Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4144
Jeg kom over en britisk dokumentarserie her om dagen på Nrk som heter "Jeg er ikke gal". Den varer i 3 episoder. Gjennom 1 år var et TV-team stasjonert på Storbritanias største psykiatriske sykehus for tenåringer og filmet tenåringer med forskjellige psykiske problemer.

Noen av ungdommene hadde spiseforstyrrelser slik at de kuttet seg og forsøkte ta selvmord, mens noen hørte stemmer i hodet som ba dem om å drepe. Ei 14 år gammel jente så usynlige figurer hvor disse figurene ba henne drepe adoptivfaren sin.

Jeg ble litt fascinert av å få innblikk i et psykiatrisk sykehus, for dette er et svært tabubelagt tema i Norge. De fleste som hører om folk som blir lagt inn til behandling ved psykiatriske sykehus i Norge har nok sine fordommer om slike personer. Men det er først og fremst pga. uvitenhet. Folk vet ikke noe om hvordan folk blir behandlet på slike sykehus og de ser bare på det som et "Galehus" hvor en gjeng galinger er sperret inne. Noen av oss vet antageligvis så lite at det eneste de forbinder med psykiatriske sykehus er lobotomi og Lier/Dikemark.

Finnes det en lignende dokumentar/serie om psykiatrien i Norge??? Jeg skjønner det kan bli problemer med taushetsplikten da Norge er antageligvis strengere enn andre land på det området. Skulle virkelig ønske det var mulig å få mer innblikk ang. dette i Norge, for jeg fikk meg en liten aha-opplevelse da jeg så denne serien. Jeg gikk fra å være redd mennesker med psykiske problemer til å ikke være redd dem lenger og kanskje forstå at det finnes godhet i mange av disse menneskene OG at det finnes håp for dem også. Jeg har selv hele livet levd med fordommer mot personer med psykiske problemer og aldri forstått dem eller hvem disse menneskene er. Da jeg gikk på skolen fikk vi ingen informasjon om dette temaet med psykiatri eller mental helse, og det fører jo til mye uvitenhet. Og uvitenhet gjør folk skeptisk og redd!


Igjen, finnes det en tv-serie/dokumentar om psykiatrien i Norge? Hadde vært meget interessant å få innblikk fra et norsk perspektiv!
Sist endret av Molekyl; 25. april 2015 kl. 12:02.
Du måtte se en dokumentar for å innse at det kan finnes godhet i mennesker som er innlagt på psykiatrisk avdeling? Jeg tror ikke du skal snakke for brorparten av Norges befolkning når du beskriver omfanget av disse fordommene du har gått rundt med. Folk flest er nok fullt klar over at psykiatriske pasienter er ekte mennesker med ekte følelser, som ikke utelukkende lar seg definere utifra sykdommen de sliter med.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du måtte se en dokumentar for å innse at det kan finnes godhet i mennesker som er innlagt på psykiatrisk avdeling? Jeg tror ikke du skal snakke for brorparten av Norges befolkning når du beskriver omfanget av disse fordommene du har gått rundt med. Folk flest er nok fullt klar over at psykiatriske pasienter er ekte mennesker med ekte følelser, som ikke utelukkende lar seg definere utifra sykdommen de sliter med.
Vis hele sitatet...
Dårlig formulert av meg, men jeg vet at det er godhet i NOEN av disse menneskene, mens noen besitter en utrolig ondskap for å såre andre mennesker. Disse er også innlagt må du ikke glemme. Selv om de kanskje ikke er i stand til å reflektere over at de faktisk er ond.

Og du skal ikke ta for gitt at "folk flest" er klar over at disse pasientene er ekte mennesker med ekte følelser. Mange har nok aldri tenkt over hvem disse menneskene er, hva slags problemer de har og hvordan. Jeg kjenner og vet om folk som kan utrolig lite på området. Jeg tror opplysning er viktig for befolkningen, og da kan slike dokumentarer virkelig få opp øynene til folk.
Joda, opplysning er bra, og godt produserte dokumentarer er bra.

Folk med en "utrolig ondskap" som du kaller det, utgjør imidlertid ikke en særlig stor andel av psykiatriske pasienter i Norge. De fleste pasientene sliter med depresjon, schizofreni, paranoide lidelser og andre langt mer normale problemer. Folk flest her i landet er i tillegg voksne mennesker med litt mer livserfaring å basere seg på enn ungdomsskoleårene, og det er slettes ikke uvanlig å kjenne noen som er eller har vært innlagt i psykiatrien.

