Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5477
Hei!
Jeg skal i rusbehandlig i høst ved Nordlandsklinikken i Narvik. I følg brevet jeg har fått står det at jeg skal på avrusning/stabilisering og kartlegging av videre behandlingsbehov i tre uker.
Jeg drikker drikker meg black-out drita minst annen vær dag og tar andre rusmidler ca. en gang i uka.

Noen her inne som har erfaring fra rehab?
Hvordan utspiller det seg?
Hva trenger jeg å pakke?
Hvilke tiltak bør jeg gjøre før jeg drar?
Om du ikke har vært på institusjon før, så består institusjons livet av rutiner, rutiner og mer rutiner. Så belag deg på å stå opp 07:00'ish hver morgen. Måltider til gitte tidspunkter. Faste aktiviteter, morgenmøte, gruppe samtaler og felles aktiviteter. Det kan lønne seg å ta med turklær, da de aller fleste har en form for ukentlig utflukt ala vilmarksliv, med skigåing, fisketur etc avhengig av årstid.
Sånn ellers kan det vært greit å trappe ned på rusbruk gradvis, sånn at du ikke får så alvorlig abstinens.
Rehab suger! Sånn er det bare. Første måneden edru er den verste imo, så "hang in there" er alt jeg kan si. Det blir bedre når du kommer over kneika.
Det har alt å si om du selv har et ønske om å bli rusfri.
Lykke til!
Jeg har ikke førerkort men, tenker vel at jeg skal begynne å ta det etter jeg har vært i behandling. Noen som vet om rehaben kan være noen hindring for det?
For ordens skyld så kommer jeg ikke til å droppe rehaben av den grunn.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fortsett gjerne med posting her i rehab tiden, jeg er nok i samme båt som deg og føler veldig jeg må inn selv snart, har ikke søkt.
Det jeg har hørt av venner er at de første 2 ukene er værst og så er alt bra resten av tiden. helt til man kommer ut igjen.
Hey. Du skal inn på rehab og blir skjermet og edru for en lengre periode. Det kan trekke fram mye undertrykte tanker fra tidligere. Jobb deg gjennom dem. Du vil treffe mye folk, alle er ikke der frivillig. Ikke baser din motivasjon på de.
Noen av de ansatte har vært brukere selv tidligere og kan relatere. Vet ikke hvordan det er dit du skal tho.
Bruk tida på å utforske interesser. Jeg hata plassen jeg var på intenst. Brukte enhver anledning til å komme meg ut. Var ofte på gym og bibliotek.
Det blir en tøff tid men også en mulighet til å legge ting bak swg/bli mer moden som menneske.
En ting jeg hadde med meg var en simpel mp3 spiller med musikk og selvhypnose på. Ala en fyr som prater om hvor godt det er å være sunn og glad og at du føler en dyp indre ro. Husker ikke hva dette heter.

