå fram som du vil.
Sitat av DanishtheMenace Vis innlegg
Jeg er ikke enig. Ja, hun er hva du vil kalle "vanlig hjerneskadet". Men den jenta som JEG har blit kjent med kan ikke sammenlignes. Det de andre ikke forstår er at hun her klare øyeblikk der hun viser en side av seg selv som jeg verdsetter høyt!
Vis hele sitatet...
Altså hennes foreldre vet jo bare at du som er ansvarlig til å ta vare på dems datter har hat sex med henne i en tilstand hun sev ikke kan ta noen valg i.

Det blir jo sett på som voldtekt, akkurat som det å ha sex med en full person går som voldtekt, da personen ikke kan ta rede eller stå for sine egne valg.
Det er jobben din, så vidt jeg vet er det strengt forbud for ansatte å ha noe slags forhold til en pasient.
Sitat av DanishtheMenace Vis innlegg
Jeg er ikke enig. Ja, hun er hva du vil kalle "vanlig hjerneskadet". Men den jenta som JEG har blit kjent med kan ikke sammenlignes. Det de andre ikke forstår er at hun her klare øyeblikk der hun viser en side av seg selv som jeg verdsetter høyt!
Vis hele sitatet...
Vel, om hun ikke er "klar" i toppen, så har du et problem (juridisk sett). Uansett hvor klar hun er til tider, eller hva du føler. Hun er fortsatt din pasient og dermed jobben din. Du burde ha vært langt mer profesjonell og det er stort sett en grunn til det finnes slike retningslinjer i disse yrkene. Du har nettopp fått erfare hvorfor.
Sist endret av Putresopp; 22. november 2012 kl. 03:43.
Voldtekt skal jeg ikke si så mye om når vi ikke vet mer om situasjonen enn dette, ei heller graden av hjerneskade. Men du er _jævelig_ vag hele veien, noe som til dels kan værra forståelig. For at folk skal kunne gi deg evt. råd, så må du forklare mye mer om situasjonen enn kun dette.

Men at du har hatt en 'uanstendig oppførsel' er det vel ingen tvil om? Du har vært i en "maktposisjon" / pasienten er i en sårbar posisjon og jeg regner med dere har klare retningslinjer på at ikke slikt skal hende (som Deziree påpeker). Så den tror jeg ikke du kommer særlig langt med.
Jeg gidder ikke begynne å leke psykolog eller noe sånt, hva som foregår i hodet hennes, hodet ditt og dere imellom er meg revnende likegyldig. Saken er den at du i ditt arbeid skal opptre profesjonelt, og følge de etiske retningslinjer som gjelder. Nå sier du ikke nøyaktig hva du jobber som, men jeg vil tro det er noe som krever autorisasjon etter helsepersonelloven, eks. hjelpepleier.

Å innlede et forhold til en pasient strider mot hva man kan regne som profesjonell atferd, og du kan regne med å miste autorisasjonen din. Jeg vil tro du har noen etiske retningslinjer du skal forholde deg til, som garantert omtaler intime relasjoner med pasienter. I noen tilfeller gis det advarsler eller innføres begrensninger på autorisasjonen, men jeg kan ikke se for meg at det blir tilfellet her.

Generelt vil også intime relasjoner med en pasient være et brudd på helsepersonellovens § 4. Dette er straffbart, med en strafferamme på bøter eller fengsel inntil 3 måneder. At forholdet har blitt seksuelt, gjør også at det kan være et brudd på straffelovens § 193 om misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold for å skaffe seg seksuell omgang. Dette har en strafferamme på 6 år.

Jeg håper du ser at det du har holdt på med er feil, uansett hvilke følelser du måtte mene å ha for henne og omvendt. Det er verken akseptabelt eller lovlig å innlede et forhold til en pasient i en sårbar situasjon, og du skulle aldri latt det utvikle seg til noe seksuelt. Det er ganske alvorlige saker, og følelser har intet med saken å gjøre.
Det er en merkelig greie i Norge at mennesker som ikke er normale ikke skal få lov til å sex. Tror det er en blanding av en sterk ovenfra-og-ned holdning til psykisk forskjellige blandet med reinspikka puritanisme og moralisering. Hadde du bodd et hvilket som helst annet sted hadde ikke dette vært en big issue.

