Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7106
Har fått med meg allerede at en ikke burde nevne noe om ulovlige rusmidler (selv cannabis) til noen i helsevesenet da en kan risikere å miste lappen.

Er det andre ting en bør holde tilbake om for å unngå diverse konsekvenser? Type selvmordstanker eller annet.
om du har selvmordstanker konkrete eller ikke så må man jo nesten anbefale at du forteller det så psykologen så du kan få den hjelpen du trenger. De vet ofte bedre enn de fleste hvor langt det kan være mellom suicidale og negative tanker, og faktiske planer med risiko for at du skal skade deg. Det er der de jobber. Fortell om tankene dine så kanskje du får hjelp. Så lenge du ikke sier du har planer så tror jeg ikke du er i noe fare for inngrep. De treffer deppa folk hele tia og vil sannsynligvis kunne vurdere hvor alvorlig det er.
Sist endret av Bothrops; 19. desember 2021 kl. 05:55.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
om du har selvmordstanker konkrete eller ikke så må man jo nesten anbefale at du forteller det så psykologen så du kan få den hjelpen du trenger. De vet ofte bedre enn de fleste hvor langt det kan være mellom suicidale og negative tanker, og faktiske planer med risiko for at du skal skade deg. Det er der de jobber. Fortell om tankene dine så kanskje du får hjelp. Så lenge du ikke sier du har planer så tror jeg ikke du er i noe fare for inngrep. De treffer deppa folk hele tia og vil sannsynligvis kunne vurdere hvor alvorlig det er.
Vis hele sitatet...
Enig men nå spurte han om hva man IKKE bør si. Lurer på det samme ta så kan ikke bidra med noe dessverre
Hvis du spekulerer i hva du ikke bør si til psykologen så vær så snill å ikke belast helsevesenet. Gå til en privatpraktiserende for egen regning Det er lang kø/ventetid så la de som faktisk ønsker hjelp å er villig til å snakke om det som er relevant få plass.
Å gå til psyk med utganspunktet i hemmelighold om rusmisbruk er helt totalt meningsløst.
Du mister ikke førerkortet pga selvmordstanker?
Sitat av alphamale1 Vis innlegg
Du mister ikke førerkortet pga selvmordstanker?
Vis hele sitatet...
Det skal du ikke se bort ifra, i tilfelle du velger å ta selvmord med å krasje. Kompis mista førerkortet da han hadde endel angst osv. Men det var fastlegen som tok det og ikke psykolog.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det skal du ikke se bort ifra, i tilfelle du velger å ta selvmord med å krasje.
Vis hele sitatet...
Korrekt:
https://www.aftenposten.no/norge/i/w...g-smaabarnsfar
Sitat av ende124 Vis innlegg
Har fått med meg allerede at en ikke burde nevne noe om ulovlige rusmidler (selv cannabis) til noen i helsevesenet da en kan risikere å miste lappen.

Er det andre ting en bør holde tilbake om for å unngå diverse konsekvenser? Type selvmordstanker eller annet.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at du vil miste lappen som en direkte konsekvens
av å lufte tanker til psykologen. Kan ikke tenke meg at det ligger
noen automatikk i dette, ihvertfall. Hvis en psykolog spør deg om
du har hatt tanker om å avslutte eget liv, vil h*n nok bruke en del
tid på å stille spørsmål rundt dette temaet. En psykolog er jo der
først og fremst for å hjelpe deg, ikke for å vurdere om du er en
akutt fare for dine omgivelser.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg tviler på at du vil miste lappen som en direkte konsekvens
av å lufte tanker til psykologen. Kan ikke tenke meg at det ligger
noen automatikk i dette, ihvertfall. Hvis en psykolog spør deg om
du har hatt tanker om å avslutte eget liv, vil h*n nok bruke en del
tid på å stille spørsmål rundt dette temaet. En psykolog er jo der
først og fremst for å hjelpe deg, ikke for å vurdere om du er en
akutt fare for dine omgivelser.
Vis hele sitatet...
Psykologen vurderer absolutt om du er en akutt fare for andre om man skulle nevne noe som kan tolkes i den retningen. Selv om psykologer skal først å fremst hjelpe deg er de noe jævla moralske regelryttere. Mister kanskje ikke lappen direkte men må regne med urinprøver.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Psykologen vurderer absolutt om du er en akutt fare for andre om man skulle nevne noe som kan tolkes i den retningen. Selv om psykologer skal først å fremst hjelpe deg er de noe jævla moralske regelryttere. Mister kanskje ikke lappen direkte men må regne med urinprøver.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at psykologer er individuelt forskjellige på
lik linje med leger. Man kan ha både flaks og uflaks.

