Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3062
Hei. Jeg går VG1 medier og kommunikasjon, og vurderer sterkt å søke på IKT-servicefag på VG2. Grunnen til dette er at jeg har stor interresse for IT, og da spesielt programmering og web-utvikling. Jeg er også rimelig lei av mediefagene allerede, så kunne tenke meg noe litt mer interresant. Er det noen som har gått/går på IKT og kan si noe om hva man holder på med i programfagene? Hvilke områder av IT blir det fokusert mest på?

Så også at hardware.no søkte etter lærlinger fra IKT-servicefag. Er det lett å få lærlingplass innenfor programmering eller web-utvikling? Er det lett å få lærlingplass i det hele tatt?

Kan også nevne at jeg har relativt gode karakterer (5.4 i snitt), da jeg har hørt at det er mange som velger IKT for å komme seg enklere gjennom videregående, og at det derfor er litt "slapp stemning" i klassemiljøet. Jeg regner ikke med at dette er noe problem, men vil gjerne høre hvordan dere opplever/opplevde det.

Alle erfaringer mottas med takk!
Vi har ikke hatt noe programering/koding frem til nå. Bare litt basic innom litt og hvert. Server, nettverk osv
Men tror IKT er et skoleår som er høyt preget av hva læreren interesserer seg for og vill.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Programmering? Web-utvikling? Feil linje. Word, Excel og å sette opp Active Directory 5 ganger i en ukes tid fordi lærern ikke er helt sikker på hva som må gjøres og bare prøver seg frem? Riktig linje.

Nå skal det sies at du sannsynligvis får noen med like interesser i klassen, så et fint år kan du få, men det er ikke verd så mye videre i livet, nesten som folkehøyskole... Det er gøy, ihvertfall var det det når jeg gikk.
Proff kannibal
Som sagt over her; ikt preges av hva læreren din kan og ikke. Har lest mye om at det er uhorvelig mye dårlige tilstander på den linja rundt om i landet noe som desverre har gitt den et rykte som linja for de som vil slacke og game gjennom året. Har du flaks, som meg, får du en lærer med bred erfaring innenfor server, nettverk, css +. Ikke mye word her i gården og etter et halvår sitter vi med mer kompetanse enn de fleste etter endt læretid og bestått fagprøve. Det beste er og høre med tidligere elever på aktuelle skoler, har du muligheten til og flytte på deg er det såklart aller best men er det uaktuelt får du fortsatt ett fagbrev som er greit og vise til med videre utdanning.
Jeg gikk medier første året, og tenkte helt likt som deg; jeg ville ha programmering og webdesign og søkte IKT. Der jeg går, er det lik null av dette (har hørt andre skoler har dette, men varierer nok veldig på lærer). Undervisningen går i store trekk ut på server (vi bruker windows server 2008) med hovedfokus på active directory, excell -> budsjettering og lignende, sammen med sikkerhet/service og lovverk.

I forhold til lærlingsplasser vil jeg ikke si det er vanskelig å skaffe seg en lærlingsplass innenfor faget, men ønsker du en god lærlingsplass hos en god bedrift er det viktig å stå på gjennom året og vise interesse tidlig. Går som sagt nå 2. året IKT (ferdig til sommern), og har allerede ordnet lærlingsplass hos en svært respektert bedrift lokalisert midt i byen som har veldig gode arbeidsbetingelser.

Selv om jeg forventet programmering og webdesign ble jeg ikke fryktelig skuffet av hva vi faktisk skulle lære, men synes det faktisk var ganske morsomt og mye interessant ny lærdom. I tillegg har vi vært på praksis en gang i uka gjennom året det du får litt praktisk erfaring som et lite høydepunkt.
Det er nok desverre veldig lite med programmering på IKT-servicefag. Om du virkelig brenner for programering/webutvikling så er nok vanlig videregående løp eller tilsvarende som gir deg studiekompetanse og et informatikkstudie på høyskole kanskje det letteste/beste.
Mange i denne tråden sier hva læreren vil, men jeg tror det er omvendt. Det er helt opp til deg selv, og hva du gjør ut av det! Du kan komme deg igjennom uten å gjøre omtrent noen ting, men da har du veldig lite faglig utbytte. Gjør du noe ut av det, sitter du mest sannsynlig igjen med en god følese og mye kunnskap.

Vi hadde bare litt programmering på agendaen (Delphi), men hadde en del webutvikling som en del av faget. Videre hadde vi faget prosjekt til fordypning der jeg og et par til fordypet oss i C# og Python. Det var dette året jeg virkelig lærte meg fundamentet i programmering. Fikk også bistand fra lærer da han hadde programmeringserfaring fra blant annet COBOL og Fortran.

