Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1391
Prøv å ikke le nå, uansett hvor dumt dette er, for jeg ekstremt noob når det kommer til sånne ting.

Har to pc-er i samme hus som bruker samme internet lik ip-adresse?

Og hvis nei, kan en som kan noe om data alikevel finne ut at de to pc-ene bruker samme internet eller befinner seg i nærheten av hverandre?

EDIT: faen jeg klarte å poste den feil plass også.
Sist endret av exocytose; 30. juli 2009 kl. 14:08.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Mest sansynlig på et hjemmenettverk, så sitter dere bak et NATa nettverk. Det vil si at dere har en WAN IP (IP Mot internett) og en lokal IP adresse per nettverksnode. Alle de lokale IP adressene kobler seg mot routeren/multimodemet og går deretter ut på internett med samme IP.

Uansett hvilken maskin i huset du bruker på internett, vil personer utenfor ditt nettverk kun se WAN IPen som nettverket ditt har fått. Her kan du se hvilken WAN IP du har: http://www.whatismyip.com/ . Dermed er det lett å se at f.eks tre brukere på et nettsted kommer fra samme IP/nettverk (hus, byggning, organisasjon osv.)

For å finne ut lokal IP i windows: start - run - cmd - ipconfig /all

Ble det litt klarere?
Sist endret av Gisse; 30. juli 2009 kl. 14:15.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Ja, det ble det. Nå skjønner jeg en hel del mer. Takk!