Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1885
Hei!

Jeg har en ca 6 mnd gammel samsung 7 serie. Den har omtrent hele tiden funket veldig bra. I dag hadde jeg pcen koblet til HDMI og gikk får å mekke noe mat. Så sluttet Chrome å fungere og Firefox ville heller ikke åpne seg. Jeg skrudde av pcn og skulle starte den på nytt.

Det rare er at nå viser den bare samsunlogoen eller mulig oppstartsalternativer. Etter dette kommer det ikke noe bilde. Skjermen er lys og funker fint men videre kommer det ikke noe bilde. Pcen begynte å slå seg av å på gjentatte ganger.

Hva kan disse problemene være? Er aldeles ikke over gjennomsnittet når det kommer til å fikse eller løse problemer på data.

Noen kloke hoder på freak?

Har ikke garanti..

heartslava.

Viser nu ingenting etter logo.....
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Disken din har tatt kvelden.
Så det er over og ut? Så lenge man ikke vil bruke tusener på fiksing?
Hva har skjedd med garantien da? Den skal vel vare i 2 år, og du har også 5 års reklamasjonsrett.

Og, en ny harddisk koster deg under en tusenlapp, og tar deg 5 minutter å bytte.
Sist endret av Dimergon; 8. august 2013 kl. 18:54.
Høres ut som diverse viktige ting har blitt sletta fra disken ja. Kan teoretisk sett være virus, men høres mer ut som at disken er dau. Ser at noen series7 har SSD mens andre har HDD, så vanskelig å si hvor lett det blir å bytte.

Om du er riktig heldig så kan det hende at selve disken er OK, men at ting bare har blitt slettet. Dette var hvertfall tilfellet for Lenovo-maksinen til en kamerat av meg, akkurat samme symptomer som dine. Da vil det hjelpe å blanke ut hele disken, fordelsmessig med en linux live-CD for å gjøre jobben skikkelig, før du installerer windows igjen fra en annen CD. Dette er egentlig ganske enkelt hvis maskinen har en CD-stasjon, eller om du har en ekstern CD-stasjon tilgjengelig. Hvordan ligger det an sånn sett? Dette funker med USB-penn også, men blir fort mer stress.

En ting som er viktig å poengtere er at formattering ikke nødvendigvis er bra nok. Mange tror at formattering sletter alt, samtidig som det sjekker disken grundig for feli... Nope. Dersom man gjør det med programmet "dd" i Linux får man i tillegg beskjed så fort noe skulle gå galt underveis.
Sist endret av tripflag; 8. august 2013 kl. 18:59. Grunn: alltid greit å lese over...
Sitat av tripflag Vis innlegg
Høres ut som diverse viktige ting har blitt sletta fra disken ja. Kan teoretisk sett være virus, men høres mer ut som at disken er dau. Ser at noen series7 har SSD mens andre har HDD, så vanskelig å si hvor lett det blir å bytte.

Om du er riktig heldig så kan det hende at selve disken er OK, men at ting bare har blitt slettet. Dette var hvertfall tilfellet for Lenovo-maksinen til en kamerat av meg, akkurat samme symptomer som dine. Da vil det hjelpe å blanke ut hele disken, fordelsmessig med en linux live-CD for å gjøre jobben skikkelig, før du installerer windows igjen fra en annen CD. Dette er egentlig ganske enkelt hvis maskinen har en CD-stasjon, eller om du har en ekstern CD-stasjon tilgjengelig. Hvordan ligger det an sånn sett? Dette funker med USB-penn også, men blir fort mer stress.

En ting som er viktig å poengtere er at formattering ikke nødvendigvis er bra nok. Mange tror at formattering sletter alt, samtidig som det sjekker disken grundig for feli... Nope. Dersom man gjør det med programmet "dd" i Linux får man i tillegg beskjed så fort noe skulle gå galt underveis.
Vis hele sitatet...
Kan først å fremst nevne at jeg ikke har behandlet pcen superbra. Ikke at jeg har kastet den veggimellom men...
Har cdrom på pcn. Hvor får jeg tak i det jeg trenger?

Har ikke noe viktig jeg MÅ få ut, men lite keen på å gi opp pcn egentlig.
Det er en chronos 14 tommer med 20 express cache.

I og med at een ikke er strøken, vil jeg tro at Lefdal absolutt ikke rører den engang.

Er vel min egen feil når alt kommer til alt. Har ikke virket som om noe skulle skje med den.. skriver på telefonen så blir kanskje ikke forfatter stil over innleggene mine.
Hva er problemet med garantien da? Har du stjålet maskina eller?
Som nevnt før er det minst to år garanti på pc'en og harddisken er også dekket av en egen delegaranti på to eller flere år.
Du burde ikke ha noe problem med å få den reparert uansett om den ikke er strøken.
Hvis du har en kompis som har litt peiling på datautstyr er det som regel den smarteste veien å gå (med forbehold om garanti) da det kan være flere grunner til at maskina oppfører seg som beskrevet. Det er IKKE nødvendigvis en defekt harddisk!
Sist endret av woff; 8. august 2013 kl. 20:10.
Kjøpte laptopen på lefdal i jaunar. Må lete etter kvitering osv. Er usikker på om jeg ikke har fortapt denne i sammenheng med flytting..

Hadde egentlig bestilt en annen maskin, og skulle collect@store. De hadde rota på lefdal på stovner, så fikk en bedre maskin bare jeg la på litt penger. Gjorde selvfølgelig dette.

Samsung logoen på toppen av laptopen har forfalt helt. Måtte rett og slett ta bort disse små klistremerkene da de bare datt av. Om det var pga pcen ble litt varm til tider det vet jeg ikke.

