Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7778
Usikker på om det ble postet riktig sted, men det prøves.



Hva er straffemålingen for dyrking?
Hvilke straffer er det for dyrking?


Hypotetisk scenario;
Jeg dyrker 2 planter hvorav jeg blir tatt.
Ville jeg fått samme straff for de plantene som på 3-4 planter eller 1 plante?

Og hvis noen kan vise vei til "dyrke-tråd" sier ikke nei til det heller
Kommer jo ann på hvor svære de plantene er da. Du kan jo ha 15g eller en kilo på ei plante alt ettersom.
Men et middels skapdyrk, ca 7000kr og 6mnd betinget, med mindre det har skjedd noe drastisk med lovverket de siste åra.

Det betinger at det er til personlig bruk og at du ikke er søppel da. Dersom du har lappen så ryker nok den også.
Politiet tar gjerne gjennomsnitt per. plante, og velger ofte å dra både mor og stiklinger under samme kam.
Når jeg leser straffesaker før 2014/2015 virker det som de regnet rundt 100 gram per plante og etter fra 40-60 gram per plante.
I en artikkel fra 2014 fra politiforum skriver de at en del andre land legger seg på mellom 35-40 gram per plante og kanskje har de begynt å ta litt etter andre ?

Samtidig tar du heller ikke noen som helst del i organisert kriminalitet om du kun dyrker ett par planter til deg selv. På den måten kan f.eks 100 gram hjemmedyrket til eget bruk gi mindre straff enn 100 gram kjøpt cannabis/hasj.
Sist endret av oom; 27. september 2017 kl. 22:17. Grunn: skriveleif
Sitat av drunkandhidonor Vis innlegg
Dersom du har lappen så ryker nok den også.
Vis hele sitatet...
Hva om vedkommende ikke har lappen?
Utsettelse da, i tilfelle?
Hva om jeg blir tatt for dyrking av planter, men plantene er død når politiet tar razzia?
Sitat av KongenOG Vis innlegg
Hva om vedkommende ikke har lappen?
Utsettelse da, i tilfelle?
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis slik som drunkandhidonor hinter til, at du mister lappen fordi du dyrker cannabis. Det er avhengig om du innrømmer et bruk/missbruk og om de gidder dra det kortet i det hele tatt.

Om noen har mer nøyaktig informasjon om politiets edruelighetsvurdering av brukere, hadde det vært veldig spennende ! Hva skjer med Normal og dems rettsak?

Jeg har lest om folk som får utsettelse pga. hasjbruk men, veldig sjeldent.

Sitat av KaiN Vis innlegg
Hva om jeg blir tatt for dyrking av planter, men plantene er død når politiet tar razzia?
Vis hele sitatet...
Med tanke på at i Norge blir til ogmed oppbevaring av hemp frø sett på som "forsøk på tilvirking av narkotika.", vil jeg tro du får straff for det.

Nå veit jeg ikke hvor stort du teoretisk tenker, men fra en dom fra 2010 ble det dømt 3 år og 6 mnd for 660kvm ferdig oppsatt dyrkerom. Nok til 2400 planter.

Men lite skap med 5-10 planter til eget bruk gir deg nok bare betinget
Sist endret av oom; 28. september 2017 kl. 01:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjenner en som fikk ca. 1 måneds fengsel (+/-). Vet ikke hvor mange planter der var, men det var bare snakk om 2-4 planter. Dette var for over 5 år siden og på bygda. Var primært til hans eget bruk og til besøkende.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Kjenner en som fikk ca. 1 måneds fengsel (+/-). Vet ikke hvor mange planter der var, men det var bare snakk om 2-4 planter. Dette var for over 5 år siden og på bygda. Var primært til hans eget bruk og til besøkende.
Vis hele sitatet...
4 er dobbelt så mye so 2.
Det er en god del over norm å få 1 mnd ubetinget for 2 planter til eget bruk.
Sist endret av oom; 28. september 2017 kl. 04:36.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...en/a/10061103/

Tviler på du får noe mer enn bot/samfunnsstraff for 2-4 planter. Med mindre du selger til andre eller ruser deg på alt slags andre stoffer.
Sitat av KongenOG Vis innlegg
Ville jeg fått samme straff for de plantene som på 3-4 planter eller 1 plante?
Vis hele sitatet...
Færre planter vil alltid være fordelaktig ved straffeutmåling.

Sitat av oom Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis slik som drunkandhidonor hinter til, at du mister lappen fordi du dyrker cannabis. Det er avhengig om du innrømmer et bruk/missbruk og om de gidder dra det kortet i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert de gidder å dra det kortet, men det er nye regler fra november 2016 på dette. Nå er det blant annet slik at alt bruk av narkotika regnes som rusmisbruk og rusmisbruk gjør at du ikke oppfyller helsekravene for å ha førerkort. Så selv en-gangs bruk kvalifiserer nå til å kunne ta fra deg lappen. Nekter du for bruk så får du jo igjen litt problemer med å påstå at du ikke dyrker for salg.
Min erfaring er at det normalt også gjøres en konkret vurdering av styrkegraden på plantene, altså hvor mye virkestoff det er i dem. Denne vurderingen gjøres normalt av lab hos Kripos.

Min erfaring er også at det reageres mye med samfunnstraff for mindre dyrke-saker.
. de som dyrker selv, til egen fornøyelse og bruk, samt har nok å dele med venner ,
burde få et diplom, og ikke straff .
Sist endret av radion; 5. oktober 2017 kl. 01:30.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ikke for å kuppe tråden men har politiet lov til å, dersom de oppdager en utendørs grow å sette opp kamera for å finne ut hvem som er der å steller de?

Og dersom de har lov til dette, hva er straffen dersom man blir tatt ved siden av 10-15 planter som man har stelt litt med?

Har de da også rett til å (varig) ta fra meg førerkortet (selv om jeg ikke har inntatt noe)?
Anonym bruker
"Ekstravagant Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk akkurat 10k i bot for 12 planter som var klare til å settes i blomst.. Veldig små altså, vurderer nesten å dra det for retten
For 2 planter vil du nok bare få en liten bot.
Her kan du lese om en kar som slapp unna med samfunnstraff for 400 planter nå i november 2017 :
https://www.nrk.no/sorlandet/dyrket-...aff-1.13787059

4,6 kilo og samfunstraff. Tror dog han var ganske heldig med dommerne han fikk.
Sist endret av pkk1990; 6. desember 2017 kl. 13:19.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk akkurat 10k i bot for 12 planter som var klare til å settes i blomst.. Veldig små altså, vurderer nesten å dra det for retten
Vis hele sitatet...
10k for 12 planter høres jo ut som at du har fått en ganske god deal vil jeg si. Du hadde fått betydelig mer enn det inn etter salg, for å si det sånn.