Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 5828
I det siste har det vært spesielt to brukere, testesen og hubbabubbabobla, som har skapt mye debatt på grunn av sine annerledes meninger. Spesielt testesen, som har vært særdeles aktiv i Mulla Krekar-tråden, har vist hvor lite han syns om Mulla Krekar og terrorister rent generelt. Etter en lang, diskusjon med hovedsaklig slashdot, ble det brått slutt. Da var han utestengt.
Selv om jeg er sterkt uenig i hans meninger og synspunkter, var det likevel interessant å følge med på hans påstander og argumenter. Og her kommer det jeg er litt skuffet over. Brukere som hiver ut ville påstander, uten å begrunne eller argumentere for dem i det hele tatt, skjønner jeg blir utestengt. De har tross alt ingenting å bidra med på et diskusjonsforum i det hele tatt.
Testesen derimot, argumenterte og underbygde påstandene sine. Selv om det ganske fort ble klart, hvem som kom til å "vinne" diskusjonen, ble det en diskusjon mellom to parter som hadde helt forskjellige synspunkter, og jeg tviler på at jeg var den eneste som fulgte interessert med, og faktisk lærte en hel del. Og at en person da, skal bli utestengt på grunn av sine sterke meninger, mener jeg blir feil. Ihvertfall når brukeren har noe å bidra med på et forum.

For å sitere slashdot:
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å ytre seg med ei meining er imidlertid ikkje straffbart. Vi har heldigvis ikkje tankepoliti i Noreg.
Vis hele sitatet...
Denne mener jeg er god, og jeg mener at den kunne gjelde, i det minste litt, på et forum. Ja, jeg vet at nFF er eid av private personer som selvfølgelig da også kan bestemme hvem som skal kunne delta, og hvordan, og at freakforum er et tilbud, ikke en rett. Dette er jeg helt enig i, men, som sagt, at personer som faktisk bidrar med interessante diskusjoner, skal bli utestengt, mener jeg er feil(selv om det selvfølgelig ikke er opp til meg å bedømme hva som er feil her eller ikke).

Sitat av Regler Vis innlegg
Respekter administrasjonens avgjørelser.
Dette er et privatdrevet nettsted, og du tjener ingenting på å krangle med administrasjonen. Får du en advarsel så bør du ta den seriøst.
Vis hele sitatet...
Jeg håper dere ikke tar denne som en krangel mot administrasjonen, for det er det heller ikke, jeg følte bare for å lufte noen tanker som jeg gjorde meg.
Sist endret av exocytose; 12. august 2009 kl. 01:07.
Hva får deg til å tro at du vet grunnen til at disse brukerne er utestengt? Du ser ikke det som eventuelt har blitt slettet, og du har jo ingen oversikt over eventuelle PM'er eller IRC-samtaler som har pågått.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva får deg til å tro at du vet grunnen til at disse brukerne er utestengt? Du ser ikke det som eventuelt har blitt slettet, og du har jo ingen oversikt over eventuelle PM'er eller IRC-samtaler som har pågått.
Vis hele sitatet...
Nei, ok, det er sant. Den tenkte jeg faktisk ikke på. Beklager det. Da gikk luften ut av hele tråden.
Sist endret av exocytose; 12. august 2009 kl. 01:11.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Nei, ok, det er sant. Den tenkte jeg faktisk ikke på. Beklager det. Da gikk luften ut av hele tråden.
Vis hele sitatet...
Det vel faktisk det som blir skrevet i tråder på forumet som har noe å si. Det blir for dumt hvis man skal bli stengt ut av forumet pga en PM eller noen skarpe komentarer på en irc kanal...
Egentlig ikke noobpower...
så du mener at det er greit at en evevntuell bruker sender PM og trakkaserer en annen bruker pga sine sterke meninger ? det er det ser jeg på som helt riv ruskende galt.
Det er ikke greit at en bruker ikke skal bli utestengt bare pga DU ikke kan se hva han/hun skriver.
Hadde brukeren derimot blitt utestengt pga en i crew var uenig med han, ville dette også vært feil, men dette tviler jeg MEGET sterkt på har skjedd. Brukeren har sikkert stått bak trakkasering/shittalk på irc eller lignende.
Sist endret av Spelly; 12. august 2009 kl. 01:22.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av noobpower Vis innlegg
Det vel faktisk det som blir skrevet i tråder på forumet som har noe å si. Det blir for dumt hvis man skal bli stengt ut av forumet pga en PM eller noen skarpe komentarer på en irc kanal...
Vis hele sitatet...
Reglene på forumet gjelder på IRC også. Så vist du oppfører deg som en tulling på IRC kan det hede moderator utestenger deg fra forumet i samme slengen, men vet ikke om de gjør det.
Sitat av spelley Vis innlegg
Egentlig ikke noobpower...
så du mener at det er greit at en evevntuell bruker sender PM og trakkaserer en annen bruker pga sine sterke meninger ? det er det ser jeg på som helt riv ruskende galt.
Det er ikke greit at en bruker ikke skal bli utestengt bare pga DU ikke kan se hva han/hun skriver.
Hadde brukeren derimot blitt utestengt pga en i crew var uenig med han, ville dette også vært feil, men dette tviler jeg MEGET sterkt på har skjedd. Brukeren har sikkert stått bak trakkasering/shittalk på irc eller lignende.
Vis hele sitatet...
Ja når jeg tenker meg om så har du nok rett, men på en annen side så kommer det jo helt ann på hva som blir skrevet og hvorfor.

