Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2533
Psykedelika er uten tvil en gruppe psykoaktive stoffer som skiller seg fra de vanlige rusmidler. Deres særegne virkning medfører en mulighet for utvidet refleksjon over vår bevissthet og eksistens – fra det dagligdagse til det dypt filosofiske. Det er også, og kanskje nettopp derfor, farer forbundet med bruken av disse stoffene. Opplevelsene under psykedeliske stoffer kan føre til forskjellige psykologiske traumer og lidelser, og siden vi alle er ulikt rustet for å håndtere noe slikt, er det usikkert å skulle spå hvem som er klar for å begi seg ut på dette.

Også her oppretter vi det vi liker å kalle skadeforebyggende tiltak, som skal skille klinten fra hveten, så å si. Dette for å determinere hvem som oppfyller de kriteriene som settes, både med henblikk på hvilke situasjoner som er de «riktige», og hvem som er i stand til å takle en psykedelisk opplevelse. Her kommer begreper som «stabil psyke» inn, men hva er egentlig det og hvem kan bestemme hvem som har det og ikke? Selv om mange prøver seg på slike generaliseringer, vil jeg påstå at det er umulig og potensielt skadelig å skulle bedømme hvem som egentlig «er klar», hva nå enn det skal bety. Kanskje vi tar helt feil?

Eksempler på dette finner vi ofte her på forumet, hvor folk legger frem visse karakteristika og personlige mål ved psykedelikabruk, og vil ha oss til å bedømme om de er klare for dette eller ikke. Mennesker med det vi kaller «åpent sinn» og et forhåndsbestemt mål om hva de ønsker med disse stoffene betegner vi ofte som mer klare enn de som har som eneste utgangspunkt å ha det morsomt. Men psykedelika har det med å åpne opp for analytisk og utfordrende tenking enten vi vil det eller ikke, og kanskje er det nettopp de som har et «dårlig utgangspunkt» som vil få den største tankevekkeren og virkelig lære om seg selv og hva de holder på med.

For å eksemplifisere med min omgangskrets, som sikkert ikke skiller seg ut fra de fleste andres. Det en variert gruppe mennesker det er snakk om, men fellesnevneren hos de fleste er umoden tankegang, lite refleksjon over mer dyptliggende temaer enn klær og fyll og forsøk å innordne seg etter vilkårlige ungdomsnormer. Majoriteten av disse ville blitt betegnet som absolutt ikke klare for å bruke psykedelika, men igjen – hvilken mulighet for personlig utvikling har de i den virkeligheten de lever i? Ville ikke psykedelika kunne vært en katalysator og et hjelpemiddel for modning og refleksjon? En del ville nok fått utfordrende og kanskje vanskelig håndterbare opplevelser, men slik er det jo gjerne med psykedelika når man har mye å jobbe med.

Jeg prøver ikke her å ubetydeliggjøre viktigheten av forsiktighet og forbredelser med tanke på hva man begir seg ut på. Et viktig og uangripelig aspekt er det med alvorlige mentale sykdommer av typen vi gjerne ser på som mer av fysisk art, altså det vi har klare definisjoner på; som schizofreni. Man bør udiskuterbart utvise forsiktighet ved slikt, og gjerne sjekke forekommelsen av dette hos slekt. Dette er dog litt på siden av det jeg prøver å få frem.

Uten å ha tatt noe utgangspunkt eller bestemt meg ennå, skriver jeg dette i håp om en interessant diskusjon med masse gode poenger. Litt djevelens advokat spiller jeg, og jeg kan jo komme med første motpoeng – at tilstrekkelig forbredelse er nødvendig for å faktisk lære noe av opplevelsene man har. Men samtidig, som jeg har prøvet å få frem, er det ikke utelukket at man lærer på andre måter også, og målsetting kommer jo ofte etterhvert, når man har begynt å gjøre seg kjent med seg selv og mulighetene av en tripp.

Sist endret av exocytose; 9. januar 2013 kl. 17:01. Grunn: språktull
Det er selvsagt viktig med gode forberedelser, og følte selv at jeg utførte en del av disse før min første tripp. Jeg trodde jeg var klar, følte meg klar og relativt selvbevisst. Det var jeg nok også til en viss grad, for jeg brukte et mildere psykedelia jevnlig til selvanalyse og refleksjon: cannabis. Gang på gang har cannabis hjulpet meg med å se andre sider av meg selv, på godt, og dessverre oftest, på vondt.

Uansett, man blir aldri klar for en ekte, dyp og pulserende tripp. Party-kidsa som de seriøst eksperimenterende, psykedeliaen vil knekke deg og vise deg aspekter ved din eksistens som aldri har fått lys over seg i din våkne bevissthet tidligere. Det skjedde i hvert fall med meg. Jeg veit at andre har klart å "ha det gøy" på psykedelia, uten å oppnå en høyere form for innsikt eller utsikt om du vil, og dette tror jeg faktisk skjer med noen av de som tar det både for "å ha det gøy", og som et psykologisk og filosofisk eksperiment.
Har røyket litt i det siste, å jeg føler selv som EoT sier at jeg blir bedre kjent med meg selv hver gang jeg røyker. Psykedelika vil ta denne innsikten mye lenger?
Å være klar for psykadellika avhenger etter mitt syn av to enkle ting: at man er psykisk frisk(normal) og har ett åpent sinn.