Når det er sagt, så må det være lov å spørre om TS virkelig
ønsker hjelp med f.eks. selvmordstanker hvis bekymringer for
å bli fratatt lappen er viktigere.
Du kan si du har drept noen uten at han kan bryte taushetsplikten. Men vis du sier at du har planer om pg drepe så har dem automatisk meldeplikt til polisen.
Herregud, hva skal vi med psykolog om vi blir straffet? Miste førerkortet på grunn av angst? HAhaha, Norge lol.

Sitat av Sæd Vis innlegg
Du kan si du har drept noen uten at han kan bryte taushetsplikten. Men vis du sier at du har planer om pg drepe så har dem automatisk meldeplikt til polisen.
Vis hele sitatet...
Pass på, han tar førekortet fordi du kan dra ut å drepe igjen.
Sist endret av alphamale1; 21. desember 2021 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt sinnsykt at folk faktisk må starte tråder og spørre om slikt som dette på grunn av at det er ett så sleipt system.
Trist at det er slik og. Når vi menn omtrent ikke går til legen før vi dør
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Helt sinnsykt at folk faktisk må starte tråder og spørre om slikt som dette på grunn av at det er ett så sleipt system.
Vis hele sitatet...
Sitat av alphamale1 Vis innlegg
Herregud, hva skal vi med psykolog om vi blir straffet? Miste førerkortet på grunn av angst? HAhaha, Norge lol.



Pass på, han tar førekortet fordi du kan dra ut å drepe igjen.
Vis hele sitatet...
Problemet blir jo ikke noe mindre av sånne småtroll som gjør dette til noe det ikke er.

Nei du mister ikke førerkortet av å ha litt angst.
Du mister førerkortet i 6 måneder hvis det er mistanke om kjøring i rus eller fare for køring i ruspåvirket tilstand. Dette gjelder jo først og fremst de som har problemer av en sånn karakter at de 6 månedene kan være en veldig billig pris å betale.

Uavhengig av rus er det dette med å være en fare for andre. Eks Suicidal i trafikken med konkrete planer om å fronte motgående kjøretøy.

Selvfølgelig diskuterbart, samtidig så har vi et samfunn som forventer at "systemet" skal fange opp å trydde unna alle avvik så Kari og Ola skal kunne leve trygt og godt.

Et veldig bra eksempel på hva vi forventer av samfunnet er hendelsen i Kongsberg og på Bislett. Der får systemet så det holder av å ikke kunne unngått dette.

Etter Kongsberg så går folk av hengsla fordi Politiet ikke stoppet han umiddelbart når de hadde mulighet. Så når de på Bislett har mulighet ig stoppet han så er det også galt. Det er ikke lett å gjøre alle fornøyd.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dough Vis innlegg
Problemet blir jo ikke noe mindre av sånne småtroll som gjør dette til noe det ikke er.

Nei du mister ikke førerkortet av å ha litt angst.
Du mister førerkortet i 6 måneder hvis det er mistanke om kjøring i rus eller fare for køring i ruspåvirket tilstand. Dette gjelder jo først og fremst de som har problemer av en sånn karakter at de 6 månedene kan være en veldig billig pris å betale.

Uavhengig av rus er det dette med å være en fare for andre. Eks Suicidal i trafikken med konkrete planer om å fronte motgående kjøretøy.

Selvfølgelig diskuterbart, samtidig så har vi et samfunn som forventer at "systemet" skal fange opp å trydde unna alle avvik så Kari og Ola skal kunne leve trygt og godt.

Et veldig bra eksempel på hva vi forventer av samfunnet er hendelsen i Kongsberg og på Bislett. Der får systemet så det holder av å ikke kunne unngått dette.

Etter Kongsberg så går folk av hengsla fordi Politiet ikke stoppet han umiddelbart når de hadde mulighet. Så når de på Bislett har mulighet ig stoppet han så er det også galt. Det er ikke lett å gjøre alle fornøyd.
Vis hele sitatet...
I teorien er det rettmessig bekymring om fare som avgjør. I praksis har man sett at "systemet" ofte har hair-trigger på alt annet enn alkohol, og at folk har fått inndratt førerkort selv med rusbruk som ikke kan kalles "problematisk" under noen som helst fornuftig tolkning.

