Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4183
Samletråd for alt som har med IDM å gjøre.


Det vil si:
Arrangement,
Albumer,
Låter,
Artister,
Plateselskap,
Intervju,
Artikler etc. etc.

Hva er IDM?:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Dance_Music

Jeg kan starte med å dele noen linker så vi kan få en liten idé på hva det er jeg prater om:
Apbex Twin - Vordhosbn
Clark - Bricks
Squarepusher - Red Hot car
The Flashbulb - It Pours
Autechre - 444

Og vi opprettholder vi fred og ro i denne tråden.

Edit: Vi opprettholder fred og ro i denne tråden. Det vil si: Så lenge det ikke omhandler musikkens historie og "evolusjon" skal det ikke diskuteres. Smak er subjektivt og er dermed ikke et diskusjonstema.
Bra tiltak, like godt den Flashbulb sangen.

Har lenge hørt på denne musikken, så her er mitt bidrag til tråden. Gjerne litt mer chill, enn det du har der, men fortsatt IDM.

Canblaster og Teki Latex

Culprate

Luke Vibert

Debruit

Litt flytende kanskje hva som går over i det chille hjørnet, men alt her er i hvert fall dansbart og "intelligent". (selv om jeg mener det er litt rart å claime at en hel sjanger er inteligent på grunnlag av litt snublende rytmer, merkelige lyder og progresjoner. Om noe sjanger skal få lov til å claime intelligent er det den klassiske, spør du meg. Men nå er det en gang slik at denne sjangeren har fått sitt navn av hvem vet, sikkert media og naive hipstere, så da har vi vel å forholde oss til det. Og jeg sporer ganske av her. hehe)
Det er den blandingen mellom Breakbeat og Techno (som forøvrig står i wikipedia artikkelen) som ble blandet som av uvisst grunn fikk navnet "Intelligent Dance Music". Det er jo et av de mest avanserte formene for elektronisk musikk.
Så føler at navnet er fortjent.

Culprate låta var overraskende fengende.
Og Luke Vibert (wagon christ, amen andrews etc. etc.) generelt er anbefalt.
Luke Vibert er i samme stall som Aphex Twin og Flying Lotus (Warp Recordings) så det er jo gøy.

Helt klart et av de mest interessante og komplekse formene for elektronisk musikk, men veldig inteligent er den vel ikke satt i satt i sammenligning med feks klassisk eller jazz.
Det er for så vidt sant. Men til ettertanke; Det er jo tross alt dansemusikk.

Slenger bare på en til.
The Flashbulb - Please Don't Remember

Og enda en.
Aphex Twin - Reunion 2
Her strømmer det på.
Ocoeur - She's sleeping

Her er en fungerende link til 'She's sleeping'
http://www.youtube.com/watch?v=djFjP8aoD_M

Rumpistol - Vuggelise
Må virkelig si at jeg hater navnet Intelligent Dance Music. Det får det til å høres ut som om annen dance musikk er uintelligent. Når det skal sies så liker jeg fryktelig mye musikk som kalles for IDM.

Favoritten er nok Boards of Canada. Spesielt sangene:
Everything You Do Is A Balloon
Roygbiv
Nlogax
Smokes Quantity
Dayvan Cowboy

På en solid andreplass er Aphex Twin, spesielt sangene:
Girl/Boy Song
Flim
Xtal
Tha
Rhubarb


Så er det jo litt mer moderne ting som er tydelig inspirert av gammel IDM, for eksempel Amon Tobin. Det siste albumet hans er helt uforståelig, men ufattelig kult.
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Må virkelig si at jeg hater navnet Intelligent Dance Music. Det får det til å høres ut som om annen dance musikk er uintelligent. Når det skal sies så liker jeg fryktelig mye musikk som kalles for IDM.
Vis hele sitatet...
Det er jo musikk produksjon av en helt annen verden. Og krever langt mer kunnskap og teknikk enn de fleste andre elektroniske musikk sjangre. Det er teknisk vanskelig musikk, og komplisert lytting sist men ikke minst. Man skal ha et godt øre for å virkelig klare å følge med og å forstå musikken. Helt personlig synes jeg sjangeren har fortjent navnet.

Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Favoritten er nok Boards of Canada. Spesielt sangene:
Everything You Do Is A Balloon
Roygbiv
Nlogax
Smokes Quantity
Dayvan Cowboy

På en solid andreplass er Aphex Twin, spesielt sangene:
Girl/Boy Song
Flim
Xtal
Tha
Rhubarb
Vis hele sitatet...