Det var vel ikke tilfeldigvis slashdot som bannet hubbabubbabobla?
Sitat av noobpower Vis innlegg
Det var vel ikke tilfeldigvis slashdot som bannet hubbabubbabobla?
Vis hele sitatet...
Hvem som gjør hva er urelevant, men hubbabubbabobla var da en ban-evade, altså noen vi har kastet ut tidligere og kommer tilbake på nytt for å fortsette med det som gjorde at de ble kastet ut første gangen.

exocytose: de to første postene som hubbabubbaboblaa skrev rakk neppe noen andre enn meg å se før jeg henviste de til makulatoren. De var direkte trolling, men slike tråder som det finner frem de aller største idiotene veldig fort så det var ikke noe å være forbauset over.
Godt med smør
Personlig er jeg veldig i mot at PM og IRC når det blir knyttet opp mot NFF på en måte forblir en frisone for det ikke er for de offentlige øyner

Da kan personer f.eks få sånne pm'er etter og ha ytret sin mening om kreatin og urinprøver

"dust! hvorfor er du på et urin test forum å ikke vet hva du prater om! jeg sier ikke at jeg trene å tok kreatin for å få bra pump! grunnen er at thc legger seg i fett vevet dit å når du tar kreatin å trener får du vann i stede for thc å når du trener oppå d blir du kvitt thcn! snakker faen ikke om å få bra pump boletryne "
Debattene her inne vil jo aldri være ei speiling av den debatten som går for seg i samfunnet for øvrig om det er sånn at brukere kastes ut. Vi vil jo aldri da få se slutten av en debatt, bare begynnelsen. Å hvor kult er egentlig det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
Debattene her inne vil jo aldri være ei speiling av den debatten som går for seg i samfunnet for øvrig om det er sånn at brukere kastes ut. Vi vil jo aldri da få se slutten av en debatt, bare begynnelsen. Å hvor kult er egentlig det?
Vis hele sitatet...
Når brukere ikkje greier å halde seg til vanlig kotyme for debatt, og begynner å sparke etter person istadenfor ballen, og driv med sirkelargumentasjon, så er det vanlig at andre slutter å forholde seg til vedkommande, og aviser vil ikkje ta inn debattinnlegg av den typen.

Vi sensurerer ikkje meininger; vi bare nekter folk å vere idioter på nFF. Prøv vg debatt om du vil ha større takhøgde for idioti.