Utenom dette er det ikke noen synlig skade på pcen egentlig. Noen av de klistremerkene forfaller jo til tider. Valgte å ikke ta med forsikring da jeg trodde denne pcen skulle bli ivaretatt og ha en god "levetid"

Vet jeg har rettigheter som forbruker, må sikkert dra noen hvite løgner (eller ikke) da hardisken(?) streika av seg selv og ikke mens jeg var aktiv på pcn. Hvor mye dette har å si vet jeg ikke.

Kjenner egentlig ikke noen spesielle datagenier. Kan sikkert prøve å få en freak til å mekke litt mot noen hundrelapper eller lignende.

Så det kan egentlig være noe annet enn hardisken? Virus kan det jo sikkert også være. Det har skjedd gjentatte ganger at google chrome ikke vil åpne seg, henger seg opp.

Har ikke lastet ned noe annet enn musikk fra noe jeg vil si er et "trygt" program på en stund nå.

Ellers bare vanlig surfing.. Merket etterhvert at viftene fikk litt mer fart på seg til hverdagslige oppgaver.

Tar gjerne i mot råd og tips! Takk for de jeg har fått allerede!

heartslava.

Mente selvfølgelig STORO senter...*
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
De har deg som regel registrert i systemet når du handler noe der.
Da er det første du bør gjøre å besøke butikken du kjøpte den på. Handelen er garantert registrert i deres kundesystem. Du trenger ikke finne på noen grunner når du klager på produktet. Maskina er bygd for å fungere uten at du 'passer på den' og det er ikke unormalt å la en sånn pc stå på kontinuerlig.
Hvis du skulle være så uheldig at de ikke finner tilbake til handelen kan du sikkert få god hjelp av noen av medlemmene her. Hadde du bodd på Lillehammer kunne jeg gjerne hjulpet deg kostnadsfritt.
Tusen takk for hjelp! Har tatt kontakt med lefdal så får se hva det blir til! Ja kommer garantert til å prøve freak om jeg ikke kommer over noen allerede bekjente som kan ordne dette.

heartslava.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av heartslava Vis innlegg
Tusen takk for hjelp! Har tatt kontakt med lefdal så får se hva det blir til! Ja kommer garantert til å prøve freak om jeg ikke kommer over noen allerede bekjente som kan ordne dette.

heartslava.
Vis hele sitatet...
Du må også huske på at Lefdal/Elkjøp er kjent for å være trege på reprasjoner. Hvis det tar lenger tid enn en uke har du krav på lånepc. Sjekk ut forbrukerrådets nettsider.

Hvis L/E ikke er til hjelp kan du benytte YouTube for å se hvordan du bytter disk. Det er relativt lett.
Da har jeg fått kvittering og råd om å henvende meg til nærmeste sjappe. Hva kan jeg forvente/håpe på? Har bare noen bilder, dokumenter og 1000 sanger ish. Så ikke noe uhyre viktig.
De kommer vel til å kreve penger for å bytte harddisk og hva er sjansen for at jeg får en ny pc? Takker ja til pcer som er levert på angrefrist osv. Skjønner at dette er vanskelig for dere å svare på, men noen som har lignende eller vet om lignende situasjoner og hva utfallet har blitt?

heartslava.
Hvis det er noe fysisk i veien med selve pcen/harddisken, som ikke skyldes feil bruk/skade, skal de selvsagt ikke ta penger for å bytte harddisken (eller andre deler) så lenge du har reklamasjonsrett. Helt utrolig at du gidder å skrive så mange innlegg her istedenfor å gå og lese om forbrukerrettighetene dine.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av heartslava Vis innlegg
De kommer vel til å kreve penger for å bytte harddisk og hva er sjansen for at jeg får en ny pc?

heartslava.
Vis hele sitatet...
Hei!

Jeg jobber i en større El kjede i Norge, og sitter der med ansvar for reklamasjon.

De kommer ikke til å kreve penger for å skifte disk, med mindre de avdekker feil som ikke dekkes av reklamasjonen (uatorisert inngrep, cola i tastatur/MB etc) Men om jeg forstår deg riktig, og tror blindt på det du skriver burde ikke dette koste deg noe.

En harddisk er det som oftest ryker på en pc, jeg pleier å forklare mine kunder at grunnen til dette er at disken spinner med 7200 omdreininger i miuttet, og naturligvis blir det slitasje, men det dekkes av reklamasjonen.

Kvitteringen ser jeg du fikk tak i, men hos alle større kjeder i norge blir slike kjøp satt på navn slik at vi enkelt kan finne kvittering for deg (dette som et tips til andre som har mistet kvitteringen sin.

Ny pc kan du nok dessverre ikke håpe særlig på med mindre servicen har mer enn 15 virkedager delevent eller del ikke er å skaffe.
Ny pc har du krav på ved 3 ganger samme feil, eller 4 ganger forskjellig feil.

Lånepc har du krav på etter 7 dager, det er som regel et krav om at du må sannsynliggjøre behovet for et låneprodukt, men alle mennesker trenger PC og mobil i dag.

Håper dette var til nytte for deg og at det ordner seg, Hos elkjøp/lefdal kan du gå til butikken og spørre om å få nytt produkt dersom servicetiden overstiger 4 uker, det gjør den sjelden, og det er opp til butikken selv om de vil gi deg ny, men det går som regel veldig greit.

Mvh GIG
Takk takk! Fikser seg sikker dette her. Ooog ja, kråkelefse ble en del innlegg fordi jeg ikke har gjort hjemmeleksa mi. Ingen grunn til å påpeke dette