Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2360
Hei, jeg vurderer dette og har vært i kontakt med lege.

Er det noen her som er gira på å dele noen erfaringer? Opplever man noen annen forskjell enn at man blir steril?
Høres tragiskt ut spør du meg, som liker å ha liv der nede. Men det er ditt liv
Syns det høres ut som en enkel og god løsning, med utløsning intakt og at det i tillegg kan reverseres.
Hvis jeg hadde levd i et forhold ville jeg vurdert det samme, men siden jeg knuller en gang hvert
tiende år er det like greit med kondom.
Jobber med ett par stykker som har gjort det. Har ikke hørt noe negativt fra dem. Men litt forskjell på smerter i dagene etter operasjon. Noen merket ikke noe særlig og kunne jobbe som normalt dagen etter. Og en ble liggende på sofaen i 4 dager før han orket og bevege seg. Hva colakork mener er tragisk med vaskektomi kan ikke jeg helt forstå. Men men. Lykke til sier nå jeg.
Jeg har fått utført vasektomi da jeg var fornøyd med 2 barn. En kan aldri være sikker på hvorvidt man angrer seg i fremtiden, men en kan være sikker på at en vet\aksepterer konsekvensene av å angre seg (komplisert inngrep å reversere, ingen garanti for fertiltet etter reversering). Prosedyren gir moderat ubehag, hovedsaklig ubehaget du føler i magen når du blir sparka i balla, varer ca. 1 time. Neste uken etter inngrepet har en noe ubehag\hovenhet i pungen, ikke noe som trenger mer enn paracet+ibux. Et lite fåtall kan få kroniske smerter f.eks. grunnet sædgranulom, en må være bevisst på denne risikoen. For meg oppleves orgasme\utløsning muligens litt svakere enn tidligere, vet ikke om dette er pga litt lavere volum på ejakulatet eller dårligere sammentrekking i bekkenmuskulatur\rykk i pung. Alt i alt er jeg veldig fornøyd da hormonell antikonsepsjons\kobberspiral var uaktuelt for partner og jeg var lite fornøyd med kondom.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Høres tragiskt ut spør du meg, som liker å ha liv der nede. Men det er ditt liv
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler dine tanker.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns det høres ut som en enkel og god løsning, med utløsning intakt og at det i tillegg kan reverseres.
Hvis jeg hadde levd i et forhold ville jeg vurdert det samme, men siden jeg knuller en gang hvert
tiende år er det like greit med kondom.
Vis hele sitatet...
Er visst ikke bare og bare det med reversering, men enig med deg.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Jobber med ett par stykker som har gjort det. Har ikke hørt noe negativt fra dem. Men litt forskjell på smerter i dagene etter operasjon. Noen merket ikke noe særlig og kunne jobbe som normalt dagen etter. Og en ble liggende på sofaen i 4 dager før han orket og bevege seg. Hva colakork mener er tragisk med vaskektomi kan ikke jeg helt forstå. Men men. Lykke til sier nå jeg.
Vis hele sitatet...
Smerte blir man ikke helt klok på.

Sitat av Thror Vis innlegg
Jeg har fått utført vasektomi da jeg var fornøyd med 2 barn. En kan aldri være sikker på hvorvidt man angrer seg i fremtiden, men en kan være sikker på at en vet\aksepterer konsekvensene av å angre seg (komplisert inngrep å reversere, ingen garanti for fertiltet etter reversering). Prosedyren gir moderat ubehag, hovedsaklig ubehaget du føler i magen når du blir sparka i balla, varer ca. 1 time. Neste uken etter inngrepet har en noe ubehag\hovenhet i pungen, ikke noe som trenger mer enn paracet+ibux. Et lite fåtall kan få kroniske smerter f.eks. grunnet sædgranulom, en må være bevisst på denne risikoen. For meg oppleves orgasme\utløsning muligens litt svakere enn tidligere, vet ikke om dette er pga litt lavere volum på ejakulatet eller dårligere sammentrekking i bekkenmuskulatur\rykk i pung. Alt i alt er jeg veldig fornøyd da hormonell antikonsepsjons\kobberspiral var uaktuelt for partner og jeg var lite fornøyd med kondom.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar!
Sist endret av Taxidriver; 8. august 2022 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Er visst ikke bare og bare det med reversering, men enig med deg.
Vis hele sitatet...
"Det er håp i hengende snøre" sies det, men det er kanskje ikke den beste metaforen å bruke her
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
"Det er håp i hengende snøre" sies det, men det er kanskje ikke den beste metaforen å bruke her
Vis hele sitatet...
Hvis det noen gang skal brukes så er det vel her
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hei, jeg vurderer dette og har vært i kontakt med lege.