Sitat av Apeloff Vis innlegg
Personlig er jeg veldig i mot at PM og IRC når det blir knyttet opp mot NFF på en måte forblir en frisone for det ikke er for de offentlige øyner

Da kan personer f.eks få sånne pm'er etter og ha ytret sin mening om kreatin og urinprøver

"dust! hvorfor er du på et urin test forum å ikke vet hva du prater om! jeg sier ikke at jeg trene å tok kreatin for å få bra pump! grunnen er at thc legger seg i fett vevet dit å når du tar kreatin å trener får du vann i stede for thc å når du trener oppå d blir du kvitt thcn! snakker faen ikke om å få bra pump boletryne "
Vis hele sitatet...
Får du slike PMer setter vi stor pris på at dei blir forwarda til nokon i crew slik at vi kan gjere noko med det. Denslags oppførsel blir ikkje tolerert på forumet.
Sist endret av vidarlo; 12. august 2009 kl. 10:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Alle som modererer nFF har en forholdsvis godt samordnet måte å jobbe på, så hvem som bannet hvem er egentlig ikke relevant. Hadde ikke x gjort det, ville y tatt samme personen. Og for hva brukere utestenges er ikke deres sak overhodet. Vi har et regelsett, og vi har også mange implisitte modereringsgrunnlag. Dere kan godt stille spørsmål til ting, men ikke forvent noe svar. Som oftest skjer det ting i kulissene, vi ser mønstere som er hevet over hva som foregår i en og en tråd, og vi vet i stor grad hva nFF er tjent med og hva vi ikke er tjent med å beholde.

Og jo, det forekommer faktisk også i offentlig debatt at personer i debattpanelet blir fjernet. Hadde du fulgt f.eks. Holmgang, tilsvarende debattprogrammer på TV eller avisdebatter, ville du sett at det tidvis forekommer en viss form for moderering og sensurering av personer som enten ikke besitter grunnlag for det de sier eller ikke evner å debattere saklig uten å slenge med herseteknikker og personangrep.
Det virker smart å kaste ut noen som lager litt liv og røre. I en tråd som den om MK må dere jo regne med at det kommer sterke meninger om saker og ting. Å etter det jeg har lest, så er det ikke noe å rope ut for, det innholdet som ligger i den. Men dette blir bare mer og mer uforståelig, vil dere distansere dere fra det øvrige samfunnet. Å sitte her å late som om det ikke finnes sterke meninger om enkelte saker ute i det virkelige liv?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
Det virker smart å kaste ut noen som lager litt liv og røre. I en tråd som den om MK må dere jo regne med at det kommer sterke meninger om saker og ting. Å etter det jeg har lest, så er det ikke noe å rope ut for, det innholdet som ligger i den. Men dette blir bare mer og mer uforståelig, vil dere distansere dere fra det øvrige samfunnet. Å sitte her å late som om det ikke finnes sterke meninger om enkelte saker ute i det virkelige liv?
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningene til brukeren som fikk ham utestengt, det var hans (mangel av) metode for å legge det frem...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Trolling er godtatt i veldig få fora.
Sist endret av Tias; 12. august 2009 kl. 11:16.
vet ikke hvem som er mest herskesyk, eller driver med hersketeknikker. Han som kom med usaklige kommentarer som dere sier, eller han som stengte han ute?

P.S. hvis jeg og forsvinner vet dere hvor jeg er
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
Å sitte her å late som om det ikke finnes sterke meninger om enkelte saker ute i det virkelige liv?
Vis hele sitatet...
Vi har ingen problemer med sterke meninger, men når de meningene kommer på fra troll, dvs folk som aldri kommer med noe annet enn bullshit (om enn i "form" av sterke meninger) og hersketeknikker til debattene her, så hiver vi de ut. Vi (som i crew, admins og moderatorer) har sett for mange diskusjoner bli for ensidige etter at de som skriker høyest og mest brutalt får bestemme utfallet av debatten. Da er det ikke meningene fra mange som teller, slik et demokrati handler om, da er det hvem som er størst i kjeften som bestemmer.

Finnes det seriøst noen andre enn troll som ønsker å være i et samfunn der den med den største kjeften bestemmer hva som skal være viktig?
Sist endret av meitemark; 12. august 2009 kl. 11:22.
I dette tilfellet var det en av crew som var med å ropte høyest i debatten og som også mest sannsynlig stengte ham ute. Snakk da om politi som er bøddel også.
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
Det virker smart å kaste ut noen som lager litt liv og røre. I en tråd som den om MK må dere jo regne med at det kommer sterke meninger om saker og ting. Å etter det jeg har lest, så er det ikke noe å rope ut for, det innholdet som ligger i den. Men dette blir bare mer og mer uforståelig, vil dere distansere dere fra det øvrige samfunnet. Å sitte her å late som om det ikke finnes sterke meninger om enkelte saker ute i det virkelige liv?
Vis hele sitatet...
Er det noen som har sagt at det var derfor h*n ble utestengt?
Grunnen(e) er mest sannsynelig slettet fordi det var søppel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
I dette tilfellet var det en av crew som var med å ropte høyest i debatten og som også mest sannsynlig stengte ham ute. Snakk da om politi som er bøddel også.
Vis hele sitatet...
Artig nok er du Testesen og hubbabubbabobla, så det er jo forståelig at du har kjennskap til dei utestengingane.