Men uansett, så er det godt at det produseres slike dokumentarer, og de fordommene du beskriver eksisterer helt sikkert i et visst omfang, selv om det nok er langt mer vanlig å møte på slike blant barn og unge enn i den voksne verden. Derimot er det en ganske utbredt holdning at psykiske problemer er flaut og pinlig, og at man ikke skal snakke om det fordi det betyr at du er svak og skjør. Disse fordommene er også i ferd med å forsvinne, men de er definitivt fortsatt ganske utbredt.
Det er jo bra at du forstått at du hadde virkelig store fordommer, men det virker jo ikke som du er "kurert" ennå. Du sier at noen psykiatriske mennesker har godhet i seg og andre er onde. Psykisk syke mennesker er også personer med følelser, drømmer, tanker og refleksjoner. Akkurat som deg og meg. Ofte så sliter psykisk syke med feks impulskontroll, eller evnen til å se selv, sine tankemønster, handlinger eller mangel på handlinger i et objektivt lys. Negative tanker og handlinger blir gjerne en spiral der det ene utløser det andre. Feks en kritisk indre røst eller manglende tro på egne evner.

Psykiatriske pasienter er ikke onde, de er (p)syke. Å kalle de onde blir like generalisernde som å si at noen kreftpasienter har følelser mens andre kreftpasienter er onde.

At det finnes virkelig onde personer er helt klart, men både jeg og lovverket skiller klart mellom ondskap og psykisk syke mennesker. Og slik er det vel i de fleste (i allefall vestlige) land. Om noen mennesker blir tatt for onde gjerninger så evalueres de for å avdekke om de var psykisk syke på gjerningstidspunkt eller om det var ren ondskap.

Og selv handlinger som ved første øyekast kan virke som ondskap kan ha varierende grad av formidlende omstendigheter.
Sist endret av frtoretang; 25. april 2015 kl. 16:13.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Dårlig formulert av meg, men jeg vet at det er godhet i NOEN av disse menneskene, mens noen besitter en utrolig ondskap for å såre andre mennesker. Disse er også innlagt må du ikke glemme. Selv om de kanskje ikke er i stand til å reflektere over at de faktisk er ond.

Og du skal ikke ta for gitt at "folk flest" er klar over at disse pasientene er ekte mennesker med ekte følelser. Mange har nok aldri tenkt over hvem disse menneskene er, hva slags problemer de har og hvordan. Jeg kjenner og vet om folk som kan utrolig lite på området. Jeg tror opplysning er viktig for befolkningen, og da kan slike dokumentarer virkelig få opp øynene til folk.
Vis hele sitatet...
Syke folk er jo det.. SYKE. Du kan ikke si at noen av dem "besitter en utrolig ondskap". Det er folk som trenger hjelp.. sier man at de er onde, så virker det som om man mener at dette er dårlige mennesker som ikke burde få hjelp og heller unngås.
Trådstarter
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Syke folk er jo det.. SYKE. Du kan ikke si at noen av dem "besitter en utrolig ondskap". Det er folk som trenger hjelp.. sier man at de er onde, så virker det som om man mener at dette er dårlige mennesker som ikke burde få hjelp og heller unngås.
Vis hele sitatet...

Jeg tror det er helt subjektivt hvem som kan defineres som ond og ikke. Om en person som hele livet har gjort andre mennesker vondt ved vold og andre psykopatiske trekk (manipulasjon etc), og er instituert på et psykiatrisk sykehus så blir det opp til hver enkelt å mene om en person er ond eller ikke. En psykopat kan helt sikkert late som om han er frisk og helt normal.

Ikke alle blir frisk uansett hvilken hjelp de får av helsevesenet. Man kan ikke si at alle mennesker har godhet i seg, da er man bra naiv om man tror det..


Nå var ikke denne tråden om mine meninger, men om åpenhet om temaet og lignende dokumentarer på norsk. Men vi kan gjerne diskutere mer om mine meninger om dere vil.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Man kan ikke si at alle mennesker har godhet i seg, da er man bra naiv om man tror det...
Vis hele sitatet...
Jo takk, du, da foretrekker jeg å være naiv, jeg.

Dessuten tror jeg at det er mer lønnsomt å tenke potensiell endring fremfor urokkelig fordømmelse.

Alle mennesker har godhet i seg. Det er jeg urokkelig sikker på!
Trådstarter
Sitat av villskap Vis innlegg
Jo takk, du, da foretrekker jeg å være naiv, jeg.

