Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1644
Hvor vanskelig kan det være? Du hadde tre ledninger å holde styr på. Det finnes tilogmed egne målere for slikt om en sliter med elementære ting.

Vet du hva som skjer når man reverserer et blåseanlegg? Det SUGER! Bokstavelig talt. Faen for et jævla griseri. Argh!

I morgen bestiller jeg et måleverktøy. Er det noe spesielt jeg bør se etter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fluke 9040 er jo gullstandarden. Funker på alt opp til 690V anlegg. Haken er jo at det er CatIII 600V, men veldig ofte løser det seg enkelt ved å henge opp instrumentet, og trekke seg tre meter tilbake og observere det på avstand. Går det i lufta, så... ok, shit happens.

Det sagt så er min regel å koble, og deretter bytte om to faser, ettersom det alltid blir feil på første forsøk. Alternativt kan du jo drite i nettselskapet og insistere på frekvensomformer. Da likeretter du jo incomer og lager AC-feed sjøl.
Sist endret av vidarlo; 16. mars 2022 kl. 00:21.
Trådstarter
Gullstandarden blir kanskje å overdrive (sjefen er litt gnien), trenger ikke mer enn 400V. Den er dessuten ikke på lager hos Elfa. Det viktigste er vel at instrumentet er enkelt i bruk.
Du kan jo også kjøpe brukt. Jeg har sett elektrikere med eldre utstyr hvor det er en roterende skive på måleren. Det finnes sikkert billigere utstyr enn "gullstandaren" også, kanskje fra andre fabrikanter. Om den tåler 400V eller 1000V har veldig liten betydning på prisen, Volt-valg er bare å bytte mellom forskjellige resistorer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Om den tåler 400V eller 1000V har veldig liten betydning på prisen, Volt-valg er bare å bytte mellom forskjellige resistorer.
Vis hele sitatet...
Nei.

https://www.fluke.com/en/learn/blog/...ls-for-the-job
Trådstarter
Ivar: Det blir litt mer komplisert når man kommer opp i disse spenningene, kravene til isolasjon øker fort.

Når det gjelder valg av måler er som sagt brukervennlighet (og pris) viktigst. En mekaniker eller innleid trikker må kunne bruke det uten å lese en tykk manual.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ivar: Det blir litt mer komplisert når man kommer opp i disse spenningene, kravene til isolasjon øker fort.

Når det gjelder valg av måler er som sagt brukervennlighet (og pris) viktigst. En mekaniker eller innleid trikker må kunne bruke det uten å lese en tykk manual.
Vis hele sitatet...
Koster det så veldig mye for litt ekstra isolering da? Det er jo ikke akkurat høyspent heller. (Eller hva er grensa for lavspent/høyspent?) Mitt instrument måler 2000 V, og var ikke spesielt dyrt. Uansett så trenger ikke jeg mer enn ca 400V, det er det høyeste jeg har normal tilgang til. (Og det må jeg inn i sikringsskapet for å finne.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Koster det så veldig mye for litt ekstra isolering da? Det er jo ikke akkurat høyspent heller. (Eller hva er grensa for lavspent/høyspent?) Mitt instrument måler 2000 V, og var ikke spesielt dyrt. Uansett så trenger ikke jeg mer enn ca 400V, det er det høyeste jeg har normal tilgang til. (Og det må jeg inn i sikringsskapet for å finne.)
Vis hele sitatet...
Les det eg linka til. Det handler ikkje kun om spenning det tåler, men korleis kortslutningsytelsen er. Et instrument for dreiretning er fort i bruk i industri med store kortslutningsytelser. Instrumentet må tåle kortslutning uten at du mister armen.

Ei kortslutning på 100V kan vere livsfarlig om kortslutningsstrømmen er 100kA.
Kyoritsu 8035.

Har brukt denne i mange år, solid. Induktiv er den og. Vi får den til rundt 2k.

https://www.xn--grntklima-m8a.no/use...lgeviser_1.png
Sist endret av Hoat; 16. mars 2022 kl. 22:17. Grunn: bilde