Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2778
Hei.
Jeg fant ikke noe mer passende sted å spørre her.
Men jeg har lagd et lerret (malt og tegnet) på bestilling, men nå som jeg er ferdig med det vet jeg ikke hva jeg skal ta for det.

Noen her med tips til hvordan jeg kan komme fram til hva jeg kan ta for det?

Var idiotisk av meg å ikke avtale pris på forhånd. .
Jeg har ikke peiling, men du har materialkostnaden (lerret, maling og pensler), også vet du kanskje ca hvor mye tid du har brukt på bildet.

Summen bør jo i hvertfall delvis dekke utgiftene dine.
Ved mindre du er en kjent kunstner, så kan det være greit å ta en billig pris. Eksen min solgte malerier og tok på seg slike oppdrag og hun tok vel kanskje 1000-2000 for et stort maleri, mindre for små. Hva maleriet er av, hvordan det er malt, og litt hvor mye jobb som går inn i det er alle essensielle punkter en må ha for å avgjøre hva du kan ta. Hva er størrelsen på maleriet forresten?
Hvorfor får vi ikke se bildet??
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ved mindre du er en kjent kunstner, så kan det være greit å ta en billig pris. Eksen min solgte malerier og tok på seg slike oppdrag og hun tok vel kanskje 1000-2000 for et stort maleri, mindre for små. Hva maleriet er av, hvordan det er malt, og litt hvor mye jobb som går inn i det er alle essensielle punkter en må ha for å avgjøre hva du kan ta. Hva er størrelsen på maleriet forresten?
Vis hele sitatet...

Ta en billig pris? Hvorfor det?

Ts er det et bilde du tenker er bra ta godt nok betalt til at du orker lage flere. Vil de ikke ha bildet pga pris, vel taperen er jo kjøperen. Hva er riktig pris? Høy nok til at du blir litt flau i det du sier prisen. Alt under er brannsalg.

Bare tull å "gi bort" ting du har brukt tid på. Neste gang avtaler du pris i forkant.

Edit
Sist endret av _abc_; 14. juni 2022 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har solgt akrylmalerier på finn til 300-500 kr. Tok lang tid å selge og.. De var ikke ræva men passe bra og finere enn mange av de abstrakte fra kjente kunstnere til flere 1000 kr men alt er relativt.. Selger du portretter på bestilling kan sikkert få rundt 1000 eller mer. Har du et kjent navn eller ikke? Jeg kjøpte et tegnet portrett av hunden min en gang av en kjempedyktig hobbytegner på nett og betalte 180 kr i rundt år 2002.
Er det på bestilling, burde dere jo ha avtalt pris ved bestillingstidspunktet.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ta en billig pris? Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Det finnes et sted i mellom det å underby seg selv og å prise noe så høyt man kanskje kunne ønske.
Det bør være litt realistisk både med tanke på "navn" og ikke minst kvalitet.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bare tull å "gi bort" ting du har brukt tid på.
Vis hele sitatet...
Enig i det.

Men hvis akademi utdannede kunstnere, som begynner å få et navn, selger mellom store/store malerier
fra gallerier for 5000-15000kr blir det teit å legge seg opp mot det (med mindre noen er villige til å betale det selvsagt)
Sist endret av vindaloo; 15. juni 2022 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Få det utstilt men la kjøper bestemme pris. Ofte slår det best ut. Tror jeg.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Få det utstilt men la kjøper bestemme pris. Ofte slår det best ut. Tror jeg.
Vis hele sitatet...
Bare få det utstilt. Lett som en plett.
Takker for alle innspill.

Men ble enig om pris og kom fram til 1500,- som jeg syntes var helt ok pris pluss at jeg fikk en ny bestilling i samme slengen.

Jeg er ikke noe kjent i kunstverden men har malt graffiti siden midten av 90 tallet å har et navn der, men de to verdener skal ikke blandes sammen.

