Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2244
Hei

Er det noen som har erfaring med å gjøre om håndsprit til sprit? Har hørt at det går an å ta håndsprit med etanol, blande inn litt salt og kjøre det igjennom kaffefilter. Er kid og har ingen som kan kjøpe til meg
Håndsprit med etanol = ren alkohol. Hadde en gang en håndsprit som var mye gele i som jeg blanda med salt, det løste seg litt opp, men ble fort gelé igjen så ble brent i halsen med langvarig smerte ved svelg pga geléen som satt seg fast! MEN, du får kjøpt 75%-85%-95% ETANOL på apoteket for 80-125kr!! Fakta faen! Løp å kjøp
Fant ikke noe etanol på apoteket jeg, men uansett får vell ikke en som ikke kan kjøpe alkohol selv gå på apoteket å handle etanol der?
Still deg utenfor polet og vent til en shady looking person kommer, gjerne alkiser.
Fortell at du betaler en 200 lapp, om han kjøper en flaske til deg!
Drikk for gudsskyld ikke håndsprit.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Fant ikke noe etanol på apoteket jeg, men uansett får vell ikke en som ikke kan kjøpe alkohol selv gå på apoteket å handle etanol der?
Vis hele sitatet...
Hæ gjorde du kke?? Hvis du googler "håndsprit etanol apotek" så kommer det jo opp masse! Så en flaske KUN etanol på en pizzaresturant engang, tok med meg hele dritten :P
Altså, les på innholdsfortegnelsen og kjøp noe som kun er etanol. Men husk på at det ikke er samme sikkerhet i produksjon som det er for polsprit og derfor kan det skje at det inneholder noe det ikke skal.
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Håndsprit med etanol = ren alkohol. Hadde en gang en håndsprit som var mye gele i som jeg blanda med salt, det løste seg litt opp, men ble fort gelé igjen så ble brent i halsen med langvarig smerte ved svelg pga geléen som satt seg fast! MEN, du får kjøpt 75%-85%-95% ETANOL på apoteket for 80-125kr!! Fakta faen! Løp å kjøp
Vis hele sitatet...
Du forveksler det med såkalt «legesprit» som brukes på sykehus.
Sitat av kemist Vis innlegg
Du forveksler det med såkalt «legesprit» som brukes på sykehus.
Vis hele sitatet...
Det finnes vel Antibac med KUN etanol vel? Jeg har riktignok drukket Antibac fra sjukehus med Isopropanol men det er ikke det jeg mener nei, får vondt i huet av det.
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Det finnes vel Antibac med KUN etanol vel? Jeg har riktignok drukket Antibac fra sjukehus med Isopropanol men det er ikke det jeg mener nei, får vondt i huet av det.
Vis hele sitatet...
Antibacen er vel tilsatt såpe og andre uhyggelige ting?
Det jeg snakker om er helt ren etanol fra sykehus, ingen tilsetningsstoffer.
Sitat av kemist Vis innlegg
Antibacen er vel tilsatt såpe og andre uhyggelige ting?
Det jeg snakker om er helt ren etanol fra sykehus, ingen tilsetningsstoffer.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo det jeg snakker om å :P Bare at alkoholen på sykehuset her ihvertfall er 9/10 etanol å 1/10 Isopropanol.
Sitat av kemist Vis innlegg
Antibacen er vel tilsatt såpe og andre uhyggelige ting?
Det jeg snakker om er helt ren etanol fra sykehus, ingen tilsetningsstoffer.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke sykehus for det. Og isopropanol er ikke spesielt mye mer giftig enn etanol, dessuten gjør det deg full det også.

Men på apoteket finnes det utstyrsdesinfeksjon. Det er etanol og vann, og en liten mengde isopropanol, hvis produsert riktig. Det reddet ihvertfall et nach en gang jeg var med.

Isopropanol er tidvis brukt nærmest symbolsk som denaturering, helt uten praktisk effekt.

Men det har skjedd at selv om det skal være etanol, og det står på flaska, så er det brukt metanol fra fabrikken. Derfor bør du helst kjøpe fra polet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Trenger ikke sykehus for det. Og isopropanol er ikke spesielt mye mer giftig enn etanol, dessuten gjør det deg full det også.

Men på apoteket finnes det utstyrsdesinfeksjon. Det er etanol og vann, og en liten mengde isopropanol, hvis produsert riktig. Det reddet ihvertfall et nach en gang jeg var med.

Isopropanol er tidvis brukt nærmest symbolsk som denaturering, helt uten praktisk effekt.

Men det har skjedd at selv om det skal være etanol, og det står på flaska, så er det brukt metanol fra fabrikken. Derfor bør du helst kjøpe fra polet.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de selger metanol når det står noe annet på pakka a? :0
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Hvordan vet du at de selger metanol når det står noe annet på pakka a? :0
Vis hele sitatet...
Som sagt, det finnes tilfeller. De jeg har sett har omhandlet spylevæske riktig nok. Men poenget er at det ikke et ment for å drikkes og da er terskelen lavere for at avvik skjer.
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Ja det er jo det jeg snakker om å :P Bare at alkoholen på sykehuset her ihvertfall er 9/10 etanol å 1/10 Isopropanol.
Vis hele sitatet...
Vi snakker ikke om den samme spriten.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...-til-fyllefest

Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Hvordan vet du at de selger metanol når det står noe annet på pakka a? :0
Vis hele sitatet...
Husker det var Biltema som solgte Metanolholdig spylervæske. Endte med et dødsfall hvor nærmeste gikk til sak mot de tror jeg.
Sist endret av kemist; 2. februar 2022 kl. 06:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I Odins navn,jeg kan kjøpe pils til deg.
Still deg heller utfor butikken eller kjøpesenteret og spør de som ser villige ut om de kan kjøpe for deg. Legg på 50-100 kr så skal det ikke være for vanskelig å finne noen som gidder. Det funket fint i hele 3 år for min del.