Et godt tips: Om du brenner for programmering og webutvikling bør du heller ta IKT, deretter påbyggning til generell studiekompetanse for så å søke deg til høgskole eller univeristet. Det er også uhyre sjeldent at du får en ren programmerigsjobb som læring. I beste fall kan du drive med webutvikling.
Sitat av nørden Vis innlegg
Hei. Jeg går VG1 medier og kommunikasjon, og vurderer sterkt å søke på IKT-servicefag på VG2. Grunnen til dette er at jeg har stor interresse for IT, og da spesielt programmering og web-utvikling. Jeg er også rimelig lei av mediefagene allerede, så kunne tenke meg noe litt mer interresant. Er det noen som har gått/går på IKT og kan si noe om hva man holder på med i programfagene? Hvilke områder av IT blir det fokusert mest på?

Så også at hardware.no søkte etter lærlinger fra IKT-servicefag. Er det lett å få lærlingplass innenfor programmering eller web-utvikling? Er det lett å få lærlingplass i det hele tatt?

Kan også nevne at jeg har relativt gode karakterer (5.4 i snitt), da jeg har hørt at det er mange som velger IKT for å komme seg enklere gjennom videregående, og at det derfor er litt "slapp stemning" i klassemiljøet. Jeg regner ikke med at dette er noe problem, men vil gjerne høre hvordan dere opplever/opplevde det.

Alle erfaringer mottas med takk!
Vis hele sitatet...

Du tenkter på søke IKT?.

Søknadfristen gikk jo ut 1.mars...

Har selv søkt IKT til sommeren, kun to skoler i hele Rogaland som tilbyr dette. Veldig liten linje.

Har to kompiser som for noen år tilbake har gått IKT-Servicefag. De begge er ut i full jobb i to store firmaer å drifter store systemer med god lønn. Det finnes muligheter. Sørg for å få læreplass i en stor bedrift som har kompetanse. Da lærer du mest. Ellers vet jeg ikke så mye om hva som blir gjort på skolen. Men tror nok det er som folk her sier, at nivået varierer på hva læreren kan.
Sitat av nørden Vis innlegg
Så også at hardware.no søkte etter lærlinger fra IKT-servicefag. Er det lett å få lærlingplass innenfor programmering eller web-utvikling? Er det lett å få lærlingplass i det hele tatt?

....

Alle erfaringer mottas med takk!
Vis hele sitatet...
Hei!

Jeg var den første lærlingen hos Hardware så jeg har vel da grei erfaring til å svare her

Karakterer sier lite, det er interesser og hva du kan som til slutt gjelder. Men det skal sies at jeg allerede jobbet med litt utvikling hos HW før jeg ble lærling der.

Jeg er frekk og påstår at HW er et av de mer morsomme stedene å være lærling. Kan du programmere så får du lov til det, og da vil du lære deg noe som vil komme veldig godt med senere om du ønsker å ta videre utdanning innenfor programmering. I min tid var jeg ansvarlig og utviklet bla bruktmarked-løsningene, forumet(diskusjon.no) samt en del andre systemer som speedometer, publiseringssystemet, prisguiden med mer. Og ikke minst, drift av serverne. Serverne har i ettertid blitt flyttet ut så det er mindre slikt nå.

Alle kan få seg en utdanning, det er å få den første erfaringen som er vanskelig, sånt sett er det å være lærling et bra sted et gullkort. Jeg har aldri hatt problemer med å finne meg jobb i mitt aktive yrkesliv.

Jeg har drevet med programmering siden jeg var 13-14, selv på eksamen i IKT-driftsfag(annet navn da) fikk vi programmeringsprosjekt. Etter læretiden gikk jeg videre til NITH hvor jeg tok en bachelor i programmering. Her var det da veldig lett for meg å få gode karakterer siden jeg hadde lært såpass mye før. Nå jobber jeg hos Lovdata(.no) med å utvikle nye nettløsninger der.

Tar jeg ikke helt feil så har samtlige gått ut med toppkarakter på fagbrevet og alle er i dag i jobb i større/kjente firmaer eller under høyere utdanning.
Trådstarter
32 5
Sitat av Aleksanderck Vis innlegg
Søknadfristen gikk jo ut 1.mars...
Vis hele sitatet...
Har snakket med inspektør på skolen, og får mest sannsynlig omgjort søknaden min.

Takk for alle svar, men er nok fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre.
Sitat av nørden Vis innlegg
Har snakket med inspektør på skolen, og får mest sannsynlig omgjort søknaden min.

Takk for alle svar, men er nok fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner mange som har gått IKT på VGS. Ingen av dem føler at det var noe vits i.

Selv gikk jeg vanlig studiespesialiserende med krevende matte og med IT1 og IT2 som valgfag. Nå studerer jeg informatikk på universitetet, og dette er helt klart veien å gå hvis du vil programmere.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av nørden Vis innlegg
Har snakket med inspektør på skolen, og får mest sannsynlig omgjort søknaden min.

Takk for alle svar, men er nok fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Kan være tricky å finne lærlingplass, men hvis du vet om noen gode alternativer du er sikker på å komme inn på så go for it.

