Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1198
Hey trenger litt råd her...

Jeg er 40 år, tobarnsfar og jobber som lærer.
Sliter mye med angst, perioder med depresjoner, får ikke gjort en dritt etc. Lang historie som strekker seg tilbake til jeg var ung.
Funker bra på jobben og i familielivet men kjemper hardt for å opprettholde "stiff upper lip".

For en stund siden fikk jeg tak i noe Concerta, Elevans og Ritalin, og det endret alt, til det positive. Ting funker bare så mye bedre på alle fronter. Er et nytt menneske føles det ut som.

Men dette funker jo ikke i lengden, så har bestilt en legetime så jeg kan ta en prat. Men jeg er jævla bekymret for at legen skal lage bråk for meg i forhold til familie og jobb.

Hva kan jeg fortelle legen? Bør jeg holde kjeft om medikamentene?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Leger ser generelt sett veldig negativt på selvemdisinering og "forslag" til hva de skal skrive ut til deg så personlig hadde jeg holdt munn om slikt. Men, gjør det virkelig tydelig hvordan du har det, det virker som om noen folk sliter med å si det som det er, og så blir man ikke tatt helt på alvor.
Sist endret av Dodecha; 25. mars 2022 kl. 18:38.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, hold kjeft om det.
Blir logga som rusmisbruker og kan bli nektet skikkelig smertestillende selv om man trenger det.

Kanskje du har ADD? Spør om en utredning
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hold kjeft om at du har prøvd det. Når du har sona en fengselsdom og kommer ut er du ferdig og får en ny sjanse. Har du selvmedisinert deg er du merka for livet.
Trådstarter
4 1
Takk for tips, går nok for å hoppe over detaljene. Mulig det er ADD. Alt sjekker ut, men er bekymra for ikke å bli tatt seriøst. Får bare si det som det er. Legen min er ganske ok.
Anonym bruker
"Stum Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Referer til andre personer du har snakket som har diagnosen adhd, eller lest om emnet. At du gjenkjenner symptomene og vil ha en utredning er helt greit å ta opp med legen. Stå på krava selv om legen er av en annen oppfatning, bytt lege om nødvendig. Men spør ikke etter medisiner og vær forberedt på å avgi urin og blodprøver på rappen. En utredning kan ta tid, men mye bedre enn selvmedisinering.
Trådstarter
4 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Referer til andre personer du har snakket som har diagnosen adhd, eller lest om emnet. At du gjenkjenner symptomene og vil ha en utredning er helt greit å ta opp med legen. Stå på krava selv om legen er av en annen oppfatning, bytt lege om nødvendig. Men spør ikke etter medisiner og vær forberedt på å avgi urin og blodprøver på rappen. En utredning kan ta tid, men mye bedre enn selvmedisinering.
Vis hele sitatet...

Takk!
Hvilke doser det har vært snakk om vil også ha mye å si. Å prøve normal startdose eller helst mindre er noe helt annet enn å speede seg på ritalin. Men leger misliker selvmedisinering, så å innrømme slikt vil alltid være en risiko.

De har ikke alltid mye til overs for egne diagnoser heller. Sist jeg gikk til fastlegen med min egen diagnose klar fikk jeg et "Okey?" og et blikk som fikk meg til å føle meg så -> _ <- høy