Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1673
Heisann

I CD-en The Mystery Of The Yeti Part 2 er det en side som ser slik ut (se vedlagt bilde). Jeg ville i utgangspunktet trodd det var forskjellige psykedelika, og da spesielt tryptaminer eller fenetylaminer, men ut ifra det jeg vet om deres struktur, virker det ikke sånn.



Er det noen som har peiling på slikt her som ville klart å finne ut hva det er? =)
Ser ut som cannabinoider spør du meg, but not sure.
Sist endret av Sky; 17. november 2010 kl. 15:20.
Det stemmer, ser ut som syntese av cannabioder eller noe sånt. Er nok snakk om "samme" stoffet ettersom at grunnstrukturen (benzenringen med OH- gruppe og c5h11 på slep) går igjen på alle.

Ettersom at det ikke inneholder noe nitrogen eller andre funksjonelle stoffer kan man samtidig utelukke ganske mange av de "Normale" narkotikumene.
Sist endret av Tøffetom; 17. november 2010 kl. 15:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det stemmer, ser ut som syntese av cannabioder eller noe sånt. Er nok snakk om "samme" stoffet ettersom at grunnstrukturen (benzenringen med OH- gruppe og c5h11 på slep) går igjen på alle.

Ettersom at det ikke inneholder noe nitrogen eller andre funksjonelle stoffer kan man samtidig utelukke ganske mange av de "Normale" narkotikumene.
Vis hele sitatet...
Er nok ikke snakk om samme stoffet du Samme atomer, samme formel, ulik oppbygging = TOTALT forskjellige.

Noe som kan være helt harmløst, kan plutselig bli noe helt annet bare ved å benytte en annen konstitusjonell isomere

Hvis du er mer interessert så anbefales det å lese litt organisk kjemi. Anbefaler "Håndbok i grunnleggende kjemi"!

Forøvrig kan jeg prøve meg på å navngi de ekstremt kompliserte molekylene.

Den helt til høyre er noe sånt som: 1-benzenecarboxyl acid,2,4-dihydroxy,3-etyl,6 pentyl

Ellerno sånt. Prøvde å søke det opp, men fant ingenting som het det, så jeg har nok en feil et eller annet sted.

Den helt til venstre er jeg ganske sikker på er: 1,3-Benzenediol, 2-[5-methyl-2-(1-methylethenyl)cyclohexyl]-5-pentyl-, også kjent som Cannabidiol-type
CBD
------> Cannabinoid CBD

Så DET er vertfall en type cannabis eller et stoff i cannabis.

Her fant jeg det bildet jeg lenket til over, og her står det mye info om cannabinoider, som er å finne i cannabis.

Vil anta at de to andre bildene er en type cannabinoider.
Den øverste ligner veldig på CBN cannabinoiden på siden jeg linket til, men den mangler to dobbeltbindinger på sykloheksanen.

Wikisiden til cannabinoider.

Det nederste molekylet klarer jeg heller ikke å finne... men det ser vertfall ut til å ha noe med cannabis å gjøre det også

Så det til høyre og det nederste klarte jeg desverre ikke å finne ut av, men nå fikk du vertfall bekreftet at det er cannabis det handler om!
Det er ihvertfall hundre prosent sikkert at det ikke er tryptaminer det er snakk om.
De mangler den karakteristiske -N2 eller -NO2 gruppen.

Noe jeg syns var merkelig dersom man skal se på tittelen på CD-en, man vil jo automatisk assosiere disse molekylene med tryptaminer dersom man er litt kjent med hva det dreier seg om.

Jeg satt og lette i flere timer etter molekylene Afasar viser frem i den første posten i tråden, men fant dem ikke.
Prøvde å sammenligne dem med alle cannabinoidene på wikipedia også uten hell.

Jeg vil tro det er snakk om syntetiske cannabinoider eller muligens andre versjoner av vanlige cannabinoider.
Det kan være snakk om kirale stoffer, men jeg har ikke peiling på om de aktuelle stoffene kan opptre på forskjellige måter.

