Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2140
jeg har nylig blitt kastet ut hjemmefra, og jeg trenger litt råd om hvordan jeg kan få bo tilstøtte fra nav, har ingen penger eller jobb. jeg har lagt inn jobb søknad hos nav og lurer på hvordan det fungerer med botilstøtte under 21 år.



hva har jeg rett til?





Takk for alle råd.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Har du dratt fysisk ned på Nav? Tror de kan svare på det meste altså.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
https://tjenester.nav.no/veivisersos...rtikkel/514880
https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...tidig-botilbud

Her står det meste forklart

Men å gå en tur til NAV-kontoret ditt er first step så fort det våkner i morgen!
Sist endret av Hydra; 19. desember 2017 kl. 18:42.
Dersom du går på vgs er det dine foresatte som var forsørgeransvar. Hvor gammel er du og hva er situasjonen din?

Sosialtjenesteloven sier at du har rett på midlertidig botilbud, som regel er dette hospits lignende. Ellers sier også sosialtjenesteloven at kommunen skal medvirke til at du får varige boforhold. Ofte snakker vi her kommunale boliger eller at noen støtter deg i å finne noe selv dersom dj har behov for det.

Øvrig: livsopphold og boutgifter har du rett på. Mener statlig sats er på rundt 5800-5900,- pr mnd. Evt statlig bostøtte vil regnes som inntekt og trekkes fra kommunale ytelser. Regnet med saksbehandleren din hjelper deg med dette.
De aller fleste kommuner har nød boliger som disponeres av NAV.
Gå til nærmeste NAV kontor og de kan hjelpe deg.
I krisetilfeller så kan NAV innlosjere deg hvor en de måtte finne det hensiktsmessig frem til bosituasjonen kan løses mere permanent.

Har sett tilfeller med allt fra campingvogner til hotellrom.
Du får ingen bostøtte uten leiekontrakt. Start med å se etter leielighet og belag deg på kommunal garanti, de utbetaler sjeldent til depositum.
Trådstarter
2 0
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du får ingen bostøtte uten leiekontrakt. Start med å se etter leielighet og belag deg på kommunal garanti, de utbetaler sjeldent til depositum.
Vis hele sitatet...

https://www.finn.no/realestate/letti...kode=110018544


så jeg kan bare glemme en 6000kr leie? hvor strengt er det?¨

Tusen takk for alle svar.
Sist endret av Unnded; 19. desember 2017 kl. 19:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kr 6000,- er helt innafor de aller fleste steder.
Det er alltid greit å snakke med NAV først hvis du ikke har penger, de kan gi føringer for hva du kan/kan ikke leie, samt informere om hvordan de stiller seg til depositum/garanti for depositum.

Husk også att NAV også skal hjelpe deg med møbler/Kjøkken-hvitevarer/soverom ting som du ikke har selv.
En leilighet er jo som regel helt tom når du flytter inn.