Du er muligens ganske screwed, men anbefaler sterkt å ta det med ro. Nordmenn er rare på dette området, som man ser på noen av postene her, og det klarer du ikke forandre. Det er godt mulig du må kjøre samme taktikk som når bedrevitende frøkener tar VGS-elever for å ha røyket grass to ganger:
Å, ja.. dette er absolutt helt forferdelig, jeg angrer så meget.. du har helt rett i alt du sier og er ikke fullstendig ute å kjøre i det hele tatt! .
Sist endret av DumDiDum; 22. november 2012 kl. 04:06.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er en merkelig greie i Norge at mennesker som ikke er normale ikke skal få lov til å sex. Tror det er en blanding av en sterk ovenfra-og-ned holdning til psykisk forskjellige blandet med reinspikka puritanisme og moralisering. Hadde du bodd et hvilket som helst annet sted hadde ikke dette vært en big issue.

Du er muligens ganske screwed, men anbefaler sterkt å ta det med ro. Nordmenn er rare på dette området, som man ser på noen av postene her, og det klarer du ikke forandre. Det er godt mulig du må kjøre samme taktikk som når bedrevitende frøkener tar VGS-elever for å ha røyket grass to ganger:
Å, ja.. dette er absolutt helt forferdelig, jeg angrer så meget.. du har helt rett i alt du sier og er ikke fullstendig ute å kjøre i det hele tatt! .
Vis hele sitatet...
Folk som ikke er "normale" skal få lov til å ha så mye sex de bare vil, det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i at trådstarter har utvist usedvanlig dårlig dømmekraft, og gjort ting som ikke hører noen steder hjemme i en pasientrelasjon. Dette har intet med pasientens funksjonsevne å gjøre, det er hvilken opptreden man skal kunne forvente av helsepersonell/ansatte ved en behandlingsinstitusjon som er saken. Jeg forventer at den ansatte opptrer profesjonelt, og å innlede et seksuelt forhold til en pasient inngår på ingen måte i min definisjon av profesjonelt.
100% enig. En helsetjenesteyter skal ikke under noen omstendigheter innlede et intimt forhold til en pasient. Da får man heller si opp jobben. Da blir saken en helt annen. DumDiDum, det blir litt som å si, hvorfor skal ikke lærere få ha sex, bare fordi det er ulovlig å ha seksuell omgang med sine elever. (ikke nødvendigvis elever men mindreårige). Det er ikke det det handler om, men det handler om relasjonen mellom tjenesteytere og bruker.

Når jeg bistår de jeg jobber for så er jeg bare en "forlengelse" av dems egen kropp. Jeg skal gjøre det de ikke kan selv. De har mange personer innom seg hver dag, og in essense så er vi "dukker" som skal la oss styre etter brukerens behov og ønsker. (satt på spissen)

Jeg håper ts mister all form for autorisasjon, og aldri kan jobbe i helsevesenet igjen. Jeg tror ikke ts har autorisasjon, og at dette bare var et vikariat. Veldig uproblematisk å få seg jobb innen helsesektoren ufaglært.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Folk som ikke er "normale" skal få lov til å ha så mye sex de bare vil, det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i at trådstarter har utvist usedvanlig dårlig dømmekraft, og gjort ting som ikke hører noen steder hjemme i en pasientrelasjon. Dette har intet med pasientens funksjonsevne å gjøre, det er hvilken opptreden man skal kunne forvente av helsepersonell/ansatte ved en behandlingsinstitusjon som er saken. Jeg forventer at den ansatte opptrer profesjonelt, og å innlede et seksuelt forhold til en pasient inngår på ingen måte i min definisjon av profesjonelt.
Vis hele sitatet...
Han er en assistent på et dagsenter.

