Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7747
Hei. Skal flytte coax uttaket mitt til modem og dekoder fra ene siden i leiligheten til den andre. Snakket med elektroimportøren om de hadde en slik veggkontakt. Men da sa han at jeg måtte sjekke demping og signal i anlegget for å vite hvilken kontakt jeg skulle ha.

Er det noe jeg kan sjekke selv eller kan noen av dere se hvilken en jeg trenger ved å se på den kontakten jeg har idag. Trenger også et skjøtestykke for og forlenge kabelen. Og er det noe problem med og forlenge kabelen 10m ca ?

Bilder
https://ibb.co/mWqVBn
https://ibb.co/jqQVBn
https://ibb.co/iFwsP7
https://ibb.co/bK2ABn
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk eksisterande kontakt som skøytestykke.

Om det vert for mykje demping med ti meter kabel må du nesten teste. Merk at du vil få 3dB demping om du splitter signalet.

For å sjå signalstyrke kan du typisk besøke http://192.168.100.1 om du har internett via kabel. Du bør ha SNR på 30dB og helst over -10dBmv på rx-signal.
hoyhoy
Trådstarter
Okei. Takk for svar vidarlo.
Men hvilken kontakt trenger jeg? Finnes det eventuelt noen forsterker viss det blir for mye demping i kabel? Tenkte egentlig å dekke til dagens kontakt med dekklokk da det ikke skal stå noe der noe mere.
I så fall kan du bare sette på plugg på gammel og ny kabel og skjøte med skjøtestykke i veggboksen. Så setter du opp den gamle kontakten der du vil.

Man har som oftes så bra marginer på signal at de ekstra meterne ikke skal ha noe å si.

Mål signal med dekoderen hvis du ikke har annet måleutstyr.

Edit: På bildet ser det ikke ut som RG6 eller RG59 men heller en form for microcoax så det kan bli vanskelig å få tak i plugg som passer
Sist endret av plohg; 13. april 2018 kl. 13:38.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
I så fall kan du bare sette på plugg på gammel og ny kabel og skjøte med skjøtestykke i veggboksen. Så setter du opp den gamle kontakten der du vil.

Man har som oftes så bra marginer på signal at de ekstra meterne ikke skal ha noe å si.

Mål signal med dekoderen hvis du ikke har annet måleutstyr.

Edit: På bildet ser det ikke ut som RG6 eller RG59 men heller en form for microcoax så det kan bli vanskelig å få tak i plugg som passer
Vis hele sitatet...
Ja. Den gamle kontakten er ødelagt så må få tak i ny... Hvordan måler jeg signalet med dekoderen? Tenker du da på siganlstyrken eller signaltypen ?

På elektroprodukter har de bare 2 typer som ligner på den jeg har som har 3 utganger. https://www.elektroimportoren.no/ele...8/Catalog.html
De to kontaktene er satellitt-kontakter for parabol. Du trenger multimediakontakt.

Mente selvfølgelig signalstyrke, ja.
Sist endret av plohg; 13. april 2018 kl. 15:11.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
De to kontaktene er satellitt-kontakter for parabol. Du trenger multimediakontakt.

Mente selvfølgelig signalstyrke, ja.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor man kan få i en slik uten å må tilkalle Canal Digital?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pederw Vis innlegg
Vet du hvor man kan få i en slik uten å må tilkalle Canal Digital?
Vis hele sitatet...
http://proff.elko.no/antenneuttak-mu...tegory943.html

Elnummer er universelt artikkelnummer hos samtlige norske elektrofirma. Stikk innom lokale elektrikeren og be dei bestille inn den du måtte like.
Limited edition
Moff's Avatar
Altså - jeg tenker med en gang at du rett og slett bare kan teste dette og se hva som skjer. Du kan jo bare ta en kveil med 10 meter kabel løst, skru det sammen med en multimediakontakt og plugge inn TV-en din. Hvis det virker uten at du får pixelering, hakking eller problemer med tekst, og at internet virker som det skal - da vet du at det vil gå bra.

