Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2975
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg skal kjøpe meg en ny laptop snarest mulig, og har sett meg ut Dells Studio 17. Formålet med den er vanlig skolebruk og design (mao. Adobe-pakken, 3D Studio mm.). Det er ikke et krav at den tar After Effects og Max samtidig på strak arm, altså. Fordel om den er solid, holdbar og stabil. Har gode erfaringer med Dell sine maskiner på disse punktene - spesielt i forhold til at de er solide. Etter det jeg har lest av erfaringsrapporter finner jeg flere som hevder at lydkortet og / eller lyddriverne er helt elendige, og at man får skurring på lyden selv med eksternt annlegg. Andre sier det stikk motsatte.

Det jeg lurer på er om noen her har (hatt) en slik maskin (Studio 15 eller 17) og kan si noe om hvor bra den fungerer. Har den noen plagsomme finesser (som de teite berøringsknappene over tastaturet), dårlig lyd eller noe sånt? Og eventuelt anbefalinger på liknende maskiner i samme prisklasse (6K)?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Var i samme situasjon som deg, og endte opp med en Multicom JHL90+. Riktignok ett par lapper dyrere enn det du sikter mot, men etter hva jeg har blitt anbefalt, mye mer korrekt priset enn det Dell er. (Mange som hevder de er overpriset). Ta en titt på www.multicom.no og sett opp en pc etter dine specs, så ser du hva det koster. Bruker du den rimeligste som utgangspunkt så får du led-skjerm og en del annet snacks til en rimelig penge..
-t
Hehe, tro meg, jeg har bestilt meg en Dell Studio 1555 (15,6") for en stund siden, nærmere bestemt den 9. juni. Hvis du ser på YouTube og tester pretty much all over the place så er alle testene av Dell Studio 1535/1537. Altså, det er tester av den tidligere modellen.

Nå er Dell Studio 1555/1557 ute, og det er en nyere modell hvor Dell har hørt på de eventuelle negative sidene ved 1535/1537 og forbedret dette. For eksempel så har de fjernet touch-knappene ovenfor tastaturet, fordi det var litt problemer med disse. Det du nevner angående negative tilbakemeldinger på lyden har de også forbedret dette, og satt inn 2 høyttalere og en integrert sub. De har også lagt svart ramme rundt skjermen, framfor sølv som var før. Skjermen er forhåndsvis oppgradert fra 15,4" til 15,6" på 15-modellen.

På så og si alle tester jeg har funnet (og jeg har lest gjennom mange) er consene med maskinen noe av det de har forbedret med den nye modellen. Det ligger en del tester på youtube, men de fleste går som sagt på den eldre modellen.

Det tar litt tid før du får maskinen etter du har bestilt, men jeg vil heller ha en maskin som er satt sammen av ansatte på Limerick-fabrikken i Irland og samtidig testet skikkelig før den sendes ut fra fabrikken istedet for at den masseproduseres av maskiner, hevet inn i esker og pumpet ut til butikker over hele verden. Jeg får min maskin i morgen på døren, og kan gi deg en liten rapport om du vil.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Sitat av MannY Vis innlegg
Jeg får min maskin i morgen på døren, og kan gi deg en liten rapport om du vil.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, det hadde vært knallbra!
Jeg står og vingler litt mellom 15,6" og 17"-en. Når jeg fyller opp med 4GB RAM og integrert kamera, så blir 15,6"-en faktisk litt dyrere enn 17"-en. Nå har 15,6"-en LED-skjerm, riktignok. I forhold til at jeg skal bruke den til mye grafisk arbeid (bilde og video) og i tillegg dra den med meg rundt omkring - ville du anbefalt den samme som du har i stedet for 17"-en?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
For noen uker siden klarte jeg å bestemme meg for hvilken modell jeg skulle velge. Det falt på Dell Studio 15, blant annet fordi Dell hadde en kampanje på den. Har hatt laptopen i underkant av ei uke nå, og tenkte jeg like gjerne kunne poste mine erfaringer, i tilfelle noen skulle vurdere den samme maskinen. Det virket som om det er ganske få erfaringsrapporter av den modellen jeg valgte.

Mine spesifikasjoner:
Dell Studio 15 15,6"
Prosessor: Intel Pentium Dual Core T4200 2 GHz
Skjerm: 15,6" Full HD Widescreen WLED (TrueLife) 1920x1080
Minne: DDR2 4096 MB (4 GB)
Grafikk: ATI Mobility RADEON HD 4570 512 MB
Harddisk: SATA 320 GB
Ekstra: Integrert web-kamera 2 Megapixler
Opperativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium

Min konfigurasjon består av standard-prosessoren, fullt oppgradert RAM og litt ekstra harddisk, grafikkort og skjerm. Dell har flere ulike oppsett man kan velge og tilpasse, og noen av disse oppsettene kan leveres med mindre harddisk, grafikkort og skjerm enn det min har - men for den jeg valgte er dette det laveste den kan leveres med. Det samme gjelder opperativsystemet, hvor min har Vista Premium. Ved å velge en svakere konfigurasjon kan du spare noen hundrelapper her og der - men så langt er jeg svært fornøyd med denne PC-en.