Er det noen her som er gira på å dele noen erfaringer? Opplever man noen annen forskjell enn at man blir steril?
Vis hele sitatet...
Sitat av colakork Vis innlegg
Høres tragiskt ut spør du meg, som liker å ha liv der nede. Men det er ditt liv
Vis hele sitatet...

Tror du han skal fjerne ballene sine eller?
Jeg er sterilisert for 6 år siden da jeg hadde fått to barn og ikke ville ha fler uansett om det skulle skjære seg med partner eller ikke.

Det føles trygt, godt og praktisk. Selve inngrepet gjorde jeg hos Aleris, betalte noen tusenlapper. Det var fort gjort. Jeg hadde ganske vondt et par dager, kompisen min dro tilbake på jobb samme dag så det er litt individuelt. Uansett er ikke smertene noe å grue seg for, det er ikke veldig ille.
Sædmengden ved utløsning er det samme, det er jo like mye væske, det mangler bare cellene. Eneste bivirkning for meg er at venstre testikkel et blitt mye mer følsom, nesten litt øm, men det kjenner jeg absolutt ingenting av så lenge ingen klemmer på den, eller den kommer i klem på annen måte.

Spør du meg er det genialt, har ikke angrer et sekund.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Tror du han skal fjerne ballene sine eller?
Vis hele sitatet...
Nei. Har blitt forklart hva det går ut på og hva som blir kappet, pga jeg forteller det som det er til de som vurderer det, gir alle som prater om å kappe strengen ca sitatet her.

Pappsen kappa strengen etter 5. barnet og oppfordret oss eldste til å gjøre det samme bare i tilfelle, fikk til og med en brosjyre den gang.

Meeeeen, du kutter ut livet. Fossen er ubrukelig, den er ikke frossen engang, bare ubrukelig.

Sikkert trygt og godt for man-sluts som ikke vil ha barn men.. Risikoen er faktisk at du aldri kan lage liv igjen. Uansett hvor liten ,er den vellllldig bemerkelseverdig.

Jeg er ikke imot abort liksom, go for it. Men ballene, de funker til siste pust og skal hvertfall sprøyte ut liv til siste pust hos meg
Sitat av colakork Vis innlegg

Meeeeen, du kutter ut livet. Fossen er ubrukelig, den er ikke frossen engang, bare ubrukelig.

Sikkert trygt og godt for man-sluts som ikke vil ha barn men.. Risikoen er faktisk at du aldri kan lage liv igjen. Uansett hvor liten ,er den vellllldig bemerkelseverdig.

Jeg er ikke imot abort liksom, go for it. Men ballene, de funker til siste pust og skal hvertfall sprøyte ut liv til siste pust hos meg
Vis hele sitatet...
Jeg tar en antagelse av at du ikke er i fast forhold med barn.
Er man det og føler seg ferdig med barn virker dette som en perfekt løsning.
Kjenner flere som har gjort det og er strålende fornøyd, som nevnt over litt variasjon i smerter i første tiden etter inngrep men tenker 1 uke går bra uansett. Sitter selv helt på kanten av gjerdet da fruen ikke responderer bra på prevansjonsmiddler. Oppdater gjerne TS om saken utvikler seg
Sist endret av Yohoja; 3. september 2022 kl. 22:07.
Gjorde dette for endel år tilbake og er godt fornøyd med valget. Ingen komplikasjoner eller smerter i etterkant. Alt fungerer som før.

Som flere har nevnt fikk jeg også de to barna jeg ville ha, og valget var enkelt for meg.

I etterkant skar ekteskapet seg, og jeg har vært borti forhold som har gått dukken pga mitt valg. Jeg synes det er uproblematisk og noe jeg var klar over når jeg gjennomførte inngrepet.

Har kjæreste som har egne barn nå, og hun digger at jeg «har satt på kopisperre». Det fjerner muligheten for uhell og hun slipper å bruke hormonell prevensjon; som definitivt ikke er uten bivirkninger.

Jeg sier go for it om det er noe du ønsker og er klar over / aksepterer hvilke konsekvenser det kan ha.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Nei. Har blitt forklart hva det går ut på og hva som blir kappet, pga jeg forteller det som det er til de som vurderer det, gir alle som prater om å kappe strengen ca sitatet her.

Pappsen kappa strengen etter 5. barnet og oppfordret oss eldste til å gjøre det samme bare i tilfelle, fikk til og med en brosjyre den gang.

Meeeeen, du kutter ut livet. Fossen er ubrukelig, den er ikke frossen engang, bare ubrukelig.

Sikkert trygt og godt for man-sluts som ikke vil ha barn men.. Risikoen er faktisk at du aldri kan lage liv igjen. Uansett hvor liten ,er den vellllldig bemerkelseverdig.

Jeg er ikke imot abort liksom, go for it. Men ballene, de funker til siste pust og skal hvertfall sprøyte ut liv til siste pust hos meg
Vis hele sitatet...
Du slår meg som litt av ei type.