Innspill?
Sist endret av Knask; 29. november 2010 kl. 22:33.
Jeg fant 2 av de. Bortsett fra at den ene manglet to dobbeltbindinger.

Men ja, 3 av de er vertfall en form for cannabinoider. Den helt til høyre sliter jeg med! Ta å sjekk ut sidene jeg lenket til Nitrofis, der finner du bider av cannabinoidene vi er på jakt etter. CBD og CBN cannabinoider.
Godt jobbet!

Det er mulig jeg har slurvet mens jeg lette etter stoffene ettersom det var midt på natta osv., men det skal sies at jeg lette lenge!

Her har jeg søkt opp vitenskaplige artikler om kjemiske bindinger på cannabinoider: http://scholar.google.no/scholar?q=c...=1&oi=scholart

Man finner helt sikkert svar på resten der.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Godt jobbet!

Det er mulig jeg har slurvet mens jeg lette etter stoffene ettersom det var midt på natta osv., men det skal sies at jeg lette lenge!

Her har jeg søkt opp vitenskaplige artikler om kjemiske bindinger på cannabinoider: http://scholar.google.no/scholar?q=c...=1&oi=scholart

Man finner helt sikkert svar på resten der.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte SciFinder til å lete opp. Er en vitenskapelig database som man må søke om tilgang til, eller studere kjemi på NTNU som jeg gjør.
Jeg tegnet de inn og fikk et par svar. Men fant ingen som hadde samme struktur som den til høyre eller den nederste

Den til høyre prøvde jeg meg bare på å gi et navn utifra IUPAC systemet, men mistenker at jeg enten har en feil inni der, eller at stoffet bare er en konstitusjonell isomer av en annen type cannabinoid, ELLER at jeg har oversett noe.

Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar feil er dette Monosakkarider, Disakkarider og Polysakkarider??
Vis hele sitatet...
Der tar du nok feil.
Mono betyr 1, Di 2, Poly betyr mange/flere (som i en lange rekke sakkarider som gjentar seg)
Det skjer ikke i dette tilfelle, hvor man begynner med en benzenring (sykloheksan med 3 dobbeltbindinger) for så å bygge på den.

http://www.kjemi.uio.no/skolelab/ett...sakkarider.JPG
Snedige greier!
Hvor lenge har dette systemet vært oppe?

eller at stoffet bare er en konstitusjonell isomer av en annen type cannabinoid
Vis hele sitatet...
Jeg går for denne.
Og nye syntetiske cannabinoider finnes det en drøss av så vidt meg bekjent, men syns det virker snodig at de skulle ha funnet noe så fancy å klaske inn i heftet på en CD beregnet for spesielt interesserte, slik som Afasar feks.
Hvorfor ikke bare gå for noe kjent og kjært?
Tja, jeg har faktisk ikke peiling på hvor lenge det har vært oppe å gå, men det funker veldig bra! Brukte det når jeg hadde en preparativ oppgave hvor jeg måtte finne en oppskrift på å lage Peligots salt (kaliumdiklorokromat) ved hjelp av litteraturen.

Man kan søke på et stoff, for så å se på "preparation" og så enten få hele teksten (hvis den er lagret på data fra før), eller så får man en litteraturhenvisning som man kan lvise på biblioteket og få boken det står i.

Vet ikke hvor lett det er for privatpersoner å få tilgang til denne databasen, da man kan finne ut hvordan man kan lage nesten hva som helst.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Der tar du nok feil.
Mono betyr 1, Di 2, Poly betyr mange/flere (som i en lange rekke sakkarider som gjentar seg)
Det skjer ikke i dette tilfelle, hvor man begynner med en benzenring (sykloheksan med 3 dobbeltbindinger) for så å bygge på den.

http://www.kjemi.uio.no/skolelab/ett...sakkarider.JPG
Vis hele sitatet...
Hmm..
Takker