Forøvrig var saksgangen her følgande:
  1. Testesen bruker hersketeknikker, noko vi tar opp i kru og diskuterer reaksjonsform. Reaksjonsforma blir ein kortvarig ban med oppgitt grunnlag.
  2. Testesen registrerer ny bruker, hubbabubbabobla. Det viser null vilje til å følge reglane. Testesen og hubbabubbabobla blir permbanna fordi han ikkje viser vilje til å overholde reglane.
  3. Testesen regger sjonkelp, som blir oppdaga, og brukeren blir perma. IGJEN.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
I dette tilfellet var det en av crew som var med å ropte høyest i debatten og som også mest sannsynlig stengte ham ute. Snakk da om politi som er bøddel også.
Vis hele sitatet...
Det var jeg som stengte ham (ikke dem, ettersom det er snakk om samme person med to kontoer -- men det vet du vel. Det er jo deg det er snakk om) ute, og jeg var ikke en del av debatten.

Så hvis dere lurer på hvorfor vi har utestengt sjonkelp nå så er det fordi det er samme person som denne tråden omhandler
Sist endret av nso; 12. august 2009 kl. 11:48.
Egentlig ikke så veldig mye mer å diskutere, ettersom vi har sett, forstått og hørt at han har registrert totalt 3 brukere, bare for å kverulere og irritere.
Fantastisk!
Dette er verdt en ban i min mening. Har han ikke noe annet en herseteknikker, kverulering, shittalk å bidra med, er det kanskje likegreit at han ikke får dele sin mening, for det er uansett null konstruktivt han bidrar med.
Sist endret av Spelly; 12. august 2009 kl. 11:51.
Siterer slashdot: "1. Testesen bruker hersketeknikker, noko vi tar opp i kru og diskuterer reaksjonsform. Reaksjonsforma blir ein kortvarig ban med oppgitt grunnlag."

Nå må jeg påpeke at det er langt flere som bruker hersketekknikk her på forumet, og det er da ikke forbudt, tross alt brukes jo hersketekknikk i diskjusjon for å prøve å få debatt eller diskusjons motparten over på sin egen side.

De som påstår at man bør bli utestengt pga hersketekknik bør tenke seg om en gang til..
Sitat av noobpower Vis innlegg
De som påstår at man bør bli utestengt pga hersketekknik bør tenke seg om en gang til..
Vis hele sitatet...
Alt kommer an på formen for hersketeknikk. Feks si at alle som ikke er enig med deg er idioter som støtter terrorisme er noe vi ikke liker.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Alt kommer an på formen for hersketeknikk. Feks si at alle som ikke er enig med deg er idioter som støtter terrorisme er noe vi ikke liker.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo helt klart , men vanelige mer uskyldige og intelegente hersketekknikker er lov. Og det kan være så simpelt som å henvise til kilder eller henvise til en smart forskere osv.. eller bare komme med noen jævla gode argumenter osv..

Hvis man bruker og de dårligste og de billigste hersketekkenikkene som personangrep og trakkasering osv..så støtter jeg utestenging av brukeren.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Hvis man bruker og de dårligste og de billigste hersketekkenikkene som personangrep og trakkasering osv..så støtter jeg utestenging av brukeren.
Vis hele sitatet...
Hvis hersketeknikkene man bruker inkluderer sporbar fakta ved feks å lenke til artikler eller vise til ting andre kan bekrefte er det ikke lenger hersketeknikk, det er debatteknikk, og det er det vi ønsker at skal brukes.