Dette gjør systemet vanskelig å stole på. Det betyr vel ikke at folk ikke kan ha reelle problemer som de trenger reell hjelp med?

Jeg synes du skal være forsiktig med å anbefale at man lar være å oppsøke hjelp, og la helsesektoren ta sin egen vurdering av hvem den kan og ikke kan behandle. Det er allerede alt for mange som ikke får hjelpen de trenger, uansett årsak.
Sitat av ende124 Vis innlegg
Har fått med meg allerede at en ikke burde nevne noe om ulovlige rusmidler (selv cannabis) til noen i helsevesenet da en kan risikere å miste lappen.

Er det andre ting en bør holde tilbake om for å unngå diverse konsekvenser? Type selvmordstanker eller annet.
Vis hele sitatet...
Hvis du f.eks syntes psykologen din er stygg burde du nok holde det tilbake.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det skal du ikke se bort ifra, i tilfelle du velger å ta selvmord med å krasje. Kompis mista førerkortet da han hadde endel angst osv. Men det var fastlegen som tok det og ikke psykolog.
Vis hele sitatet...
Hvordan gir det mening, egentlig? Er det da impulsivt selvmord de tenker på? Om du har tenkt å ta livet ditt med bil, så gjør du vel det uavhengig av om du har førerkort eller ikke?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvordan gir det mening, egentlig? Er det da impulsivt selvmord de tenker på? Om du har tenkt å ta livet ditt med bil, så gjør du vel det uavhengig av om du har førerkort eller ikke?
Vis hele sitatet...
Handler vell også om at angst kan dra fokuset bort fra selve kjøringen. Er ikke snakk om lett angst.
Det er ikke bare rus som man mister lappen på. Det er en grunn til at man trenger helseattest.
Tror det er en ganske skjelden praksis det som skjedde kompisen min.
Tenkte mer på det med selvmord, men folk med selvmordstanker har vel ofte en bakenforliggende årsak til det.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Tenkte mer på det med selvmord, men folk med selvmordstanker har vel ofte en bakenforliggende årsak til det.
Vis hele sitatet...
Ja, de er nok klar over at du ikke trenger bil for å ta livet ditt. Er kanskje livet til andre som ferdes langs veien de tenker på. En som vil ta livet sitt gir vell faen i om han har førerkort eller ikke om han skal krasje bilen også men de som har satt sammen regelverket tror vell kanskje at han utsetter å ta livet sitt til han har fått førerkortet igjen elns.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Om du har tenkt å ta livet ditt med bil, så gjør du vel det uavhengig
av om du har førerkort eller ikke?
Vis hele sitatet...
Ja det vil jeg tro.
Hvis livet er så svart at du er på vei ut i bilen for å kjøre deg i hjel er det nok få som stopper i døra å tenker
"nei faen jeg har jo ikke lappen"
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja det vil jeg tro.
Hvis livet er så svart at du er på vei ut i bilen for å kjøre deg i hjel er det nok få som stopper i døra å tenker
"nei faen jeg har jo ikke lappen"
Vis hele sitatet...
Så enkelt er det ikke. Det er definitivt noen som stopper i døra. Selvmord er ikke alltid så planlagt eller absolutt som dette heller. Det kan være snakk om å ta seg en kjøretur hvor det ligger i tankene at man kan svinge over i motsatt felt i møte med en trailer. Det kan hende at det ikke ligger i tankene i det hele tatt for akkurat denne kjøreturen, men at man er suicidal ellers og en eller annen trigger forårsaker en impulshandling. Det er tross alt veldig fort og enkelt å svinge over i motgående felt, rent mekanisk.

Det blir litt som å fjerne kniver eller skarpe gjenstander fra en som er veldig suicidal. Det begrenser dens suicidale handlingsrom, og når det kommer til trafikken så bidrar samme prinsipp også til andres sikkerhet.
Sist endret av Sky; 21. desember 2021 kl. 20:12.
Vesentlig forskjell på å reflektere over selvmord og det å ha konkrete planer om selvmord...

Også stor forskjell på voksne mennesker som nyter rusmidler og LAR-pasienter.

Psykologen er der for å hjelpe deg med å få orden på tankene dine, ikke ta lappen fra deg.
Du mister ikke lappen av og si du har suicidale tanker. De spørr videre om du har laget konkrete planer.