Mine RDJ favoritter:
Fingerbib
Fenix Funk 5
Vordhosbn
4
Blue Calx
Alberto Balsalm
Aegispolis
Rhubarb

Fav Boc:
Left Side Drive
Kid For Today
Dawn Chorus
Bocqurant
Peacock Tail
Julie and Candy
Sixtyniner
og en del andre som jeg ikke kommer på i farta...

Og for de som skulle være interessert; Her er to låter jeg har oppdaget nylig:
Gimmik - Sister moon
Rumpistol - Morgenfugl
Ganske snille og rolige.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Det er jo musikk produksjon av en helt annen verden. Og krever langt mer kunnskap og teknikk enn de fleste andre elektroniske musikk sjangre. Det er teknisk vanskelig musikk, og komplisert lytting sist men ikke minst. Man skal ha et godt øre for å virkelig klare å følge med og å forstå musikken. Helt personlig synes jeg sjangeren har fortjent navnet.
Vis hele sitatet...
Hvor har du egentlig dette fra? Boards of Canada sine sanger er teknisk sett ganske simple. Det er ofte det at det er (var) så unikt som gjør musikken kul, ikke at den er mye vanskeligere eller smartere en annen musikk.
Og det er veldig få mennesker som har noen som helst innsikt i hvordan de store navnene i denne sjangeren produserer musikken sin, så vi har ikke så mye grunnlag for å si om det er en komplisert prosess eller ikke.

Uansett så vil det alltid være store forskjeller på hvor teknisk imponerende musikk er innenfor enhver sjanger. Se for eksempel forskjellen på Avicii og deadmau5. Jeg tviler ikke på at for eksempel Noisia har minst like store tekniske kunnskaper som for eksempel Squarepusher eller Aphex Twin. Selv om musikken i forhold ofte er lettere å like og sette pris på uten å sette seg så veldig inn i det.
Må si at jeg ikke har fulgt med på IDM siste 10-12 åra, men før det var jeg rimelig inne i sjangeren. Mine store helter er Icarus, og albumet deres Fijaka er noe av det bedre jeg har hørt, uansett sjanger. Icarus

Future Sound of London hadde også svært mye bra. En annen artist som ligger endel nærmere støy, men også har innslag av IDM er Merzbow. Sett han live på Molde Jazzfestival med Jazzkammer, samt da han varmet opp for Aphex Twin både i Bergen og på Blå i Oslo.

Nå går det mye mer i drum'n'bass for min del, da oldschool som bl.a Teebee, LTJ Bukem, Doc Scott, mm..
Sist endret av Hobby; 16. oktober 2013 kl. 12:22.
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Boards of Canada sine sanger er teknisk sett ganske simple.
Vis hele sitatet...
Nå er jo kanskje ikke BoC det beste eksemplet på IDM heller.

Sitat av Hobby Vis innlegg
Mine store helter er Icarus, og albumet deres Fijaka er noe av det bedre jeg har hørt, uansett sjanger.
Vis hele sitatet...
Dette er bra saker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mye kos her i tråden, får legge til det jeg synes mangler her:

Aphex twin - Dodeccaheedron
Aphex twin - Digeridoo - nesten litt overrasket at denne ikke har blitt nevnt enda, mange anser den som forrut for sin tid.
Chris Clark - Indigo optimus
Plaid - Zeal et av mine favoritter
og la oss nå ikke glemme noe så intenst som Autechre - Gantz Graf
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Disse karene vet hva de driver med. Helt sykt.

The Flashbulb - Walking Irrevocable
Mer flashbulb.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gimmik - Thing on a spring
Søt, glad og nostalgisk.
Veldig enkelt et av de bedre låtene jeg har hørt denne uka.
https://soundcloud.com/lucasle/bamster-1
Bitstream - Stream One
Youtube
Spotify
Sist endret av ventle; 6. november 2013 kl. 22:25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har faktisk prøvd meg på å lage noe IDM lignende selv.
https://soundcloud.com/hodgeyboy/friday-night-jam
Hør den da vel
Her er to album jeg lagde for veldig lenge siden.

https://tvoneiro.bandcamp.com/

Betal 0 kr eller hva dere vil for det! Jeg har i det siste jobbet med ei tredje plate som jeg skal gi ut under samme alias. Mer musikk jeg lager under andre alias blir nok å komme her og.
Liker det jeg hører Atari!
'Store Solsikke' er jo rett ned gata mi

Kommer nok til å laste ned den plata. Uten å donere er jeg redd. Blakk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjempe flott låt.
Eg lover deg.
https://soundcloud.com/0hmniscience/2-22