Kan man legge faglig styrke i de argumentene man måtte ha så kan de være så sterke som bare det. Hvis man derimot fortsetter på samme måten etter at det man har skrevet er blitt motbevist er man derimot et troll, og troll hører ikke hjemme her.
Vil si jeg har sett ganske drøye diskusjoner(utalelser) her iløpet av min fartstid som godt kunne ført til utestengelse etter min mening. Freakforum er ganske så tollerante når det kommer til meninger. Dog finnes det grenser på hvordan man tillater folk og ytre disse. Jeg kan heller ikke huske å ha sett en utestgning som kom fordi noen var uenige med crew.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg kan heller ikke huske å ha sett en utestgning som kom fordi noen var uenige med crew.
Vis hele sitatet...
Vel, de aller fleste utestengelsene ER faktisk uenighet med crew/admins/moderatorer, men da handler det om regler. De aller fleste mener at de ikke gjør noe galt og vi mener at de gjør noe galt.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, de aller fleste utestengelsene ER faktisk uenighet med crew/admins/moderatorer, men da handler det om regler. De aller fleste mener at de ikke gjør noe galt og vi mener at de gjør noe galt.
Vis hele sitatet...
Jojo, men da er det vel snakk om tolkning av reglene som er uenigheten. Jeg kan vel fritt mene at Israel har mer rett til områdene på Gaza selv om mange i crewet kjørte på med palestinaflagg for en tid tilbake. Nå mener jeg ikke nøvendigvis dette, men det funker som eksempel.
Det er faktisk ikke så vanskelig å tolke reglene, er det ? Jeg syntes at de står ganske entydig, men kanskje dette er bare meg.

F.eks: 1# Vi tillater hverken etterspørsel eller tilbud.

2# "Bumping".
Vi tillater ikke at man skriver et innlegg i en tråd kun for å få den på forsiden eller forskyve tidspunkt for siste innlegg fremover i tid. Se forøvrig regel #6.

3# KP-mas.
Ikke mas på andre medlemmer om å gi deg KP. Dette gjelder i innlegg, signaturer og alle andre steder. Dette vil bli ansett som fusk og kan føre til at man mister alle KP. (kilde: http://www.freakforum.nu/forum/vis_regler.html)

kan bety så mangt. Ikke sant ?
Sist endret av Spelly; 13. august 2009 kl. 22:26.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er faktisk ikke så vanskelig å tolke reglene, er det ? Jeg syntes at de står ganske entydig, men kanskje dette er bare meg.

F.eks: 1# Vi tillater hverken etterspørsel eller tilbud.

2# "Bumping".
Vi tillater ikke at man skriver et innlegg i en tråd kun for å få den på forsiden eller forskyve tidspunkt for siste innlegg fremover i tid. Se forøvrig regel #6.

3# KP-mas.
Ikke mas på andre medlemmer om å gi deg KP. Dette gjelder i innlegg, signaturer og alle andre steder. Dette vil bli ansett som fusk og kan føre til at man mister alle KP. (kilde: http://www.freakforum.nu/forum/vis_regler.html)

kan bety så mangt. Ikke sant ?
Vis hele sitatet...
Fint at du drar frem regler som har noe med saken å gjøre.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
excoytose: Jeg forstår spelleys poeng og mener hans eksempler er relevante i forhold til det han svarer på. Hvordan mener du at det han skriver ikke har noe med saken å gjøre?
Sist endret av Mullah; 19. august 2009 kl. 14:40.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mullah Vis innlegg
excoytose: Jeg forstår spelleys poeng og mener hans eksempler er relevante i forhold til det han svarer på. Hvordan mener du at det han skriver ikke har noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Reglene mot etterspørsler, tilbud, KP-mas og bumping var ikke de reglene jeg forventet at han skulle dra frem etter at noen hadde nevnt tolkinger av reglene som har med krangling med crew, trolling osv å gjøre.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Dude, hva er problemet ditt?
Vis hele sitatet...
Problemet mitt?
Jeg har ikke noe problem, men jeg forventet bare at spelley skulle kommentere reglene murloc og meitemark siktet til og ikke disse.
Sist endret av exocytose; 19. august 2009 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Poenget hans var jo bare at du skal være temmelig kreativ om du klarer å tolke reglene på din egen måte, når de er formulert så entydig som de er.
Sist endret av Gamgee; 19. august 2009 kl. 16:06.
Vi har grunnlovsfestet ytringsfrihet i Norge, ergo er det LOVSTRIDIG av nFF å banne noen fordi de ikke har "mainstream" meninger. Ferdig med den saken.
Sist endret av Snauskalle; 19. august 2009 kl. 16:13.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, du har misforstått meningen bak ytringsfrihet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Vi har grunnlovsfestet ytringsfrihet i Norge, ergo er det LOVSTRIDIG av nFF å banne noen fordi de ikke har "mainstream" meninger. Ferdig med den saken.
Vis hele sitatet...
lol. Lær deg begrepene før du slenger dem rundt deg.