Om du da sier «ja, det hender jeg får lyst å kjøre bilen i et fjell» så kan det hende lappen ryker.

Men om du derimot bare har et ønske om å ikke leve lengre tar de ikke lappen av den grunn.

Rus er eneste jeg ikke ville snakket om. Om rus er rot til problemene ville jeg vurdert det.
Lappen får du jo tilbake!
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Nå har jeg ikke lest hele tråden men tenkte jeg kunne spytte inn mine tanker om hvorfor det er uheldig å innrømme rusbruk til helsevesenet. Og det er rett og slett at det som ofte "trigger" det at du må bevise edruelighet ovenfor helsevesenet via urinprøver er at de vet, og kan bevise, at du har brukt rus på flere forskjellige anledninger og da har jeg forstått det slik at det tolker de som et vedvarende rusmissbruk som da tilsier at du ikke er edruelig og ikke oppfyller kravene for å ha lappen. Hvis du feks er uheldig og blir tatt på et svært lite prosent av thc i blodet ditt når du kjører, og du tidligere har innrømmet til helsevesenet at du på en annen anledning har brukt ulovlige rusmidler så tilsier det et vedvarende rusmissbruk, i motsettning til om du kun blir tatt og ikke har innrømmet et tidligere rusbruk så ses det ikke på som et vedvarende rusmissbruk av ulovlige rusmidler, og vil heller ikke (iallefall ikke med hjemmel i loven) føre til at du må avgi urinprøver i mange år for å bevise din edruelighet.

Helt på trynet at det er slik det er. Skulle gjerne ha snakket med min psykolog om rusbruket mitt, men jeg må nesten bare veie det opp mot hva det faktisk koster meg i det virkelige livet å gjøre det, mot hva jeg får tilbake for å innrømme det..
Sist endret av Absurd; 22. desember 2021 kl. 01:04.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest hele tråden men tenkte jeg kunne spytte inn mine tanker om hvorfor det er uheldig å innrømme rusbruk til helsevesenet. Og det er rett og slett at det som ofte "trigger" det at du må bevise edruelighet ovenfor helsevesenet via urinprøver er at de vet, og kan bevise, at du har brukt rus på flere forskjellige anledninger og da har jeg forstått det slik at det tolker de som et vedvarende rusmissbruk som da tilsier at du ikke er edruelig og ikke oppfyller kravene for å ha lappen. Hvis du feks er uheldig og blir tatt på et svært lite prosent av thc i blodet ditt når du kjører, og du tidligere har innrømmet til helsevesenet at du på en annen anledning har brukt ulovlige rusmidler så tilsier det et vedvarende rusmissbruk, i motsettning til om du kun blir tatt og ikke har innrømmet et tidligere rusbruk så ses det ikke på som et vedvarende rusmissbruk av ulovlige rusmidler, og vil heller ikke (iallefall ikke med hjemmel i loven) føre til at du må avgi urinprøver i mange år for å bevise din edruelighet.

Helt på trynet at det er slik det er. Skulle gjerne ha snakket med min psykolog om rusbruket mitt, men jeg må nesten bare veie det opp mot hva det faktisk koster meg i det virkelige livet å gjøre det, mot hva jeg får tilbake for å innrømme det..
Vis hele sitatet...
Ja det er snedig det der. Psykologen min hengte seg veldig opp i at jeg hadde røyka hasj et par ganger for 3mnd siden og sa jeg måtte levere urinprøver får å få beholde lappen.
Så svarte jeg med at hasjrøykinga var lenge siden og nå drakk jeg 4-5 dager i uken (typ 10-12 halvlitere og noe sprit per dag) men det kunne hun jo ikke nekte meg.
Virker som at de bare er en forlengelse av lovens lange arm. Har alltid blitt nekta utredning om jeg har brukt rusmidler (selv om det ikke var daglig, men ulovlig) men da jeg brukte vival daglig fra lege var det plutselig ikke noe problem.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja det er snedig det der. Psykologen min hengte seg veldig opp i at jeg hadde røyka hasj et par ganger for 3mnd siden og sa jeg måtte levere urinprøver får å få beholde lappen.
Så svarte jeg med at hasjrøykinga var lenge siden og nå drakk jeg 4-5 dager i uken (typ 10-12 halvlitere og noe sprit per dag) men det kunne hun jo ikke nekte meg.
Virker som at de bare er en forlengelse av lovens lange arm. Har alltid blitt nekta utredning om jeg har brukt rusmidler (selv om det ikke var daglig, men ulovlig) men da jeg brukte vival daglig fra lege var det plutselig ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Det er klart du ikke har noe på veien å gjøre hvis du er fullblods alkis og pilleknasker, samt kan være tilbøyelig til å fyre?