Han har ingen faglig autoritet, han har ingen medisinsk ekspertise og både han og dama som han har holdt på med er mennesker.

At du, og flesteparten av menneskene i denne tråden, mener det er usedvanlig dårlig dømmekraft at de har holdt på litt vitner for min del om en grunnleggende manglende respekt for at mennesker med nedsatt funksjonsevne også skal få lov til å treffe egne valg.

Om han burde få fornyet kontrakten sin? Sannsynligvis ikke. Straffeforfulgt og fordømt; ikke fanden!



.. og jeg holder meg fortsatt til at majoriten av nordmenn mister fullstendig gangsynet så fort sex er involvert. Dere er virkelig merkelige folk.
Sist endret av DumDiDum; 22. november 2012 kl. 04:45.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han er en assistent på et dagsenter.

Han har ingen faglig autoritet, han har ingen medisinsk ekspertise og både han og dama som han har holdt på med er mennesker.

At du, og flesteparten av menneskene i denne tråden, mener det er usedvanlig dårlig dømmekraft at de har holdt på litt vitner for min del om en grunnleggende manglende respekt for at mennesker med nedsatt funksjonsevne også skal få lov til å treffe egne valg.

Om han burde få fornyet kontrakten sin? Sannsynligvis ikke. Straffeforfulgt og fordømt; ikke fanden!



.. og jeg holder meg fortsatt til at majoriten av nordmenn mister fullstendig gangsynet så fort sex er involvert. Dere er virkelig merkelige folk.
Vis hele sitatet...
"Han er en assistent på et dagsenter."
Ergo det er jobben hans.

Profesjonelt å ha samleie med sjefen sin kanskje?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
At du, og flesteparten av menneskene i denne tråden, mener det er usedvanlig dårlig dømmekraft at de har holdt på litt vitner for min del om en grunnleggende manglende respekt for at mennesker med nedsatt funksjonsevne også skal få lov til å treffe egne valg.
.
Vis hele sitatet...
Kan en hjerneskadet person med nedsatt funksjonsevne ta egne valg? Kanskje, kanskje ikke. Dersom personen har det vi vanlige vil kalle en hjerneskade; Grønnsak, så er ikke personen i stand til å ta egne valg. Er det da greit?

Er det greit dersom barnet ikke er gammelt nok til å snakke for seg selv?

Det er ikke majoriteten som mangler dømmekraft, det er jo åpenbart du som mener det absolutt burde vært lov å stå utfor stortinget med hjerneskadede personer/pasienter ''trædd på kuken'' uten at det er noe galt i det - dem tar jo egne valg dem
Sist endret av A-haja; 22. november 2012 kl. 04:53.
Men jeg må tilføye at det er interresant. Jeg dømmer deg på ingen måte ts, og jeg skjønner at det kan føles urettferdig fordi "ingen ser det vi hadde/har sammen" Og jeg hadde hatt et helt annet syn på saken hvis dette ikke var i din jobbsituasjon, i en profesjonell sammenheng. Hvorvidt det faktisk kan defineres som voldtekt går jo an å diskutere. Hadde pasienten samtykkekompetanse? Samtykket hun til samleie? Hvis ja på overnevnte spørsmål har du ikke voldtatt henne såvidt jeg kan se, men som nevnt over av blåskimmelost så er det ulovlig, nettopp fordi du var på jobb og hadde allerede et forhold til brukeren, nemlig et pleieforhold.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han er en assistent på et dagsenter.

Han har ingen faglig autoritet, han har ingen medisinsk ekspertise og både han og dama som han har holdt på med er mennesker.

At du, og flesteparten av menneskene i denne tråden, mener det er usedvanlig dårlig dømmekraft at de har holdt på litt vitner for min del om en grunnleggende manglende respekt for at mennesker med nedsatt funksjonsevne også skal få lov til å treffe egne valg.