Under normale omstendigheter så er det god nok margin til at du kan ha 10 ekstra meter uten problemer. Det finnes signalforsterkere man kan koble på, men det er litt hassle å sette opp dette selv hvis du ikke har måleutstyr slik at du ser hva du driver med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff Vis innlegg
Under normale omstendigheter så er det god nok margin til at du kan ha 10 ekstra meter uten problemer.
Vis hele sitatet...
Jepp, definitivt. Det som fort skaper problemer er splitt, ettersom splitt vil ha demping på 3dB (halvering av signalet), gitt impedansematch i systemet.
Om du er i Canal Digital sitt kabelnett, så må du ha rett uttak for Canal Digital, samt rett kabel. Canal digital opererer med høyere frekvenser enn 1000 MHz.
Sitat av WheelchairNinja Vis innlegg
Om du er i Canal Digital sitt kabelnett, så må du ha rett uttak for Canal Digital, samt rett kabel. Canal digital opererer med høyere frekvenser enn 1000 MHz.
Vis hele sitatet...
nei. dette er direkte feil.

CDK har noen 1.2ghz test-nett. men de aller aller fleste CDK/Telenor eide HFC nett er bygget til 862mhz.

det finnes selvsagt unntak, hvor både 450 og 606mhz nett fortsatt brukes. og der leverer man selvsagt redusert kanalpakke og ingen internett



til trådstarter.

Hvilken dempning har din kontakt pr i dag? om det er 10db dempning, så ville jeg anskaffet 1 ny 10db. samt 1stk 8 db (husk endemotstand) multimediekontakt.

når det kommer til kabeldempning så er dette ett "ikke" tema på så kort avstand. (KJØP KVALITETSKABEL, ikke HAMA kabel fra biltema, claser'n eller elkjøp)

RG-6 har en typisk dempning på ca 15db pr/100meter på 550mhz


så om du ikke klabber det til med for lang sentereleder og unngår skjermkordeller på senterleder så bør dette går helt greit.

(om du da bare monterer den nye kontakta i serie, om du skal splitte så blir regnestykket litt annerledes, da må du faktorere inn splitterens dempning som er på typisk 3.5 til 4.5 på en 2-veis, avhengig av produsent)

det er forøvrig Teleste kontakter som brukes mest hos CDKs entreprenører
Sist endret av DSlhm; 14. april 2018 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei. dette er direkte feil.

CDK har noen 1.2ghz test-nett. men de aller aller fleste CDK/Telenor eide HFC nett er bygget til 862mhz.

det finnes selvsagt unntak, hvor både 450 og 606mhz nett fortsatt brukes. og der leverer man selvsagt redusert kanalpakke og ingen internett



til trådstarter.

Hvilken dempning har din kontakt pr i dag? om det er 10db dempning, så ville jeg anskaffet 1 ny 10db. samt 1stk 8 db (husk endemotstand) multimediekontakt.

når det kommer til kabeldempning så er dette ett "ikke" tema på så kort avstand. (KJØP KVALITETSKABEL, ikke HAMA kabel fra biltema, claser'n eller elkjøp)

RG-6 har en typisk dempning på ca 15db pr/100meter på 550mhz


så om du ikke klabber det til med for lang sentereleder og unngår skjermkordeller på senterleder så bør dette går helt greit.

(om du da bare monterer den nye kontakta i serie, om du skal splitte så blir regnestykket litt annerledes, da må du faktorere inn splitterens dempning som er på typisk 3.5 til 4.5 på en 2-veis, avhengig av produsent)

det er forøvrig Teleste kontakter som brukes mest hos CDKs entreprenører
Vis hele sitatet...
Hei og takk for svar.

Anngående demping så vet jeg ikke, lat til noen bilder av kontakten, men ser ikke noe merking på den så vet ikke.

