Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1416
Hei!
Aner ikke om dette er rett kategori, men fant ikke noen bedre steder å skrive dette. Her er spørsmålet: Jeg har laget en låt med en acapella (2pac- Smile) som jeg fant på YouTube (dvs smekket ihop en ny beat) og lurer dermed på hvordan copyright systemet virker. Finnes det noen form for copyright, risikerer jeg noe på å legge den ut noen steder som f.eks. soundcloud?

Tenker ikke å på noen som helst måte tjene noen penger på denne (likt alt annet jeg lager) men vil helst ikke havne i noen uheldig situasjon pga en låt på nesten 40 bars.
Det er ulovelig (du stjeler noen andre sitt materiale), men du risikerer ingenting annet en at sangen blir fjernet der du laster opp. Sålenge du ikke tjener deg rik på andres materiale blir du ikke saksøkt.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Takker så mye for svar Du er sikker på at det ikke er noe værre enn at låta blir fjernet dersom jeg laster opp og det blir oppdaget? Tar ingen sjanser
Sitat av droidex Vis innlegg
Takker så mye for svar Du er sikker på at det ikke er noe værre enn at låta blir fjernet dersom jeg laster opp og det blir oppdaget? Tar ingen sjanser
Vis hele sitatet...
Jeg har en kanal hvor jeg laster opp diverse elektronisk musikk.

Er vel oppe i over 300 videor nå på ca 2 år.

Iløpet av den tiden har jeg fått 1 video flagget samt 1 forespørsel om å fjerne.

Ikke noe mer.

De aller fleste sangene jeg laster opp, ca 80% har jeg lov å laste opp.

Står dette under videoene:

Det er funnet opphavsrettsbeskyttet innhold i videoen din.

Fordringshaveren tillater at du kan bruke det aktuelle innholdet i YouTube-videoen din. Det kan imidlertid hende at det vises annonser på den.

Så ikke bekymre deg =)
Sist endret av Pandabjørn; 31. desember 2015 kl. 01:34.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Takker for bra svar Men jeg forstår det sånn at du laster opp på YouTube? Jeg lastet låta opp på SoundCloud, men har skjønt at SoundCloud suger på å ''sile'' ut ting som er copyrighted? Jeg aner ikke om dette stemmer, men har hørt det.
Soundcloud "siler" ut nesten alt med copyright ja. Veldig irritrende. Du får ikke andre problemer enn at sangen blir fjernet, og du kan få en "strike". Får du nok strikes blir kontoen din slettet.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Soundcloud "siler" ut nesten alt med copyright ja. Veldig irritrende. Du får ikke andre problemer enn at sangen blir fjernet, og du kan få en "strike". Får du nok strikes blir kontoen din slettet.
Vis hele sitatet...
Ja SoundCloud virker strenge, og det kan være litt tilfeldig når de "slår til".

Jeg forstår det sånn at det er ganske trygt å legge ut cover-låter på Youtube, jeg legger ut slik at tittelen på låten og navnet på artisten alltid er der, slik at systemet til Youtube enklere kan finne ut av rettigheter.