Ytringsfrihet er det å kunne komme med ytringer uten å bli forfulgt eller sensurert av staten. Det er ikke det samme som at alle skal akseptere at du sier hva du vil når du vil og hvor du vil. Står du å slenger drit i mitt hjem så ryker du på hodet ut. Samme prinsippet gjelder her.
Sist endret av nso; 19. august 2009 kl. 16:17.
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren. Men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!

Sitat av Tias Vis innlegg
Nei, du har misforstått meningen bak ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Vennligst utdyp, jeg venter i spenning.

Sitat av nso Vis innlegg
Det er ikke det samme som at alle skal akseptere at du sier hva du vil når du vil og hvor du vil. Står du å slenger drit i mitt hjem så ryker du på hodet ut. Samme prinsippet gjelder her.
Vis hele sitatet...
Så ytringsfriheten her inne er altså begrenset til hva nFF-crewet mener er de "rette" meningene og ikke?
Sist endret av Snauskalle; 19. august 2009 kl. 16:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Så ytringsfriheten her inne er altså begrenset til hva nFF-crewet mener er de "rette" meningene og ikke?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Vi modererer, men ikke direkte på grunn av meninger. Dette er tatt opp og svart på tidligere i tråden.
Sist endret av nso; 19. august 2009 kl. 16:24.
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren. Men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!
Vis hele sitatet...

det er forsåvidt forskjell på noe som "bare er illegalisert", som for eksempel rusmidler, og ting med etisk sammenheng
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren.
Vis hele sitatet...
Hvorfor provoserer det deg?
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren. Men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!
Vis hele sitatet...
Disse såkalte "dophuene" diskutere og veksler erfaringer på et underforum som heter "Rusmidler". Hvis moderatorene ikke ville hatt slike ting på forumet ville de aldri opprettet et underforum kalt "Rusmidler".

Edit: haha, litt sein på den der jah, flere som reagerte på innlegget ditt Snauskalle
Sist endret av Asoke; 19. august 2009 kl. 16:30.
Du kan mene ca hva du vil så lenge du oppfører deg pent, men vi har full rett til å fjerne innlegg som ikke passer nettstedets profil, er særskilt hatefulle eller argumenterer dårlig. Politikkdiskusjoner har behov for mer moderering fordi de fort sklir ut. At du kommer og bastant mener at vi bryter norsk lov er fullstendig latterlig og vitner om en svikt i skolesystemet ett eller annet sted. Å komme med en fullstendig feil bit informasjon og så erklære debatten for over er den type innlegg vi ville slettet, fordi det på ingen måte er argumentasjon, bare oppgulp.

At folk får lov til å diskutere rus er noe vi har valgt å tillate. Du trenger ikke å være enig i avgjørelsen, men hvis du ser deg uenig i mange av profilbeslutningene vi i administrasjonen gjør er det nærliggende å tro at andre debattnettsteder kanskje passer deg bedre.
Sist endret av nso; 19. august 2009 kl. 16:36. Grunn: fikset typo
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren. Men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!



Vennligst utdyp, jeg venter i spenning.



Så ytringsfriheten her inne er altså begrenset til hva nFF-crewet mener er de "rette" meningene og ikke?
Vis hele sitatet...
Det var da veldi Når du ble medlem hr på forumet, så måtte du vell akseptere reglene som forumet har? Du har selv akseptert disse reglene. Følger du ikke disse, blir du kastet ut.