Good løkk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er chill i behandling, har selv vært inne i et år
Dagene består for det meste av rutiner og sosiale sammenkomster, du kommer sannsynligvis på et lite team.
Som regel så er det kjempegod mat, og det er mange ukentlige aktiviteter.
Jeg har vært på rehab på en privatklinikk. De fulgte 12-trinnsmodellen til anonyme narkomane / anonyme alkoholikere.
Ganske chill, ble medisinert med 200 mg Seroquel kl 09:00 på morgenen, kl 12:00 på dagen, kl 16:00 på ettermiddagen, og 400 mg Seroquel når jeg skulle sove. Denne praksisen lurer jeg på om kan være lovlig, siden de forventet at jeg skulle holde meg våken hele dagen etter å ha fått Seroquel
Jeg har dessverre lang erfaring med rehab, har også vært på nordlandsklinikken 2 ganger. Det første som skjer er at de går gjennom tingene dine for å se om du har med deg stoff. Skal du nedtrappes på noe havner du på skjerma avdelinga, da er du innelåst med begrenset bevegelsesfrihet og det er ganske slitsomt å sitte der å høre på de andre pasientene sitter å klager over dop suget sitt, man er som regel på skjerma i 1-4 uker alt etter hva du er avhengig av. Etter det får du tilbud om overflytting til en åpen og større avdeling med mindre kontroll og flere aktiviteter. Det hele føles som en oppholdsplass og de fleste som er der, er det for å sove ut og spise seg opp igjen før de skal på kjøret igjen. Da jeg var der var det lite krav som ble stilt, må holde rommet i orden, å dagene går med på å sitte på verandaen å røyke å snakke rus med de andre pasientene og en å annen røverhistorie.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk på "Veksthuset"/behandlingssenteret i Molde. Det er kjent for å være et veldig strengt behandlingssenter/psykiatri.
Du kan nok forvente å måtte følge mye autoritet, sti opp tidlig, sitte i forskjellige grupper/ringer og prate dypt om vanskelige ting, utskjelling av hverandre, frustrasjon, glede, og til slutt bedre psykisk helse.
Rus handler som regel om "å være sjåfør for sitt eget følelsesregister".
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg gikk på "Veksthuset"/behandlingssenteret i Molde. Det er kjent for å være et veldig strengt behandlingssenter/psykiatri.
Du kan nok forvente å måtte følge mye autoritet, sti opp tidlig, sitte i forskjellige grupper/ringer og prate dypt om vanskelige ting, utskjelling av hverandre, frustrasjon, glede, og til slutt bedre psykisk helse.
Rus handler som regel om "å være sjåfør for sitt eget følelsesregister".
Vis hele sitatet...
glemte å si at opplegget i Molde varer i 6 mnd, da.
"Rus handler som regel om "å være sjåfør for sitt eget følelsesregister""

Lærte du det der?
Nå er jeg litt treg når det gjelder både humor, ironi, sitater, og lignende.
Jeg forstår hva de mener. Tror jeg.
Det var bare en himla kronglete or rar måte å si det på.

Ikke rart jeg er et kaos, da!
Jeg har ikke lappen, engang, hahaha

Hadde det ikke vært bedre å si noe slikt som at "bli sjef i eget følelsesliv".
Det sitatet, og det du har lært, innebærer jo SÅ mye!
Det er ikke noe man lærer på en treukers avrusning.

Sitat av gerilja Vis innlegg
Jeg har dessverre lang erfaring med rehab...
.... og det er ganske slitsomt å sitte der å høre på de andre pasientene sitter å klager over dop suget sitt...
Det hele føles som en oppholdsplass og de fleste som er der, er det for å sove ut og spise seg opp igjen før de skal på kjøret igjen.
.... å dagene går med på å sitte på verandaen å røyke å snakke rus med de andre pasientene og en å annen røverhistorie.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg si at jeg håper det går bra med deg nå!

Kan jeg få lov å stille deg noen spørsmål angående det ud skriver? Dine følelser og tanker rundt rehab, og rusomsorg generelt?
Jeg liker å lære. Spesielt rett fra kilden, som her. Jeg vil prøve å forstå hvordan andre tenker og føler.
Samfunnet vi lever i er helt fucka. Folk er SÅ ego. Ingen bryr seg om dem som ikke klarer henge med, og faller utenfor.
Jeg har alltid følt en omsorg for disse gruppene, helt fra jeg var barn. Spesielt rusmisbrukere mener jeg at blir behandla som søppel.
Folk skræver over den som ligger nede. De gidder ikke engang ringe 113!
Hadde det vært en.hund som lå der, hadde folk stimet til!
Huff, nå får jeg høy puls, for dette gjør meg eitrande forbanna!!
For noen år tilbake var jeg igang med å utdanne meg til vernepleier, men desverre ble jeg så syk at jeg ikke fikk fullført siste året. Det suger.
Ønsket var å jobbe innen rus.
Men, man må bare holde moter oppe, og tro på at man blir frisk nok til å bidra med noe en gang om ikke altfor lenge!

Hva pokker??
Hvorfor ble mine to svar til to ulike medlemmer slått sammen i ett innlegg?
Det ble jo bare helt rotete og uforståelig for folk!
Noe så dustete, jeg har aldri opplevd lignende på noe annet fora!
Sist endret av Weiland; 15. august 2017 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.