Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1270
Hei

Kom over denne annonsen hos Elkjøp nå hvor det er kampanje:
https://www.elkjop.no/product/data/b...-pc-platinagra

Også finner jeg samme modellnavn hos Komplett:
https://www.komplett.no/product/9542...-133-fhd-matt#

Kan noen fortelle meg hva som gjør prisforskjellen så ekstrem her? Ser jo at det er forskjellig CPU og litt mindre tommer på komplett sin, men er ikke dette et røverkjøp hos Elkjøp i denne kampanjen?

Komplett:
Lenovo IdeaPad 320s 13.3" FHD matt
Core i5-8250U Quad Core,
8GB RAM, 128GB PCIe SSD, Windows 10 Home

Elkjøp:
Lenovo Ideapad 320 14" bærbar PC
Intel Core i3-7100U prosessor
14" Full HD-skjerm
8 GB DDR4 RAM, 256 GB SSD
Sist endret av OinkOink; 2. januar 2018 kl. 17:53.
Du sammenligner to forskjellige modeller. 320 og 320s er ikke samme maskin. S veier 900g mindre, har cpu fra en nyere generasjon osv

Ny Ananas er åpenbart bedre enn gamle epler
Sist endret av liasis; 2. januar 2018 kl. 17:59.
Sitat av liasis Vis innlegg
Du sammenligner to forskjellige modeller. 320 og 320s er ikke samme maskin. S veier 900g mindre, har cpu fra en nyere generasjon osv
Vis hele sitatet...
Så du mener 3500 kr mindre ikke veier opp for specsa her? Jeg gidder ikke en laptop som er drittreig, men må jo innrømme jeg har lyst å bruke 3500 kr mindre om den gjør jobben godt nok
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OinkOink Vis innlegg
Så du mener 3500 kr mindre ikke veier opp for specsa her? Jeg gidder ikke en laptop som er drittreig, men må jo innrømme jeg har lyst å bruke 3500 kr mindre om den gjør jobben godt nok
Vis hele sitatet...
Det er ingen som kjøper lastebil fordi den har bedre toppfart enn personbiler.

Ingen av PCane er spesielt dårlege, men dei er ulike. 900g lettare, mindre ssd, nyare og kjappere CPU, forskjellig skjerm...

Kort sagt må du nesten vurdere om det er verdt 3500,- å få ein litt mindre, litt nyare og ein god del lettare laptop.
Takker for tips

Da går jeg for Elkjøp sin versjon. 900 gram ekstra er virkelig ikke et problem, og den har til og med mer SSD
i5-8250U er mil bedre enn i3-7100U siden førstnevnte har 4 kjerner. Skulle jeg valgt mellom de to hadde prisforskjellen vært ubeydelig i mine øyne, til mitt bruksområde.

For å oppklare er modellen fra Elkjøp til nettsurfing og tekstfil redigering. Modellen fra Komplett kan klare lett bilderedigering og brukes mer krevende oppgaver. Ingen av dem er egnet til spilling.
Sist endret av Berre_ein_fyr; 2. januar 2018 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo om en ser på cpu alene så ja. Men elkjøp maskinen er jo ikke en dårlig maskin. Og for mange oppgaver så vil det være en helt ok og bra nok maskin. Det kommer jo litt an på bruken og behovet også. For en som bruker pc til hovedsakelig web-relaterte oppgaver, kontorbruk og med lite eller ingen tung prosessor relatert bruk som krever regnekraft som billed/video behandling, spilling av nyere spill, eller som sjelden har med seg pc på fly/tog så er nok elkjøp versjonen helt grei. Den har tom ett ledig spor for ekstra minne. Selv den fra elkjøp vil for mange være god nok til enkel billedredigering. Sålenge en ikke har mye veldig tung rendering så vil en fint kunne kjøre macroer på mappen med feriebilder, piffe opp bildene fra nyttårasften og familieselskapet uten at det blir for langdrygt eller krevende for maskinen.

Ja 4 kjerner vil være raskere, den vil multitaske bedre, bruke mindre strøm og vil gi bedre flyt og en bedre brukeropplevelse i forhold til å være responsiv etc. Men tenker at om det er viktig med 4 kjerner for ts så hadde han kanskje ikke vurdert de to opp mot hverandre i utgangspunktet.
Sist endret av frtoretang; 2. januar 2018 kl. 21:24.