Jeg har malt og tegnet i mange år, lerretter har jeg kun drevet med i 5 års tid, men jeg maler eller tegner som regel kun for egendel/terapi så det er få som får se hva jeg lager.

Grunnen til at jeg ikke legger ut bilde er at jeg ikke vet hva kjøperen syntes om det.


Sitat av eXplode Vis innlegg
Få det utstilt men la kjøper bestemme pris. Ofte slår det best ut. Tror jeg.
Vis hele sitatet...
Hvor kan man utstiller?
Koster dette noe?

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Bare få det utstilt. Lett som en plett.
Vis hele sitatet...
Var det ironi?

Hvis ikke, hvordan og hvor kan man gjøre dette så lett?
Har tenkt tanken selv om det virker skummelt
Sist endret av KjellFresh; 15. juni 2022 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hvis ikke, hvordan og hvor kan man gjøre dette så lett?
Har tenkt tanken selv om det virker skummelt
Vis hele sitatet...
Tror det bare var et flåsete svar, men en ting du kan prøver er å sende inn en søknad til Høstutstillingen, det kan være et fint sted å starte.
Lykke til.
Er kanskje gallerier i byen du bor i / nær som er interessert. Bør jo være ganske enkelt å sende bilder av det man har laget for å sjekke interessen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Bare få det utstilt. Lett som en plett.
Vis hele sitatet...
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Tror det bare var et flåsete svar..
Vis hele sitatet...
Enig at kunne utrykkes bedre, men han har for så vidt et godt poeng om jeg forstår det riktig.
Det å få noe utstilt kan være en utfordring selv for etablerte kunstnere. Såpas gjevt at det ofte er en galleriplass for noe
måneder som er premien for vinnere i kunstkonkurranser.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det finnes et sted i mellom det å underby seg selv og å prise noe så høyt man kanskje kunne ønske.
Det bør være litt realistisk både med tanke på "navn" og ikke minst kvalitet.


Enig i det.

Men hvis akademi utdannede kunstnere, som begynner å få et navn, selger mellom store/store malerier
fra gallerier for 5000-15000kr blir det teit å legge seg opp mot det (med mindre noen er villige til å betale det selvsagt)
Vis hele sitatet...
Tja jeg aner jo ikke hva kunstnere selger for. Si nye kunstnere tar 5000-15000kr per bilde. Blir du litt flau av og si 3000 kr er vel det en grei pris eller 2000 kr om 3 kjennes skamflaut?

Det handler jo om at prisen bør bli høy nok til at ts orker ta flere oppdrag. Oppriktig talt hadde jeg heller hatt bilder rullet sammen i skapet enn å selge for noen hundrelapper.

Uansett er det jo ingen rett eller feil pris egentlig, ingen kan jo si at feks 3000 er for høyt, for da er det jo bare deres subjektive mening evt. lommebok som snakker. Kunstnere burde ikke drive brannsalg tenker jeg, for da blir de neppe snakkis. Skal folk ha kunst billig kan de stikke innom Ikea.
BRAND ∞ STRONG
Sant det @_abc_
Vet egentlig ikke så mye om priser og har aldri solgt noe selv, men jeg har sett mye kunst og også kjent noen kunstnere
før jeg fucka opp livet mitt for alvor, bla. Even Richardson og Kari Britt Kjerschow.
Har jo sett kunstutstillinger og kjente kunstverk i museum men aldri kjøpt kunst. Er forresten flere dyktige kunstnere her på forumet jeg gjerne skullet handlet fra om det var rom for det. Jeg hadde betalt prisen uten krangel og kjent gleden over kunsten straks den var montert. Om prisen var over budsjett hadde jeg spart til jeg fikk nok.

Rart det der at folk skal "prute" kunst. Du tar ikke tattoo og diskuterer pris. Du betaler det de tar. Det er jo ikke annerledes fordi det er lerret og olje/akryl osv.
Sist endret av _abc_; 15. juni 2022 kl. 22:00.