Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2521
Hei!
Jeg har en ti år gammel Fender Strat (Mexico) som har blitt mishandlet en del de siste årene.
Med det mener jeg at den ikke har blitt vedlikeholdt i det hele tatt og det merkes godt når jeg spiller på den.

Den har vært mye utsatt for konstant endring av luftfuktighet og temperatur.

Jeg tenkte å sende den til en gitarmaker/verksted i Oslo, men vet ikke hvem som er bra også tenkte jeg å høre her på forumet om noen kanskje hadde erfaringer eller kanskje til og med kunnskapen til å ta slike jobber selv.

En slik jobb bør kanskje omfatte følgende:
-Intonering
-Nye strenger
-Oljing
-Bytte av skruer rundt plekterbrett (Evt pusse gamle skruer)
-Bytte av pickups (Mest sannsynlig bare pussing av gamle pickups)
edit: - Pusse over alt av metall.
-Gå over elektronikken (Sliter litt med dårlig kontakt)
-Diverse justeringer (Etter Fenders spesifikasjoner?)
-(Vurdere hva mer som burde gjøres)

Alt dette vil nok en som kan greiene sine ikke ha noe problem med å oppdage selv og det er ikke sikkert at alt dette må gjøres.
Derfor ønsker jeg en kompetent person som kan ta på seg jobben.

Noen freaker som kan dette eller vet om noen i Oslo som kan gjøre det for en rimelig pris?
Sist endret av Pope; 1. juli 2014 kl. 07:05.
http://www.guldenguitars.no/

Anbefales på det varmeste, har du lyst til å ha gitaren 100%, så be de ta en PLEK justering på halsen. Les mer om PLEK Her.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av CoUMa Vis innlegg
http://www.guldenguitars.no/

Anbefales på det varmeste, har du lyst til å ha gitaren 100%, så be de ta en PLEK justering på halsen. Les mer om PLEK Her.
Vis hele sitatet...
Og vips, der var budsjettet sprengt:P

Veldig fristende og jeg leste faktisk om det i går, men hadde håpet på at totalen skulle ende på under tusenlappen:/
Leste ikke noe om budsjett...
Trenger jo ikke innom PLEK'en da, de gjør jo andre oppgaver også.
Sist jeg var innom PLEK'en med min strat, så tror jeg nok prisen bikket over 2K, men halsen ble superb...
Hvordan du skal få dette under tusenlappen skjønner jeg ikke.

Bare intonering og et sett med nye strenger blir fort 1000kr
Skal du bytte pickups så er det fort flere tusen.

Justeringer burde foregå etter dine spesifikasjoner, omtrent alle mexico Fendere kommer helt jalla satt opp.

Hadde det vært meg, så hadde jeg heller lagt pengene på sparebøssa og kjøpt en USA-strat som du får butikken til å sette opp slik du vil ha den. Lite vits i å legge penger i en Mexico-strat med mindre dette er en spesielt god sak som du bare må beholde.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Tja, jeg sjekket litt rundt i dag tidlig og nye strenger+intonering lå vanligvis på under 1000kr.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe USA-strat enda, for jeg vet hvor god mexico-fenderen min kan være.
Jeg kan jo gjøre mye av arbeidet selv, men tenkte at det kunne være greit å få gjort det profesjonelt ettersom det er så lenge siden jeg har gjort noe med den:/
Kan ikke se hvorfor du ikke kan gjøre mye av dette selv..
Greit at du vil intonere den av en proff, men å bytte plekterbrettskruer kan du vel gjøre selv? Skurene koster deg også typ 20,- virker så lost å betale en dude 250,- for å skifte disse for deg.
Og om du ikke trenger en annen tone av gitaren din ser jeg heller ingen grunn til å bytte pickups(dette kan du også fint gjøre sjæl). Hva er galt med standardpickupsene?
Pusse metall? Hva slags metall er dette og hvorfor må du pusse det?

En strat er jo drittenkel å jobbe på fiks det meste av dette selv og så lar du en proff intonere og ta en titt på halsen.