Den er en slank og lekker maskin. Siden det er en 15,6" widescreen er den overraskende kort (fra touchpad til skjerm), og veldig bred (fra venstre til høyre kant) i forhold til lengden. Hvis du holder et A4-ark foran skjermen på langs, så vil skjermen være litt mindre enn arket på den korte siden, men være 4-5 cm lengre enn arkets lengste side. Skjermen er montert slik at den legger seg på baksiden av selve maskinen når du åpner den. Det betyr at skjermen kan bli det laveste punktet på maskinen hvis du dytter den langt nok bak, og den har derfor en "naturlig sperre" på hvor langt bak skjermen kan dyttes når den står på et bord. Jeg liker ikke denne løsningen i det hele tatt. Fordelen er at det ikke samler seg støv i skillet mellom skjermen og maskinen, siden dette skillet er et hull rett ned. Festene til skjermen er forøvrig store og solide. Av- og på-knappen er plassert på høyre side av det ene skjermfestet. Hakket lengre frem for denne knappen finner vi adapter-inngangen, etterfulgt av én USB-port, CD-rom og to minnekort-porter. I front har den ingen finesser. På motsatt side (venstre) er det ingenting plassert på skjermfestet. Vis-à-vis adapter-inngangen er én HDMI-port, VGA-port, port til nettverkskabel, én USB og en SATA-port, mikrofoninngang og TO hodetelefoninnganger. Disse kan man visstnok bruke til å få surround-lyd på eksterne høyttalere, en finesse jeg enda ikke har testet. Høyttallere er dog å anbefale, for denne maskinen har det beste lydkortet jeg har vært borti. Jeg kan ikke skryte av å være en ekspert på laptopers lydkvaliteter i senere tid, men til å være en så beskjeden maskin lager den en veldig rent signal. Den medfølgende programvaren lar deg justere lyden på måter jeg ikke visste var mulig. Om du ikke har eksterne høyttalere kan du benytte deg av maskinens integrerte lydsystem, som er plassert mellom skjermen og tastaturet. De gir den bredeste og klareste lyden jeg har hørt fra en laptop noen sinne. Den har faktisk en innebygget subwoofer! Det er ikke akkurat noen Dali på 300 watt det er snakk om, men man kan sitte å høre på musikk uten å bli flau i ørene. Skjermen er også noe av det frekkeste jeg har sett på en stund. Før jeg fikk denne laptopen varmet jeg opp øynene på den gamle stasjonæren min fra konfirmasjonsdagene - ikke akkurat top-notch nå lengre - og den første tanken som slo meg da jeg så skriveboret på den nye for første gang var at den har bedre oppløsning enn virkeligheten. Som nevnt ovenfor er dette full HD (1920x1080) på en 15,6" skjerm. Startknappen i Vista er altså litt mindre enn en av knappene på mobiltelefonen min, og skjermbildet føles utrolig stort uten at tekst og detaljer blir vanskelig å se. Skjermen har et svært godt lys og har veldig skarpe farger og kontraster. Den er glossy, slik mesteparten av maskinen er. Det betyr at den reflekterer sollys i veldig stor grad, og gjør den uegnet til utendørs bruk, eller bruk i sterkt lys. Skjermen har som sagt sterkt lys selv, så litt sol i bakgrunnen er ikke veldig plagsomt selv om du legger merke til det. Det at den er glossy innebærer også at den, og resten av maskinen, plukker opp veldig mye støv og fett (fingeravtrykk). Det er litt plagsomt at det synes så godt. Tastaturet er helt greit. Foreløpig har jeg noen tilvenningsvansker fordi den ikke alltid registrerer tastetrykk hvis du trykker skjevt eller svakt. Nederste tastaturrekke ser slik ut:
CTRL, Fn, windows-knapp, Alt, Space, Alt grip, CTRL, menyknapp og tre piltaster. Jeg kan ikke fordra tastaturerer som ikke har venstre CTRL-knapp i venstre hjørne, men de bekymringene slipper jeg her. Knappene er store og har skarpe kanter (godt grep). Det som er litt spesielt er den øverste tastaturrekken, funksjonsknappene. Dell har valgt å legge funksjonsknappene (F1, F2 etc.) som Fn-taster og de ekstra funksjonsknappene som primærknapp. Det betyr at du må holde nede Fn-knappen får å trykke på F1, F2 etc., og når du KUN trykke på F2-knappen så slår du av og på nettverkskortet. F4 og F5 justerer lysnivået på skjermen, mens F7-F12 kontrollerer musikkavspillingsprogrammet ditt (Windows Media Player eller Spotify). Dell synes dessuten det er helt logisk at F6-knappen IKKE har noen ekstra funksjon, og dermed kun er en dummy-knapp, mens det finnes en egen knapp til høyre for F12 som KUN løser ut CD-rommen. Om du skal bruke denne maskinen til litt heftigere spill enn kabal og sjakk, så er det helt sinnsykt frustrerende at funksjonsknappene er så utilgjengelige (du må holde Fn-knappen). Jeg liker å ta en runde med EA-klassikeren Battlefield 2, som bruker disse knappene en god del. Det finnes en løsning i maskinens BIOS, hvor du kan bytte om på tastene og få F3 i stedet for batteristatus. Heldigvis. Hva Battlefield 2 angår, klarer maskinen å kjøre spillet på høyeste grafikk-innstillinger så godt som laggfritt - også over internett. Touchpaden er også ganske standard, kun venstre og høyre museknapp. Den har to scroll-felter til høyre og på bunnen, uten at disse er markert på selve paden. Jeg har også store tilvenningsvansker med denne. Av og til aktiverer jeg noen snedig funksjoner som fører til mye rart. Plutselig forminsker jeg en nettside jeg er innpå i stedet for å scrolle. Den er veldig sensetiv og jeg kommer ofte borti den mens jeg skriver, noe som fører til at tekstfeltet mister fokus. Drag-and-drop funksjonen er også et kapittel i seg selv, ved at den ikke slipper taket når jeg tar tak i ting. For å drag-droppe med touchpad klikker du én gang raskt før du trykker igjen og holder nede. Da kan du dra ting avgårde - men hvis du slipper touchpaden så slipper ikke pekeren taket i det du holder i. Det gjør den først når du venstreklikker én gang. Det finnes sikkert en måte å skru av dette på, men jeg liker det faktisk litt. Selv om det er vanskelig å bli vant til så er det kjekt, ettersom touchpaden sjelden er stor nok til at du kan dra objekter langt nok med bare én stroke.