Det er det samme som når mamma sier du skal ta oppvasken, og du ikke gjør det. The Punishment Fits The Crime

Det har jo blitt påpekt gang på gang i denne tråden at bans IKKE skjer pga. eventuelle meningsforskjeller!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren. Men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!
Vis hele sitatet...
Provoserer meg at du kaller brukerne våre dophuer. De fleste på nFF er oppegående mennesker som lever normale liv. Mange har høy utdannelse, god jobb, famile og stasjonsvogn, og at du og andre moralister skal komme å trakke på dem fordi de diskuterer ting som loven på ingen måte forbyr å diskutere er helt uakseptabelt. Hvis alle følger forumets regler så blir de aldri kastet ut - uavhengig av hvilke meninger eller holdninger de måtte ha.
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Så ytringsfriheten her inne er altså begrenset til hva nFF-crewet mener er de "rette" meningene og ikke?
Vis hele sitatet...
Rent teknisk sett har vi ikke ytringsfrihet er. Ytringsfrihet er å kunne si hva du mener om staten uten at de skal kunne forfølge deg på grunnlag av det (selvfølgelig gjelder Norsk lov også der).

Vi har meningsfrihet her, og alle kan ha den meningen de mener er rett så lenge det ikke går ut over reglene og Norsk lov. Så om du mener det er aspekter ved innvandring som ikke er bra, flott for deg. Flott for forumet også, for diskusjon kommer ikke fra at alle er enig, og det er diskusjon vi vil ha.

MEN, om du eller andre velger å bruke hersketeknikker i diskusjonen, kommer vi (som i crew, admins og moderatorer) til å slette poster og tråder, advare folk eller kaste de ut herfra.

Hersketeknikk og meninger er to forkjellige ting. Du forsøker deg på hersketeknikk ved å samle alle som bruker tiden sin i rusmiddeldelen som "dophuer" selv om meningen din er helt grei. Du liker ikke at folk diskuterer og deler meninger om substanser du tydeligvis ikke liker. Så hvis du og andre klarer å skrive meningene deres ned uten å bruke hersketeknikk så er vi ganske greie å ha med å gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren. Men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!
Vis hele sitatet...
Du kan diskutere det vi har akseptert som diskusjonsområder på nFF, herunder narkotika. Det er ikkje frie tøyler, det er tvert imot retningslinjer på det. Liker du det ikkje? Finn eit anna forum.

At folk reagerer på at du hever peikefingeren mot innvandring, og angriper argumentasjonen din, er ikkje det samme som at vi banner deg. Vi banner deg om du ikkje greier å holde ein saklig tone. Går du etter personen ryker du til helvete ut, holder du deg på et saklig nivå, og unngår sirkelargumentasjon kan det utmerka godt tenkast du får kritikk, men ikkje reaksjon fra crew.

Det er fleire her inne som er rimelig innvandringsfientdlege som ikkje har fått nokon reaksjon frå kru i heile teke, sjølv om mange i kru er grunnleggjande ueinig med dei.
Sitat av somnium Vis innlegg
Hvorfor provoserer det deg?
Vis hele sitatet...
Narkotika er illegalt, innvandringskritikk er ikke det. At moderatorene velger å la folk utveksle tips om hvordan de kan føkke opp livet sitt litt ekstra - som er illegalt - og heller fokuserer på å banne brukere de ikke er enige med politisk, er provoserende.
Som jeg skrev, men du valgte å ikke sitere, "...men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!".

Disse såkalte "dophuene" diskutere og veksler erfaringer på et underforum som heter "Rusmidler". Hvis moderatorene ikke ville hatt slike ting på forumet ville de aldri opprettet et underforum kalt "Rusmidler".
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å diskutere et rusmiddel og å anbefale, legge ut om hvordan man får tak i det, osv. på et forum flere ungdommer bruker. Som det tydelig står i reglene, nFF er underlagt norsk lov.

det er forsåvidt forskjell på noe som "bare er illegalisert", som for eksempel rusmidler, og ting med etisk sammenheng
Vis hele sitatet...
Er noe illegalisert, er det illegalisert. Etikk derimot, er svært relativt. Jeg personlig, ser overhodet ikke noe uetisk i det å ville ha Mulla Krekar ut av landet.
Sist endret av Snauskalle; 19. august 2009 kl. 19:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Narkotika er illegalt, innvandringskritikk er ikke det. At moderatorene velger å la folk utveksle tips om hvordan de kan føkke opp livet sitt litt ekstra - som er illegalt - og heller fokuserer på å banne brukere de ikke er enige med politisk, er provoserende.
Som jeg skrev, men du valgte å ikke sitere, "...men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!".
Vis hele sitatet...
Er det ulovleg å diskutere narkotika? Det var nytt for meg, og veldig mange andre. FYI er det forbudt å praktisere diskriminering basert på nasjonalitet, etnisitet o.l. i Noreg, men det er lovleg å meine noko om det. Narkotika havner i samme kategorien.