Om han burde få fornyet kontrakten sin? Sannsynligvis ikke. Straffeforfulgt og fordømt; ikke fanden!



.. og jeg holder meg fortsatt til at majoriten av nordmenn mister fullstendig gangsynet så fort sex er involvert. Dere er virkelig merkelige folk.
Vis hele sitatet...
Du vet ikke i hvilken grad denne jenta var istand til å samtykke eller ikke. Det mangler forresten ikke på respekt for brukermedvirkning. Det er lovfestet, og har et stort fokus i utformingen av helsepolitikken og i helseutdanninga. Bruk av tvang og makt, altså en overstyring av brukeren, er også lovfesta, og ekstremt strengt. Hver gang man bruker tvang, skal det fylles ut et skjema, med hvorfor det var nødvendig å bruke tvang (hindring av skade feks) også skal dette sendes til fylkesmannen. Alle tiltak skal ha hjemmel fra fylkesmannen. (feks låsing av dører for at bruker ikke skal stikke av). Det er forsåvidt irrelevant å diskutere samtykkekompetanse og brukermedvirkning, da dette intime forholdet aldri skulle ha skjedd uansett hvor stor eller liten grad utviklingshemmede jenta er.
Sist endret av trauMa; 22. november 2012 kl. 05:06.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Kan en hjerneskadet person med nedsatt funksjonsevne ta egne valg? Kanskje, kanskje ikke. Dersom personen har det vi vanlige vil kalle en hjerneskade; Grønnsak, så er ikke personen i stand til å ta egne valg. Er det da greit?
Vis hele sitatet...
Nei, men i motsetning til flere har jeg faktisk jobbet med psykisk utviklingshemmede (og nei, kunne ikke fallt meg inn å gjøre noe med dem).. og på et eller annet tidspunkt kommer man til spørsmålet; skal man la folk som ikke er 100% tilregnelige ta dårlige beslutninger?

Mennesker overalt hele tiden gjør ting som noen andre synes er moralsk forkastelig; narkotika, rævpuling, overspising, banning eller gud vet hva.. mange nordmenn har mye rare meninger om hva andre nordmenn skal få lov til å gjøre.. men at man ikke liker noe er virkelig ikke det samme som at det burde være forbudt.

Psykisk utviklingshemmede og andre folk med nedsatt funksjonskapasitet har faktisk seksuelle lyster også. Å nekte dem dette er å forringe livsnytelsen dems og deres evne og mulighet til å ha ålreite liv. Vi må tillate dem å gjøre feil og leve livene sine. Vi må respektere dem.. og dette innebærer faktisk å ikke behandle dem som barn.. for det er de ikke.

Er det greit dersom barnet ikke er gammelt nok til å snakke for seg selv?
Vis hele sitatet...
Barn holder på å vokse opp og har enda ikke seksualdrift. Enhver som stapper pikken sin inn i et prepubertalt barn burde få den kappa av.
Det er ikke majoriteten som mangler dømmekraft, det er jo åpenbart du som mener det absolutt burde vært lov å stå utfor stortinget med hjerneskadede personer/pasienter ''trædd på kuken'' uten at det er noe galt i det - dem tar jo egne valg dem
Vis hele sitatet...
Du antar at hvis majoriten synes noe er det de som utviser dømmekraft

