Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 929
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har kommet over en scanner og har litt trøbbel med å få den til å fungere. Har ikke mye erfaring med radio fra før, men jeg tror dette er en dinosaur. Frekvensene stilles inn med 11 av/på-brytere. Etter en del googling fant jeg ei svær kodebok som inneholder frekvenser og en matchende innstilling for bryterne. Hvis jeg for eksempel vil høre på politiradioen her i byen, så stiller jeg inn bryterne på 0-0-0-0-1-1-1-0-1-1-1, som er 170,400. Det fungerer helt fint. Men om du ser i kodeboka, så er det et hull mellom 88 og 160, og etter hva jeg kan finne på nettet, så bruker kontrolltårnet på Værnes en frekvens på 119-something-something. Det hadde vært spennende å høre på, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg får scanneren dit. Her er et bilde av den:
http://www.kiwhen.com/resources/dibba/scanner.jpg
Det er volum- og av-knapp, squelch-bryter (støydemping), en bryter som velger modus mellom autoscanning, manuell og programmering av frekvens samt fire knapper: select, bypass, data check og enter. Den venstre, grønne LED-lampen viser om jeg hører på høy- eller lavfrekvens, og den til høyre viser om jeg er i ferd med å programmere inn en høy eller lav frekvens (band). Merket nederst til høyre lyder "Maximal 926".
Husker jeg ikke feil, dekker denne 77-88 / 161-172 MHz, mao. ikke mulig å høre på Værnes.