At vi vel å la folk diskutere narkotika vil sei at det er betre sjans for at dei får korrekt informasjon om farer og bivirkninger, og kan ta velutdanna valg. Det er betre enn tilfeldig prøving. Forøvrig er det ingen som tvinger deg til å lese det.

Vi har også presisert fleire ganger at vi banner ikkje folk vi er ueinige med. Vi diskuterer med dei, offentlig, som alle andre her inne. Vi banner folk som mangler grunnleggande debattferdigheter, enten dei er kommunister, libetarianere, nazister eller prøver å diskutere IT.

Eg siterte deg ikkje på "...men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!", men eg svarte på det, på linje med mange andre: vi er eit diskusjonsforum, og om du ikkje vil høre motargumenter mot det du kjem med, så er du ute etter sirkelrunk og ikkje debatt.
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Det er forskjell på å diskutere et rusmiddel og å anbefale, legge ut om hvordan man får tak i det, osv. på et forum flere ungdommer bruker. Som det tydelig står i reglene, nFF er underlagt norsk lov.
Vis hele sitatet...
Så peik på kor vi bryt norsk lov. Vi har banna rimelig mange som har prøvd å omsette narkotika via nFF, og vi tolerer ikkje diskusjon om anskaffelse av ting som bryt med norsk lov. Finn du slikt så får du rapportere det. Det fører uten unntak til sterke reaksjoner mot den brukeren som har posta det.

Vi har vore på nett sidan 2001, og politiet har åpenbart ikkje sett nokon grunn til å etterforske nFF, trass i at vi 199% sikkert veit at dei har fått med seg at vi finst. Det at du hevder vi har ulovleg innhald her får stå på di kappe; eg er rimeleg viss på at vi ikkje har det.
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Er noe illegalisert, er det illegalisert. Etikk derimot, er svært relativt. Jeg personlig, ser overhodet ikke noe uetisk i det å ville ha Mulla Krekar ut av landet.
Vis hele sitatet...
P.t er det illegalt å sende Mullah Krekar ut av landet. Det har ein domstol fastslått. Så kor vil du hen med samanlikninga di?
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
Provoserer meg at en masse dophuer fritt kan gi hverandre tips om sterkere saker og forveksle erfaringer her på forumet, uten at moderatorene hever pekefingeren. Men så snart du uttaler deg negativt om innvandring blir det hælvete!


Vennligst utdyp, jeg venter i spenning.
Vis hele sitatet...
Syns det blir veldig grovt av deg å kalle folk for dophuer!
Hva legger du egentlig i det ordet?

Vil _du_ være vennlig å utdype det?

Selv ser jeg på det som et meget negativt ladet ord som ikke burde brukes i utider. Ser på det som et skjellsord rett og slett.

Det er dette crew burde reagere sterkt på. Og slik jeg har forstått det har de sannelig gjort det også.
Selv bruker jeg ikke stoff fordi jeg rett og slett ikke føler for det, men for å forsvare de såkalte "dophuene" vil jeg komme med et par ord.

Dersom du leser gjennom de beste postene på rusforumet vil du oppleve av kunnskapsnivået er ofte skyhøyt!
Jeg syns det er helt sykt hva folk kan om alskens rusmidler og er glad for at jeg får lese det både for å lære samt for å underholdes.

Bare la oss se på kvaliteten over hva dette "dophuet" skriver:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=88195

Jeg ønsker også å legge ut en link til en musikkvideo som virkelig setter det å være "dophue" i perspektiv:
http://www.youtube.com/watch?v=gwDRB...e=channel_page

Legg også merke til det oppstyret du har laget nå, bare ved å bruke et ord som dophue i feil sammenheng.
Regner med at det var nettopp derfor det ble bråk når du skrev om innvandrere også.

Ellers har crew forklart seg grundig rundt dette området så jeg føler ikke at jeg trenger å si mer.