Det er ekstremt mange tilfeller rundt omkring i verden på at dette ikke er tilfelle. Forøvrig hadde jeg digga det om noen sto utenfor stortinget med en hjerneskada dame tredd på kuken. Absolutt ingen kultur-journalister noensinne kunne beskrive noe som "utfordrende" etterpå.. og alt av performance-art kunne vi bare lagt ned. Ingen hadde noensinne kommet i nærheten noensinne (håper jeg).. ... .(edit: for de som ikke har lett for det; dette avsnittet var ikke seriøst)
Sist endret av DumDiDum; 22. november 2012 kl. 05:11.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, men i motsetning til flere har jeg faktisk jobbet med psykisk utviklingshemmede (og nei, kunne ikke fallt meg inn å gjøre noe med dem).. og på et eller annet tidspunkt kommer man til spørsmålet; skal man la folk som ikke er 100% tilregnelige ta dårlige beslutninger?
Vis hele sitatet...
Ja det skal vi, og her er jeg enig med deg. Men du har fortsatt missa poenget. Dette skjedde mens ts ennå var ansatt ved institusjonen jenta var pasient på. Det er derfor dette er forkastelig fordi han var i en rolle hvor dette ikke skal skje. Hadde ts vært avisbud og leverte post til institusjonen, og de utviklet et forhold ville jeg stilt meg helt annerledes. Det handler ikke om hvorvidt mennesker med nedsatt funksjonsevne skal få lov til å ha sex eller ei. Det har de lov til og det håper jeg de fleste her inne er klar over.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Profesjonelt å ha samleie med sjefen sin kanskje?
Vis hele sitatet...
Da er man profesjonell på et annet nivå..
Sitat av trauMa Vis innlegg
Ja det skal vi, og her er jeg enig med deg. Men du har fortsatt missa poenget. Dette skjedde mens ts ennå var ansatt ved institusjonen jenta var pasient på. Det er derfor dette er forkastelig fordi han var i en rolle hvor dette ikke skal skje. Hadde ts vært avisbud og leverte post til institusjonen, og de utviklet et forhold ville jeg stilt meg helt annerledes. Det handler ikke om hvorvidt mennesker med nedsatt funksjonsevne skal få lov til å ha sex eller ei. Det har de lov til og det håper jeg de fleste her inne er klar over.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser det poenget, og er enig i at han burde miste jobben.

Jeg er uenig i hvor sterkt veldig mange i denne tråden fordømmer han. Ei jente her har registrert en konto for å si at "Håper du får mange år bak lås og slå.".. og dette er grunnen til at jeg "forsvarer" han, fordi han har tydeligvis handlet i god tro med et menneske han har blitt glad i, er frustrert over at han plutselig anklages for voldtekt..

.. og kommer hit og for en skyllebøtte av en annen verden.

Jeg har lenge vært klar over at jeg har et moralsyn som ikke er i tråd med majoriten av nordmenns, men det er virkelig ikke trådstarter jeg synes er et dårlig menneske i denne tråden.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
10/10, eller veldig dum. (:
Haha, beklager at jeg ler, Men jeg mener at du ikke kommer deg billig unna dette på noen som helst måte. . .
Unlicensed Surgeon
Sitat av Straffeloven
§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.
På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.
Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76, 25 juni 2010 nr. 46.
Vis hele sitatet...
Det er nok mulig du kan bli dømt etter den.
Høres ut som du har rota deg inn i ei skikkelig knipe. Beste du kan gjøre er å være ærlig, og fortelle om hva som har skjedd, og prøve å overbevise dem om at du faktisk bryr deg om henne, og at hun bryr seg om deg, og at det ikke bare handlet om å få tilfredsstilt egne seksuelle behov.

Synes også du bør holde muligheten åpen for at du faktisk har begått en kriminell handling om denne kvinnen ikke var ved sine fulle fem når forholdet deres pågikk. Da blir det opp til deg selv om du vil være ærlig eller om du vil prøve å vri deg unna på en eller annen måte.

Hvis hun er ved sine fulle fem bør hun kunne forklare hva som har skjedd slik at du blir frikjent. Vet ikke hvordan loven er på dette punktet. Det kan hende du får trøbbel uansett om hun blir regnet for å være så svekket mentalt at de ikke kan legge vekt på hva hun forteller.