Personlig gikk jeg påbygningsår etter IKT, og planlegger å ta informatikk eller dataingeniør videre etterhvert.
Skal du lære utvikling og "ordentlig data ting" så er det nokk data og elektronikk, også vg3 dataelektoniker som er tingen, det er i alle fall min plan. går vg1 elektro no, og her har eg lært pls programmering, er ikkje det same som c++/java etc. men det er ein fin måte å lære seg tankegangen, samt if løkker
IKT-servicefag er AKKURAT det du gjør det til, side det er såpass omfattende fikk vi veldig mye tid til å drive med egne prosjekter, så da går det på selvdisiplin spille vs skole.


Når det er sagt så er lærlingtilbudet VELDIG varrierende hvor hen i landet du bor. Noen steder kan det være IKT mangfold og da kan du få lærlingplass, men jeg fikk ikke lærlingplass da jeg bodde i Drammen og ble flyttet til Skien og tok fagbrevet der.

Når det er sagt er sansynligheten for jobb etter endt utdanning veldig stor. Jeg fikk intervju dagen etter jeg utvidet søket mitt til Oslo, og jobber nå hos er stort internasjonalt konsert.

Hva programmeringsbiten gjelder er jeg nok redd du får et svar du ikke vil ha. Det er ikke så mye utenom det du velger å legge tiden til selv som går på IKT servicefag, så hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt på Media, hoppet over til generell studiekompetanse, tatt ekstra matte og startet rett på Informatikk i enten Trondheim, Tromsø eller Oslo. Dette er (sånn jeg har skjønt det) en veldig grei måte å bli en dyktig programmerer!
Går selv ikt nå og synes det er supert. Ser mange skriver at det er bare word excel osv, det kommer nok ann på hvilken skole du velger. Jeg har nesten ikke brukt excel dette skole året. Det vi har drevet med er : photoshop, java, nettverk og servere. Også har du 6++ timer i uken på å drive med noe du selv vil! Altså PTF. Der kan du velge hva du vil innenfor IKT, jeg selv har valgt photoshop for eksempel. (Du kan også være utplassert i en IT bedrift eller lignende)

Du sitter du mye forran pcen her og derfor kan det blir litt slapt i timene.
OG IKT er mest software og ikke hardware! Mange misforstår dette.

Vil si det er enkelt å skaffe lærling plass innen for koding osv (TROR JEG). Jeg selv har skaffet meg plass på en høyskole til høsten av.
Sist endret av Heiho; 15. mars 2013 kl. 14:20.
Det er jo bare å ta en titt på kompetansemålene for IKT Servicefag på utdanningsdirektoratet så ser du hva du skal lære om.

Alle linjene skal i utgangspunktet gjennom de samme kompetansemålene. Så linja er nok ikke så forskjellig fra skole til skole.

http://www.udir.no/kl06/ISF2-01/
Jeg underviser på IKT Servicefag i Asker, og kan trygt si at det varierer veldig med hvilken lærer du har, ja. Men det er naturligvis en del ting du møter "overalt", selv om læreplanen stort sett er så vag at du kan dytte inn det du ønsker selv.

På Bleiker vgs, der jeg underviser, er drift og vedlikehold i korte trekk 3-4 emner: nettverk, server, arbeidsstasjon og sikkerhet (som overlapper alle tre). Vi jobber mot sertifiseringsprogrammer, dvs. CCENT i nettverk, MTA på server, arbeidsstasjon og sikkerhet.

I bruker- og driftsstøtte er kurs og helpdesk/brukerstøtte vesentlig, samt å jobbe med driftsrutiner, deriblant backup- og oppgraderingsplaner. Virksomhetsstøtte gir en innføring i ITIL, samt kontorstøtteprogrammer (som er læreplanfestet) relevant avtaleverk, samt trenes i å sammenlikne og vurdere forskjellige systemer. Vi jobber dessuten for å gjøre det praksisnært, og kople det tett mot driftsfaget.

I prosjekt til fordypning har vi utplassering en dag i uken, samt at vi jobber for å tilby IT1 i tillegg til høsten. Der er det mulig å jobbe med programmering, HTML og database, og det ligger i kortene at vi skal få på plass et samarbeid med Mediehuset Tek om deler av opplæringen... :-)

Vi jobber også med at noen skal få være med å arrangere et dataparty her i Asker, men det er litt for tidlig i planleggingen til at jeg kan fortelle så mye om det...

Sitat av Ueland
Tar jeg ikke helt feil så har samtlige gått ut med toppkarakter på fagbrevet og alle er i dag i jobb i større/kjente firmaer eller under høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, det er riktignok noen som fremdeles jobber i Mediehuset Tek som de heter nå, pigg ikke har gått videre noe annet sted....

I Asker, Bærum og Oslo er det forøvrig greit å få læreplass også, hvis du er interessert og en bra fyr. Er du en«uinteressert slask» får du antakelig ikke læretid noe sted, uansett hvor mange ledige plasser det er i området (men sånne har sjelden 5.4 i snitt).