Hadde det vært meg, så hadde jeg heller lagt pengene på sparebøssa og kjøpt en USA-strat
Vis hele sitatet...
But why? En USA-strat er ikke magisk mye bedre enn en mexico-strat. imho er det å slenge på 10løk for å få USA-merket helt lol så lenge du bare skal spille på den
Sitat av moret Vis innlegg
But why? En USA-strat er ikke magisk mye bedre enn en mexico-strat. imho er det å slenge på 10løk for å få USA-merket helt lol så lenge du bare skal spille på den
Vis hele sitatet...

Ikke nødendigvis. Men kvaliteten på USA-gitarer er gjennomført bedre en Mexico. De er som regel bedre satt opp, og tåler mer. Du slipper også tulleting som dårlig elektronikk, dårlige potter osv. Jeg har opplevd å kjøpe nye Mexico-fendere som ikke har fungert. Dette har aldri skjedd med noen USA-fender jeg har kjøpt. Jeg har eid en haug med forskjellige Fendere fra 70-tallet og frem til de jeg har kjøpt nye (både MiM og MIA) og jeg kjøper kun MiM hvis det er noe som skal brukes til kun en spesifik ting for så å selges.
Dessuten får du kun med tidenes kjipeste gigbag på Mexico. Med en USA-gitar får du solid kasse og litt morsomt case-candy. Selvom om man kanskje ikke hører forskjellen, så er det klart det er bedre å sitte med et kvalitetsprodukt fremfor et produsert på budsjett.

Men, denne diskusjonen er evig lang og gidder ikke ta den her...
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Kan ikke se hvorfor du ikke kan gjøre mye av dette selv..
Greit at du vil intonere den av en proff, men å bytte plekterbrettskruer kan du vel gjøre selv? Skurene koster deg også typ 20,- virker så lost å betale en dude 250,- for å skifte disse for deg.
Og om du ikke trenger en annen tone av gitaren din ser jeg heller ingen grunn til å bytte pickups(dette kan du også fint gjøre sjæl). Hva er galt med standardpickupsene?
Pusse metall? Hva slags metall er dette og hvorfor må du pusse det?

En strat er jo drittenkel å jobbe på fiks det meste av dette selv og så lar du en proff intonere og ta en titt på halsen.


But why? En USA-strat er ikke magisk mye bedre enn en mexico-strat. imho er det å slenge på 10løk for å få USA-merket helt lol så lenge du bare skal spille på den
Vis hele sitatet...
Jeg skrev jo at jeg sikkert kunne gjort mye av jobben selv og de enkleste tingene kan jeg jo godt ta selv og.

Av metall har du jo stemmeskruer, stol osv.
Det er krommet og ikke rustent, men det har blitt et slags oksyderingsbelegg på det. Kan jeg sikkert også gjøre selv.

Da er det egentlig bare intonering, elektronikk og hals jeg må få noen til å ta en titt på.

En Mexico-strat er vel bare en strat som er montert sammen i Mexico fremfor USA.
Hvis det er slik (mulig jeg tar feil) så er det vel bare å få en proff til å justere den for meg, så kan den bli like god som en USA-strat?..
De er ikke helt like.

Treverket i kroppen er det samme, men lakken er helt forskjellige.
Samme gjelder halsen. USA-modellene får uansett førsterett på finere og lettere trekverk.

Mexico standard har 21 bånd. USA har 22.
Det er også en stor forskjell på trussroden. Mexico har standard hex-type, mens USA har en mer innviklet sak som holder bedre på intoneringen.
USA har også custom shop mikker, mot "standard" singel coil på Mexico.
Også forskjell på broen, husker ikke i farta hva det er.

I tillegg kan du trekke 1500kr fra prisen på USA pga det følger med en bra kasse.

Dette er forskjellene ca pr dags dato. Helt sikkert annerledes for 10 år siden, men du ser hvor landet ligger.
Sist endret av Mr. Flash; 1. juli 2014 kl. 21:09.