Du burde kanskje visst hva du rota deg inn i når du starta forholdet. Seksuelle relasjoner mellom behandler og pasient er fy fy.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
10/10, eller veldig dum. (:
Vis hele sitatet...
Støtter meg på denne jeg og..
Sist endret av Bombasa; 22. november 2012 kl. 08:40.
Det store problemet her er vel at han jobber med funksjonshemmede og hjerneskadete pasienter, den posisjonen du får er som en slags verge! Jeg jobber selv med psykisk utviklingshemmede, jeg annerkjenner selvfølgelig alle menneskers rett til å nyte frivillig sex, men det er IKKE okay å potensielt utnytte sin stilling til det. Jeg er helt enig i dagens "nulltoleranse" mot det innen omsorgsektoren. Jeg likestiller det med lærere som har sex med elever. Hvis du ville ha et forhold til kvinnen burde du absolutt ha sagt opp jobben din først!
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han er en assistent på et dagsenter.

Han har ingen faglig autoritet, han har ingen medisinsk ekspertise og både han og dama som han har holdt på med er mennesker.

At du, og flesteparten av menneskene i denne tråden, mener det er usedvanlig dårlig dømmekraft at de har holdt på litt vitner for min del om en grunnleggende manglende respekt for at mennesker med nedsatt funksjonsevne også skal få lov til å treffe egne valg.

Om han burde få fornyet kontrakten sin? Sannsynligvis ikke. Straffeforfulgt og fordømt; ikke fanden!



.. og jeg holder meg fortsatt til at majoriten av nordmenn mister fullstendig gangsynet så fort sex er involvert. Dere er virkelig merkelige folk.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle om han er autorisert eller ikke, for om han jobber i helse- og omsorgstjenesten og yter helsehjelp, og faller dermed under Helsepersonelloven (http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-001.html#3 - §3).

---
Her vil jeg komme med et sitat fra Helsetilsynet, sakset fra en sak opprettet mot en vernepleier som hadde sex med en pasient, og som dermed ligner i karakter på trådstarters problemstilling. Saken i sin helhet kan leses på linken lenger ned.

Ethvert møte mellom mennesker fører med seg opplevelser og følelser av ulik art og styrke. Dette gjelder også i profesjonelle relasjoner mellom helsepersonell som yter helsehjelp og pasienter. Som helsepersonell er det derfor avgjørende at man er i stand til å vise pasienter nærhet, støtte og omsorg, uten å bruke denne relasjonen til å tilfredsstille egne følelsesmessige, sosiale eller seksuelle behov.

Som helsepersonell må man være oppmerksom på at pasienten befinner seg i en situasjon der det forventes eller forutsettes at pasienten blottlegger sider ved seg selv som vanligvis er skjult for andre. Dette skaper en spesiell form for sårbarhet og avhengighet som helsepersonell ikke må nyttiggjøre seg til egne personlige formål, uavhengig av om pasienten ønsker en slik utvikling.

Enkelte pasienter vil i løpet av en behandling kunne oppleve at helsepersonell representerer en unik form for forståelse, bekreftelse og nærhet. Dette kan medføre at pasienten blir tiltrukket av helsepersonellet på et personlig plan. Det er ikke uvanlig at pasienter i slike situasjoner ønsker å omgjøre en slik relasjonen til en personlig, intim relasjon. Det er helsepersonellets oppgave å ha kunnskap om, og innsikt i, at dette kan skje, og å iverksette relevante tiltak for å beskytte pasienten når dette oppstår. I situasjoner der helsepersonell erfarer at egne følelser overfor en pasient er til hinder for å opprettholde et profesjonelt forhold, forventes det at helsepersonellet tar initiativ til å søke råd og veiledning og til å avslutte relasjonen.