Så lenge en person med overnevnte kvaliteter ikke overdoserer, så vil det sansynligvis gå helt greit. Trippen kan gi vedkommende en skikkelig lærepeng om settingen er feil, det kan også gi h*n en langt mer intens opplevelse enn h*n var ute etter. Men den det gjelder vil med all sansynlighet komme fra opplevelsen med helsa inntakt.

De som bare er ute etter å ruse seg på ettellerannet, får vel kansje en saftig lærepeng og sitter igjen med en sunn dose respekt for psykadellika.

Psykadellika er uansett noe som man ikke kan forestille seg hvordan det vil bli før man har prøvd, og derfor vil man aldri være helt klar for sin første tripp. Men har man ett åpent sinn så kan man ta i mot det meste på en positiv måte.

Det er også en del kvaliteter som kan være en stor fordel, god selvinnsikt og inngående kunnskap ang det aktuelle stoffet/planten er såklart bare postitivt.
Bra skrevet, Afasar. Jeg har eksperimentert, eller det vil vel være mer ærlig å si at jeg har brukt (ettersom tiden med såkalt "eksperimentering" har beveget seg litt over i noe annet), mye med psykedeliske stoffer opp gjennom de siste årene. Jeg husker at jeg i begynnelsen, både på grunn av alder og erfaring, så på meg sev som en litt spesiell kar som hadde prøvd disse stoffene og fått noen av disse opplevelsene. Jeg ble med dette veldig opptatt av å være særlig obs på disse, hva skal man si, kriteriene (?) personer måtte oppfylle for at jeg skulle synes det ikke bare var forsvarlig, men også verdt det, å gi dem sin første psykedelisk trip. På denne måten luket jeg sikkert ut noen tvilsomme kandidater, men jeg ble også svært trangsynt i forhold til de som holdt på/hadde lyst til å prøve, og de som ikke hadde gjort noe slikt. Det grenset til elitisme på noen aspekter på sett og vis, selv om jeg ikke liker å innrømme det.

Uansett, per i dag har denne holdningen gått helt over, mye fordi jeg ikke minst har forstått og respektert den ufattelig kompleksiteten til andre menneskers sinn og liv som jeg overhodet ikke er i en posisjon til å sette i bås når det gjelder hvem som burde og hvem som ikke burde prøve seg på slike opplevelser. Eller hva gjelder "god" og "dårlig" psyke. Etterhvert som den holdningen falt av, fant jeg meg selv i å komme i kontakt med interessante mennesker med et genuint utbytte av å prøve et hallusinogen eller et empatogen, selv om livssituasjonen deres ga full alarm i forhold til mange kriterier folk liker å sette opp, eller som jeg selv pleide å sette opp. Det viste seg at menneskene som ga full alarm på varselklokkene hadde langt større utbytte og lærdom enn det samtlige av de "stabile" og "lovende" kandidatene hadde.

Jeg har med det vært vitne til helt utrolige personlige transformasjoner, folk bli "født på ny", bryte ut av usunne tankemønstre og se på seg selv og verden med splitter nye og kjærlige øyne. Dype, personlige øyeblikk man sjelden får sjans til å se hos en annen. Øyeblikk man sjelden selv får ta del i, og som gir en ufattelig inspirasjon og boost i eget liv. Det er som å skulle se innsiktene og fremgangen etter lang tids psykoterapi skje på et par timer, om jeg skal få lov til å trekke noen paralleller.

Hallusinogener handler mye om virkelig (psykisk) helbreding på mange måter. De kan uten tvil spille rollen som en kraftig (psykisk) medisin og/eller katalysator for et bedre liv i mange menneskers liv - mennesker som ikke passer inn i kriterier som "stabil psyke", "være fornøyd med seg selv og livet", "moden og reflektert" etc.

Med det er jeg helt enig at kriteriene mange stiller, og som jeg selv har vært med på å spre, er falske, og at de fleste av oss ikke er i en posisjon til å avgjøre hvorvidt en person er "klar" eller ikke. Hva skal det bety å være klar uansett? Hvordan skal en person forberede seg på en drastisk alterering av hjernens biokjemi vedkommende ikke har vært utsatt for før? Når man med store vanskeligheter kan si noe om litt av det som kanskje forekommer i hodet på en annen person, hvordan kan man da si hva som kommer til å dukke opp under en alterert bevissthetstilstand?