Hvordan gikk det med urinprøvene?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Det er klart du ikke har noe på veien å gjøre hvis du er fullblods alkis og pilleknasker, samt kan være tilbøyelig til å fyre?

Hvordan gikk det med urinprøvene?
Vis hele sitatet...
For meg virker det som om Pilleknaskeren sier at det å ha røyka hasj et par ganger for flere mnder siden ble oppfattet som et stort problem, mens et stort daglig alkoholforbruk ble bagatellisert. I så fall viser det jo en svært problematisk ubalanse i hvordan bruk/misbruk av forskjellige rusmidler reageres på.
Noen som har testa systemet og gått gjennom retten for å få det tilbake?
Mener jeg leste et sitat her at om det gjelder 1-3 ganger i måneden(hasj) skal man fremdeles regnes som edrugelig.

Og kan cannabisrøyking i Nederland, Tyskland, USA brukes mot deg, tross alt lovlig og går ikke inn under den norske straffeloven?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Det er klart du ikke har noe på veien å gjøre hvis du er fullblods alkis og pilleknasker, samt kan være tilbøyelig til å fyre?

Hvordan gikk det med urinprøvene?
Vis hele sitatet...
Poenget var at jeg fikk beholde førerkortet til tross for at jeg drakk såppass som jeg gjorde, men hun villa ta førerkortet pga at jeg hadde røyka et par ganger for ca 3-6mnd siden. Piller tok jeg ikke på den tia jeg ble trua med førerkortet, det var etter jeg kom ut fra rehab.
Jeg slutta med psykologtimene etter det, så da fikk jeg beholde førerkortet. Ironisk nok mista jeg det ett år etterpå pga kjøring i alkorus.

Sitat av drewjuice Vis innlegg
For meg virker det som om Pilleknaskeren sier at det å ha røyka hasj et par ganger for flere mnder siden ble oppfattet som et stort problem, mens et stort daglig alkoholforbruk ble bagatellisert. I så fall viser det jo en svært problematisk ubalanse i hvordan bruk/misbruk av forskjellige rusmidler reageres på.
Vis hele sitatet...
Ja, det er korrekt. Derfor har jeg inntrykk av at loven går foran helsehjelp innen psykiatri. MEN det er folk som har innrømt røyking uten problem i heletatt.
Sist endret av NokErNok; 22. desember 2021 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja, det er korrekt. Derfor har jeg inntrykk av at loven går foran helsehjelp innen psykiatri. MEN det er folk som har innrømt røyking uten problem i heletatt.
Vis hele sitatet...
Mine erfaringer tilsier at det kommer helt an på hvem man snakker med. Det er bra at noen kan vise litt mer skjønn og kan tenke litt mer fornuftig, men fortsatt dumt at man skal måtte vurdere hva man tør å dele opp mot en potensiell risiko for å få en form for straff. Det blir jo bare til at man unngår å dele visse ting, i hvert fall frem til man er veldig trygg på at det går fint.
Det kommer veldig an på din behandler. Har dokumentert rusmisbruk med middels resultat etter behandling. Etter et par sprekker har lege psykiater og ettervern godtatt at jeg røyker cannabis, samtidig som jeg får aduanz å sobril på resept. Dette forutsetter at jeg følger opp oppfølging via nav, ruskonsulent og ettervern. Går også ukentlig på urinprøver. Kun akseptert utslag på aduanz, thc og sobril. Er veldig heldig med lege som behandler meg med respekt og gir hjelp for mine problemer, til tross for at jeg har hatt et omfattende rusmisbruk, med overdose å innleggelser på rusakutt, avrusing og 9mnd døgnbehandling.

Til gjengjeld så er jeg ærlig til lege og behandlere om hvordan ting går; og forteller om jeg har hatt en sprekk og hva som har ent. Hovedfokus er å ha kontroll så ikke ting går virkelig galt.

Å finne en lege som respekterer det som person og ønsker å hjelpe deg er alfa omega.

Jeg har nok vært ufattelig heldig med min lege også, det skal sies