Et følelsesmessig forhold mellom pasient og helsepersonell kan i utgangspunktet oppleves som likeverdig av de involverte. Det er likevel slik at pasienten befinner seg i et avhengighetsforhold til helsepersonell, og helsepersonellet kommer i en maktposisjon overfor pasienten. Dersom helsepersonellet utnytter en slik posisjon ved å privatisere eller seksualisere relasjonen, vil dette utgjøre et grovt tillitsbrudd og et svik mot pasienten. Pasienten kan påføres alvorlige psykiske traumer i tillegg til allerede eksisterende problemer. Ingen årsak, situasjon eller omstendighet vil derfor kunne legitimere eller begrunne etablering av private eller seksuelle relasjoner/ handlinger mellom helsepersonell og pasient. Dette gjelder uavhengig av om det er snakk om pågående eller avsluttet behandling, om det er helsepersonellet eller pasienten som tar initiativ til å innlede slike relasjoner, eller om pasienten opplever relasjonen som positiv.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.helsetilsynet.no/no/Tilsy...asjon-pasient/

Hadde trådstarter vært autorisert, ville han mest sannsynlig ha mistet autorisasjonen sin jfr. Helsepersonelloven §57 første ledd, der det står følgende:

Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.
Vis hele sitatet...

Da jeg var i praksis, sommerjobb og nå som autorisert sykepleier har jeg selv opplevd å få oppmerksomhet fra kvinnelige pasienter, blant annet en som inviterte meg hjem på middag. Uansett hvor hyggelig det ville vært, så er det kun en ting man kan gjøre, og det er å takke nei. Det er rett og slett ikke lov å bli involvert i pasienter på fritiden som man har behandlet.

Hva angår enkelte nordmenns syn på mennesker med psykiske plager og seksualitet, så er jeg enig med DumDiDum og andre som har uttrykt misnøye over dette.
Kjenner jeg blir sint når jeg leser hvordan du forsvarer deg selv!
Greit nok at det kan være annerledes enn hva foreldrene sier, MEN jobber du i helsevesenet så skal privatliv og jobb skilles, både for din del og for pasientens del!
Du skulle sluttet å jobbe med pasienten i det du merket at du fikk følelser for henne!
Jeg syns det er rart du tenner på to prosentere jeg... For og slutte å dømme, vil jeg påpeke at du sikkert er lur og vet dette er en dum situasjon.


Tror ikke du berger jobben din, uansett.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fortsatt i jobben! Ble sak med kommunen, men de kunne i grunn ikke bevise noe som helst. Så, det at hun ikke kunne gjøre rede for seg ble i grunn til en fordel for meg. Selv om det var utrolig frustrerende at hun ikke kunne dele sin kjærlighet med meg med andre. Men, kjærligheten tok dessverre slutt da foreldrene flyttet henne til et nytt hjem (som jeg fortsatt ikke vet hvor er )
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av DanishtheMenace Vis innlegg
Fortsatt i jobben! Ble sak med kommunen, men de kunne i grunn ikke bevise noe som helst. Så, det at hun ikke kunne gjøre rede for seg ble i grunn til en fordel for meg. Selv om det var utrolig frustrerende at hun ikke kunne dele sin kjærlighet med meg med andre. Men, kjærligheten tok dessverre slutt da foreldrene flyttet henne til et nytt hjem (som jeg fortsatt ikke vet hvor er )
Vis hele sitatet...
Sjukt
Sitat av DanishtheMenace Vis innlegg
Fortsatt i jobben! Ble sak med kommunen, men de kunne i grunn ikke bevise noe som helst. Så, det at hun ikke kunne gjøre rede for seg ble i grunn til en fordel for meg. Selv om det var utrolig frustrerende at hun ikke kunne dele sin kjærlighet med meg med andre. Men, kjærligheten tok dessverre slutt da foreldrene flyttet henne til et nytt hjem (som jeg fortsatt ikke vet hvor er )
Vis hele sitatet...
Dette er en av de få gangene jeg har blitt sittende igjen fullstendig målløs etter å ha lest en tråd på Freak.
Dette var mulig en av trådene jeg ikke forventet skulle få en sånn follow-up. Må påstå det er imponerende arbeid å ha lært så lite på 10 år!
Dette var spesielt gitt... Ikke ofte jeg blir paff heller, men dette var egentlig nok.
Er det du OJ som er hjerneskadet? Du innrømmer selv hun ikke kan gjøre rede for seg, så du visste akkurat hva du gjorde.