Jeg liker imidlertid å holde fast ved noen veldig enkle og grunnleggende forhåndsregler; trygge og gode omgivelser, ikke ta altfor mye, vær i en allright form når du gjør det og ikke minst vit hva du tar og hvor mye.
Sist endret av Sky; 21. juli 2011 kl. 02:19.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hva vil psykisk frisk si? Jeg kjenner mange med angst, fobier, uro og søvnvansker som har stor erfaring med psykadelika. Samtidig vet jeg om "friske" folk som har faller helt ut etter en tripp. Jeg vil heller tro at omgivelser, forståelse og erfaring har det meste å si ved bruk av psykadelika. Uvitenhet er vel den største faren... Mener nå jeg
Sitat av Sky Vis innlegg
Det grenset til elitisme på noen aspekter på sett og vis, selv om jeg ikke liker å innrømme det.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du er inne på et veldig godt poeng. Selv om det er tydelig at det noen er mer "klare" for psykedelika enn andre, tror jeg at det i veldig mange tilfeller kun er retorikk folk bruker for å på en måte heve seg over de som ikke har prøvd, opplevd, og som egentlig helt uten noen konkret grunn ikke er "klare". Nærmest alle som har blitt introdusert til psykedelika igjennom en omgangskrets har møtt på typen som med en belærende og noen ganger litt selvhøytidelig tone forklart hva som må til for å være "klar", og alle har sin egen oppfatning av hva det betyr.

Om det ikke er en underliggende selvhøytidelig tankegang bak det er det ihvertfall en sjanse til å kunne få prate om alle opplevelsene man har hatt med stoffet og skryte av dets fantastiske egenskaper samtidig som man ikke direkte anbefaler andre å gjøre det.

De aller fleste som har funnet ut av hvorvidt de takler psykedeliske rusmidler har funnet det ut "the hard way" uansett, men denne måten er jo livsfarlig å anbefale for ungdommen.
Det er nok sant at noen mennesker som man i utganspunktet absolutt ikke ville ha anbefalt å ta psykedelika kan være heldige og få en livsforandrende opplevelse ved å ta psykedlika, selv med en "lite respektfull" intensjon (f.eks den klassiske "ha det gøy og se halliser").

Nå kan ikke jeg, som SKY si, at jeg har vært vitne til at noen som jeg i utganspunktet ville ha frarådet å ta psykedelika - har hatt livsforandrende opplevelser som følge av en tripp. Jeg har vel heller vært vitne til det motsatte. Og det gjør meg nesten litt vondt når jeg hører om det jeg vil kalle respektløs misbruk av potensiellt helbredende substanser. Man kan selvsagt ha det gøy der og da - men personlig har jeg ikke sett at slike mennesker har forandret livet sitt i positivt retning etter en tripp. Jeg tror mao at det hører til sjeldenhetene at en f.eks blandingsmisbruker med useriøse intensjoner og med dårlig set og setting snubler inn i livsforandrende tripper - uten å fornekte at det kan skje.

Nå er ikke alltid livsforandrende eller oppbyggelige opplevelser målet. Det går greit an å ha det moro og flippe med noe psykedelika innabords uten å direkte ta skade av det. Personlig har jeg nok for mye respekt for psykedeliske substanser til at jeg vil anbefale -, eller at jeg ser noe positivt eler oppbyggelig med slik bruk.

Ellers finner man gode eksempler på mennesker med f.eks ustabil psyke har hatt god nytte av f.eks ayahuasca retreats eller ibogain behandlinger. LSD og psilocybin har også vært brukt med fordel inne psykoterapi o.l. på mennesker med ustabil psyke. En viktig forutsetning i tillegg til set og setting mener jeg er respekt for stoffet og en god intensjon, samt erfarne sittere/guider/shamaner. Driter man i dette er min personlige mening at det er minimalt man kan fovente at psykedelika gjør sånn helt av seg selv - mens man f.eks surrer rundt smådrita på rave-party med et par syrelapper i fletta.

En fin opplevelse - moro og lattis - en følelse av åndelighet og opplysthet i øyeblikket - greit. Men det er likevel en lang vei fra en slik opplevelse - til hva jeg vil kalle livsforandrende opplevelse. Mennesker som f.eks misbruker destruktive rusmidler eller er blandingsmisbrukere, og fortsetter sitt misbruk/blandingsmisbruk etter en opplysende psykedelisk opplevelse, kan jeg liksom ikke se at har forandret livet sitt eller har fått livsforandrende innsikt.

For å konkludere mener jeg ikke at man må ha spesiell god psyke, nødt til å være over 20 år for å ha positive tripper på psykedelika. Mennesker som i utganspunktet er på skråplanet og milevis unna å ha en åndelig dimensjon i livet har også mere å vinne på å oppdage psykedeliske dimensjoner. Jeg tror de fleste mennesker kan klare seg greit gjennom en trip. Dog mener jeg at respekt for stoffet, god intensjon og set og setting er alfa og omega om trippen skal ha en oppbyggelig karakter. Uten dette blir det bingo - og som regel bare en flipp innom noe som kunne ha vært så mye større, bedre og oppbyggelig.