Dessuten tror jeg at det er mer lønnsomt å tenke potensiell endring fremfor urokkelig fordømmelse.

Alle mennesker har godhet i seg. Det er jeg urokkelig sikker på!
Vis hele sitatet...

Hva har du egentlig å begrunne det med? Det fins nok en god del eksempler på massemordere eller andre psykopater som helt fra baby-alder har blitt traumatisert som deretter har fått følger for denne personen videre i livet. Følger hvor denne personen rett og slett har gjort andre mennesker vondt hele livet fordi personen er såpass traumatisert av mishandling/vold i kombinasjon med dårlig oppvekst (eller mangel på).

Jeg tror ikke du helt vet hva en ond person er. Breivik kan f.eks. ikke settes i den kategorien engang siden han hadde en relativt normal oppvekst, men om man ser litt ned mot u-landene i Afrika eller USA forsåvidt, så vil du bli forbløffet over hva slags mennesker som fins.

Dette er dratt seg off-topic, så jeg avslutter med det.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg tror det er helt subjektivt hvem som kan defineres som ond og ikke. Om en person som hele livet har gjort andre mennesker vondt ved vold og andre psykopatiske trekk (manipulasjon etc), og er instituert på et psykiatrisk sykehus så blir det opp til hver enkelt å mene om en person er ond eller ikke. En psykopat kan helt sikkert late som om han er frisk og helt normal.

Ikke alle blir frisk uansett hvilken hjelp de får av helsevesenet. Man kan ikke si at alle mennesker har godhet i seg, da er man bra naiv om man tror det..
Vis hele sitatet...

Du kan ikke definere hvorvidt en person er ond eller god basert på en handling utført pga sykdom. Det er ikke mange langtidsplasser i psykiatrien - det koster for mye. Så veldig få uansett psykisk lidelse blir veldig lenge på et behandlingssted. Og det tror jeg er en medvirkende årsak til at svært mange med psykiske lidelser blir slitende med sykdommen i årevis.

Og godhet eller ondskap har slik jeg ser det null å niks å gjøre med psyken til mennesker. Gjennom historien har vi sett svært mange onde personer, var de alle psykisk syke? Sannsynligvis ikke. Sikkert veldig få av historiens onde personer har psykiske lidelser. For ofte så følger manglende struktur og gjennomføringsevne psykiske lidelser.

Når det er sagt så vill et selvsagt også være onde personer som også er psykisk syke - men de er ikke onde pga av psyken.

Tror nok tettheten av onde personer er langt større utenfor psykiatriske behandlingssteder enn innenfor.
Sist endret av frtoretang; 25. april 2015 kl. 18:53.
Ikke en dokumentar fra Norge, men Louis Theroux har ganske nylig gitt ut en dokumentar over 2 episoder som følger forskjellige individer som er dømt til psykiatrisk behandling. Alt fra drapsmenn til pedofile.

By Reason of Insanity.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Ikke en dokumentar fra Norge, men Louis Theroux har ganske nylig gitt ut en dokumentar over 2 episoder som følger forskjellige individer som er dømt til psykiatrisk behandling. Alt fra drapsmenn til pedofile.

By Reason of Insanity.
Vis hele sitatet...

Javel? Det endrer jo ikke noe av det som er tema. Selv om noen drapsmenn blir diagnostisert som utilregnelige så betyr jo ikke det at psykisk syke er onde.

Som sagt onde folk finner du overalt, og jeg personlig tror tettheten av onde folk er større utenfor slike institusjoner enn innenfor. De aller fleste psykisk syke er helt vanlige mennesker som deg og meg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Javel? Det endrer jo ikke noe av det som er tema. Selv om noen drapsmenn blir diagnostisert som utilregnelige så betyr jo ikke det at psykisk syke er onde.

Som sagt onde folk finner du overalt, og jeg personlig tror tettheten av onde folk er større utenfor slike institusjoner enn innenfor. De aller fleste psykisk syke er helt vanlige mennesker som deg og meg.
Vis hele sitatet...
TS etterspør en norsk dokumentar. Jeg har akkurat sett en dokumentar som omhandler psykiatri, men den var ikke fra Norge.

Posten min var ikke tiltenkt diskusjonen i tråden, men et tips på en dokumentar.

(Er forsåvidt enig med deg i at de aller fleste med en psykisk sykdom ikke er onde personer)
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 26. april 2015 kl. 02:13.
Sorry tok ikke den