Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1642
Hei,
Har tenkt å kjøpe meg Mac og fått pris på følgende av en nær venn.
Første gang jeg tar i en slik datamaskin og avhengig av for å få vite ca verdi.

Her er det jeg vet av info:

MacBook PRO
13-tommer, midten av 2012 )
Hukommelse: 4GB 1600 MHZ DDR3
Grafikk: Intel HD 1000 1024 mb
Programvare: OS X 10.3.5


Selger sier den er kjøpt ny i Feb 2015, men hvofor står det da midten av 2012 i system info?

Den er pent bruk og selger vil ha 8000kr,-


På fårhand takk
Sist endret av elmof; 23. august 2015 kl. 22:07.
Den infoen du har fått stemmer i alle fall dårlig overens med at maskinen er ny i februar 2015.

osx 10.3.5 ble utgitt i 2003. https://en.wikipedia.org/wiki/OS_X#V..._.22Panther.22

en macbook pro fra midten av 2012 vil ha et intel hd4000, og om den er konfigurert med 1tb disk vil den ha en 5400rpm-utgave som er grisetreig.

Jeg hadde stått over, i alle fall til den blodprisen han skal ha for den. Evt bedt om kvittering og output fra "about this mac" for å finne ut hvilken maskin det faktisk er før jeg prutet hardt
Trådstarter
27 0
Skrivefeil i spesifikasjoner. Skal være OS X 10.9.5.

Skrivefeil i spesifikasjoner. Skal være OS X 10.9.5.
Sist endret av elmof; 23. august 2015 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om den er kjøpt ny i Februar 2015 ville den ikke hatt OS X 10.3.5. Versjon 10.3.5 er forøvrig OS X Panther som kom ut i 2004. Sikker på at du leste av rett?

Til sammenligning har jeg OS X 10.10.5, om han virkelig hadde kjøpt den ny i år hadde det stått minimum OS X 10.10.

8k var dog ingen stiv pris om den er kjøpt ny i år, men dette forutsetter at den er pent brukt og har retina-skjerm. Om det derimot er en 2012-modell ville jeg betalt max 4k.

Edit:
Moridin slo meg på målstreken.

Om det er 10.9.5 er det Os X Mavericks som ligger inne. Dette operativsystemet fulgte med som standard på mac frem til Yosemite kom i fjor, dog er det mulig at han har oppgradert fra Mountain Lion som kom i 2012.

Mitt tips:
Dropp kjøpet om du ikke vil ha en overpriset mac fra 2012, alt jeg har lest så langt peker mot det.

Edit2:
Slenger med en lenke til historikk over OS X så du kan se selv:
https://en.wikipedia.org/wiki/OS_X
Sist endret av lsrr; 23. august 2015 kl. 22:24.
Trådstarter
27 0
Kjenner at pulsen sakte stiger og usikkerheten tar på. Hvorfor står det midt 2012 ? Er den da fra 2012?
Det er ingen Retina skjerm her nei

Model Family: MacBook Pro
Display: 13.3"
Processors: 2.5GHz Core i5 (3210M)
2.9GHz Core i7 (3520M)
Base Memory: 4GB PC3-12800 SODIMM
8GB PC3-12800 SODIMM
Max Memory: 16GB
# Memory Slots: 2
Wireless: 802.11a/b/g/n
Color(s): Aluminum
Original OS: Mac OS X 10.7
Resolution: 1280x800
Finish: Glossy
Graphics: Intel HD Graphics 4000
Model Number: A1278
Sales Number: MD101LL/A, MD102LL/A
Machine Number: MacBookPro9,2
Dimensions: 12.78 in x 8.94 in x 0.95 in
Weight: 4.5 lb
Production: Jun 11, 2012 - Present

Based on your serial number, your device is a Mid 2012 model and was assembled on:

Production Year: 2000
Production Week: 01 (December)
Production Number: PAQ

Info etter serial søk på nett
Sist endret av elmof; 23. august 2015 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja. det er utgaven fra 2012.

Du ser det på bl.a. på Production, Original OS, Resolution osv.

Du kan sammenligne alle utgaver av Macbook pro i tabellen på denne siden: https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro
Trådstarter
27 0
Tusen takk for alle svar så langt.

Er det mulig at denne er kjøpt ny i år?
Noe sted jeg kan finne info om antall timer bruk osv inne på Macbook'en ?

Utifra den infoen jeg sitter med, hvilken verdi er riktig for denne macbooken?
Sist endret av elmof; 23. august 2015 kl. 22:33.
Hvis det stemmer at den var ny i år, burde selger ha kvittering. Det er jo relevant når det kommer til garantier ol.

Det er vel enkleste måte å se om info fra selger stemmer
Trådstarter
27 0
Kvittering er jeg blitt lovet og kommer nok i morgen,
men tenke å kjøpe denne i kveld men først gjøre litt undersøking.
Finner det rart at det selges 2012 modeller til salgs i 2015
Det er definitivt 2012 utgaven og om han har kjøpt den "ny" i år så er det nok en modell som har blitt funnet igjen på et lager. Kan nesten garantere at han ikke ga så mye som 8k for den selv.

Ser at brukte Mac Pro fra 2012 ligger ute på finn.no for ~5k.
Da ville jeg heller kjøpt denne modellen til samme pris, men ytelse langt over den du har sett på.

Eventuelt sier jeg meg villig til å spontanselge min egen maskin for samme pris.
Sist endret av lsrr; 23. august 2015 kl. 23:49.
Sitat av elmof Vis innlegg
Kjenner at pulsen sakte stiger og usikkerheten tar på. Hvorfor står det midt 2012 ? Er den da fra 2012?
Det er ingen Retina skjerm her nei
Vis hele sitatet...
MacBook Pro uten retina har ikke blitt oppdatert siden 2012, så det er fullstendig mulig at dem er kjøpt ny i februar i år.
Trådstarter
27 0
Hva vill dere estimere verdien på denne dataen? På Eplehuset.no finner jeg nye til litt over 10.000 og de er vell fra 2015?
Det er denne om jeg ikke tar feil. Jeg vil kalle den alt for dyr på nettsiden, mtp. at den ikke er oppdatert siden 2012. Personlig hadde jeg anslått et sted mellom 5-8.000 om den kun har vært brukt siden februar, og det er mulig å oppdatere hardware, i større grad enn på de nye pro retina.
Trådstarter
27 0
Tror jeg pent står over kjøpet
Takker for alle svar
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Jeg hadde mer enn bare pent stått over kjøpet. Du får en mye kraftigere mac til den samme prisen. Kikk litt på finn og se an derifra