Tenker egentlig og sett og ny kontakt der jeg skal flytte den til og bare skjøte coaxen der den er idag. Men der var det noen som nevte at kabelen som går dit idag er veldig tynn og ikke så greit å finne skjøtestykke til.

Fikk anbefalt denne kabelen på elektroimportøren. https://www.elektroimportoren.no/koa...0/Product.html

Samt en av disse kontaktene som vidarlo la med link til.
http://proff.elko.no/antenneuttak-mu...tegory943.html

Tenkte på dette skøytestykket
https://www.elektroimportoren.no/?Article=6500831
, men usikker på om det går. Er vel bare å teste
Prøv med det billige skjøtestykket fra Clas Ohlson først, sikkert bra nok til formålet, og ikke så nøye med kabeltype når det er skrukoblinger.

RG59 har litt mer demping enn RG6, men er tynnere og penere i åpen installasjon. Går sikkert greit å kjøpe noe jalla kabel på Clas/Biltema også. Hvis det funker så funker det.

Multimediakontakt koster 4-500kr uansett hvor du kjøper. Eneste jeg finner på nett er denne.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
Prøv med det billige skjøtestykket fra Clas Ohlson først, sikkert bra nok til formålet, og ikke så nøye med kabeltype når det er skrukoblinger.

RG59 har litt mer demping enn RG6, men er tynnere og penere i åpen installasjon. Går sikkert greit å kjøpe noe jalla kabel på Clas/Biltema også. Hvis det funker så funker det.

Multimediakontakt koster 4-500kr uansett hvor du kjøper. Eneste jeg finner på nett er denne.
Vis hele sitatet...
Er ikke det samme skjøtekontakt som jeg ga link til. Eventuelt er kanskje å få tak i nytt framdeksel på den gamle kontakten for så å bruke den på den nye punktet. Kabelen skal skjules så det har ingenting å si.

Tusen takk for hjelpen jeg får folkens, mange som sitter her med langt mere kunnskap en meg om dette. Ikke trodde jeg at dette skulle bli den største utfordringen med oppussing
du har en 10db kontakt gammel sak ser jeg


coaxen du har er minicoax. finnes egne F-connectorer til denne, men anbefaler deg å bruke en kontakt som "skjøt". altså ut/inn innvendig på kontakt.

slik skjøtestykke fra claser'n kan du hoppe over. fullstendig ubrukelig. husk at du skal kjøre internett på dette.




det du gjør er å kjøpe følgende.

- 1 stk 10db mm kontakt (+ nødvendig lokk da du uansett har skjult boks i inntaket)
- 1stk 8db mm kontakt (+ nødvendig påveggskappe og lokk)
- endemotstand (dette har du i gamle kontakta ref bilder)
- XX meter med kabel (kvalitets RG-59 eller RG-6, dvs ikke HAMA fra clasohlson eller expert/elkjøp o.l) minimum dobbeltskjerma, optimalt trippelskjermet.
- TC klammer (rund spikerklammer i rett dimensjon, ikke bruk stiftpistol. det er fyfy mtp refleksjoner)

da har du det du trenger.

montasje er relativt rett fram. avmantle coax med 6mm senterleder og 6mm skjerm, brett sjermen bakover før du skrur fast senterleder og lokk over skjerm i kontakt..


tut&kjør.

hilsen en som driver med rep av HFC nett til daglig

om det blir dyrt for materialer, husk at CDK selger ekstra kontakter ferdig montert til underkanta 1500kroner
Sist endret av DSlhm; 16. april 2018 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
*hvordan få fagmessig utførelse*
Vis hele sitatet...
Hvis TS hadde prioritert fagmessig utførelse hadde han sikkert bestillt montør for lenge siden. Vil man ha det billig og selvgjort blir kvaliteten deretter.

Det gjør selvsagt vondt i montørhjertet å foreslå Clasern, men av erfaring er det sånn gjør-det-selv-kunden installerer alt av svakstrøm. «Det fungerer jo»
Sist endret av plohg; 16. april 2018 kl. 20:58.