Håper du blir tatt endag
Kp for å følge opp over 10 år seinere. Imponert
Sitat av DanishtheMenace Vis innlegg
Fortsatt i jobben! Ble sak med kommunen, men de kunne i grunn ikke bevise noe som helst. Så, det at hun ikke kunne gjøre rede for seg ble i grunn til en fordel for meg. Selv om det var utrolig frustrerende at hun ikke kunne dele sin kjærlighet med meg med andre. Men, kjærligheten tok dessverre slutt da foreldrene flyttet henne til et nytt hjem (som jeg fortsatt ikke vet hvor er )
Vis hele sitatet...

Du er en sjuk jevla overgriper og du misbrukte en pasient med hjerneskade. At du ikke fikk straff og ikke mistet jobben er jo en tragedie.

Du evner jo fortsatt ikke se hvor galt de overgrepene du gjorde var.
Måtte du få kopper.
What the actual fuck? Er det her tull? Du har begått et grovt overtramp mot en særskilt sårbar pasient. Du har utnyttet tilliten til systemet og til pasienten selv, for egen vinnings skyld. Og du viser i tillegg total mangel på selvinnsikt når du svarer på måten du gjør her. Du har ingenting i et helsevesen å gjøre, fordi du har åpenbart hverken empatiske/mellommenneskelige eller faglige egenskaper til det.

Noen burde funnet ut identiteten til vedkommende for å forhindre lignende hendelser i fremtiden.
Drøyt.

Men, noe jeg har lurt på, halvveis off-topic; hvor ligger grensa for hvem man kan være med, dersom den ene personen er hjerneskadet/underutviklet osv?
Kan jeg som 30årig mann være sammen med f.eks en 20-åring med down syndrome?
Er det andre sykdommer som sette grenser hvor mye av privatlivet man selv kan avgjøre?
Sist endret av SkammeligNykter; 2. juni 2022 kl. 20:39.
Er ikke akuratt en uberettiget anklage. Du har voldtatt en hjerneskadet pasient jo! At dere hadde et spesielt bånd og at du så noe i henne som ikke andre gjorde er samme type bortforklaringer pedofile overgripere og kidnappere bruker. Det var ikke kjærlighet! Det var maktmisbruk og voldtekt!

Må nesten satse på at du troller for hvem faen tenker ti år senere at de må oppdatere et forum de postet på og ikke har vært på siden ti år... Ja med mindre du er her til vanlig fra en annen bruker som kan forklare a) andre trolletråder eller b) de skada holdningene til overgrep fra enkelte brukere her
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Her håper jeg faktisk politiet spør freak om ip adressen til ts, det er jo så og si en innrømmelse fra han her + litt detaljer om skade og situasjon på offeret, så er vel ikke super vanskelig å lage en kobling. fy faen så kvalmt.
Om noen vil ta det på seg så er det nok ikke så vanskelig å sende denne linken til dagsentere i Vestfold...
Dette er kanskje den sykeste tråden jeg har lest her, og det sier mye. Leste nesten hele tråden før jeg så at dette orginalt var fra 2012 - men her kommer du frivillig å gir verdens sykeste update. Du må i buret min venn.
Sitat av DanishtheMenace Vis innlegg
Fortsatt i jobben! Ble sak med kommunen, men de kunne i grunn ikke bevise noe som helst. Så, det at hun ikke kunne gjøre rede for seg ble i grunn til en fordel for meg. Selv om det var utrolig frustrerende at hun ikke kunne dele sin kjærlighet med meg med andre. Men, kjærligheten tok dessverre slutt da foreldrene flyttet henne til et nytt hjem (som jeg fortsatt ikke vet hvor er )
Vis hele sitatet...

dette er jo 100% troll. egentlig ganske enkel resonnering. med mindre man går inn for å være verdens mest naive person.

men kult at du oppdaterte trollen 10 år etterpå med å smøre tjukkt på