Resten av maskinen er egentlig ikke så spennende. Med sine 4 GB RAM og Dual Core-prosessor klarer den å dra i gang Photoshop CS4, After Effects CS4 og de fleste andre programmer. After Effects CS4 er sannsynligvis ett av de tyngste programmene som finnes for Windows, og selv om det ikke går 100% så er det bra nok til at du nære hobbyene dine. Driver du derimot et redigeringsstudio bør du se langt vekk fra denne maskinen. 3D Studio Max tøffer og går det også, med frventede rendringstider. Helt greit for hobby, ikke anbefalt for viderekomne eller utålmodige.

Maskinen bråker svært lite når den arbeider lett. Hvis du gir den noe å tygge på, så er det en lett bris fra viftene, men ikke noe som er plagsomt høyt. Ved bruk av nevnte dataspill kjører gjerne viftene full guffe, og da gir den noe støy og en god del varme. Varmen er lav-moderat ved normalt bruk. Harddisken er det varmeste punktet på undersiden. Det som bråker mest er CD-rommen, som gir noen merkelige lyder og veldig illevarslende vibrasjoner når den jobber. Vibrasjonene forsterkes og bråker voldsomt hvis den står på et hardt underlagt, som et bord. CD-rommen jobber kun ved denne hastigheten under oppstart og når data leses / skrives. (Hvis en CD-står i, selvsagt...)

Tatt i betraktning at dette er en laptop til ca 6500 kroner:
Skjerm: 5/5
Lyd: 5/5
Psykisk styrke (CPU, RAM, GPU, HDD): 4/5
Fysisk styrke (kabinett, ledd, taster): 4/5
Utvendig funksjonalitet (porter, plassering av elementer): 3/5 *
Overall: 4/5

* Maskinen har kun to USB-porter, og ingen porter er plassert bak på maskinen på grunn av skjermens fester. Jeg synes ikke plasseringen er et problem, men jeg vet at mange foretrekker å ha porter på baksiden.

Jeg betalte ca. 6500 kroner for min Dell Studio 15, da den var kampanjevare. Dells nettsider kunne informere om at den ville kostet over 2000 kroner mer om jeg ikke hadde fått rabatter. Generelt vil mange si at Dell overpriser maskinene sine litt. Det kan jeg være enig i, men jeg velger å tro at man betaler for kvalitet. Jeg har en del erfaring med Dell, både stasjonær og bærbar - og aldri har jeg sett en bryte sammen på grunn av fysisk skade. Dell er dataverdenens svar på Toyota.