Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 744
Når man slår lyset fort av og på flere ganger får man jo ofte høre: "Stop, det kan begynne å brenne!"

Også til mitt spørsmål; er dette sant eller er det en myte? Jeg skjønner liksom ikke hva og hvordan det skal begynne å brenne av det?
Jeg ville sagt at det ikke går an... Men vi fikk alltid høre det når vi var små :P

Det værste som kan skje er vel at den tråden (husker ikke navnet) inni pæren går i stykker.
Eventuelt du kan få varmgang i fingrene av friksjonen og smelte lysbryteren.. Men seriøst lysstoffrør lar jeg alltid stå på, da varer de mye lengere. Tror som fulloggal sier og at vanlige pærer ryker fort om du stresser de på den måten. Aldri hørt den myten, men det var vel for at pærene skulle vare at noen kom med en passe dose skremselspropaganda, vil jeg tro.-
i det du slår på lyset vil det være en ganske høy spenning som vil vare i noen millisekunder. og de få millisekundene dette varer er så ubetydlig at det ikke vil være noe som helst fare ved å slå av å på lysbryteren, uten at ståltråden inni lyspæra vil få mer slitasje, men dette er også så ubetydlig at du aldri vil merke noe som helst forskjell.
Slå av og på mange ganger / hurtig har ingen annen effekt enn å redusere levetiden på lyspæra...
Du kan derimot få brent opp lysbryteren hvis du finner punktet hvor du NESTEN slår av lyset. Det vil si hvis du klarer å holde bryteren i 'halvstilling' sånn at en lysbue oppstår i bryteren.. (Lyspæra vil lyse svakere og du hører en freselyd i bryteren).. Tror gjerne det er nok til å starte en brann ja.
Nå kom jeg på det Wolframtråd. Ikke ståltråd skeptfisk:P haha
Det som er farlig med det er ikke det at det kan begynne å brenne, men at blinkende lys ofte tiltrekker seg fulle fjortiser og ustabile rave ungdommer..

:P

Spurte for øvrig pappa som er elektriker og han bekreftet at det eneste er at tråden i pæra kan ryke..
Sist endret av Gamgee; 13. mars 2009 kl. 20:24.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Ja, det var det jeg tenkte også! At det ikke ville skje noe verre enn at tråden røyk/smeltet.